Tack för visad hänsyn, killar!

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
I söndags kväll satt jag på min lilla häst och skrittade lugnt genom den lilla byn Hjälmshult strax utanför Hbg. I fjärran hörde jag det typiska ljudet av SPORTHOJAR (ståpäls) som varavde upp lite. Jaha, tänkte jag skeptiskt, då var det dags igen. Min häst är inte rädd för trafik men det är så onödigt att man kör som på bana förbi hästekipage. Skadorna kan bli fruktansvärda om hästen blir rädd och går omkull.. För både häst och ryttare.
Men! Dröm om min förvåning när den första hojen dök upp över krönet och omedelbart släppte på gasen när han såg oss. De andra tre gjorde likadant så jag tackade, vinkade och nickade! Det var tydligen uppskattat för siste man (på en orange/svart hoj) kastade en slängkyss vilket genast belönades med ett stort leende. :D

Tack boys, det är skönt att ni visar hänsyn... Hoppas ni läser detta eller nån som känner er kan berätta.

KBrr

Medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
???rr
Kan det ha varit det här glada gänget,Tack själv i såfall (gul/svart)

Bifogat

• DSC00056.jpg
    DSC00056.jpg
    248.2 KB · Visningar: 294

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Ha, den svart/guldiga, (kan det ha varit den hon menade), vet man ju vem som kör.
Slängkyss, hm, det går utför med RoH:D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
asså jag har vart med om ilskna hästägare o allt möjligt men har aldrig mött el sett nån som inte har släppt på gasen bland hästar.. bor så jag ser dom varje dag.
ibland blir en häst rädd ändå då den är ny el otränad i trafik men de kan ju inte vi som kör fordon hjälpa.. antar vägen i första hand är till för "trafiken".

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
En tjejkompis som rider blev precis avkastad pga att hästen blev rädd.
Blåslagen, avsvimmad och hjärnblödning. Så det är ganska viktigt att vi slår av på gasen.

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Moneyeater (R6)
har inte så många bilder på den :)

åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

JAG HAR FÖRSTATJING PÅ DEN OM DU SKA SÄLJA NÅN GÅNG!!
(säg till i tid bara så jag hinner fixa stålarna :D)

ibland blir en häst rädd ändå då den är ny el otränad i trafik men de kan ju inte vi som kör fordon hjälpa.. antar vägen i första hand är till för "trafiken".

Så kan man ju inte resonera. Jag är själv hästtjej och har ridit sedan jag var 6 år och själv haft flera hästar. Oavsett hur trafikvan en häst är så ska man alltid ta det lugnt förbi den. Räcker nästan med att ni håller in kopplingen så att det inte låter så förbannat. Att säga att vägen i förstahand är till för trafiken tycker jag låter lite korkat, visst har du rätt, men alla som vistas på vägen är trafikanter och ska visas hänsyn, oavsett om man går, cyklar, kör eller rider.

Last edited:

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Så kan man ju inte resonera. Jag är själv hästtjej och har ridit sedan jag var 6 år och själv haft flera hästar. Oavsett hur trafikvan en häst är så ska man alltid ta det lugnt förbi den. Räcker nästan med att ni håller in kopplingen så att det inte låter så förbannat. Att säga att vägen i förstahand är till för trafiken tycker jag låter lite korkat, visst har du rätt, men alla som vistas på vägen är trafikanter och ska visas hänsyn, oavsett om man går, cyklar, kör eller rider.

*tillägg*

Hästen räknas som ett fordon = har lika stor rätt att vara på vägen som bilen.
Dessutom är bilisten ALLTID ansvarig om det händer något.
Dvs, blir hästen rädd och lyckas rikta en spark mot bilen/mc så är det föraren som får betala ändå, inte hästekipaget :)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
*tillägg*

Hästen räknas som ett fordon = har lika stor rätt att vara på vägen som bilen.
Dessutom är bilisten ALLTID ansvarig om det händer något.
Dvs, blir hästen rädd och lyckas rikta en spark mot bilen/mc så är det föraren som får betala ändå, inte hästekipaget :)

Nu ska jag börja med att skriva att jag självklart visar all hänsyn till hästar på väg så det inte blir nåt missförstånd! :)

Dock tyckte jag ersättningsdelen lät lite konstig så jag googlade lite...tycker det verkar väldigt otydligt. Har du nån källa till det du skrev?

(Vill minnas att frågan varit uppe förut men minns inte resultat... :senil-light )

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu ska jag börja med att skriva att jag självklart visar all hänsyn till hästar på väg så det inte blir nåt missförstånd! :)

Dock tyckte jag ersättningsdelen lät lite konstig så jag googlade lite...tycker det verkar väldigt otydligt. Har du nån källa till det du skrev?

(Vill minnas att frågan varit uppe förut men minns inte resultat... :senil-light )

Jo så är det tyvärr:gnissla

Hästar, gångtrafikanter, Cyklister betalar din bilförsäkring skador på:va:va

Nodde

Hangaround
Gick med
11 Nov 2009
Hoj
1992 Honda VFR 750F
Vilse har helt rätt i vad hon skriver, häst ekipage har lika stor rätt att vistas på vägarna som bilar och mc. Och att släppa på gasen när man passerar ett sådant, hur svårt är det? Ömsesidig respekt!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

JAG HAR FÖRSTATJING PÅ DEN OM DU SKA SÄLJA NÅN GÅNG!!
(säg till i tid bara så jag hinner fixa stålarna :D)

har aldrig skrivit att man inte ska ta de lungt fast den är van trafik??? hur ska man veta det?

därimot ser jag unga tjejer på ponnysar som har bettet sig oroliga i trafiken fast bilar tom stannar, man kan inte släppa iväg vad som helst på vägen.

ser jag en häst som är nervös så stannar jag o stänger av motorn. ibland får man inte ens ett tack, kan tom se sur ut som att vad gör jag på deras väg. . :näsblod

Last edited:

Myzan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
Yamaha RD -85
därimot ser jag unga tjejer på ponnysar som har bettet sig oroliga i trafiken fast bilar tom stannar, man kan inte släppa iväg vad som helst på vägen.

ser jag en häst som är nervös så stannar jag o stänger av motorn. ibland får man inte ens ett tack, kan tom se sur ut som att vad gör jag på deras väg. . :näsblod

Självklart får man inte bete sig hur som helst i trafiken bara för att man rider. Vi ska också följa trafikreglerna. Och för sin egen skull inte ge sig ut i trafiken med en rädd häst utan att först trafikträna. Sen kan det vara så att hästen har en dålig dag och att man råkar möta hästen just en sådan dag...

Givetvis ska man tacka för att du stannade eller stängde av motorn! Möter man ett fordon som dönar mycket och man märker att hästen blir nervös av det är det guld värt om personen väntar tills man antingen kommit bort från vägen några meter eller att föraren stänger av motorn så man kan komma förbi. Tackar alla som kör förbi sakta varesig det är bil, mc eller något annat :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha