PeterDeleter
Gudomlig sporthojare
Då är du ju en ungdom och "fläckvis okysst". Du anar inte hur mycket skoj du har framför dig, jag är avis ?Draken var ett uppvisningsflyg när jag gjorde lumpen, det var JAS som flög över mig
Då är du ju en ungdom och "fläckvis okysst". Du anar inte hur mycket skoj du har framför dig, jag är avis ?Draken var ett uppvisningsflyg när jag gjorde lumpen, det var JAS som flög över mig
Då är du ju en ungdom och "fläckvis okysst". Du anar inte hur mycket skoj du har framför dig, jag är avis
Så, det du sa tidigare gäller alltså inte, man skadar INTE ventiler om man tankar 102 oktan?Låt mig tvivla på att DU kör så hårt att motorn smälter!
Så, det du sa tidigare gäller alltså inte, man skadar INTE ventiler om man tankar 102 oktan?
Du kan ha tur och bor//köper din 98-soppa någonstans där etanolinblandningen är väldigt låg.Ni som är oktan- och bränslekunniga: här slänger jag in nästa fackla i oktansnacket.
Jag upplever en märkbar skillnad i min lilla scooter på låga varv, strax över tomgång (Kawasaki J300, under skalet mest en Kymco som uppgraderats av Kawasaki).
De är kända för viss ryckighet på låga varv, krypkörning. Hackar och rycker vid jämn gas och låg fart. Men min upplevelse är att det problemet är betydligt mindre när jag tankat 98 eller VPower. Jag har provat olika och det är skillnad!
Vad säger kunskapen? Enbart placeboeffekt? Jag tycker inte det. (Även om det jag skriver kanske just motsvarar definitionen av placeboeffekt... )
Jag upplever det mer som "trons makt är stor". Noja över att bli stoppad av polis - då BLIR man stoppad av polis. Tanka Aspen 4T (95 oktan) nästa gång. Den innehåller ingen alkohol alls. Det som gör skillnad är luftens temperatur samt elevation/höjd, mer än man kan tro. Jettar man för 10 grader C kommer motorn att gå fett när det blir 20 grader och tvärt om. Gör om din "mätning" när det är svensk sommar.Men min upplevelse...
Jo, man skulle kunna "tro" att det är så. Fast min referenssträcka går från vår lilla villagata ut på en större stadsgata. Där puttrar man fram i låg fart för att inte köra på barn, cyklister och annat. Kanske i 10-25-30 km/tim. Vissa turer rycker och hackar den sig fram. Andra turer går den jämnt och fint.Jag upplever det mer som "trons makt är stor". Noja över att bli stoppad av polis - då BLIR man stoppad av polis. Tanka Aspen 4T (95 oktan) nästa gång. Den innehåller ingen alkohol alls. Det som gör skillnad är luftens temperatur samt elevation/höjd, mer än man kan tro. Jettar man för 10 grader C kommer motorn att gå fett när det blir 20 grader och tvärt om. Gör om din "mätning" när det är svensk sommar.
Automatchoke som krånglar?Vissa turer rycker och hackar den sig fram. Andra turer går den jämnt och fint.
Jag med Dessutom minst 10% lägre förbrukning.Jag tycker mig ha upplevt en markant skillnad när jag tankat 102 oktan i Tyskland. Känns som att motorn går jämnare. Skulle iofs även kunna bero på att hojen får tysk originalluft från hemlandet.
Lite OT, men ändå bränsle-/insprutningsrelaterat:Automatchoke som krånglar?
Underskatta inte placebo. Det är fina grejor. Och betydligt billigare än vanlig trimning!Placebo ger väl lite andra siffror antagligen...
Intressant! Du såg ju min gamla Triumph 955:a. Ommappad med fet mapp, tydlig bensindoft från avgasröret, slipon med lite extra buller.Jag med Dessutom minst 10% lägre förbrukning.
Tacka vet jag Kawasakis EFI från Bosch anno 1981. En stor flärp som mäter insugsvakum och har en temp-sensor som "choke", det är allt. ECU'n stor som en Unica-box under bakläppen - precis lika stor som instrumentlådan på styret. Fungerar bra så längre flärpens variabla resistans inte oxiderat.Lite OT, men ändå bränsle-/insprutningsrelaterat:
Det är någonting som inte gått helt bra hos Kawasaki.
Att man tycker sig känna att hojen går bättre, kan nog vara placebo. Varje år har alltid bensinförbrukningen sjunkit rätt markant, efter första tankningen i Tyskland. 2019 var inte skillnaden lika stor, då även Tysk zuper-soppa numera har inblandad etanol, vad jag förstår.Intressant! Du såg ju min gamla Triumph 955:a. Ommappad med fet mapp, tydlig bensindoft från avgasröret, slipon med lite extra buller.
Den drog lika mycket (lite) på autobahn en heldag i 140 km/t som vid en söndagstur i Västergötland i betydlig makligare takt. Aldrig över 0,5 trots bitvis hyggligt tempo. Tysk zuper-soppa, alltså? Eller placebo-soppa?
Jo jag vet att trons makt är stor om man tittar globalt, MEN det funkade faktiskt när jag tankade 98 oktan att hojen gick bättre och jag kände t.o.m när jag vred om gasen att det ryckte till. Har aldrig hänt så innan. Så jag tror dig men just på min hoj så blev det skillnad. Ville bara veta om min hojs motor kommer ta stryk av att jag tankar 102 oktan nu till sommaren. Annars får jag vänta och se. Om inte, i värsta fall får jag väl skrota hojen och cykla denna sommarTrons makt är stor. Kika på de tekniska specarna för 95 respektive 98 oktan och du kommer att finna att max-värdet för 95 ligger högre än min-värdet för 98, dvs de värden oktantalet får variera mellan. Aspen R dvs 102 är 4T-alkylatbensin med 2.5% tillsatt MTBE för att höja oktantalet. Tankar du 102 utan ändra bestyckningen/mappningen finns risk att du bränner ventiler och/eller kolvar.
Risken med att tanka 98 oktan är att du får vatten i tanken eftersom åtgången är mindre än för 95 oktan och vattnet kommer från kondens i mackarnas cisterner - som är nergrävda i backen och därmed håller en temperatur på mellan +4 och +12 grader.
Sammanfattat, kör du ett modernt bensindrivet fordon, tanka 95.
Tror inte att min hoj är så pass avancerad att den har en anpassningsbar knackreglering som modernare hojar har idag. Men jag ska läsa på om detta mer noggrant och får se om andra som haft samma hoj som min lyckats köra utan att motorn tar till skada. Återstår att se .Finns ingen mening med högre oktantal än motorn är specad för. Särskilt inte på en MC-motor som saknar knackreglerad tändning.
Bränsleförbrukningen påverkas inte alls. Inte heller effekten eller någonting annat.
På en motor med knackreglering kommer tändningen ske tidigare och man vinner lite effekt och eventuellt lite förbrukning men inte motsvarande det högre priset så milkostnaden kommer garanterat bli högre.
Avigheten mot några procent etanol förstår jag inte heller ifall ni har motor med insprutning som kommer justera till rätt lambda=1 oavsett. Etanol tar dessutom upp eventuell kondens bättre och transporterar det vattnet ut via avgaserna.
Samma här, det är ju generellt hittepå och psykologiskt, men just min hoj blev faktiskt rappare också. Om jag tankar 102 oktan och gasar på rejält så känns den mycket snabbare och piggare än om jag tankar trött 95-soppa och kör lugnt, helt magiskt!Jo jag vet att trons makt är stor om man tittar globalt, MEN det funkade faktiskt när jag tankade 98 oktan att hojen gick bättre och jag kände t.o.m när jag vred om gasen att det ryckte till. Har aldrig hänt så innan. Så jag tror dig men just på min hoj så blev det skillnad. Ville bara veta om min hojs motor kommer ta stryk av att jag tankar 102 oktan nu till sommaren. Annars får jag vänta och se. Om inte, i värsta fall får jag väl skrota hojen och cykla denna sommar
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |