Tanka 102 oktan på en Honda CBF500?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Då är du ju en ungdom och "fläckvis okysst". Du anar inte hur mycket skoj du har framför dig, jag är avis

Jag gjorde lumpen på F21 som flygmek, det var nog bland sista åren som dom körde med Viggen, minns att det kom dit ett JAS Gripen för uppvisning innan vi muckade
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så, det du sa tidigare gäller alltså inte, man skadar INTE ventiler om man tankar 102 oktan?

För högt oktantal skadar förstås ingenting utöver plånboken.

Men just du som är en racer skulle ju kunna anpassa din motor med högre kompression för 102 oktan därmed få mer effekt. Men då är du ju låst till det och för lågt oktantal i en motor leder ju snabbt till skador.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni som är oktan- och bränslekunniga: här slänger jag in nästa fackla i oktansnacket.

Jag upplever en märkbar skillnad i min lilla scooter på låga varv, strax över tomgång (Kawasaki J300, under skalet mest en Kymco som uppgraderats av Kawasaki).

De är kända för viss ryckighet på låga varv, krypkörning. Hackar och rycker vid jämn gas och låg fart. Men min upplevelse är att det problemet är betydligt mindre när jag tankat 98 eller VPower. Jag har provat olika och det är skillnad!

Vad säger kunskapen? Enbart placeboeffekt? Jag tycker inte det. (Även om det jag skriver kanske just motsvarar definitionen av placeboeffekt... ;) )
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni som är oktan- och bränslekunniga: här slänger jag in nästa fackla i oktansnacket.

Jag upplever en märkbar skillnad i min lilla scooter på låga varv, strax över tomgång (Kawasaki J300, under skalet mest en Kymco som uppgraderats av Kawasaki).

De är kända för viss ryckighet på låga varv, krypkörning. Hackar och rycker vid jämn gas och låg fart. Men min upplevelse är att det problemet är betydligt mindre när jag tankat 98 eller VPower. Jag har provat olika och det är skillnad!

Vad säger kunskapen? Enbart placeboeffekt? Jag tycker inte det. (Även om det jag skriver kanske just motsvarar definitionen av placeboeffekt... ;) )
Du kan ha tur och bor//köper din 98-soppa någonstans där etanolinblandningen är väldigt låg.
Senast jag ringde runt till de olika bolagen i Sverige, för ett par år sedan, kunde man fortfarande få 98 helt utan etanol från PREEM-raf med leverans i södra delarna oavsett vilket bolags skylt som satt på stationen.
I mälardalen och en bit upp var det dåvarnade statoil i Nynäshamn? som levererade med upp till 5%.
Sen kommer jag faktiskt inte ihåg detaljerna, det är troligen inaktuellt nu i alla fall.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men min upplevelse...
Jag upplever det mer som "trons makt är stor". Noja över att bli stoppad av polis - då BLIR man stoppad av polis. Tanka Aspen 4T (95 oktan) nästa gång. Den innehåller ingen alkohol alls. Det som gör skillnad är luftens temperatur samt elevation/höjd, mer än man kan tro. Jettar man för 10 grader C kommer motorn att gå fett när det blir 20 grader och tvärt om. Gör om din "mätning" när det är svensk sommar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag upplever det mer som "trons makt är stor". Noja över att bli stoppad av polis - då BLIR man stoppad av polis. Tanka Aspen 4T (95 oktan) nästa gång. Den innehåller ingen alkohol alls. Det som gör skillnad är luftens temperatur samt elevation/höjd, mer än man kan tro. Jettar man för 10 grader C kommer motorn att gå fett när det blir 20 grader och tvärt om. Gör om din "mätning" när det är svensk sommar.
Jo, man skulle kunna "tro" ;) att det är så. Fast min referenssträcka går från vår lilla villagata ut på en större stadsgata. Där puttrar man fram i låg fart för att inte köra på barn, cyklister och annat. Kanske i 10-25-30 km/tim. Vissa turer rycker och hackar den sig fram. Andra turer går den jämnt och fint.

Temperatur och luftfuktighet kan förstås spela in. Jag kör kanske 10 månader om året men har inte noterat skillnad över årstiderna. Däremot har jag som sagt upplevt skillnad när det gäller bränslet. Jag tankar på olika mackar, har nästan alla märken i mitt närområde (Ingo, OKQ8, Shell, Preem, CircleK, Tanka... glömt någon?).

Skall testa - av ren nyfikenhet - med Aspen och se om det blir någon skillnad.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker mig ha upplevt en markant skillnad när jag tankat 102 oktan i Tyskland. Känns som att motorn går jämnare. Skulle iofs även kunna bero på att hojen får tysk originalluft från hemlandet.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag tycker mig ha upplevt en markant skillnad när jag tankat 102 oktan i Tyskland. Känns som att motorn går jämnare. Skulle iofs även kunna bero på att hojen får tysk originalluft från hemlandet.
Jag med:tummenupp Dessutom minst 10% lägre förbrukning.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Snowrider testade att bänka en Polaris 850 med olika bränslen och skillnaden var verkligen minimal.
V-power gav drygt en hk mer än 95 oktan och något Sunoco racebränsle ytterligare en hk.
Placebo ger väl lite andra siffror antagligen...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Automatchoke som krånglar?
Lite OT, men ändå bränsle-/insprutningsrelaterat:
Det är någonting som inte gått helt bra hos Kawasaki. Om man googlar så ser man att andra upplever samma fenomen. Kawasaki erkänner inte officiellt att det skulle vara ett problem. Men hojarna har ändå varit inne på återkallelse för uppdatering av mjukvaran. Typ "det är inget fel, men nu fixar vi det som inte är fel". ;) Efter den åtgärden blev det bättre.

(Det åtgärdade även ett annat problem som vissa haft (inte jag), nämligen att motorn kunde tjuvstanna vid motorbroms. Dumt när det blir så, det är ju en automat så man kan ju inte dra in någon koppling och få igång den på det viset.)

Mera OT: Men de har inte lyckats helt. När hojen är halvvarm vill den ibland inte starta. Den startar snällt kall och den startar varm. Men mitt-emellan kan den ibland ha problem. Något hänger sig i chokefunktionen och den vill inte starta. Då tar man till häxkonster! (Tack Google, för att jag hittade detta vid en sökning!) Åtminstone låter det som häxkonster - men det fungerar!! :yoparty

Efter misslyckat startförsök:
Stäng av tändningen. Dra gasen i botten. Gör detta två gånger.
Slå på tändningen igen. Låt systemet "surra färdigt". Starta!
Häxkonst alltså. Men det fungerar. Det får något att släppa, något som hängt sig.

Så... tack snälla den som tog fram infon och publicerade den på nätet. ;)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag med:tummenupp Dessutom minst 10% lägre förbrukning.
Intressant! Du såg ju min gamla Triumph 955:a. Ommappad med fet mapp, tydlig bensindoft från avgasröret, slipon med lite extra buller.
Den drog lika mycket (lite) på autobahn en heldag i 140 km/t som vid en söndagstur i Västergötland i betydlig makligare takt. Aldrig över 0,5 trots bitvis hyggligt tempo. Tysk zuper-soppa, alltså? :) Eller placebo-soppa? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lite OT, men ändå bränsle-/insprutningsrelaterat:
Det är någonting som inte gått helt bra hos Kawasaki.
Tacka vet jag Kawasakis EFI från Bosch anno 1981. En stor flärp som mäter insugsvakum och har en temp-sensor som "choke", det är allt. ECU'n stor som en Unica-box under bakläppen - precis lika stor som instrumentlådan på styret. Fungerar bra så längre flärpens variabla resistans inte oxiderat. :näsblod
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Intressant! Du såg ju min gamla Triumph 955:a. Ommappad med fet mapp, tydlig bensindoft från avgasröret, slipon med lite extra buller.
Den drog lika mycket (lite) på autobahn en heldag i 140 km/t som vid en söndagstur i Västergötland i betydlig makligare takt. Aldrig över 0,5 trots bitvis hyggligt tempo. Tysk zuper-soppa, alltså? :) Eller placebo-soppa? :)
Att man tycker sig känna att hojen går bättre, kan nog vara placebo. Varje år har alltid bensinförbrukningen sjunkit rätt markant, efter första tankningen i Tyskland. 2019 var inte skillnaden lika stor, då även Tysk zuper-soppa numera har inblandad etanol, vad jag förstår.

Edit. Haha, fick ju visiret fullt av klet när jag låg bakom dig när du drog på :hihi
 

HondaRider

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBF500
Trons makt är stor. Kika på de tekniska specarna för 95 respektive 98 oktan och du kommer att finna att max-värdet för 95 ligger högre än min-värdet för 98, dvs de värden oktantalet får variera mellan. Aspen R dvs 102 är 4T-alkylatbensin med 2.5% tillsatt MTBE för att höja oktantalet. Tankar du 102 utan ändra bestyckningen/mappningen finns risk att du bränner ventiler och/eller kolvar.

Risken med att tanka 98 oktan är att du får vatten i tanken eftersom åtgången är mindre än för 95 oktan och vattnet kommer från kondens i mackarnas cisterner - som är nergrävda i backen och därmed håller en temperatur på mellan +4 och +12 grader.

Sammanfattat, kör du ett modernt bensindrivet fordon, tanka 95.
Jo jag vet att trons makt är stor om man tittar globalt, MEN det funkade faktiskt när jag tankade 98 oktan att hojen gick bättre och jag kände t.o.m när jag vred om gasen att det ryckte till. Har aldrig hänt så innan. Så jag tror dig men just på min hoj så blev det skillnad. Ville bara veta om min hojs motor kommer ta stryk av att jag tankar 102 oktan nu till sommaren. Annars får jag vänta och se. Om inte, i värsta fall får jag väl skrota hojen och cykla denna sommar :cool:
 

HondaRider

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBF500
Finns ingen mening med högre oktantal än motorn är specad för. Särskilt inte på en MC-motor som saknar knackreglerad tändning.
Bränsleförbrukningen påverkas inte alls. Inte heller effekten eller någonting annat.

På en motor med knackreglering kommer tändningen ske tidigare och man vinner lite effekt och eventuellt lite förbrukning men inte motsvarande det högre priset så milkostnaden kommer garanterat bli högre.

Avigheten mot några procent etanol förstår jag inte heller ifall ni har motor med insprutning som kommer justera till rätt lambda=1 oavsett. Etanol tar dessutom upp eventuell kondens bättre och transporterar det vattnet ut via avgaserna.
Tror inte att min hoj är så pass avancerad att den har en anpassningsbar knackreglering som modernare hojar har idag. Men jag ska läsa på om detta mer noggrant och får se om andra som haft samma hoj som min lyckats köra utan att motorn tar till skada. Återstår att se .
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo jag vet att trons makt är stor om man tittar globalt, MEN det funkade faktiskt när jag tankade 98 oktan att hojen gick bättre och jag kände t.o.m när jag vred om gasen att det ryckte till. Har aldrig hänt så innan. Så jag tror dig men just på min hoj så blev det skillnad. Ville bara veta om min hojs motor kommer ta stryk av att jag tankar 102 oktan nu till sommaren. Annars får jag vänta och se. Om inte, i värsta fall får jag väl skrota hojen och cykla denna sommar :cool:
Samma här, det är ju generellt hittepå och psykologiskt, men just min hoj blev faktiskt rappare också. Om jag tankar 102 oktan och gasar på rejält så känns den mycket snabbare och piggare än om jag tankar trött 95-soppa och kör lugnt, helt magiskt!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top