Tanka 98okt istället för 95okt

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Det är knacksensorn som låter datorn justera timingen.
Eftersom högre oktan är mer svårantänt så kan timingen förskjutas = mer kraft och bättre bränsleekonomi.
Problemet är att allt hänger på hur motorn är optimerad, är den optimerad för 95 kommer 98 bara vara bortkastade pengar.
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Visst gjorde du.........ser fortfarande inte något som påvisar DIN kunskap i detta...........bara en massa "sanningar" du läst på nätet. Förklara gärna hur Triumph's adaptiva system gör att med 98 oktan så går den längre och bättre.

"Adaptiva" system är ett VÄLDIGT brett begrepp, adaptivt vaddå? Soppa? Temp? Fart? Map?
ALLA system idag är adaptiva, hur skulle annars en hoj fungera.........

/J

Adapteringen går ut på att få bästa möjliga förbränning med det bränsle du brukar. Det är därför den funktionen finns. Annars hade det räckt med fasta mappar som inte behöver korrigeras.

Att du kommer längre och får lägre förbrukning skrev jag aldrig.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har också upplevt att en gammal förgasarhoj gått "bättre" på 98.
Troligen berodde det på att etanolen gör att motorn behöver n.å.g.o.t fetare blandning än på ren bensin.
Efter ombestyckning var beteendet helt borta.

Gissar att de som kör standard sugmotorer på 98 sörplar Gainomax efter en promenad också.
Vill minnas att det står minst 92 oktan i min handbok till R1:an, något annat än 95 kommer den aldrig att få i nuvarande utförande.
Dessutom ger etanol högre effekt om något.

Gratis K-sprit.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Om man har en insprutningshoj där man har mer öppna avgasrör och luftbruk men inte har haft hojen om mappad för det. kan man hjälpa motorn lite mer att tanka lite högre oktan?

Personligen så tycker jag att de där extra kronerna spelar lite roll på en motorcykel. känns mer som man bara lyxa till det lite :)

Har läst mig gul o blå på detta ämnet angående direktinsprutade motorer och att de gärna ska ha högre oktan om de går kortare sträckor för annars sotar de igen lätt. Tänker främst på BMW N-serie motorer och Mitsubishis GDI. Nu kör jag inte som en kärring så skulle nog kunnat köra på systembolagets urval :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Adapteringen går ut på att få bästa möjliga förbränning med det bränsle du brukar. Det är därför den funktionen finns. Annars hade det räckt med fasta mappar som inte behöver korrigeras...
Dont go there, Du har inte bara fel, utan försöker dessutom torka nosen på en kille som hunnit glömma mer om insprut och tändsystem än vad Du någonsin kommer att lära Dig:)

Den enda "adaption" som mig veterligt finns på en sporthoj är att en smalbandslambda finjusterar bränslemängden vid tomgång och konstanta, mycket små gaspådrag. Lamban mäter syremängden i avgaserna vilket inte alls påverkas av oktanvärdet.
I alla andra lägen håller sig ECU slaviskt till den inprogrammerade bränsle och tändmappen. Justeringen har med miljökrav att göra, inget annat.

För att bygga ett system som ändrar tändkurvan behöver Du knackningssensor, bredbandslambda etc men det är ändå inte säkert att Du optimerar effekten genom att använda så tidig förtändning som möjligt. Bl a utformningen av förbränningsutrymmena på dagens små och hårdtrimmade motorer medför att max effekt kan uppnås flera grader innan motorn är i farozonen för detonationer, det gäller bland annat Daytona 675.

Därför ser vi inga sådana system på hojar, och därför ger det inte ett smack att köra 98 i st f 95 oktan. Precis som Barrow och VR-8 försöker förklara.

OK?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Adaptivt hit och adaptivt dit...har någon sett en bredbandslambda på en gathoj? Jag tror inte jag gjort det iaf.

Lambdan som sitter är av smalbandstyp, och är bara skapligt exakt runt stoiskt blandningsförhållande, vilket gör att det enda den blir bra på är att få till en effektiv och snål förbränning på låglast.

Så fort du börjar dra i rullen så nyttjas inte lambdan.

På min gixxer så tröttnade jag på gången det här skapade när man låg på rull i skyltfart (konstant småryckande, av på, av på...) och petade dit en lambdaeliminator (ett motstånd mer eller mindre för konstant signal till sprutet) från Power Commander efter stalltips från Motospeed.

Problem solved, drar inte mer soppa heller.


Men poängen var - den adaptiva biten ligger till 99,99% av alla hojars fall i låglastlägen, där smalbandslambdan funkar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
oktantalet berättar hur "knackbenäget" bränslet är. dvs du kan ha en vassare tändning och få ut mer effekt med högre oktan tal. ( jag tror dock att energiinnehållet är sämre på vanlig 98 jämfört med 95).
Men om tändningen optimerad för 95 oktan. så går även motorn bättre på 95 oktan.
Att då tanka 98 är alltså bortkastat, kanske till och med sämre ...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Adapteringen går ut på att få bästa möjliga förbränning med det bränsle du brukar. Det är därför den funktionen finns. Annars hade det räckt med fasta mappar som inte behöver korrigeras.

Att du kommer längre och får lägre förbrukning skrev jag aldrig.

Du är så långt av banan och ute på åkern som det bara är möjligt..

Detta är motorcyklar.

De kör alpha-n baserade styrsystem i stort sett allihop.
De har smalbandslambda som tas hänsyn till upp till 3-4000 varv och ett par % spjällöppning på sin höjd,
Detta har INGET med adaption att göra.

Enda poängen med att låta bli 95 är att slippa eventuell etanol om nu hojen har nån konstigt plast eller gummi inbyggt i bränslesystemet, om så är fallet får du sådan upplysning hos tillverkaren/generalagenten.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Tja dom flesta bågar med insprutning har adaptiva sprut. Annars kan man ju koppla ur och kasta o2 sensorn eftersom den inte är kopplad till något :va

Triumph Speed Triple har adaptivt sprut. Finns massor att läsa om på nätet.
Min Honda Fireblade har det enligt två separata handlare.

Det kan inte göra underverk men skall kunna adaptera för små skillnader såsom bränslekvalitet. Sen att högre oktan inte har samma tendens att orsaka spikningar är ett faktum, och nej det gäller inte bara turbomotorer eller bara vissa insugningsmotorer. Ett högre oktan är jättebra med tanke på de varvtal en motor i säg t.ex en sporthoj har.

http://www.raylonracing.se/Raser.html

Ledsen om jag just torkade av de konkreta skor jag har på fötterna i ditt ansikte.

Men högt varvtal har väl inget med knackningsbenägenheten att göra?
Störst risk för det är väl närmast vridmomentstoppen och den kommer väl (oftast) långt innan varvstopp på en högvarvig radfyra..? Eller har jag missat nåt?:va
Är inte kompression viktigare att ta hänsyn till i så fall?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som Roffe och SGM säger, glöm skitsnacket om adaptiv bränsleinsprutning. En förutsättning för att detta ska fungera är att hojen i så fall är utrustad med knacksensor och framförallt en O2-sensor av så kallad bredbandstyp. Det sitter inte original på många hojar (om ens någon...?) och definitivt inte på en sju år gammal FZ6. Så - precis som Roffe säger - alla hojar utan bredbandssensor, till exempel din FZ6, följer slaviskt samma förprogrammerade insprutningsmapp oavsett vilket bränsle du stoppar i tanken.

Just detta med O2-sensor / lambdasensor verkar vara en gigantisk missuppfattning i motorcykel såväl som bilvärlden. En massa människor åker omkring i tron att de har någon slags adaptiv bränsleinsprutning som själv ställer om sig på alla möjliga och omöjliga sätt. 99% av dessa har fel för de har i själva verket ett vanligt, sketet förprogrammerat system som endast regleras vid tomgång och möjligtvis vid extremt låg last med hjälp av en billig smalbandssensor.

Rent generellt kan man säga att du ska använda bränsle med så lågt oktantal som möjligt utan att få detonationsproblem, det vill säga knackningar. Om din motor inte knackar med 95 oktan finns absolut ingen anledning att köra med 98 oktan. Oktantalet har ingen direkt koppling till hur mycket effekt du får ut, då måste du istället titta på parametrar som visar bränslets energiinnehåll. Den som bemödar sig med detta kan till och med finna att vissa fabrikat 98 oktan ger lägre effekt än 95 oktan...
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bra skrivet av Alatalo.

Men nu undrar jag vad som igentligen behövs för att få ut mer effekt av 98 oktan på en sugmotor?

Motorn måste vara byggd för 98 oktan från början (högre kompression etc.) är givet.

Men räcker det sedan med att enbart fördröja tändningen så att den tänder något senare med 95 oktan för att förhindra knackning, eller behövs mer saker så som variabla kamaxlar etc?
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Vid vilken hastighet eller varv slutar en smalbandslambda vanligtvis fungera? Så fort man lämnar tomgången?
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Precis.
Vilken mack har inte etanol i 98?
I mitt huvud ploppar Statoil upp.

Både ja och nej...

Vår miles 98 är en bensin enligt svensk standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN228. En blyfri bensin 98 oktan, miles 98, kostar mer att producera och har därför ett högre pris. Om du kör en bil med ultrahög motorprestanda rekommenderar vi att du använder denna produkt. Om din bil kan dra nytta av det högre oktantalet framgår av bilens manual. Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Kan någon förklara Shells V-power som såldes för några år sedan (finns den kvar förresten? Har inte tankat på Shell sedan Dacke-fejden). Den bensinen marknadsfördes rätt aggressivt av Shell som rena rama dunderhonungen för alla bilar mer eller mindre och kostade därefter.

Enligt fakta i denna tråd torde den soppan bara vara nys för 90% av Sveriges befolkning.

För övrigt tänker jag fr.o.m nu börja tänka 95 istället. Tack bröder, ni har gjort det ännu billigare för mig att åka hoj.:Bugar
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Både ja och nej...

Vår miles 98 är en bensin enligt svensk standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN228. En blyfri bensin 98 oktan, miles 98, kostar mer att producera och har därför ett högre pris. Om du kör en bil med ultrahög motorprestanda rekommenderar vi att du använder denna produkt. Om din bil kan dra nytta av det högre oktantalet framgår av bilens manual. Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98.

Vad är det egentligen som är bättre med Statoils bränsle då? Jämnare kvalitét? Snacket som var om V-power förr var att det var svårt att mappa bilar på det eftersom kvalitén var skiftande förmodligen på grund av liten omsättning i tankarna.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kan någon förklara Shells V-power som såldes för några år sedan (finns den kvar förresten? Har inte tankat på Shell sedan Dacke-fejden). Den bensinen marknadsfördes rätt aggressivt av Shell som rena rama dunderhonungen för alla bilar mer eller mindre och kostade därefter.

Enligt fakta i denna tråd torde den soppan bara vara nys för 90% av Sveriges befolkning.

För övrigt tänker jag fr.o.m nu börja tänka 95 istället. Tack bröder, ni har gjort det ännu billigare för mig att åka hoj.:Bugar

Shells V-power har en liten skillnad mot 95, den är inte lika känslig för temperatur som 95 är. Andersson-turbo har tex visat skillnader mellan varm och kall 95 men V-power har inte samma skillnad, vad det beror på vet jag inte.

Det är framförallt i överladdade motorer som V-power eller högre oktantal gör skillnad, man kan ladda lite mer innan det detonerar, under förutsättning att din elektronik kan avgöra deto och kompensera för det. Nu händer det väldigt mycket mer inom bilindustrin, med avgaskrav, förbrukning osv, än det gör inom mc så kanske ska vi sluta generalisera motorer utan bara diskutera mc-motorer.

/J
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top