Tappar kraft vid fullt gaspådrag (GSX600F -98)

rödafaran

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
-99 Yamaha YZF R6
Tjena!

Har en GSX600F från 98 med lite problem, är min första hoj så ber om ursäkt om det är något självklart jag missar men har försökt söka runt lite utan att hitta något konkret om mitt problem.

Hojen startar och går bra förutom när jag ger full gas, i stort sett uteslutande i ettans växel. Det som händer då är att den tappar kraft och låter dovt, nästan som att den kvävs (?). Problemet började efter att jag fått slut på bensin och var tvungen att vrida kranen till reservläge. Då gick den väldigt dåligt och tappade kraft vid alla större gaspådrag i en 20-30 minuter efter att jag tankat sen gick den som vanligt med undandtag för ovanstående problem.

Är verkligen helt novis vad gäller motorer och liknande men gissar mig fram till att mina förgasare fått skit i sig som samlats i reserven då min tank är rätt rostig (bensinen blir väldigt brun i tanken). Finns det något jag kan göra själv utan att få förgasarna bortplockade för att försöka få rent dem? Såg någon snubbe på youtube som sprutade in typ seafoam eller liknande direkt till förgasarna och lät det gå genom dem, men vet inte riktigt hur mycket det skulle kunna hjälpa om något. Om fullständig rengöring av förgasarna är det endast som kommer hjälpa, vad brukar något sådant ligga på hos en verkstad?

Tack på förhand.

(Tilläggas ska att när jag ger full gas i ettan så börjar krafttappet och kvävandet runt 5k varv och släpper efter varven ökat med 1-2k, ingen aning om det har någon betydelse men antar att det är bättre att vara övertydlig här)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja mecka. Du hittar service-manualen @ https://privat.bahnhof.se/wb191982/Suzuki_GSX600F_Service_Manual-1998-2001.pdf

Börja med tanken och dess grova bränslefilter. Observera att skruvarna för fastsättning av kranen mot tanken har plastbrickor som tätning - utöver den stora o-ringen - där det brukar rosta under lacken så att den läcker. Rekommenderas att du skrapar bort färgen från tanken där o-ringen tätar innan återmontering.

Du bör plocka bort förgasarna och rengöra dem, annars gissar du bara vad som kan knasa. Byta det slangmonterade bränslefiltret bör också göras.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som Anders är inne på, det där löser du inte med något hokuspokus som du häller i tanken. Börja med att ta bort och tömma tanken, helst göra ren den också, har du skit och/eller vatten i tanken så får du ju göra rent förgasarna en gång i veckan om du fortsätter köra med skiten kvar.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tanken kan du tvätta invändigt med citronsyra o varmt vatten
till slut skölja med maskindiskmedel för att neutralisera syran
eller också köper du sånt tank prep kit
blåsa igenom bensinkranen med tryckluft eller ännu bättre plocka isär den o tvätta den
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
låter som bränsle brist, har du kollat luftningen av tanken?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
tanken kan du tvätta invändigt med citronsyra o varmt vatten
till slut skölja med maskindiskmedel för att neutralisera syran
eller också köper du sånt tank prep kit
blåsa igenom bensinkranen med tryckluft eller ännu bättre plocka isär den o tvätta den
Biltema m fl säljer fälgrengöring med oxalsyra i, det är väldigt bra på att rensa tankar.
Har du gott om rabarber så kan du koka din egen oxalsyra.
 

rödafaran

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
-99 Yamaha YZF R6
Slutade med att jag plockade ner tanken och gjorde rent, var en hel del rost där i. Plockade bort och gjorde rent kranen med samt bytte in-line bränslefiltret som var helt igenproppad med rost. Testade att få igång motorcykeln efter det utan någon framgång, fick då ge mig på det jag försökt undvika och plockade bort förgasarna. Var lite klumpigt i flottörkamrarna så gjorde rent där i så gott jag kunde och blåste ur jettarna med bromsrengöring och tryckluft.

Fick dock ej upp ena förgasaren då någon av de tidigare ägarna rundat en skruv. Råkade även orsaka sprickor i ena kammaren då jag drog åt dräneringsskruven alldeles för hårt, men men... någon gång måste man lära sig.

Så här såg det ut inuti en av kamrarna:
781591AC-DD36-468F-93DA-86E459EA7898.jpeg
Spräckt kammare:
E91D47CB-F09A-441B-B3DB-0E1C3660A690.jpeg
Har beställt en ny kammare (begagnad) från någon i England, ska vara rätt del, skillnaden är bara att den har en ventil (?) för tömning istället för ett hål som på min.

Testade att starta hojen efter allt ovanstående och den startade galant. Nu återstår bara att få hem den hela kammaren samt att få upp den sista förgasaren på något vänster. Någon som har några tips på hur jag kan få upp den rundade skruven? Är verkligen helt novis på det här.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om skruven inte är helt sönderdragen så funkar det att doppa mejselspetsen i ventilslippasta.
Skulle kunna tänka mig att tandkräm också kan funka.
Annars kan det vara lönt att försiktigt knacka i ett torx-bits och försöka lossa skruven med.
Givetvis ska du ha på WD40, 5-56 eller liknande i omgångar under några timmar eller en dag innan.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja vilken sörja i flötörhuset inte konstigt den inte ville gå ordentligt
ibland kan det gå med en avbitare eller hovtång
kläm om skruven o vrid dom brukar inte sitta så hårt
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Friskt vågat ändå. Av bilderna att döma var det ju knappast ogjort ärende att skruva isär allt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Sprickan i ditt flottörhus kan du nog till nöds fixa med JB-weld eller liknande kemisk metall.
Du har inte funderat på att låta ultraljudtvätta förgasarna nu när du vet hur man tar bort och sätter dit dem?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Typiskt tidigare ägare att bajsa i tanken!

Den råkar inte ha regnummer ALF ***?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker också att det hedrar trådstartaren att vederbörande kavlade upp ärmarna och försökte själv. Det är så man lär sig! :tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
ja vilken sörja i flötörhuset inte konstigt den inte ville gå ordentligt
ibland kan det gå med en avbitare eller hovtång
kläm om skruven o vrid dom brukar inte sitta så hårt
Det är ett mycket bra tips med en liten sidoavbitare. Ena eggen kanten på skruven andra i "trasiga hålet". Nyp till riktigt hårt och knäck till bestämt. Lossat massa skruv på det sättet och då faktiskt inte på MC utan massa annat i jobbet. Tänk på att dina mejslar bör/ska vara JIS. Dom I din verktygspåse är det om den finns kvar. Instämmer vad som sägs att det är hedrande det att du ger dig på att mecka själv :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och har du inte JIS-mejslar, t ex den i verktygspåsen så kan du ta av någon mm på spetsen av en Phillips-mejsel, bara att prova sig fram.
Det blir inte lika bra men nästan.
Lycka till!
 

rödafaran

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
-99 Yamaha YZF R6
Typiskt tidigare ägare att bajsa i tanken!

Den råkar inte ha regnummer ALF ***?
Nä, sista bokstaven är lite annorlunda men det var inte långt ifrån :D
Sprickan i ditt flottörhus kan du nog till nöds fixa med JB-weld eller liknande kemisk metall.
Du har inte funderat på att låta ultraljudtvätta förgasarna nu när du vet hur man tar bort och sätter dit dem?
Testade att täta sprickorna med stålepoxi från biltema, testade lite snabbt att fylla huset med lite bromsrengöring för att se om det läckte igenom men det var tätt. Ska nog testa att låta den stå med lite bensin i under lite längre tid för att se hur effektivt det fungerar, tänker att bensinen kanske löser upp det. Upptäckte även en spricka i ett av de andra flottörhusen, så har beställt två stycken som är på väg. Tänker att jag lika gärna kan byta ut dem så jag slipper oroa mig för om epoxin håller eller inte längre fram.

Angående ultraljudstvätt låter det onekligen intressant men antar att jag skulle behöva införskaffa mig en sådan då? Verkade vara dyrt att köpa när jag kollade på det.
Om man aldrig börjar någonstans så lär man sig aldrig :fakta

Ett till tips för runddragna skruvskallar är också att dra en skåra med en Dremel/liknande och använda en vanlig skruvmejsel.
Nä, det är ju så, har redan lärt mig en hel del och haft roligt samtidigt så det är värt besväret :tummenupp

Gick lite i de tankebanorna först när jag upptäckte att skruven var rundad också, ska ge mig på skruven under nästa vecka och se till att få upp den.

Kommer nog behöva köra en till omgång med tanken, blev mycket renare men är inte helt nöjd med resultatet. Det är fortfarande lite bruna partiklar som flyter runt där i när jag skakar på tanken, vilket är bra mycket bättre än den helt bruna färgen bensinen fick innan, men vill helst inte behöva göra rent förgasarna stup i kvarten. Verkar som jag lyckats göra något med bränslemätaren också, så får lägga till att felsöka den med voltmätare på att-göra listan. Det är tur att man har en Haynes pdf för hojen...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns en firma som rengör och fixar förgasare "Braigasen.se" det kostar en slant men blir bra.
Du kan ha tur och klara dig med att lägga förgasarna isärskruvade i lacknafta och gå o skaka på burken då och då.
Jag har med framgång rengjort och rostskyddat plåttankar med Restom tanksealer. Inte gratis det heller men jag är nöjd med resultatet.
Min -84 Suzukitank ska få en omgång i vår.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om du råkar att bo i närheten av Stockholm så kan en polare som har Sollentuna MC-verkstad fixa ultraljudsvätten till en bråkdel vad andra firmor tar. Hans tvätt körs banne mig snart dygnet runt med alla förgasarhojar som kommer in. Kör du sån tvätt blir förgasarna riktigt bra då rengöring för hand är nästan omöjligt få bort allt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top