Tjena!
Har en GSX600F från 98 med lite problem, är min första hoj så ber om ursäkt om det är något självklart jag missar men har försökt söka runt lite utan att hitta något konkret om mitt problem.
Hojen startar och går bra förutom när jag ger full gas, i stort sett uteslutande i ettans växel. Det som händer då är att den tappar kraft och låter dovt, nästan som att den kvävs (?). Problemet började efter att jag fått slut på bensin och var tvungen att vrida kranen till reservläge. Då gick den väldigt dåligt och tappade kraft vid alla större gaspådrag i en 20-30 minuter efter att jag tankat sen gick den som vanligt med undandtag för ovanstående problem.
Är verkligen helt novis vad gäller motorer och liknande men gissar mig fram till att mina förgasare fått skit i sig som samlats i reserven då min tank är rätt rostig (bensinen blir väldigt brun i tanken). Finns det något jag kan göra själv utan att få förgasarna bortplockade för att försöka få rent dem? Såg någon snubbe på youtube som sprutade in typ seafoam eller liknande direkt till förgasarna och lät det gå genom dem, men vet inte riktigt hur mycket det skulle kunna hjälpa om något. Om fullständig rengöring av förgasarna är det endast som kommer hjälpa, vad brukar något sådant ligga på hos en verkstad?
Tack på förhand.
(Tilläggas ska att när jag ger full gas i ettan så börjar krafttappet och kvävandet runt 5k varv och släpper efter varven ökat med 1-2k, ingen aning om det har någon betydelse men antar att det är bättre att vara övertydlig här)
Har en GSX600F från 98 med lite problem, är min första hoj så ber om ursäkt om det är något självklart jag missar men har försökt söka runt lite utan att hitta något konkret om mitt problem.
Hojen startar och går bra förutom när jag ger full gas, i stort sett uteslutande i ettans växel. Det som händer då är att den tappar kraft och låter dovt, nästan som att den kvävs (?). Problemet började efter att jag fått slut på bensin och var tvungen att vrida kranen till reservläge. Då gick den väldigt dåligt och tappade kraft vid alla större gaspådrag i en 20-30 minuter efter att jag tankat sen gick den som vanligt med undandtag för ovanstående problem.
Är verkligen helt novis vad gäller motorer och liknande men gissar mig fram till att mina förgasare fått skit i sig som samlats i reserven då min tank är rätt rostig (bensinen blir väldigt brun i tanken). Finns det något jag kan göra själv utan att få förgasarna bortplockade för att försöka få rent dem? Såg någon snubbe på youtube som sprutade in typ seafoam eller liknande direkt till förgasarna och lät det gå genom dem, men vet inte riktigt hur mycket det skulle kunna hjälpa om något. Om fullständig rengöring av förgasarna är det endast som kommer hjälpa, vad brukar något sådant ligga på hos en verkstad?
Tack på förhand.
(Tilläggas ska att när jag ger full gas i ettan så börjar krafttappet och kvävandet runt 5k varv och släpper efter varven ökat med 1-2k, ingen aning om det har någon betydelse men antar att det är bättre att vara övertydlig här)
Last edited: