TDR350 eller The original supermotard gets updated

Kan du inte bara prova med den som sitter på din yzf250 och hoppas att den är någelunda lik den på en 06-08:a.

Det är en 05a den har annan plast... Vill nog ha säkrare grunder innan jag lättar på plånboken. I värsta fall får plasten helt enkelt vänta tills min 05a är utbytt mot en 08a. Dessvärre kan jag inte snickra rör heller före jag vet var kylarvingarna hamnar.
Finns ju lite annat att göra innan våren. Sving och framgaffel ska fixas också... Framgaffeln nu är en kortad KX125-gaffel men den har tyvärr för stort försprång och skulle behöva en annan styrkrona.

Svingen hade jag tänkt köpa, men nu har jag börjat fundera på att bygga en egen. Just nu tänker jag design typ Aprilia SXV men i runda stålrör...
 
Hur kan jag ha missat detta fantastiska bygge? Kommer garanterat följas. :)

Har själv planer på att bygga en motard med rd 350 motorn i vinter. :)
 
Hur ändrar man enklast försprånget?

Orginal har TDRen 114mm försprång, 27 graders gaffelvinkel och 100/90 18" framhjul.
Om jag räknat rätt så ska då framhjulsaxeln ligga 27mm från styrstammens centrumlinje. (Orginalgaffeln är såld och måtten bortslarvade)

Har en kortad gaffel från en KX125 nu och på den sitter framhjulsaxeln 54.5mm från centrumlinjen på styrstammen.

Funderar på att bygga om gaffelkronan så att jag flyttar styrstammens axel framåt. Men det blir lite svarv, fräs och svetsjobb... Sen har jag förvisso en bra gaffel. Efter att jag bytt till kortare fjädrar för dom är orginal ännu.
Skulle kunna tillverka en ny krona men det blir ännu mera jobb...

Alternativt skaffar jag en sporthojsgaffel. Det är en enkel lösning men jag tror crossgaffelns inställningsmöjligheter är betydligt bättre.

Har precis provmonterat en Öhlinare bak som kommer från en TZR250. Det enda som skiljde var diametern på en bult samt dragningen av slangen till gasbehållaren. Ibland har man tur.

Är lite sugen på en Öhlinsgaffel också... Då skulle fjädringen ha samma värde som resten av hojen. :D
 
Ni var ju inte mycket till hjälp så jag fick använda mina egna små grå.

Kom på att om jag borrar om styrkronan så att gaffelvinkeln blir 2 grader brantare så har jag kompenserat så att alla mått blir som orginalhojen.
 
kan du inte slänga upp lite bilder så att ser hur arbetet ter sig?
Väntar med spänning på resultatet.
 
kan du inte slänga upp lite bilder så att ser hur arbetet ter sig?
Väntar med spänning på resultatet.

Tyvärr går det ganska sakta nu.

Styrkronan blev bara halvfärdig innan jag upptäckte att den behöver svetsas för att det inte ska bli för klent när jag förskjuter styrstammen. Svarvade två cylindrar med 2 graders lutning för att spänna upp allt i fräsen.

Det nya hålen blir alltså förskjutna 4.2mm framåt resp bakåt och vinklas 2 grader.

Andra bilden är den provmonterade Öhlinaren
 

Bifogat

  • Styrkrona_liten.JPG
    Styrkrona_liten.JPG
    135.9 KB · Visningar: 408
  • Bakdämpare_liten.JPG
    Bakdämpare_liten.JPG
    116.5 KB · Visningar: 433
Har ju rensat ramen på lite fästen för kåpor mm eftersom jag tänkt montera modernare plast. Men så började jag fundera på vad jag skulle ha gjort om det var en -78a eller rent av en -68 istället för en -88.... Då skulle jag antagligen vilja behålla den klassiska designen.

Slutsatsen blev att om 10år kommer jag säkert ångra mig om jag moderniserar designen...
 
Jag ska tillverka flänsar som jag skruvar fast på cylindrarna när motorn är lös. Sedan ska rören bara tryckas in i flänsarna och hållas fast med fjädrar ungefär som på crosshojar.

Som ni ser har jag plockat bort ena fästskruven på bägge cylindrarna, dom tar helt enkelt i ramrören.

såna flänsar hade jag på mina micron pipor till rd 350ypvs...
satt bara med en kort fjäder!
lycka till!
 
Om någon behöver orginalstötdämpare till TDR så har jag två över. Passar troligen TZR250 också. Betala vad du tycker den är värd!

Har även fått tag på en massa ritningar på expansionskammare till RD350 om någon är intresserad. Det är ritningar på div kända trimrör. Skicka PM med din mailadress så mailar jag dom.
 
Last edited:
Har även fått tag på en massa ritningar på expansionskammare till RD350 om någon är intresserad. Det är ritningar på div kända trimrör.

Det där låter ju riktigt intressant! Håller på det ett rd-bygge som det skulle sitta fint med lite roligare pipor på, om inte annat för utseendets skull.
 
Fick kronorna svetsade i veckan och borrade upp dom nya hålen för styrstammen idag. Svarvade ner styrstammen en aning så att hålet i övre styrkronan skulle bli mindre, 22mm istället för 23,5mm.

Vi får väl se till sommaren om framhjulet försvinner in under hojen när jag försöker göra en stoppie...
 

Bifogat

  • Gaffelkrona 001_liten.JPG
    Gaffelkrona 001_liten.JPG
    106.9 KB · Visningar: 188
  • Gaffelkrona 002_liten.JPG
    Gaffelkrona 002_liten.JPG
    119.5 KB · Visningar: 144
Avgasflänsarna nästan klara. Fjäderfäste saknas och lite material ska fräsas bort senare.

Dimensionerat för nästa motor...
Flänsen är 44mm i början och konar drygt en grad till 45.5mm
Orginal är avgasporten 33mm.
 

Bifogat

  • Flänsar 003.jpg
    Flänsar 003.jpg
    113.4 KB · Visningar: 165
  • Flänsar 004.jpg
    Flänsar 004.jpg
    110.6 KB · Visningar: 151
Snyggt.

Har en högercylinder till en sån rd motor liggandes över.
Kanske nått du behöver i framtiden.

Tänk på att göra fästena för fjädern som drar ihop expansionskammrarna och avgastossen i stål.

Finns också speciell slang som man kan trä över fjädern (rekommenderas) för att minska vibrationerna hos fjädrarna.
Börjar dom väl att vibrera så tuggar dom igenom vad dom nu sitter i.
 
Snyggt.

Har en högercylinder till en sån rd motor liggandes över.
Kanske nått du behöver i framtiden.

Tänk på att göra fästena för fjädern som drar ihop expansionskammrarna och avgastossen i stål.

Finns också speciell slang som man kan trä över fjädern (rekommenderas) för att minska vibrationerna hos fjädrarna.
Börjar dom väl att vibrera så tuggar dom igenom vad dom nu sitter i.

Tackar, men det är ju en Yamaha! Dom går inte sönder! :D

Seriöst så skulle jag vilja ha tag på en hel motor gärna rasad(läs billig). Planerar bygga en 465cc motor eller ännu hellre 535cc men bara om det går med fungerande YPVS. Har ett par Keihin 35or och reedventiler från en KX125 liggande också för den motorn. Men det blir nog nästa vinter...

Misstänkte det med fjädrarna så fjäderfästet blir i form av en skruv indragen i sidan av flänsen.

Lite inspirationskällor
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/Big bore kits.htm
http://www.stanstephens.com/ypvs350.htm
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top