TDR350 eller The original supermotard gets updated

vet du nåt vart jim lomas sida tagit vägen? han har gjort pipor till tdr'en.. sett nåra i england som sett kooola ut som faen..
 
vet du nåt vart jim lomas sida tagit vägen? han har gjort pipor till tdr'en.. sett nåra i england som sett kooola ut som faen..

Han verkar göra snygga välgjorda prylar. Men det finns även klagomål på spruckna Lomas-rör men det är nog ett problem man får at med rör i rostfritt.
http://www.ns400r.co.uk/tdr250/misc/TDR250_Lomas_Stainless_Pipes.jpg

Hittade två länkar men ingen fungerade. Har frågat på det engelska TDR-forumet om någon vet.
 

Bifogat

  • Lomas_TDR.jpg
    Lomas_TDR.jpg
    127.7 KB · Visningar: 249
  • Lomas.jpg
    Lomas.jpg
    188.4 KB · Visningar: 201
Har ritat rör idag. Har utgått ifrån ritningar på Mick Abbey rör enligt figur men vill flytta ner effekttoppen med ca 500 rpm så första sektionen blir förlängd till 290 mm, och sedan är min avgasfläns förberedd för portning och mera cc så konan går från 44mm till 59.2mm.

Sen blir det ganska lika igen fram till stora diametern som ska bli 127.6mm vilket beror på allt ovan.

Och till sist blir stingern aningen grövre också pga för att inte ge värmeproblem när jag så småningom ökar kubiken.

En i övrigt standard RD350 ska ge 69hk vid 11500rpm med Abbey-rör och med standardrör 56hk vid 10000rpm i samma bromsbänk. Vilket iofs låter lite för bra...
 

Bifogat

  • M_Abbey.jpg
    M_Abbey.jpg
    47.7 KB · Visningar: 171
En i övrigt standard RD350 ska ge 69hk vid 11500rpm med Abbey-rör och med standardrör 56hk vid 10000rpm i samma bromsbänk. Vilket iofs låter lite för bra...

11500 låter mkt, det lär väl innebära att man växlar vid ca 12 000. Tåler dom det i längden? Själv har jag en 87:a med Allspeed och 34 mm Mikuni, den drar klockrent till 11 000. Min RD
 
Last edited:
11500 låter mkt, det lär väl innebära att man växlar vid ca 12 000. Tåler dom det i längden? Själv har jag en 87:a med Allspeed och 34 mm Mikuni, den drar klockrent till 11 000. Bild bifogas

Uppmärksamt av dig.

Enligt samma bromsbänk så gav orginalröret maxeffekten vid 10000rpm jämfört med 8500rpm eller möjligen 9000rpm som anges i vanliga fall så jag misstänker att det är lite glädjesiffror på varvtalet.

Enligt Bells modeller så ska maxeffekten landa runt 10000rpm med Abbey-röret.
 
Ibland händer det lite grand.

Har varit på Biltema och handlat lite prylar, bla ett baklyse men nu inser jag att jag borde ha två st små på vardera sida om ljuddämparen. :näsblod Undrar om man kan kapa ett biltemalyse på mitten. :va
 

Bifogat

  • Bak.JPG
    Bak.JPG
    228.2 KB · Visningar: 172
Sanbockad menar du?

Man fyller packar röret med sand innan man böjjer det, för att röret inte ska vecka sig.

gör man det även med rörbockningsmaskin eller hur funkar det? kan man bara ta ett rör vilket som helst och fylla med sand och sen banka på det för kung och fosterland? blir resultatet lika bra oavsett?
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top