Men, vänta nu..... Du kan väl inte ta expansionskammarna (Från två separata motorer som det faktiskt är, bara det att de är sammankopplade med vevaxeln!) och koppla ihop med EN ljuddämpare!?
Är det inte så att varje expansionskammare behöver sin egen ljuddämpare, annars kan det bli en massa kalas och problem och tryck och annat..
Alltså jag menar 2-1 system på en 2-cylindrig 2-taktare, alltså det verkar inte bra att de ska dela ljuddämpare. Det är ju som att tvinga Klase och Banane att dela säng! Ja typ nåt sånt. Det är bara vad jag tror, kanske funkar det inte alls så?
Hur som helst är det ett fett bygge. TDR (Med YPVS motor!
) verkar grymt roliga! Själv kanske jag stoppar en YPVS motor i min gamla LC.
Har väntat på att någon ska fråga vad f-n jag håller på med!
Ljuddämparen påverkar expansionskammarens funktion ja, men bara till en mindre del och detta är trots allt inte en tävlingsmaskin utan en gatmoppe.
Ljuddämparen är i huvudsak bara en ljddämpare som ska dämpa ljudet utan att störa expansionskammarens arbete mer än nödvändigt.
Teorin med min ljuddämpare bygger på att två ljudvågor i motfas släcker ut varandra. Därför ska min ljuddämpare bli tystare än två separata ljuddämpare.
Stingern på mina expansionskammare har diametern 25mm alltså arean 2*491mm^2 = 982 mm^2 men arean på min ljuddämpare har arean 24*54mm = 1296 mm^2 jag har alltså en väl tilltagen flödesarea på min ljuddämpare.
Men de bägge expansionskamrarna kommer rimligtvis få störande pulser från varandra. Den värsta jag kan tänka mig är när avgaspulsen från en cylinder vandrat över till den andra cylindern och det samtidigt råkar infalla med tömninga av den cylindern. Det kommer inträffa en bit under halva avstämningsvavtalet för expansionskammaren, alltså lite under 4000 rpm.
Det kommer bromsa tömningen av cylindern och dessutom har jag en stående ljudvåg. Och andra sidan kommer det vid andra varvtal även inträffa det motsatta att cylindrarna hjälper varandra.
Summa är alltså att min ljuddämpare troligen blir relativt tyst och priset jag betalar är en aning prestandaförsämring.
Men antag att jag istället gjort 2st 750mm långa och trånga separata ljuddämpare? Då skulle jag verkligen förlorat effekt.
Sedan ska jag även montera en switch för att stänga av YPVS-ventilen i stängt läge. Och jag tror det är allt som kommer krävas för att bilprovningen ska vara nöjda när dom bullertestar hojen.
Ljuddämparen ska även få en mellanvägg som stämmer överens med 1/4-dels ljudvåglängd vid det varvtal där bilprovningen mäter ljudet. Det för att dämpa ljudet vid rätt varvtal.
Men jag har hittat olika uppgifter på vad det varvtalet är. Det ena förslaget säger 3/4delar av det varvtal då motorn ger max effekt vilket för en TDR250 skulle vara 7500 rpm. Men det andra säger kolvhastigheten 11m/s vilket är vid 6100 rpm
Någon som vet?