TDR350 eller The original supermotard gets updated

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Jäkligt Skoj Bygge!
Skal bli roligt om du klockar 0-100 och topp hastighet å jämför med 660'n när det blir klart. Själv får jag ont i magen när jag ser en 80tals 2t yamaha i delar ;-) Har strulat mycke med div yamaha moppar! Börjar bli ett tagsen , känslan lever än... hehe

Hoppas på video sen!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jäkligt Skoj Bygge!
Skal bli roligt om du klockar 0-100 och topp hastighet å jämför med 660'n när det blir klart. Själv får jag ont i magen när jag ser en 80tals 2t yamaha i delar ;-) Har strulat mycke med div yamaha moppar! Börjar bli ett tagsen , känslan lever än... hehe

Hoppas på video sen!

Har också haft några 2t-yammor. 1st DT125, 1st RD500, 1st TZR250 och 2st TDR250... plus kanske nån jag glömt och så glömde jag ju nästan bort runt ett dussin FS1or.

Äh, "i delar" är väl närmast normaltillståndet för 80-tals tvåtaktare. :D

När min motor är klar kommer ingen 660 hänga med. Men nu med bara trimrör på 350-motorn så har väl TDRen lite sämre med effekt.
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
gör man det även med rörbockningsmaskin eller hur funkar det? kan man bara ta ett rör vilket som helst och fylla med sand och sen banka på det för kung och fosterland? blir resultatet lika bra oavsett?
Det här är innan de cncstyrda, dragrörbockarnas tidevarv...
Alltså riktigt oldschool bonnsmide.
Först packa röret fullt med sand ,slå i träpluggar i andarna ,värma det rödglödgat och sen helst ha en mall eller matris att bocka mot om det ska bli bra.
Det är svårt att få snyggt. Jag har då aldrig riktigt lyckats iallafall, stora radier går väl men vill man göra lite tajtare bockar veckar det sig på insidan likt förbannat.:huvet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tror jag det är några tvåtaktstalibaner som cirklar pekfingret kring tinningen för så här får man ju inte göra. :D
 

Bifogat

  • DSC00429.JPG
    DSC00429.JPG
    217.2 KB · Visningar: 272
  • DSC00444.JPG
    DSC00444.JPG
    225.6 KB · Visningar: 227
Last edited:

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Skal det vara en ljudämpare i mitten bak? och två expansions kammare? Då förstår jag om det dyker upp två takts talibaner :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Rörbock, vals whatever. Det blir bättre om man packar sand jävligt hårt och sätter ändpluggar och sedan bearbetar. Sådär gör vi alltid med rör som skall ha lite snävare radie.

OBS det blir märkbart bättre men att ställa sig att banka på det och tro man får bra resultat är lite väl optimistiskt...


gör man det även med rörbockningsmaskin eller hur funkar det? kan man bara ta ett rör vilket som helst och fylla med sand och sen banka på det för kung och fosterland? blir resultatet lika bra oavsett?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rörbock, vals whatever. Det blir bättre om man packar sand jävligt hårt och sätter ändpluggar och sedan bearbetar. Sådär gör vi alltid med rör som skall ha lite snävare radie.

OBS det blir märkbart bättre men att ställa sig att banka på det och tro man får bra resultat är lite väl optimistiskt...

aha, jag förstår... jo, det förstår jag ju självklart också. men jag tänkte att man kanske kan få till en hyfsad böj utan veck "för hand" genom att applicera värme, sand och en klubba? en rörbock är ju ändå menad för att utföra den typen av arbete, men för oss hobbyfixare så känns ju inte en dyr bockmaskin sådär enormt prisvärt så... letade mest efter en billig men fungerande lösning:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
aha, jag förstår... jo, det förstår jag ju självklart också. men jag tänkte att man kanske kan få till en hyfsad böj utan veck "för hand" genom att applicera värme, sand och en klubba? en rörbock är ju ändå menad för att utföra den typen av arbete, men för oss hobbyfixare så känns ju inte en dyr bockmaskin sådär enormt prisvärt så... letade mest efter en billig men fungerande lösning:)


Sand + värme + något att dra det runt är självklart möjligt.
Ju hårdare du packar sanden desto mer kommer den behålla den runda formen men skillnaden behöver inte vara som natt och dag men visst hjälper det.

Trots proffsig rörbock kan sand och värme vara nödvändig att använda vid framförallt snäv radie.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sand + värme + något att dra det runt är självklart möjligt.
Ju hårdare du packar sanden desto mer kommer den behålla den runda formen men skillnaden behöver inte vara som natt och dag men visst hjälper det.

Trots proffsig rörbock kan sand och värme vara nödvändig att använda vid framförallt snäv radie.

ok, jag förstår!
jag får ta och prova nån dag och se vad det blir av det:)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Precis, två expansionskammare som går ihop till en ljuddämpare.

Men, vänta nu..... Du kan väl inte ta expansionskammarna (Från två separata motorer som det faktiskt är, bara det att de är sammankopplade med vevaxeln!) och koppla ihop med EN ljuddämpare!? :va Är det inte så att varje expansionskammare behöver sin egen ljuddämpare, annars kan det bli en massa kalas och problem och tryck och annat..:D
Alltså jag menar 2-1 system på en 2-cylindrig 2-taktare, alltså det verkar inte bra att de ska dela ljuddämpare. Det är ju som att tvinga Klase och Banane att dela säng! Ja typ nåt sånt. Det är bara vad jag tror, kanske funkar det inte alls så? :)

Hur som helst är det ett fett bygge. TDR (Med YPVS motor! :yoparty) verkar grymt roliga! Själv kanske jag stoppar en YPVS motor i min gamla LC.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men, vänta nu..... Du kan väl inte ta expansionskammarna (Från två separata motorer som det faktiskt är, bara det att de är sammankopplade med vevaxeln!) och koppla ihop med EN ljuddämpare!? :va Är det inte så att varje expansionskammare behöver sin egen ljuddämpare, annars kan det bli en massa kalas och problem och tryck och annat..:D
Alltså jag menar 2-1 system på en 2-cylindrig 2-taktare, alltså det verkar inte bra att de ska dela ljuddämpare. Det är ju som att tvinga Klase och Banane att dela säng! Ja typ nåt sånt. Det är bara vad jag tror, kanske funkar det inte alls så? :)

Hur som helst är det ett fett bygge. TDR (Med YPVS motor! :yoparty) verkar grymt roliga! Själv kanske jag stoppar en YPVS motor i min gamla LC.

Har väntat på att någon ska fråga vad f-n jag håller på med! :D

Ljuddämparen påverkar expansionskammarens funktion ja, men bara till en mindre del och detta är trots allt inte en tävlingsmaskin utan en gatmoppe.

Ljuddämparen är i huvudsak bara en ljddämpare som ska dämpa ljudet utan att störa expansionskammarens arbete mer än nödvändigt.

Teorin med min ljuddämpare bygger på att två ljudvågor i motfas släcker ut varandra. Därför ska min ljuddämpare bli tystare än två separata ljuddämpare.
Stingern på mina expansionskammare har diametern 25mm alltså arean 2*491mm^2 = 982 mm^2 men arean på min ljuddämpare har arean 24*54mm = 1296 mm^2 jag har alltså en väl tilltagen flödesarea på min ljuddämpare.

Men de bägge expansionskamrarna kommer rimligtvis få störande pulser från varandra. Den värsta jag kan tänka mig är när avgaspulsen från en cylinder vandrat över till den andra cylindern och det samtidigt råkar infalla med tömninga av den cylindern. Det kommer inträffa en bit under halva avstämningsvavtalet för expansionskammaren, alltså lite under 4000 rpm.
Det kommer bromsa tömningen av cylindern och dessutom har jag en stående ljudvåg. Och andra sidan kommer det vid andra varvtal även inträffa det motsatta att cylindrarna hjälper varandra.

Summa är alltså att min ljuddämpare troligen blir relativt tyst och priset jag betalar är en aning prestandaförsämring.
Men antag att jag istället gjort 2st 750mm långa och trånga separata ljuddämpare? Då skulle jag verkligen förlorat effekt.

Sedan ska jag även montera en switch för att stänga av YPVS-ventilen i stängt läge. Och jag tror det är allt som kommer krävas för att bilprovningen ska vara nöjda när dom bullertestar hojen.

Ljuddämparen ska även få en mellanvägg som stämmer överens med 1/4-dels ljudvåglängd vid det varvtal där bilprovningen mäter ljudet. Det för att dämpa ljudet vid rätt varvtal. :D

Men jag har hittat olika uppgifter på vad det varvtalet är. Det ena förslaget säger 3/4delar av det varvtal då motorn ger max effekt vilket för en TDR250 skulle vara 7500 rpm. Men det andra säger kolvhastigheten 11m/s vilket är vid 6100 rpm :va

Någon som vet?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Haha, jag fattar ingenting av vad du babblar om, men du låter ju inte helt vilse i pannkakan så det funkar säkert. :tummenupp

Du kan ju koppla loss YPVS vajrarna och skruva i långa M6 skruvar (I hålen där vajrarna skruvas i.) som går emot den lilla plastgrejen som vajrarna sitter fast i, men jag vill minnas att skruvarna kommer sitta på fitthåret så man får nog lägga nån bricka under själva skruven för att inte paja/skada plasten. Det behövs ju inte dras åt i plasten, drar åt gör man med en mutter precis under bultens skalle så att inte bulten skramlar loss och YPVS ventilen vrider sig. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha, jag fattar ingenting av vad du babblar om, men du låter ju inte helt vilse i pannkakan så det funkar säkert. :tummenupp

Du kan ju koppla loss YPVS vajrarna och skruva i långa M6 skruvar (I hålen där vajrarna skruvas i.) som går emot den lilla plastgrejen som vajrarna sitter fast i, men jag vill minnas att skruvarna kommer sitta på fitthåret så man får nog lägga nån bricka under själva skruven för att inte paja/skada plasten. Det behövs ju inte dras åt i plasten, drar åt gör man med en mutter precis under bultens skalle så att inte bulten skramlar loss och YPVS ventilen vrider sig. :tummenupp

Ja, men vitsen med en strömbrytare är att jag kan slå om den precis när jag vill att hojen jag ska vara lite tystare t.ex om kommer hem sent en natt och inte vill väcka grannarna eller om haffa stoppar mig.

Bryter man kretsen till servot samtidigt som motorn snurrar på låga varvtal så kommer servot stanna med porten i stängt läge. Svårare än så är det inte.

Vill man istället(av någon anledning:va ) ha servot låst i öppet läge kan man bryta kretsen antingen med motorn avstängd eller möjligen på rejält höga varvtal. :skrämd

Men
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Papersrören börjar ta form.

Betraktar dessa rör som prototyper så planen var att börja svetsa rören i 1mm plåt i helgen för det har jag tillgång till och jag räknar ändå med att det blir fler versioner på rör innan jag är nöjd. Och därefter fixa 0.7 plåt när jag bygger dom slutliga rören.

Men medans jag satt och klippte och klistrade och funderade på om man skulle ringa Marjasin som assistans så bestämde jag mig för att skaffa tunnare plåt innan jag börjar svetsa för tänk om rören faktiskt funkar perfekt direkt.
 

Bifogat

  • Paperpipe.JPG
    Paperpipe.JPG
    161.1 KB · Visningar: 163

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En månad sedan jag gjorde pappersrör och nu är rören knappt halvfärdiga. I min takt är nog inte hojen körbar denna sommar heller... :näsblod
 

Bifogat

  • Halfpipe.JPG
    Halfpipe.JPG
    230.4 KB · Visningar: 336

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En månad sedan jag gjorde pappersrör och nu är rören knappt halvfärdiga. I min takt är nog inte hojen körbar denna sommar heller... :näsblod

Skit i att det tar tid, det blir ju mäkta snyggt i alla fall!:tummenupp
Mina blir ju fula som stryk och har dessutom tagit än längre tid än dina så...:rolleyes: Men nu blev jag sugen på att ta tag i skiten igen, här ska byggas rör!:yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tufft att bygga egna rör! :yoparty Vad använder du för program? Har du riktig konrullningsapparat eller får du dom runda på nått annat vis?

Jag har inte använt något program utan jag har använt en bunt med ritningar på trimrör till RD350 och utgående ifrån dom måtten och Bells bok så har jag ritat mina egna rör som är lite längre för att flytta ner effekten i varvtalsregistret, slutkonan har fått flackare vinkel för att platta till och bredda effektkurvan och till sist är det grövre hela vägen. Främst eftersom jag planerar att öka kubiken i motorn.

Jag siktar på 80-85 hk när motorn är klar för jag tror det är ganska lagom till det här chassit och det kan man eg. klämma ur en RD350-motor utan att öka kubiken. Men jag kommer ändå bygga med mera kubik för att få ett bredare effektregister.

Jag har tillgång till en vals med 50-60 mm diameter på rullarna så det mesta får jag banka på städet.

Skit i att det tar tid, det blir ju mäkta snyggt i alla fall!:tummenupp
Mina blir ju fula som stryk och har dessutom tagit än längre tid än dina så...:rolleyes: Men nu blev jag sugen på att ta tag i skiten igen, här ska byggas rör!:yoparty

Tack! Tittar man närmare på mina svetsar så blir det ganska uppenbart att jag inte jobbar som svetsare. Är nybörjare med TIG så det blir mindre fult för varje ny skarva jag gör.

Ångrar att jag gjorde så korta sektioner. :näsblod

btw så ta gärna och titta på bilderna på andra TDRar här i tråden och jämför diametern på mina rör med övriga. :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack! Tittar man närmare på mina svetsar så blir det ganska uppenbart att jag inte jobbar som svetsare. Är nybörjare med TIG så det blir mindre fult för varje ny skarva jag gör.

Ångrar att jag gjorde så korta sektioner. :näsblod

btw så ta gärna och titta på bilderna på andra TDRar här i tråden och jämför diametern på mina rör med övriga. :D

Jag tycker att det ser helt ok ut:)
Och det blir ju bättre än mina Migfogar i vilket fall som helst...:D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top