Teckningstråden

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Riktigt snygga teckningar. Jag kan inte teckna alls. Har nog världens sämsta finmotorik.
Alla kan lära sig teckna. Att kunna teckna handlar bara om träning precis som andra färdigheter typ skriva, räkna osv. Det finns en massa feltänk när det gäller gestaltning, vissa är födda med det, jag kan inte, man måste vara en viss typ osv. Visst finns det olika förutsättningar vad gäller spatiala förmågor, koordination och liknande, men det är försumbart. Alla kan. Det är nästan ett hån mot alla som kan rita när de får frågan "när upptäckte du att du kunde..". Som att de fått det gratis, som att de inte ägnat hundratals eller tusentals timmar åt att förfina sina skills.

Alla kan, och jag baserar det på över ett decennium av undervisning i skissteknik på universitetsnivå. Så du kan också lära dig om du vill. :)

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Alla kan lära sig teckna. Att kunna teckna handlar bara om träning precis som andra färdigheter typ skriva, räkna osv. Det finns en massa feltänk när det gäller gestaltning, vissa är födda med det, jag kan inte, man måste vara en viss typ osv. Visst finns det olika förutsättningar vad gäller spatiala förmågor, koordination och liknande, men det är försumbart. Alla kan. Det är nästan ett hån mot alla som kan rita när de får frågan "när upptäckte du att du kunde..". Som att de fått det gratis, som att de inte ägnat hundratals eller tusentals timmar åt att förfina sina skills.

Alla kan, och jag baserar det på över ett decennium av undervisning i skissteknik på universitetsnivå. Så du kan också lära dig om du vill. :)
så sant,har man bara ett intresse så går det att lära sig,sen ett bra öga för detaljer och proportioner underlättar,en teckning är egentligen bara en jeffla massa streck.....

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Att man slutade teckna var grymt dumt gjort. Är sämre på att rita nu än när jag var 10.

börja igen då,har du tyckt det var roligt förut kan du väl återuppta det? jag har inte ritat på över 20 år,men har börjat återupptagit det,som du ser i tråden...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
IMG_1105.jpg
IMG_1111.jpg
IMG_1112.jpg
IMG_1113.jpg
IMG_1117.jpg
IMG_1118.jpg
IMG_1119.jpg

Bifogat

• IMG_1118.jpg
    IMG_1118.jpg
    238.8 KB · Visningar: 45

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
kul att det börjar ramla in lite alster,fortsätt så,ska försöka få kusinen att gå med i sh,skickade länk till honom då han är grym på att teckna o måla.
vill ju inte ha en tråd för inbördes beundran som sagt,det är ju vinter släpp tv spelet och greppa pennan...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Precis. Jag kan inte, men jag kan säkert lära mig att teckna. Men i dagens läge är jag ganska helkass på det. :)

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
börja igen då,har du tyckt det var roligt förut kan du väl återuppta det? jag har inte ritat på över 20 år,men har börjat återupptagit det,som du ser i tråden...

Jag vill helt klart börja igen. Men sen är det skola, träning och mycket annat som hela tiden kommer i vägen. Blir till att komma igång när tiden finns :)

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
du är i en klass för dig själv,nu syns skillnad mot en som vill kunna teckna (jag) mot en som kan det,bra jobbat,sjukt bra detaljer,man blir inspirerad,fina porträtt,du har en egen väldigt detaljrik stil,me like.

Jag kan inte rita, men han i den tråden är grym!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Är det jag som är dum i huvudet eller...? Men jag ser ingen drake.

Haha neej, den försvann visst på vägen! Ger det ett nytt försök!

30493622.jpg

Jag är en "skissare", sitter i max en kvart med varje bild, och fullföljer aldrig hela bilden. Det har jag för dåligt tålamod för. Och har jag inte ritat färdigt mitt tilltänkta motiv när motivationen tar slut, så blir bilden aldrig färdig. Har en halvklar demon som jag själv är oerhört nöjd med, men det fattas typ... 3/4.. Och jag vet att den aldrig kommer bli klar. :tungan

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj

View attachment 352497

Jag är en "skissare", sitter i max en kvart med varje bild, och fullföljer aldrig hela bilden. Det har jag för dåligt tålamod för. Och har jag inte ritat färdigt mitt tilltänkta motiv när motivationen tar slut, så blir bilden aldrig färdig. Har en halvklar demon som jag själv är oerhört nöjd med, men det fattas typ... 3/4.. Och jag vet att den aldrig kommer bli klar. :tungan
skissa på,nästa gång du har lusten att rita fortsätter du med samma bild,ibland behöver man ta en paus,kan man skissa bra så är det ju halva teckningen,keep up the good work...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj

View attachment 352497

den var snygg

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag kan inte rita, men han i den tråden är grym!

mer än grym,otroligt detaljrikt,jag är mer inne på att rita natur o liknande,då behöver man inte vara så exakt eller detaljrik oftast,men han var väldigt duktig

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
skissa på,nästa gång du har lusten att rita fortsätter du med samma bild,ibland behöver man ta en paus,kan man skissa bra så är det ju halva teckningen,keep up the good work...

Ja, fast jag kan ju inte fortsätta med en bild jag slutat med. Måste göra allt på en gång, kommer liksom aldrig i "rätt fas" igen.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag vill helt klart börja igen. Men sen är det skola, träning och mycket annat som hela tiden kommer i vägen. Blir till att komma igång när tiden finns :)

jo men det är samma som med priotering,jag har papper o penna liggandes på köksbordet,så medans jag väntar på att kaffet ska bli klart eller liknande så ritar jag lite under tiden,nu kan man ju bildsöka med google och få vilka motiv som helt på några sekunder,även om verkligheten är bäst,men man måste ju börjka någon stans,ser man andra teckna så brukar man inspireras och få lust att rita själv.
eller har jag fel??
hoppas tråden sporrar dig att börja rita igen,själv ångrar jag att jag slutade men allt har sin tid.
jag ritar för det är avkopplande och för att slippa tänka,just separerat från tjejen,se ångest tråden,så bra att ha nåt annat att koncentrera sig på,men ju mer jag ritar dessto roligare är det.
en bra blyertspenna kostar femton spänn,en bunt kopierpapper med 500 ex kostar en 50 lapp eller så,vad väntar du på?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Ja, fast jag kan ju inte fortsätta med en bild jag slutat med. Måste göra allt på en gång, kommer liksom aldrig i "rätt fas" igen.

känner igen det där,men det gör du visst fast du behöver träna lite på det bara,jag var likadan när jag var yngre,man vill prestera och det ska gå fort eller ja lite så,skitsamma bara det blir bra i slutänden

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Har ju rätt dåligt med tid för det nu tyvärr.. Och jag måste känna för det, oavsett, annars går det inte. Har massa bilder som finns kvar hos mina päron, ska se om jag kan ta några bilder på de när jag är där nästa gång. Och så får jag väl ta tag i mitt skissande igen. :p

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC