Telefonförsäljare.

Icebearman

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2008
Ort
Uppsala
Hoj
88 KTW
Ang telefonförsäljare

På Leffeboy.com finns en bra lista på telefonnummer som telemarketing-företag har. Listan går ochså att använda med en NIM (www.nim.se) så att man får upp både namn och nummerinfo på skärmen. (japp man kopplar den till datorn)
Lite lättare att strunta i att svara då, när man vet att det är en telefonförsäljare som ringer ...
 

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Rolig gammal tråd, kan ju fylla på med ett samtal en kompis hade med en telesäljare för nån vecka sen. Vi satt och lirade tv-spel när det ringer en lirare och ska sälja nån försäkring. Polaren svarar och avbryter efter bara en liten stund med att artigt säga tack men jag ska inte ha nåt. "Skit i det då, bögjävel" hade han fått tillbaka innan säljarn klickade :D
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
-Hej jag heter Lena och ringer om en undersökning.
+Hej jag är med i NIX.
- NIX gäller inte undersökningar.
+Nähä, då blir det 500kr.
- Va?
+Det blir 500kr.
- Vad menar du?
+ Jag svarar på era frågor för 500kr.
- Jasså??? Jaha.
+ Jag jobbar inte gratis. 500kr är ett bra pris för mina åsikter.
- Nej då tror jag det får vara. Tack och hej. *klick*
 

Pips

Guest
Igår fick tjejens pappa ett brev från 118700 på lite över 6000kr.

Visade sig att i Mars hade ngn försäljare ringt och pratat med hans ena anställda. Den anställda är tysk och, inte så jäkla vass på svenska som man kanske skulle önska, samtidigt som han är virrigare än en gubbe med alzheimers. Så han hade tydligen glatt accepterat det där jätte bra erbjudandet... :tummenupp

Tjejens pappa ringde igår för att bestrida skiten.

- Hej jag heter H***** A***** och är ägaren till K**** S***** AB jag har fått en faktura från er som jag vill bestrida.
+ bla bla bla

När han förklarade att det var en av hans anställda som hade gått med på "erbjudandet" och motiverade att det är därför vi inte vill ha skiten fick han som svar att det fungerar inte så. Anställda kan tydligen, enligt henne acceptera och godkänna tjänster/varor för upp till 20000kr utan firma tecknarens tillåtelse. Låter för fan hel sjukt! Någon som vet om det stämmer?
 

Dark_Messenger

Guest
-Hej jag heter Lena och ringer om en undersökning.
+Hej jag är med i NIX.
- NIX gäller inte undersökningar.
+Nähä, då blir det 500kr.
- Va?
+Det blir 500kr.
- Vad menar du?
+ Jag svarar på era frågor för 500kr.
- Jasså??? Jaha.
+ Jag jobbar inte gratis. 500kr är ett bra pris för mina åsikter.
- Nej då tror jag det får vara. Tack och hej. *klick*

:rofl
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
När han förklarade att det var en av hans anställda som hade gått med på "erbjudandet" och motiverade att det är därför vi inte vill ha skiten fick han som svar att det fungerar inte så. Anställda kan tydligen, enligt henne acceptera och godkänna tjänster/varor för upp till 20000kr utan firma tecknarens tillåtelse. Låter för fan hel sjukt! Någon som vet om det stämmer?

Hur det funkar för företag vet jag inte men när det gäller hemma så får inte min fru acceptera och godkänna förändringar på abonnemang som står på mig, och inte heller tvärtom. Jag skulle nog ringa och höra med en jurist i det här läget.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På Leffeboy.com finns en bra lista på telefonnummer som telemarketing-företag har. Listan går ochså att använda med en NIM (www.nim.se) så att man får upp både namn och nummerinfo på skärmen. (japp man kopplar den till datorn)
Lite lättare att strunta i att svara då, när man vet att det är en telefonförsäljare som ringer ...
Reklam? Skapar ett konto och väcker genom ett inlägg en sedan nästan två år avsomnad tråd med att puscha för en produkt.


Jo, den var ganska fin den. :)

Men oavsett hur många telefonförsäljare man får att sluta med sitt arbete så kommer det alltid någon ny. Det är ungefär som att försöka bekämpa knarkhandel genom att bara sätta åt gatulangarna.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Men oavsett hur många telefonförsäljare man får att sluta med sitt arbete så kommer det alltid någon ny. Det är ungefär som att försöka bekämpa knarkhandel genom att bara sätta åt gatulangarna.

Jo, men att inte ta hämd på telefonförsäljarna är som att inte sätta åt gatulangarna. Hur skulle det sluta?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tog denna tråd i stället för att starta en ny...

Jag har vart befriad tidigare från detta patrask tidigare tycker jag. Men det senaste året har det ökat mer frekvent. Nu svarar jag inte längre på nummer jag inte känner igen och sedan googlar numret och eventuellt ringer upp om det skulle vara något annat än försäljare.
Jag tror att jag den senaste tiden finns med i någor register som säljare använder sig av. Någon som känner till något sånt? I så fall måste det ju gå att säga till om att man inte vill finnas med där..
tyvärr så slutar dom ju inte om man inte svarar. men jag lägger till dom nummer i min spärrlista då... Men man blir ju förbannad att man ska behöva hålla på! :mad:

Nyss var det ett nytt nummer som ledde till företaget Aircall Sverige AB

Eller är det bara så att dessa företag har ökat explosionsartat?!

Är det fler som märkt att det ökat den senaste tiden?
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
All denna ilska mot oss skåningar! :p Ungefär som att nita en tysk i förebyggande syfte, så han kan förmedla sin regering att INTE starta ett 3:e världskrig.

(Och jo, jag får skriva så här för min mormor är tysk, och hon tycker
3:e riket skämt är roliga)

:yoparty:arsele
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tog inte lång tid efter att NIX spärren slutat att gälla förrän samtalen satte igång för att öka i antal till den grad att nästan varenda samtal var från en säljare eller kommersiella undersökningsföretag. Tillslut aktiverade jag NIX spärren igen och nu är det hyfsat lugnt igen - utom på en front. Fortfarande ringer olika företag som ska göra undersökningar. Brukar numera säga att jag inte har tid om det inte gäller någon officiell sak som berör samhället i stort. Vill de kartlägga mitt tycke och smak för att förbättra sina produkter för att nå min målgrupp får de börja med att betala för mina tjänster.

Jag tycker att telefonsäljare är parasiter. De hinner säga 150 ord innan man ens hunnit säga att man inte är intresserad. Det är ändå samma typ av säljare som ringer. Antingen vill de att man ska komma och lyssna på något föredrag för att sedan låta dem investera sina sparpengar gratis eller så vill de sälja skräp rent ut sagt med fraktkostnader som vida överstiger vad det kostar att köpa ett par dyrare strumpor i en exklusivare herr butik.

Nästa gång de ringer så lägg märke till hur upplägget ser ut. I grova drag erbjuder de att skicka en uppsättning strumpor som man kan prova på. Endast en fraktkostnad på 150 kr tillkommer. Sedan måste man säga upp avtalet annars löper det löpande. Man kommer alltså att få strumpor skickade till sig ända tills dess att man säger upp avtalet. Detta säger de först när kunden gått med på att få ett par provstrumpor hemskickade till sig i tron att det var gratis. En uppmärksam lyssnare hade nog inte hört om fraktkostnaden eller att man själv måste säga upp avtalet. Här gäller det att avbryta säljaren och säga att man inte längre är intresserad och därefter lägga på luren. Om inte kommer säljaren att få sin provision. Är det konstigt att folk hatar när telefonsäljaren ringer egentligen?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Igår ringde det en från ett energibolag. Han sa att de enligt lag var tvungna att lägga sig under priset på vad Öresundskraft sätter. What? :va

Då BORDE det ju bli billigare med deras ström?
Accepterade jag så skulle jag få första månaden gratis av dem.
Han skulle ringt i december när det var som dyrast....

Eftersom han lovade att återkomma på fredag när jag är hemma så hinner jag gå igenom mina elräkningar. Borde väl bli billigare?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Glömde skriva att det gäller mobilen för min del... Hemtelefonen har jag lagt ner då den känns överflödig... Och NIX funkar väl inte på mobiler?

NIX fungerar inte på mobiler.

"Enligt marknadsföringslagen (MFL) är det inte tillåtet att skicka SMS och MMS till mobiltelefonnummer utan att konsumenten först samtyckt till utskicket."

Står lite mer här:

http://www.nix.nu/spärra-privata-mobiltelefonnummer.aspx

Däremot kan man ju fundera på om det är något hinder att ringa upp personen i fråga. Hur stoppar man det utan en NIX tjänst?
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag svarar inte på min hemtelefon numera. Nio av tio gånger är det försäljare. Tror jag ska regga mig på NIX snart.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Riktigt lukrativ bransch. Jag skulle inte lita på ett ord som kommer från en telefonsäljare som självmant tagit kontakt med en. Be att få reda på vad företaget heter och kontaktuppgifter till dem så att du i lugn och ro kan titta på avtalen och jämföra dem med andra bolag. Jag lovar att han kommer att lägga på luren efter att ha sagt något i stil med att du går miste om ett engångserbjudande.

Du kan ju alltid åberopa din ångerrätt om du inte är nöjd. Inom 14 dagar har jag för mig att det är.

Igår ringde det en från ett energibolag. Han sa att de enligt lag var tvungna att lägga sig under priset på vad Öresundskraft sätter. What? :va

Då BORDE det ju bli billigare med deras ström?
Accepterade jag så skulle jag få första månaden gratis av dem.
Han skulle ringt i december när det var som dyrast....

Eftersom han lovade att återkomma på fredag när jag är hemma så hinner jag gå igenom mina elräkningar. Borde väl bli billigare?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top