Telefonförsäljare.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Känner att vi måste reda ut begreppen lite.

Jag är själv säljare, och ett av mina främsta verktyg är (tyvärr) telefonen. Säga vad man vill, men telefonen är ett utmärkt (och billigt) verktyg för att etablera en första kontakt. På något sätt måste denna etableras.

Andra sätt är att spamma, knacka dörr, nätverka etc etc. Nätverka är att föredra, men det finns nog inte många säljare som kan jobba på enbart det sättet.

Tillbaka till ämnet: Är en telefonförsäljare en person som bara snackar skit, säljer skit och som aldrig ger sig? Eller är en telefonförsäljare en person som alltid eftersträvar avslut i första samtalet?

Hatar själv telefonförsäljare som ringer och stör, men de flesta försöker faktiskt bara sköta sitt jobb. Ofta är det yngre människor som är trevliga och gör sitt bästa även om det finns vissa puckon som inte kan ta ett nej för ett nej.

Själv säljer jag IT-konsulttjänster, inledningsvis över telefon, och det är ytterst sällan jag gör ett avslut över telefon.

Är jag en telefonförsäljare?
 

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Honda
Starstriker skrev:
2549605 Känner att vi måste reda ut begreppen lite.

Jag är själv säljare, och ett av mina främsta verktyg är (tyvärr) telefonen. Säga vad man vill, men telefonen är ett utmärkt (och billigt) verktyg för att etablera en första kontakt. På något sätt måste denna etableras.

Andra sätt är att spamma, knacka dörr, nätverka etc etc. Nätverka är att föredra, men det finns nog inte många säljare som kan jobba på enbart det sättet.

Tillbaka till ämnet: Är en telefonförsäljare en person som bara snackar skit, säljer skit och som aldrig ger sig? Eller är en telefonförsäljare en person som alltid eftersträvar avslut i första samtalet?

Hatar själv telefonförsäljare som ringer och stör, men de flesta försöker faktiskt bara sköta sitt jobb. Ofta är det yngre människor som är trevliga och gör sitt bästa även om det finns vissa puckon som inte kan ta ett nej för ett nej.

Själv säljer jag IT-konsulttjänster, inledningsvis över telefon, och det är ytterst sällan jag gör ett avslut över telefon.

Är jag en telefonförsäljare?


JJJJAAAAAA:arsele









Bara jävlas lite:tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
T509 skrev:
2549543
När en säljare ringer ber ni honom vänta i luren med det samma, luren lägger du brevid dig och fortsätter jobba, var 5te minut tar du upp luren och ber honom vänta en stund till, min rekord är killen som väntade i 20 min!!! Dom ringer inte upp igen garanterat!!!

Den körde jag med en Asiat som ringde om "Inevestementåppertunity"
Han ringde flera gånger samma vecka så tillslut blev det luren på sidan.
Han stod ut i ungefär 30minuter, det kan ju IOFS bero på att jag inledningsvis nämde att vi just hade sålt av halva företaget och var intresserade av att köpa asiatiska aktier...

Starstriker skrev:
2549605 Känner att vi måste reda ut begreppen lite.

Själv säljer jag IT-konsulttjänster, inledningsvis över telefon, och det är ytterst sällan jag gör ett avslut över telefon.

Är jag en telefonförsäljare?

Näpp, du är bara en säljare som använder telefonen för att passa in ett tillfälle för personlig kontakt.
Precis som en bra försäljare ska göra.
Jag avskyr försäljare som bara stövlar in och tar en massa tid oanmälda nästan lika högt som telefonförsäljare.

Jag har några annonssäljare som brukar stövla in, stå och kolla läget en stund och ser dom att vi har körigt så skjuter dom bara in "ser att det är mycket nu, jag kommer tillbaks en annan gång"
Det har jag inte heller något emot.
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Homo skrev:
2548612 ringde nån jävla lirare igår till mej, hörde knappt va fan han snacka om, jag va tvungen att fråga "va" ungefär 5 ggr. han bara sluddrade, tydligen va just jag utvald av bredbandsbolaget o canal+ lr nåt sånt o skulle få testa nåt jättegratis, vanligtvis lägger jag bara på, fyfan va jobbiga dom är. moderaterna borde ha tagit bort deras jobb imo
Haha, det där ringde dom till mig om igår också. Fast erbjudande om BBB och Viasat, och att jag var speciellt uttagen. Så efter att han suttit o pratat om alla grejer man skulle få gratis i 5 minuter så sa jag till honom att jag sagt upp mitt abonnemang på BBB, då blev han alldeles tyst :rolleyes:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Starstriker skrev:
2549605 Eller är en telefonförsäljare en person som alltid eftersträvar avslut i första samtalet?

Är jag en telefonförsäljare?
Ja. Och nej. Och jag menade inte heller en person som säljer telefoner.

Är "callcenterhora" en passande benämning? Den som sitter i ett kontorslandskap med 20 andra som säljer exakt samma produkt till samma förmånliga erbjudande som bara gäller just nu.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Suomalainen skrev:
2549582 Har ni hört talas om NIX? :tummenupp

Funkar inte något vidare på undersökningar och oseriösa företag.

Så, min standfras är numera "skit ner dig" när de ringer.
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
T509 skrev:
2549585 Företag får inte var med, bara privatpersoner!!!


Har kommit Företags NIX nu också och jag hoppas att det kommer att bli lite bättre efter att jag registrerat vårt företag där.

Jag får dagligen en hel massa samtal från diverse säljare, marknadsundersökningar och gud vet allt. Blir skogstokig av att behöva svara på dumma frågor och värst är dom säljare som inte ger sig. När inte ens ett " Tack men vi har redan en etablerad kontakt med ert företags säljare, Nisse Nilsson" godtas som svar så blir jag lite grinig. Hade en sån kille som ringde i förra veckan och jag hann bli riktigt förbannad innan jag blev av med honom.

Förstår att dom bara gör sitt jobb men det är inte alltid jag orkar tacka nej på ett trevligt sätt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Låter helt vansinnigt...är du 100 på att det inte var nån polare som jävlades? För seriöst var det inte....Disneyklubben, ja tjena...:D

Eftersom jag är säljare själv så är jag rätt tålmodig såvida de inte börjar käfta...en del är rätt kul att lyssna på när de maler på enligt manus + att det är rätt gutsigt av unga personer att ta telesalesjobb, det är ett riktigt skitgöra, istället för att dra omkring med a-kassa.

Numera slipper jag 99% sen jag reggade min i nix-registret...nämner man det så brukar samtalet vara över.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Esquire skrev:
2547455
..........
TF: Du ljuger ju bara. Du är väl någon vaktmästare eller något. En vaktmästare ska inte svara i telefon. Du ska bara moppa golv. Nu ska jag prata med chefen.
J: Hörrödu, nu har du två val. Antingen så... (skriker jag)
TF: Nämen vaddå, det är en vaktmästare. Vad ska du ge mig för val...
..........

Tycker han verkar störtskön. :D
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Spiken skrev:
2549672 Haha, det där ringde dom till mig om igår också. Fast erbjudande om BBB och Viasat, och att jag var speciellt uttagen. Så efter att han suttit o pratat om alla grejer man skulle få gratis i 5 minuter så sa jag till honom att jag sagt upp mitt abonnemang på BBB, då blev han alldeles tyst :rolleyes:


hahaha nu ringde det en snubbe till, fan jag måste va väldigt speciell för dom hade på nåt sätt lyckats få mej att bli speciellt utvald igen, till det fantastiska erbjudandet om viasat tv! woohooo. sign me up jag tar 5 direkt

sa bara som det va, jag glor inte på tv, o har inte gjort det på minst 3 år hej. han frågade om jag satt ner.. eeh nae jag står upp och utmanar döden nu när du ska prata lite om nåt helt fantastiskt som kan hända just mej, jag kan faktiskt dö av hjärtattack.. been known to happen med viasat..

Badger skrev:
2549827

Så, min standfras är numera "skit ner dig" när de ringer.


:rofl :lol :hihi
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Prova att inte säga hej till dem när dem ringer, det får dem ur balans.

"Andreas"
"Hej, jag ringer från bla bla"
"mm...."
"Ja, hej jag ringer från bla bla"
"mm..."

:D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sätt dom på vänt, avvakta nästa säljsamtal, koppla ihop, klart!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Markus skrev:
2550061 Tycker han verkar störtskön. :D
Får jag ditt nummer så kan jag tipsa honom om att du är extreeemt köpsugen om han skulle ringa igen. :tummenupp

Annars kan jag be honom att ringa 020-840000 eller något liknande.

FreddaAbborre skrev:
2551722 Hur är det demografiskt då?
Rena mörkret ur alla synvinklar.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lägesuppdatering.

Nu har han ringt igen. Men tyvär så var inte jag i närheten. Farsan är tillbaka från semestern så det var han som tog samtalet denna gången. Enligt uppgift så var han så förbannad att han skakade efter samtalet.

För att göra en lång historia kort:
* Säljaren är minst lika otrevlig denna gång.
* Försäljaren kallar sig nu "Gustav" och jobbar åt "Grossistenheten" (inte Disneyklubben? :va ).
* Han försöker hävda att vi i mars beställde 7st toners à 2000kr.
* De ska levereras till oss under tisdagen, vilket naturligtvis inte inträffade.
* När farsan säger att vi inte beställt några toners kallar försäljaren honom för "senil gubbjävel".
* Det är inte "Gustav" som sålt detta till oss i mars, utan det är någon som han kallar för "Joakim".
* "Joakim" får man absolut inte prata med, han har ju inget med det här att göra.
* Vi får ett 08-nummer som sägs ska gå till företaget, men det finns naturligtvis inte på hitta.se eller liknande.

Det som gör det hela lite mera intressant: en liten stund efter att samtalet är avslutat så ringer Telespärr för att erbjuda oss deras tjänster... Kan det finnas någon koppling?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top