Terminator Salvation

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Nä, det blir inte automatiskt bättre bild bara för att det är ett nyare format. Precis som det släpps dvd:er med halvdålig kvalité, släpps det Bluray-discar med dålig kvalité. Och så måste man sitta ganska nära för att verkligen se skillnad, flera fackmän har testat med Full-HD tv, och om man sitter på "normalt" avstånd från tv:n ser de flesta ingen skillnad på dvd och bluray. Skillnaden syns först på mycket nära håll alternativt på mycket stora skärmar.

Med andra ord så är jag inte blind :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Nä, det blir inte automatiskt bättre bild bara för att det är ett nyare format. Precis som det släpps dvd:er med halvdålig kvalité, släpps det Bluray-discar med dålig kvalité. Och så måste man sitta ganska nära för att verkligen se skillnad, flera fackmän har testat med Full-HD tv, och om man sitter på "normalt" avstånd från tv:n ser de flesta ingen skillnad på dvd och bluray. Skillnaden syns först på mycket nära håll alternativt på mycket stora skärmar.

Lite OT, sorry.
Kanske fackmän anställda av samhall med en tv 30 meter bort. Nog släpps det dåliga bluerays också, till exempel tror jag clerks ska släppas på blueray vilket nog det dummaste någonsin. Däremot om vi nu pratar om vanliga filmer som inte är filmade med handkamera eller ges ut av troma så är det en försvinnande liten del som man inte ser skillnad mellan dvd och blueray. Jag har en 720p tv och det finns ingen chans att jag skulle ta miste på dvd och 720p, ännu mindre 1080.

I och för sig så skulle jag faktiskt vilja veta vad "normalt" avstånd är. Jag kan i och för sig garantera att normalt avstånd är för långt ifall det nu inte är utvecklingsstörda människor som utfört testet.

fredrik strage (en snubbe med brillor) har skrivit en ganska schysst artikel:

http://www.pastan.nu/film/sarbara-hjalten-kyle-var-bast-i-terminator-1.881386

Jag glömmer jämt bort att han faktiskt är den manliga huvudrollen i Aliens. Det är ju hudson som får dom bästa replikerna i den filmen!

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.:va

några inlägg innan detta skrev jag:

http://www.pastan.nu/film/sarbara-hj...nator-1.881386

du skrev typ att hudson har manliga huvudrollen i aliens (ang. den länken ovan). jag påpekade då att hudson INTE var den person fredrik strage skrev om varpå du skrev :noshitsherlock.

du tog bara antagligen fel på person i aliens, simple as that... :kram

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
vanliga filmer som inte är filmade med handkamera eller ges ut av troma så är det en försvinnande liten del som man inte ser skillnad mellan dvd och blueray. Jag har en 720p tv och det finns ingen chans att jag skulle ta miste på dvd och 720p, ännu mindre 1080.

Vore intressant veta hur mycket skillnad du ser på DVD och bluray med ex. den här filmen

[YOUTUBE-ID]1tl2Aw_4bIU[/YOUTUBE-ID]

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
jag kör 1920 x 1200 ...

Efter det blir ditt resonerande ganska tomt...

Titanic har han gjort, men inte rambo. Men har du hört talas om en film som heter Aliens? Han har nämligen skrivit och regisserat den. :arsele

Ifall man skrivit och regisserat Terminator, T2 och Aliens så behöver man i mina ögon inte göra så mycket mer. Han har ju dessutom skrivit och regisserat the abyss och regisserat True lies.

Att han har gjort Titanic kan man faktiskt förlåta, mot bakgrund av att han har gjort ett flertal riktiga filmer med. Visst, han har inte blivit folk igen efter Titanic men han ståtar ändå med den stabilaste filmsamlingen någonsin i Hollywood.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Efter det blir ditt resonerande ganska tomt...

menar du att det ska vara 1920x1080 eller vad hade du att tillägga i DVD vs bluray titlar?

skärmen är gjord för 1920x1200 = 16:10 som alla datorskärmar är, och inte 16:9 1920x1080 som filmerna egentligen är gjorda för, har inte testat köra i 16:9 men det spelar nog ingen roll vad gäller DVD vs. bluray titlar

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
menar du att det ska vara 1920x1080 eller vad hade du att tillägga i DVD vs bluray titlar?

...

Jag skall erkänna att jag gissar lite här, men jag utgår från att du inte har 1080p på din (dator)skärm.

Jämför en dvd och en blueray på en fullhdtv eller ännu hellre en projektor.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag skall erkänna att jag gissar lite här, men jag utgår från att du inte har 1080p på din (dator)skärm.

Jämför en dvd och en blueray på en fullhdtv eller ännu hellre en projektor.

Det vet jag inte säkert och visst är det bättre på projektor och fullhdtv men redan på 24" så tycker jag mig se att alla bluray titlar inte automatiskt är mycket bättre än på DVD

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag hoppas den åtminstone är bättre än T3 som jag slötittade lite på för ett tag sen samtidigt som jag pratade i mobiltelefon. Om Nokia är så mycket bättre än Sony Ericsson vet jag inte, för jag fick då slut batterier redan efter halva filmen. Det sägs dock att det ska komma en ny Nokia snart med grym batteritid, fast jag skaffar nog ändå en Sony Ericsson eller möjligtvis HTC nästa gång. Ifall Sony Ericsson ska göra nyemission eller stärka sin b-aktie vet jag inte, men det är sånt jag funderar på när jag ligger och skaver här hemma.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vore intressant veta hur mycket skillnad du ser på DVD och bluray med ex. den här filmen

[YOUTUBE-ID]1tl2Aw_4bIU[/YOUTUBE-ID]
En film från 2008 med Nicholas Cage? Jag har inga pengar men om jag får vara skyldig så kan jag sätta 100000kr på att jag skulle klara ett blindtest.

några inlägg innan detta skrev jag:

http://www.pastan.nu/film/sarbara-hj...nator-1.881386

du skrev typ att hudson har manliga huvudrollen i aliens (ang. den länken ovan). jag påpekade då att hudson INTE var den person fredrik strage skrev om varpå du skrev :noshitsherlock.

du tog bara antagligen fel på person i aliens, simple as that... :kram

Du läser fel.

"Jag glömmer jämt bort att han faktiskt är den manliga huvudrollen i Aliens. Det är ju hudson som får dom bästa replikerna i den filmen! "

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Att han har gjort Titanic kan man faktiskt förlåta, mot bakgrund av att han har gjort ett flertal riktiga filmer med. Visst, han har inte blivit folk igen efter Titanic men han ståtar ändå med den stabilaste filmsamlingen någonsin i Hollywood.
Så är det. Jag har förhoppningar på avatar. Bara han inte tappat greppet efter att ha filmat dokumentärer i typ tolv år. :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...