Tesla Model S Plaid vs. Suzuki Hayabusa vs. Kawasaki ZX-14R

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Hade du varit mindre sarkastisk och cynisk hade du fått den gratis.
Här på film "all motor" utan de vanliga additiven som annars brukas. 5.80 och 9 blank mot 5.60 och 8.60. Trots en avbruten vipparm.
Har sett den förr. Och? Det du gör är undervärderar i det här fallet den dyra bilen med ännu mer sarkasm med inlägg om din så kallade tjejhoj som är trimmad och anpassad för strippen och poängterar att den byggdes på en gammal hoj för inga pengar. Och att den låg ute för en viss summa pengar för ett antal år sedan ger ingenting i sammanhanget heller. Den största sarkasmen står du för i de flesta av dina inlägg.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan bara säga att efter att motvilligt börjat köra med el i bilen så är det beroendeframkallande på något sätt. Det är lite som när man körde turbo första gången, en stor muskel som bara drar iväg.
Jag testade en elektrisk Freeride för några år sen och det var också en ögonhöjare. Inte för effekten men för körbarheten, enkelheten och det härliga elvridet som kommer direkt från 0km/h... det är speciellt på något sätt...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Hittade en video igår om hur just Tesla Plaid förstört allting. En 4-dörrars familjebil som kör 9.2 på
strippen...om och om igen och Hilda 74 bast kan göra det... Inga vibrerande V8or som inte går på tomgång, inget mekande med justerbart kopplingslir och experimenterande med lufttryck i de feta däcken, ingen mångårig skicklighet av föraren som kan känna på tusendelen av kopplingssläppet om det blev en bra körning eller inte... hur kul är det?

Samma sak på gatan...

Nisse har lagt ner 1000-tals timmar på sin kompressormatade Dodge Charger som varit både en brudmagnet och en grabbmagnet i hur många år som helst och Nisse har alltid någon ny modifiering på G för att göra den liiiiite snabbare. Så fort han kommer rullande utanför korvmojen på lördag kväll så går det ett sus genom gänget som samlats där...

Tills plötsligt en kväll när Anton dyker upp, Anton som fått låna pappas Tesla Plaid som pappa har som tjänstebil. Anton glider ljudlöst fram till korvmojen och plötsligt är det ingen som bryr sig om Nisses charger längre.. för att inte tala om alla vråltrimmade EVO 9or och Subaru WRX STi...

Sen efter några repor där Anton fyllt bilen med brudar som fått känna på det berömda Teslatrycket och kört ifrån alla bilarna och hojarna och allting annat som rullar, så är det ingen som bryr sig ett smack om Nisse eller någon annan dinosaurie överhuvudtaget...

...och hur kul är det?

Jag förstår alla som tycker att elfordonsrevolutionen är skit, det är inte alltid så roligt med fundamentala förändringar och jag påstår också att det just i det här fallet inte alltid heller är bättre. Det är precis som när alla klubbar och föreningar bara försvann och ersattes av "Sociala medier"... Visst, teknikskt sett är sociala medier överlägsna. Jag kan snacka med folk och få vänner på andra sidan jordklotet och det jag "kommunicerar" kan nå 1000-tals människor...
Men alla som upplevt hänget på motorgården, grävandes i motorrummet på en gammal volvo eller BMW och bara snacka skit och ljuga med polarna om allt man har gjort med den gamla Suzukin som man sitter på... In real life... Det går inte att ersätta med sociala medier, precis som att man inte ersätta vrålet från trimmade V8or med en knäpptyst elbil, hur snabb den än är...

Nostalgisk? Tacka f-n för det...vissa saker var bättre förr... :)

Men jag gillar elfordon också, men till ett annat syfte, precis som sociala medier har sitt syfte. Men plocka bort ordet "sociala" så blir det bra... :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag ju pratat länge om att jag vill ha en elhoj, men accelerationen på hojar begränsas inte av tillgång på effekt, utan på en kort hjulbas. LS218 hade ju inte en särskilt imponerande acceleration jämfört med valfri sporthoj. Men nog hade jag gärna haft en ändå.
Och den var ju inte sjukt mycket dyrare än annat som finns idag så ?‍♂️
Det finns ju en anledning att dragracehojar har wheeliebars. :hihi

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hittade en video igår om hur just Tesla Plaid förstört allting. En 4-dörrars familjebil som kör 9.2 på
strippen...om och om igen och Hilda 74 bast kan göra det... Inga vibrerande V8or som inte går på tomgång, inget mekande med justerbart kopplingslir och experimenterande med lufttryck i de feta däcken, ingen mångårig skicklighet av föraren som kan känna på tusendelen av kopplingssläppet om det blev en bra körning eller inte... hur kul är det?

Samma sak på gatan...

Nisse har lagt ner 1000-tals timmar på sin kompressormatade Dodge Charger som varit både en brudmagnet och en grabbmagnet i hur många år som helst och Nisse har alltid någon ny modifiering på G för att göra den liiiiite snabbare. Så fort han kommer rullande utanför korvmojen på lördag kväll så går det ett sus genom gänget som samlats där...

Tills plötsligt en kväll när Anton dyker upp, Anton som fått låna pappas Tesla Plaid som pappa har som tjänstebil. Anton glider ljudlöst fram till korvmojen och plötsligt är det ingen som bryr sig om Nisses charger längre.. för att inte tala om alla vråltrimmade EVO 9or och Subaru WRX STi...

Sen efter några repor där Anton fyllt bilen med brudar som fått känna på det berömda Teslatrycket och kört ifrån alla bilarna och hojarna och allting annat som rullar, så är det ingen som bryr sig ett smack om Nisse eller någon annan dinosaurie överhuvudtaget...

...och hur kul är det?

Jag förstår alla som tycker att elfordonsrevolutionen är skit, det är inte alltid så roligt med fundamentala förändringar och jag påstår också att det just i det här fallet inte alltid heller är bättre. Det är precis som när alla klubbar och föreningar bara försvann och ersattes av "Sociala medier"... Visst, teknikskt sett är sociala medier överlägsna. Jag kan snacka med folk och få vänner på andra sidan jordklotet och det jag "kommunicerar" kan nå 1000-tals människor...
Men alla som upplevt hänget på motorgården, grävandes i motorrummet på en gammal volvo eller BMW och bara snacka skit och ljuga med polarna om allt man har gjort med den gamla Suzukin som man sitter på... In real life... Det går inte att ersätta med sociala medier, precis som att man inte ersätta vrålet från trimmade V8or med en knäpptyst elbil, hur snabb den än är...

Nostalgisk? Tacka f-n för det...vissa saker var bättre förr... :)

Men jag gillar elfordon också, men till ett annat syfte, precis som sociala medier har sitt syfte. Men plocka bort ordet "sociala" så blir det bra... :)
Dragtimes snubben har ju skaffat en Plaid som han rastar ganska friskt mot allt.

9,94 på kvartsmilen med 20% batteri kvar...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan bara säga att efter att motvilligt börjat köra med el i bilen så är det beroendeframkallande på något sätt. Det är lite som när man körde turbo första gången, en stor muskel som bara drar iväg.
Jag testade en elektrisk Freeride för några år sen och det var också en ögonhöjare. Inte för effekten men för körbarheten, enkelheten och det härliga elvridet som kommer direkt från 0km/h... det är speciellt på något sätt...

Minns ni reklamen för Kawasaki AR-125?

”Hojen som borde ha en avtryckare istället för gashandtag” - femtonåringarna gick i spinn…

Det är ju det här som är grejen med elfordon. Istället för att vänta på att motorn skall varva upp, växellådan växla ned och motvilligt få upp farten på bilen så är det bara PANG, eller snarare omsätts gaspedalens läge i motsvarande G-kraft som inte minskar förrän man är uppe i väldigt olagliga hastigheter.

Man kan sakna ljud osv men nog vänjer man sig fort vid fördelarna…

Målstolparna är rejält flyttade och revolutionen har precis bara börjat.
Någon som tror att Porsches nästa elbil kommer att vara tråkig? Inte jag.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Familjebil med tusen hästar, någon man släpper ut sin tonåring med dagen efter sitt körkort? Går den att ställa in i fem familjelägen, 1) tonåring, 2) brudragg, 3) dagisskjuts, 4) BödaSandMedHusvagn 5) pensionär? Enligt mig skulle det vara en effektbegränsning i lägena 1-4 på 100 kW och mata fullt på 5'an.
Du kan slå på valet mode som begränsar effekt samt topphastighet väljer du själv. Låser också handskfacket.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Du kan slå på valet mode som begränsar effekt samt topphastighet väljer du själv. Låser också handskfacket.
Kan man inte som på elektriska knattetrailhojar slå på geofence också så att bilen inte kan köras utanför gården? :D

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Minns ni reklamen för Kawasaki AR-125?

”Hojen som borde ha en avtryckare istället för gashandtag” - femtonåringarna gick i spinn…

Det är ju det här som är grejen med elfordon. Istället för att vänta på att motorn skall varva upp, växellådan växla ned och motvilligt få upp farten på bilen så är det bara PANG, eller snarare omsätts gaspedalens läge i motsvarande G-kraft som inte minskar förrän man är uppe i väldigt olagliga hastigheter.

Man kan sakna ljud osv men nog vänjer man sig fort vid fördelarna…

Målstolparna är rejält flyttade och revolutionen har precis bara börjat.
Någon som tror att Porsches nästa elbil kommer att vara tråkig? Inte jag.
Det är lite så jag menar. Tänkte på det när jag körde hem idag och tog den lite roligare vägen med en massa små rondeller och kurvig väg. Det är som en stor muskel som bara skjuter iväg när man går på gas i kurvorna, lätt beroendeframkallande... :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inga vibrerande V8or som inte går på tomgång, inget mekande med justerbart kopplingslir och experimenterande med lufttryck i de feta däcken, ingen mångårig skicklighet av föraren som kan känna på tusendelen av kopplingssläppet om det blev en bra körning eller inte... hur kul är det?

Samma sak på gatan...
- Exakt va! Det tar ju udden av allt som är roligt med motorer. O ljudet...va fan..vrålande motorer på högvarv o lukten av allt som ingår i det kitet.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
- Exakt va! Det tar ju udden av allt som är roligt med motorer. O ljudet...va fan..vrålande motorer på högvarv o lukten av allt som ingår i det kitet.
Det är därför man får ha en gammal V8-bil i garaget. Man får ta sig råd att tanka i lite alkylat-bensin om all annan soppa blir förbjuden bara för att kunna starta den någon gång ibland och lyssna på musiken... :wiggle :krama

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rimligen borde väl tiden det tar extra att tjäna ihop till Tesla S läggas till tiden den får på axtävlingen ?

Och jag har en Busa för jag tycker inte det är värt pengarna med en bil med samma prestanda.....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Rimligen borde väl tiden det tar extra att tjäna ihop till Tesla S läggas till tiden den får på axtävlingen ?

Och jag har en Busa för jag tycker inte det är värt pengarna med en bil med samma prestanda.....
Priset har väl aldrig kunnat gå att jämföra i bil vs. mc uppgörelser. Bilen är ju alltid dyrare. Så även vid detta tillfälle.

Tesla Plaiden är dock väldigt billig för den prestandan den har.
Plaid går ju att få för 1,3 mille. För samma peng får du en Cayenne, Range Rover, Audi A8, MB S400 och så vidare. Alla bilar som inte är i närheten av samma prestanda.

Däremot är det ett generationsskifte där bilar numera är snabbare än hojar. Det började väl med att en vanlig 911 kunde börja sätta 0-100 km/h tider på 3 sekunder. Sen kom Teslorna....
Fast å andra sidan fick vi äventyrshojar som har mera hästar än de värsta R-hojarna hade för 20 år sen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Priset har väl aldrig kunnat gå att jämföra i bil vs. mc uppgörelser. Bilen är ju alltid dyrare. Så även vid detta tillfälle.

Tesla Plaiden är dock väldigt billig för den prestandan den har.
Plaid går ju att få för 1,3 mille. För samma peng får du en Cayenne, Range Rover, Audi A8, MB S400 och så vidare. Alla bilar som inte är i närheten av samma prestanda.

Däremot är det ett generationsskifte där bilar numera är snabbare än hojar. Det började väl med att en vanlig 911 kunde börja sätta 0-100 km/h tider på 3 sekunder. Sen kom Teslorna....
Fast å andra sidan fick vi äventyrshojar som har mera hästar än de värsta R-hojarna hade för 20 år sen.
Hur ser det ut med tider 100-200? Hojar är ju rätt svårt begränsade av kort axelavstånd och kan inte använda särskilt mycket av effekten i låga hastigheter.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati