Tesla Model S Plaid vs. Suzuki Hayabusa vs. Kawasaki ZX-14R

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja, lite lägre effekt skrev jag ?
Det där lär vara effekt på bakhjulet..?
För varken Suzuki eller Kawasaki skrev de där siffrorna i sitt eget material.
Vad årsmodell 2020 (sista året) för ZZR1400 och Hayabusa 2021 hade/har på bakhjulet vet jag inte. Men jag tror det är samma för Kawan och lägre för Suzukin.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det sjuka är dock att en Plaid är snabbare än den där Lambon på kvartsmilen ?
Lambon gjorde väl sin snabbaste runda på 9,4, H2R på 9,9 och en Tesla Plaid gör väl stadiga 9,2.
Men det är ju skillnad på preppad dragstripp och flygfält. Gissar på att både Lambon och Kawan går nog snabbare på en riktig stripp.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det sjuka är dock att en Plaid är snabbare än den där Lambon på kvartsmilen ?
Lambon gjorde väl sin snabbaste runda på 9,4, H2R på 9,9 och en Tesla Plaid gör väl stadiga 9,2.
Men det är ju skillnad på preppad dragstripp och flygfält. Gissar på att både Lambon och Kawan går nog snabbare på en riktig stripp.
- Kawan borde steka dem båda med en förlängd sving o stripvänliga däck. Det är ju en standard-H2R sånär som på slutburken.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
9,2 är sjukt snabbt. Men är inte Plädens tjuvtrick att den väger bly? Det måste ju vara det som gör att den kan få det att fästa, friktionskoefficienten gånger massan liksom…

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
9,2 är sjukt snabbt. Men är inte Plädens tjuvtrick att den väger bly? Det måste ju vara det som gör att den kan få det att fästa, friktionskoefficienten gånger massan liksom…
Vet inte om det hjälper :unsure:
Annars Vvridet, den lämnar ju max vrid samma sekund du trycker ned pedalen. Det med fyrhjulsdrift.
Jag fattar fortfarande inte hur den lyckas med det och gatdäck. I min värld borde däcken pulveriseras i ett rökmoln.
Vad var det han sa med H2R:en det var först vid 200m (eller vad han nu sa) som han kunde vrida fullt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad var det han sa med H2R:en det var först vid 200m (eller vad han nu sa) som han kunde vrida fullt.
Det är ju det vanligaste felet en hobby-dragräjsare gör, slår av på gasen istället för att växla när framhjulet kommer - för växla ska man iaf göra förr eller senare. Ryan Schnitz var en mästare på att kortväxla sina lustgashojar. En sketen liten original 600 med pipa gör 9.77 på 1/4 - för 20 år sedan!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja μN som det också heter
Nån som vet vad Teslan gör för 60 fot om den nu gör 9.2 på 401? 201-meters-tiden är också intressant
Är det på klistrad bana?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
screenshot2021070910_42_52-1.jpg

Zeromannen

Guest
Jag kan bara säga att efter att motvilligt börjat köra med el i bilen så är det beroendeframkallande på något sätt. Det är lite som när man körde turbo första gången, en stor muskel som bara drar iväg.
Jag testade en elektrisk Freeride för några år sen och det var också en ögonhöjare. Inte för effekten men för körbarheten, enkelheten och det härliga elvridet som kommer direkt från 0km/h... det är speciellt på något sätt...
Kan inte annat än hålla med. Den elektriska kraften är beroendeframkallande, helt klart. Jag tycker det är underbart att slippa väsnas så fort man vrider på rullen, för jag vet själv hur mina tankar går genom huvudet när nån kromsläde drar på och det hela mynnar ut i ”just show no go”. Att hålla på och växla är inget jag saknar heller, en växel och att alltid ha vridmomentet tillgängligt utan fördröjning är obeskrivligt.

Var ute en sväng i fredags med min elhoj, den är på intet sätt nån av dom vassare inom segmentet, men den ska enligt uppgift klara 0-100 på under 4s. Lite kul när det kommer upp en äventyrshoj i ganska hög fart och lägger sig som slickad bakom, efter en rondell så släpper jag loss alla 106Nm och hör hur det vrålar och växlas frenetiskt bakom men föremålet i backspeglarna blir mindre och mindre. Jag är ingen rödljusracer men förstår när någon är nyfiken på om det är något tryck i grejorna, då får man bjuda till lite :)

Jag ser med spänning fram emot vad framtiden har att erbjuda inom segmentet då det idag är synnerligen begränsat till några få tillverkare. Vet att många rynkar på näsan när man säger elhoj, precis som jag gjorde. Tyckte handlaren var lite barnslig när han sa att han tyckte jag skulle köra med eco-mode en tid tills jag vant mig vid cykeln, innan jag testade sport-mode. Självklart var jag tvungen att prova sportläget på premiärturen, då förstod jag vad han menade. Upp till 70-80 så vill den gärna skicka upp framhjulet i luften när man vrider rullen i botten. Ingen nedväxling, inget kopplingsslir eller ryck i styret, bara vrida fullt och den lättar på framhjulet. Och då har den bara 45hk:oops:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Kan inte annat än hålla med. Den elektriska kraften är beroendeframkallande, helt klart. Jag tycker det är underbart att slippa väsnas så fort man vrider på rullen, för jag vet själv hur mina tankar går genom huvudet när nån kromsläde drar på och det hela mynnar ut i ”just show no go”. Att hålla på och växla är inget jag saknar heller, en växel och att alltid ha vridmomentet tillgängligt utan fördröjning är obeskrivligt.

Var ute en sväng i fredags med min elhoj, den är på intet sätt nån av dom vassare inom segmentet, men den ska enligt uppgift klara 0-100 på under 4s. Lite kul när det kommer upp en äventyrshoj i ganska hög fart och lägger sig som slickad bakom, efter en rondell så släpper jag loss alla 106Nm och hör hur det vrålar och växlas frenetiskt bakom men föremålet i backspeglarna blir mindre och mindre. Jag är ingen rödljusracer men förstår när någon är nyfiken på om det är något tryck i grejorna, då får man bjuda till lite :)

Jag ser med spänning fram emot vad framtiden har att erbjuda inom segmentet då det idag är synnerligen begränsat till några få tillverkare. Vet att många rynkar på näsan när man säger elhoj, precis som jag gjorde. Tyckte handlaren var lite barnslig när han sa att han tyckte jag skulle köra med eco-mode en tid tills jag vant mig vid cykeln, innan jag testade sport-mode. Självklart var jag tvungen att prova sportläget på premiärturen, då förstod jag vad han menade. Upp till 70-80 så vill den gärna skicka upp framhjulet i luften när man vrider rullen i botten. Ingen nedväxling, inget kopplingsslir eller ryck i styret, bara vrida fullt och den lättar på framhjulet. Och då har den bara 45hk:oops:
- Låter faktiskt - o förlåt mig för all del - ganska ospännande. Inget varvljud, inga avgaslukter inget som kräver känslan från föraren...bara vrida handtag från start till mål. Nää...måtte jag inte falla för den icke-frestelsen :cautious:
(men det lär väl bli som när man gick ifrån vida jeans till slimmade, man sa likadant då - "aldrig i livet")

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
- Låter faktiskt - o förlåt mig för all del - ganska ospännande. Inget varvljud, inga avgaslukter inget som kräver känslan från föraren...bara vrida handtag från start till mål. Nää...måtte jag inte falla för den icke-frestelsen :cautious:
(men det lär väl bli som när man gick ifrån vida jeans till slimmade, man sa likadant då - "aldrig i livet")
Mitt intryck av en Kia e-niro jag testade tidigare i år:
"I sportläge, med full acceleration är det fortfarande helt könslöst. Visst accelerar den, men det är bara jaha,,,?!? Nu är den som sagt var inget effektmonster, men min gamla Ford Mondeo ST200 kändes roligare, trots att den egentligen sög ganska ordentligt. Det är väl ungefär samma effekt/acc på dem, men motorkaraktären och ljudet gör sitt till. Kians karaktär kändes bara.....tråkig..?"

Zeromannen

Guest
Det kanske är en åldersgrej?. När jag åkte cross i slutet på 80-talet var en ylande tvåtaktare något som gav mig ståpäls, idag upplever jag det ettriga ljudet som hemskt.
Vi som är lite äldre har upplevt revolutionen inom bilindustrin. ”Servo, nä det filtrerar ju bort all känsla, automatlåda, nä fy fan va trist att inte få växla...4-cylindrigt med turbo, ingen V8 eller sexa........osv...osv..”. Man får anpassa sig, eller nått.

Men eftersom du har (min tolkning) en fördom mot en elhoj så måste jag ändå fråga dig, precis som alla andra som säger likadant, har du provkört en Zero eller Energica?

Personligen har jag aldrig kört en Tesla, men däremot en Renålt Kangå electric, men jag förstår ju själv att det handlar om två olika upplevelser och att jag inte kan basera min tolkning av elbilsåka utifrån en Renålt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det kanske är en åldersgrej?. När jag åkte cross i slutet på 80-talet var en ylande tvåtaktare något som gav mig ståpäls, idag upplever jag det ettriga ljudet som hemskt.
Vi som är lite äldre har upplevt revolutionen inom bilindustrin. ”Servo, nä det filtrerar ju bort all känsla, automatlåda, nä fy fan va trist att inte få växla...4-cylindrigt med turbo, ingen V8 eller sexa........osv...osv..”. Man får anpassa sig, eller nått.

Men eftersom du har (min tolkning) en fördom mot en elhoj så måste jag ändå fråga dig, precis som alla andra som säger likadant, har du provkört en Zero eller Energica?

Personligen har jag aldrig kört en Tesla, men däremot en Renålt Kangå electric, men jag förstår ju själv att det handlar om två olika upplevelser och att jag inte kan basera min tolkning av elbilsåka utifrån en Renålt.
- Nope, aldrig kört en hel-elbil. Jag valde min bensinslukande sportbil just för att den låter så jäkla gott när man matar på. O så luktar det lite friska avgaser samtidigt : )

Jag säger inte att jag inte någonsin kommer ha en elhoj eller elbil, men jag hoppas verkligen det dröjer, eftersom mer än halva nöjet är utseende, varvkänsla och förarberoende körning. Jag vill hellre köra än åka liksom. Precis som med hojar väljer jag inte de bekväma med all utrustning, utan de mer "råa" som inbjuder till förarpreferenserna.

Zeromannen

Guest
- Nope, aldrig kört en hel-elbil. Jag valde min bensinslukande sportbil just för att den låter så jäkla gott när man matar på. O så luktar det lite friska avgaser samtidigt : )

Jag säger inte att jag inte någonsin kommer ha en elhoj eller elbil, men jag hoppas verkligen det dröjer, eftersom mer än halva nöjet är utseende, varvkänsla och förarberoende körning. Jag vill hellre köra än åka liksom. Precis som med hojar väljer jag inte de bekväma med all utrustning, utan de mer "råa" som inbjuder till förarpreferenserna.
Jag ska inte försöka omvända dig då jag själv inte ser mig som el-frälst. Men får du tillfälle att provköra en Zero eller Energica så tveka inte. Jag har faktist inte hört någon som uttryckligen ogillat någon av fabrikaten när dom provat, det brukar bara vara positiv respons på den högre skalan. Det enda man kan ha åsikter om är väl prislappen isf. Men å andra sidan kostar en årsservice (ej obligatorisk för garanti) för en Zero 995:- och ”bränslekostnaden” ca. 30-40 öre/mil. Försäkringspremien är mindre än hälften mot motsvarande bensinhoj, typ Husqvarna 701 i mitt fall.

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
Min hoj utan restriktioner med Brock's helsystem har 220 på bakhjulet.
Kommer lätt upp i över 300 på motorväg, fortare vågar jag inte köra på vanlig väg.
Har inte testat den på kvartsmilen men under 9 sek gör den nog.
Ska sätta på en tagg mindre på framdrevet.. lite roligare och gör bara 16 km/tm mindre.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
har inte provat Plaid (ännu) men väl Model S P100 i Ludicrous-mode. Jag tror ägaren sa att den skulle göra 0-100 på 2.8 sekunder och ser ingen anledning att tvivla på det.

Det slående är hur enkelt det är att få till det, med launch mode (håll bromspedalen, plattan i mattan och släpp bromspedalen) skriker det till lite om däcken innan antispinn hittar rätt, sedan suger det bara iväg utav bara den. Inga kast, inga ryckningar i ratten utan bara acceleration rakt fram.

Skillnaden är rätt dramatisk gentemot min P2 som ändå inte tillhör de långsamma bilarna. Jämför jag det mot en stillastående start med till exempel en literhoj är det så mycket enklare, skulle tro att det behövs en duktigt erfaren förare för att sätta en något så när konkurrenskraftig start i en duell.

Jag tror säkert att friktionen mellan däck och asfalt har betydelse vid igångsättningen men vore det hela förklaringen skulle ju inte Plaid klara av att kapa 0-100 med ytterligare en halv sekund. Ser fram emot en möjlighet att prova den, men jag funderar på om en landsvägsreggad standardhoj med original hjulbas, oavsett drivkälla, verkligen klarar att slå Plaid vid acceleration från stillastående utan wheeliebars eller upphävande av Newtons lagar?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati