Kan inte annat än hålla med. Den elektriska kraften är beroendeframkallande, helt klart. Jag tycker det är underbart att slippa väsnas så fort man vrider på rullen, för jag vet själv hur mina tankar går genom huvudet när nån kromsläde drar på och det hela mynnar ut i ”just show no go”. Att hålla på och växla är inget jag saknar heller, en växel och att alltid ha vridmomentet tillgängligt utan fördröjning är obeskrivligt.
Var ute en sväng i fredags med min elhoj, den är på intet sätt nån av dom vassare inom segmentet, men den ska enligt uppgift klara 0-100 på under 4s. Lite kul när det kommer upp en äventyrshoj i ganska hög fart och lägger sig som slickad bakom, efter en rondell så släpper jag loss alla 106Nm och hör hur det vrålar och växlas frenetiskt bakom men föremålet i backspeglarna blir mindre och mindre. Jag är ingen rödljusracer men förstår när någon är nyfiken på om det är något tryck i grejorna, då får man bjuda till lite
Jag ser med spänning fram emot vad framtiden har att erbjuda inom segmentet då det idag är synnerligen begränsat till några få tillverkare. Vet att många rynkar på näsan när man säger elhoj, precis som jag gjorde. Tyckte handlaren var lite barnslig när han sa att han tyckte jag skulle köra med eco-mode en tid tills jag vant mig vid cykeln, innan jag testade sport-mode. Självklart var jag tvungen att prova sportläget på premiärturen, då förstod jag vad han menade. Upp till 70-80 så vill den gärna skicka upp framhjulet i luften när man vrider rullen i botten. Ingen nedväxling, inget kopplingsslir eller ryck i styret, bara vrida fullt och den lättar på framhjulet. Och då har den bara 45hk