Tesla Model S Plaid vs. Suzuki Hayabusa vs. Kawasaki ZX-14R

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
men jag funderar på om en landsvägsreggad standardhoj med original hjulbas, oavsett drivkälla, verkligen klarar att slå Plaid vid acceleration från stillastående utan wheeliebars eller upphävande av Newtons lagar?
I praktiken en rätt värdelös jämförelse. En mer rättvisande jämförelse är att mäta nivåerna av dopamin efter en körning på Stjärnsundsvägen en solig sommardag. En sving med 12" förlängningsblock för 2,000 spänn och hojen gör 0-100 på 2,3 sek.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I praktiken en rätt värdelös jämförelse. En mer rättvisande jämförelse är att mäta nivåerna av dopamin efter en körning på Stjärnsundsvägen en solig sommardag. En sving med 12" förlängningsblock för 2,000 spänn och hojen gör 0-100 på 2,3 sek.
Fast skall man istället mäta dopaminnivåer så är inget av de där i närheten av att köra Grönan-Hornsberg på kortas tid i full rusningstrafik på en fet motard :yoparty

Tycker det märks på Tesla att det är ett amerikanskt märke och då inte menat på kvalitet, utan snarare att de även lagt tid på att få till snabba tider på strippen. Den motormentaliteten har ju funnit därborta länge. Bygg en vettig bil och efter ett tag så sätter ett gäng motornördar på utvecklingsavdelningen tänderna i den och klurar "undrar hur snabbt vi skulle kunna få den att köra kvartsmilen på..?"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast skall man istället mäta dopaminnivåer så är inget av de där i närheten av att köra Grönan-Hornsberg på kortas tid i full rusningstrafik på en fet motard :yoparty

Tycker det märks på Tesla att det är ett amerikanskt märke och då inte menat på kvalitet, utan snarare att de även lagt tid på att få till snabba tider på strippen. Den motormentaliteten har ju funnit därborta länge. Bygg en vettig bil och efter ett tag så sätter ett gäng motornördar på utvecklingsavdelningen tänderna i den och klurar "undrar hur snabbt vi skulle kunna få den att köra kvartsmilen på..?"
...och den gjorde ju ganska skapliga tider på Ringen också.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Se där - det är det som gör SH så bra ? Har aldrig kört med förlängd sving och de tvångsmatade maskiner jag testat har jag varit mest bekväm med acceleration från rullande. Men att Du kan stillastående start det vet jag och då stämmer det, om jag begriper det rätt, att det skulle vara rejält tufft att klara de tider som Plaid klarar med en standardmaskin?

Vad jag ville få fram är att vem som helst kan sätta sig i bilen och klara bra tider. Det gäller sannolikt inte med hojen. Och visst kan man förlänga svingen, det ger dock konsekvenser när det svänger. En sådan trade-off behöver inte inte bilföraren ta ställning till.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad jag ville få fram är att vem som helst kan sätta sig i bilen och klara bra tider.
Precis, bilar suger STORT! :näsblod Tillika behöver de stödhjul när det börjar gå riktigt fort om det nu inte är en dragster med sjuttielva meter lång front. Hojar med lång sving kör 6.30 utan stödhjul medans 4wd bilar utan kryckor inte kört snabbare än 6.47, hittills.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati