The 2009 Iveco Australian Motorcycle Grand Prix

Dr.Bike

Guest
:D Klockrent flame.
Men håll med om att VM inte ges till den som tar ett visst antal segrar, utan flest poäng. Då spelar det så klart roll att huvudkonkurrenterna varit sjuka och kraschar bort sig. Enkel matematik. Om du inte tror mig så räkna på vad som hänt om Rossi vurpat och Lorenzo vunnit på PI. Stoner hade också kunnat utmana om han istället för varit borta tre lopp hållt sitt snittpoäng under dessa tre race.
Men nu är det inte så och Rossi har i pratiken säkrat titeln.

:tummenupp Tack! Jag visste att jag iaf kunde lita på dig! :D
Precis min åsikt, det du beskriver så bra, och fler BORDE ta sig en ödmjukare attityd, samt funderare på om det nog inte är , trots allt....
även om jag nu la in denna lilla hett kryddade "flame" :D
Det tog lång tid innan nån högg...men när det högg... ja då högg det rejält! :rofl
Humor.

Lol,

"värdig" vinnare en som vunnit över 3 race? (eller något?)
"ovärdig" som vunnit mindre än 3 race? (eller något?)
Vart går gränsen?

Ska vi officiellt sätta en sådan gräns nu? :tungan


Dont go in there.... ;)

Den debatten har KNAPPT kallnat än sen Hayden faktiskt blev världsmästare! :D
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Den som påstår att detta är tråkig racing har inget liv, Stoner rockar :yoparty
För en gångs skull är vi överens :)

Vad du förstod, men gthyni missade och som vanligt skulle göra sig larvig över, är att om man själv kör så fort man vågar och sen ser hur dessa killar hanterar hojarna blir man grymt imponerade. Stoner pressade för allt vad tygeln höll nästan hela racet och det var en njutning att se honom och Rossi köra.

Gårdagens F1-lopp var onekligen det bästa det här året när det gäller incidenter men någon rejäl spänning vet jag inte hur man kan tycka att det var. RR slår stödhjulsracing alla dagar i veckan!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För en gångs skull är vi överens :)

Vad du förstod, men gthyni missade och som vanligt skulle göra sig larvig över, är att om man själv kör så fort man vågar och sen ser hur dessa killar hanterar hojarna blir man grymt imponerade. Stoner pressade för allt vad tygeln höll nästan hela racet och det var en njutning att se honom och Rossi köra.

Gårdagens F1-lopp var onekligen det bästa det här året när det gäller incidenter men någon rejäl spänning vet jag inte hur man kan tycka att det var. RR slår stödhjulsracing alla dagar i veckan!
Helvete vi är överens, men det går snart över :tungan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tycker det mest tragiska i dagens MGP är det klena startfältet.. Det i kombination med att pengarna har blivit så avgörande. Det är max tre team som mäktar med att vara vinnande team, oftast bara två...
Du får gärna utveckla hur fler antal startande skylle gynna racingen i dagsläget?

När världens största hojtillverkare ska tävla på absolut toppnivå kostar det pengar, mycket pengar. Nivån har höjts ett par snäpp sedan 70- och 80-talet.

Helvete vi är överens, men det går snart över :tungan
Ska genast gå och duscha med såpa och Svinto, känner mig smutsig :mad:
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Du får gärna utveckla hur fler antal startande skylle gynna racingen i dagsläget?

När världens största hojtillverkare ska tävla på absolut toppnivå kostar det pengar, mycket pengar. Nivån har höjts ett par snäpp sedan 70- och 80-talet.

Ska genast gå och duscha med såpa och Svinto, känner mig smutsig :mad:

Men snälla du... Det är väl klart att fler startande skulle gynna ALLA. Det skulle gynna Dorna, det skulle gynna publiken, det skulle gynna förare, det skulle gynna tillverkarna etc etc etc

Vad/vem gynnar det att klassen knappt har startfält att det ens får VM-status??

/J
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men snälla du... Det är väl klart att fler startande skulle gynna ALLA. Det skulle gynna Dorna, det skulle gynna publiken, det skulle gynna förare, det skulle gynna tillverkarna etc etc etc

Vad/vem gynnar det att klassen knappt har startfält att det ens får VM-status??

/J
Klassen skulle självklart gynnas av fler startande men det hade inte blivit roligare för det. Nu är det 12 som blir ifrånkörda, kan inte se att det skulle bli mer spännade om 18 st hamnade på efterkälken. Det vi behöver är fler som kan utmana "the fantastic four" och det har uppenbarligen inte bara med hojarna att göra eftersom dessa fyra sitter på tre olika märken.

Vi får hoppas Simon i källaren och järnspiesen kan tillföra MotoGP nåt.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Men snälla du... Det är väl klart att fler startande skulle gynna ALLA. Det skulle gynna Dorna, det skulle gynna publiken, det skulle gynna förare, det skulle gynna tillverkarna etc etc etc

Vad/vem gynnar det att klassen knappt har startfält att det ens får VM-status??

/J

Hur kan det gynna tillverkarna med fler startande. Kawa drar sig ur och tycker det är för dyrt... det blir bara dyrare för tillverkarna om dom ska tillverka fler hojar och stå för kostnaden..... men varför drar du inte ihop ett team.... Ducati corsa eller Honda HRC säljer säker hojar till dig om du kan betala:D
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Hur kan det gynna tillverkarna med fler startande. Kawa drar sig ur och tycker det är för dyrt... det blir bara dyrare för tillverkarna om dom ska tillverka fler hojar och stå för kostnaden..... men varför drar du inte ihop ett team.... Ducati corsa eller Honda HRC säljer säker hojar till dig om du kan betala:D

Tänkte inte enbart på hojtillverkarna, även om de givetvis med skulle gynnas, det finns ju en del andra tillverkare i cirkusen..

Nu orkar jag inte mer.... Over and out

/J
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Vad du förstod, men gthyni missade och som vanligt skulle göra sig larvig över, är att om man själv kör så fort man vågar och sen ser hur dessa killar hanterar hojarna blir man grymt imponerade.

Okej, det var ju skönt med detta förtydligande. Rookie-tävlandet gör att man lättare blir imponerad av MotoGP-chaufförerna. :D Jag trodde att du faktiskt inbillade dig att du begrep något om MotoGP som icke tävlande inte begriper. Ber om ursäkt för missförståndet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Klassen skulle självklart gynnas av fler startande men det hade inte blivit roligare för det. Nu är det 12 som blir ifrånkörda, kan inte se att det skulle bli mer spännade om 18 st hamnade på efterkälken. Det vi behöver är fler som kan utmana "the fantastic four" och det har uppenbarligen inte bara med hojarna att göra eftersom dessa fyra sitter på tre olika märken.

Vi får hoppas Simon i källaren och järnspiesen kan tillföra MotoGP nåt.

Det brukar vara rätt kul att se fighter över hela fältet. När ett helt motogp-lopp består av 4 omkörningar i startböjen och på sin höjd några stycken till under 40 minuter, blir det inte särskilt spännande.
Jag tror helt klart det hade vart mer fight även om 13-15'e platsen om det vart fler med och kört.
Nu kan man toura in poängen så man får sina start/mål-ersättningspengar till teamet.
Som det är nu skulle man ju bara få poäng för placering topp6 eller möjligtvis topp 8.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Okej, det var ju skönt med detta förtydligande. Rookie-tävlandet gör att man lättare blir imponerad av MotoGP-chaufförerna. :D Jag trodde att du faktiskt inbillade dig att du begrep något om MotoGP som icke tävlande inte begriper. Ber om ursäkt för missförståndet.
Ingen fara, jag var kanske lite otydlig :tummenupp

Jag är tex sjukt imponerade av crossförare på elitnivå sen jag provade att köra cross själv för ett par år sedan. På TV ser det ju inte så avancerat ut :D
Klassen skulle självklart gynnas av fler startande men det hade inte blivit roligare för det. Nu är det 12 som blir ifrånkörda, kan inte se att det skulle bli mer spännade om 18 st hamnade på efterkälken. Det vi behöver är fler som kan utmana "the fantastic four" och det har uppenbarligen inte bara med hojarna att göra eftersom dessa fyra sitter på tre olika märken.
Precis min poäng. Racing blir inte roligare för att de är 30 startande om 4 st är helt överlägsna.

Det är lite lustigt att de som tycker att MotoGP är som tråkigast just nu är det som talar varmast för prototypracing i alla sammanhang. De jämnaste motorsporterna i världen har hårt styrda reglementen där de flesta har tillgång till samma material. Vill man ha det superjämnt och "spännande" till sista varvet kan NASCAR rekommenderas. Så länge det är prototypracing i MotoGP kommer några, oftast de med mest pengar, ligga steget före.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Precis min poäng. Racing blir inte roligare för att de är 30 startande om 4 st är helt överlägsna.
Vän av ordning frågar sig då varför det är så hemskt när 250R i SM inte har så många startande som önskvärt. Var är skillnaden?
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Ingen fara, jag var kanske lite otydlig :tummenupp

Jag är tex sjukt imponerade av crossförare på elitnivå sen jag provade att köra cross själv för ett par år sedan. På TV ser det ju inte så avancerat ut :D
Precis min poäng. Racing blir inte roligare för att de är 30 startande om 4 st är helt överlägsna.

Det är lite lustigt att de som tycker att MotoGP är som tråkigast just nu är det som talar varmast för prototypracing i alla sammanhang. De jämnaste motorsporterna i världen har hårt styrda reglementen där de flesta har tillgång till samma material. Vill man ha det superjämnt och "spännande" till sista varvet kan NASCAR rekommenderas. Så länge det är prototypracing i MotoGP kommer några, oftast de med mest pengar, ligga steget före.

En bra grej med fler startande är att är att man inte kan bara surra runt o bli 3 varv efter men ändå få VMpoäng.
Man borde behöva slåss mer för att få VMpoäng.

Tycker jag.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Racing blir inte roligare för att de är 30 startande om 4 st är helt överlägsna.

Självklart att det är fan så mycket roligare. WSBK är ju skoj för att det är fighter överallt. Man kan halka från 4e till 10e plats genom två dåliga kurvor eller ta igen detsamma i nästa. Det är grymt skoj.

Nu åker folk och tourar med lagom många sekunder mellan och dt är inte fight nånstans över banan. Så är det inte med 30-35 startande, man får aldrig tillfälle att hamna några sekunder framför/bakom, det fylls på, hälls igen, misstagas bort sekunder och man får klungor här och där.

Som i söndags, skitsamma om herr Rossi/Stoner är 15 sek fram om det är tokfight om femte platsen. Det är skoj rejsing ändå, då är det 'ok' att Rossi ligger utan några omkörningförsök i 27 varv för spänningen hålls uppe.

Antal startande är helt klart nyttigt även om fantastic four är överlägsna.

Dessutom har alla lite olika favoritbanor så det skulle nog röra runt sig lite ändå med 15 gubbar till på gridden.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vän av ordning frågar sig då varför det är så hemskt när 250R i SM inte har så många startande som önskvärt. Var är skillnaden?
Ja du, vad kan skillnaden vara?

Kan det kanske vara att den ena klassen älskas och ses av miljoner människor runt om i världen, oavsett om de är 16 eller 32 startande, och att den andra klassen ibland kör med 8-9 deltagare och indirekt orsakar att 40-50 andra förare får nöja sig med fredagsarrangemang?

En bra grej med fler startande är att är att man inte kan bara surra runt o bli 3 varv efter men ändå få VMpoäng.
Man borde behöva slåss mer för att få VMpoäng. Tycker jag.
Det håller jag absolut med om men å andra sidan saknar det egentlig betydelse. De kanske skulle fundera på samma poängsystem som de har i F1.

Självklart att det är fan så mycket roligare...
Jag håller i princip inte med om något av det du skriver. Jag vill se de bästa förarna fajtas om att vinna, inte hur Capirex, Vermeulen och Gabor slåss om 13:e platsen.

Tycker WSBK har varit så där i år och att Spies stått för underhållningen genom att briljera. Kommer knappt ihåg ett enda race från i år för de har varit ganska trista. Inget som kommer i närheten av tex Laguna Seca 2008 eller Barcelona 2009 i MotoGP.

Då tycker jag att BSB varit betydligt mer sevärt :)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja du, vad kan skillnaden vara?

Kan det kanske vara att den ena klassen älskas och ses av miljoner människor runt om i världen, oavsett om de är 16 eller 32 startande, och att den andra klassen ibland kör med 8-9 deltagare och indirekt orsakar att 40-50 andra förare får nöja sig med fredagsarrangemang?
Det handlade alltså om socialism i ena fallet och körlek i det andra. Intressant. :)
Hur få kan det vara i MotoGP då innan det blir för få?
Om de 30-40 som får köra på fredgar vill köra kan de byta klass.
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top