Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Va hemma hos mor o far på landet idag o tvättade nyförvärvet. En vecka gammal i min ägo. När man tvättar hittar man några små repor här o var. Stod även o funderade på om man skulle lacka framskärm och frontkåpa helsvart och behåla buk, o tail grå... vad tror ni? För övrigt ser den väl ut som vilken T-ace som helst...

Bifogat

• Tonys_YamahaYZF1000001-50.JPG
    Tonys_YamahaYZF1000001-50.JPG
    174.3 KB · Visningar: 81
  • Tonys_YamahaYZF1000002edit-50.JPG
    Tonys_YamahaYZF1000002edit-50.JPG
    165.8 KB · Visningar: 93
  • Tonys_YamahaYZF1000003-50.JPG
    Tonys_YamahaYZF1000003-50.JPG
    169.6 KB · Visningar: 83
  • Tonys_YamahaYZF1000004-50.JPG
    Tonys_YamahaYZF1000004-50.JPG
    160.3 KB · Visningar: 82
  • Tonys_YamahaYZF1000005edit-50.JPG
    Tonys_YamahaYZF1000005edit-50.JPG
    170.4 KB · Visningar: 82

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hejsan.
Igår blev man då själv medlem i Thunderace-tråden. Blev premiärtur idag och den går riktigt bra. Det är en -96 som gått dryga 4k och som enligt förra ägaren inte drar någon olja. Det sitter ett URM-slipon på som låter helt okej. Till vinter blir det nog att montera miniblinkers även fram och att hitta en undertail så man får en lite snyggare bakdel.
img0045mindrewn1.jpg

Tomasbjork

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Välkommen, en likadan som min ser jag =)

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Gröngöling

Härlig tråd med intressant läsning! :tummenupp

Jag var och provkörde ett ess idag. årsmodell 98 hade gått 5500 ungefär. Av vad jag har läst här så är det ingen som har haft problem med sin pingla? Är det bara det här med oljan? Finns det verkligen inga andra nackdelar?

Detta blir i så fall min första hoj. Är det en som man kan börja med om man inte kan så mycket om att meka o skruva? :va

Kollade lite på försäkringar och på trygghansa hade den kostat 14000 halv/helår. Det är nog en av de billigaste sporthoj försäkringar jag har tittat på hittils. jag är 23 och bor lite utanför Göteborg för övrigt. Folksam vill ha 23000 för samma försäkring?!

Nån som har erfarenhet av "ägarbyte" när det är dags för vinter. Behöver man ens försäkra mc:n då?

Mvh!

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
grozny, du som har nära; åk till Hondacenter Ahlqvists Motor i Göteborg och spana in min Thunderace som de bytte in i fredags. Kanonfin, gått 5015 mil, och nyligen gjord stor service. De begär 39.900 men det är säkert förhandlingsbart! (Finns bla på Blocket)

Lycka till med letandet :tummenupp

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jajjemänn. Vilket drag när man är van xr400. Man drar några växlar sen går det 200:yoparty

Ja, de skjuter på bra ju längre man vågar hålla i. Maxeffekten ligger ju vid 10k, men åker ja från en korsning så brukar ja lägga i tvåan vid 11-11.5k... men då brukar han lyfta lite lite från marken. Olika hur högt beroende på hur mycke soppa man har :D Men de skönaste draget är när man går på en 90-väg från ex 50 eller 70 och skruvar fullt på tvåan... :D

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ja, de skjuter på bra ju längre man vågar hålla i. Maxeffekten ligger ju vid 10k, men åker ja från en korsning så brukar ja lägga i tvåan vid 11-11.5k... men då brukar han lyfta lite lite från marken. Olika hur högt beroende på hur mycke soppa man har :D Men de skönaste draget är när man går på en 90-väg från ex 50 eller 70 och skruvar fullt på tvåan... :D

Jo, det är farliga saker det där.

Vet någon vart man billigast hittar en undertail? Hittade på någon sida men den kostade 1100 spänn och det tycker jag är för mycket för lite plast.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Då ska du se till o inte välta hojjen, bara mittkåpan fram kostar 5800:-/sida hos Yamaha...

grozny

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
grozny, du som har nära; åk till Hondacenter Ahlqvists Motor i Göteborg och spana in min Thunderace som de bytte in i fredags. Kanonfin, gått 5015 mil, och nyligen gjord stor service. De begär 39.900 men det är säkert förhandlingsbart! (Finns bla på Blocket)

Lycka till med letandet :tummenupp

Funderar starkt på den :tummenupp

Har skickat pm till dig!
Mvh

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ouch, säg inte sådär. Nu vågar man ju inte köra för fanken!:huvet

Ursäkta min reflektion men om priset på en plastbit är det enda som kan få dig att reflektera över vad hojåka kan kosta så borde du nog inte köra överhuvudtaget.

Jag skulle för övrigt aldrig komma på tanken att betala 6.000 spänn för en kåpa! Jag har lagat åtskilliga kåpor som varit i bedrövligt skick. Allt som behövs är oftast lite glasfiber och spackel. Om det ändå inte räcker så köp en kåpa här:

Airtech.

Alternativt EBAY. (Svenska skrotar ska bojkottas tills de slutar ta ut sina förbannade ockerpriser!)

En vettig lackerare lackar sen kåpan i den färg du vill för nån tusenlapp. (Yamaha har släppt färgkoderna.) Klistermärket kostar en hundring. Kåpa, frakt, lack och klistermärke för ca 3.000-3.500 kr alltså.

När det gäller driftsäkerheten på T-aces så har jag inget att anmärka på förutom att packboxarna i framgaffeln tycks ha begränsad livslängd. Jag har själv haft detta problem, och dessutom läst i många säljannonser att hojarna har nya packboxar. Jag gissar att detta beror på det faktum att gaffelbenet är så grovt på T-acen. Jag vet ingen annan hoj med grövre gaffelben. (48mm) Vissa snackar om att den börjar dra olja efter några tusen mil, men detta beror nog i hög grad på hur man har behandlat motorn. Jag köpte min ny och har kört ca 2.900 mil. Den motorn drar ingenting - förutom bensin.

Jag tycker att det är dags att påminna om nedanstående tråd. Det är troligen det bästa inlägg som någonsin skrivits på ett MC-forum i Svea Rike. Man kan aldrig läsa det för många gånger.

vid OLYCKA

Och kom ihåg det HÄR !!!

Samma dag som jag tog hoj-körkortet som 17-åring skrev jag dessutom på ett donationskort. Råder alla att göra detsamma.

Rekommenderar dessutom alla att gå med i SMC och besök deras avrostningar, bromskurser, sporthojskurser m.m.

Lycka till !
G-man

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ursäkta min reflektion men om priset på en plastbit är det enda som kan få dig att reflektera över vad hojåka kan kosta så borde du nog inte köra överhuvudtaget.

Jag skulle för övrigt aldrig komma på tanken att betala 6.000 spänn för en kåpa! Jag har lagat åtskilliga kåpor som varit i bedrövligt skick. Allt som behövs är oftast lite glasfiber och spackel. Om det ändå inte räcker så köp en kåpa här:

Airtech.

Alternativt EBAY. (Svenska skrotar ska bojkottas tills de slutar ta ut sina förbannade ockerpriser!)

En vettig lackerare lackar sen kåpan i den färg du vill för nån tusenlapp. (Yamaha har släppt färgkoderna.) Klistermärket kostar en hundring. Kåpa, frakt, lack och klistermärke för ca 3.000-3.500 kr alltså.

När det gäller driftsäkerheten på T-aces så har jag inget att anmärka på förutom att packboxarna i framgaffeln tycks ha begränsad livslängd. Jag har själv haft detta problem, och dessutom läst i många säljannonser att hojarna har nya packboxar. Jag gissar att detta beror på det faktum att gaffelbenet är så grovt på T-acen. Jag vet ingen annan hoj med grövre gaffelben. (48mm) Vissa snackar om att den börjar dra olja efter några tusen mil, men detta beror nog i hög grad på hur man har behandlat motorn. Jag köpte min ny och har kört ca 2.900 mil. Den motorn drar ingenting - förutom bensin.

Jag tycker att det är dags att påminna om nedanstående tråd. Det är troligen det bästa inlägg som någonsin skrivits på ett MC-forum i Svea Rike. Man kan aldrig läsa det för många gånger.

vid OLYCKA

Och kom ihåg det HÄR !!!

Samma dag som jag tog hoj-körkortet som 17-åring skrev jag dessutom på ett donationskort. Råder alla att göra detsamma.

Rekommenderar dessutom alla att gå med i SMC och besök deras avrostningar, bromskurser, sporthojskurser m.m.

Lycka till !
G-man

Mycket bra info G-man :tummenupp

EDIT: Det där om att kostnaden för kåpan var största bekymmret ska du inte ta med så stort allvar.

Tomasbjork

grozny

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Nån som har bra tips på var man kan skaffa depåställ billigt?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tror biltema säljer billiga depåställ. Även JULA har jag för mig.

Sen undrar jag om någon vet om det går ladda ner en verkstadshandbok till thunderace någonstans?

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Är de nån här som e duktig på att åka bakhjul på sin thunderace? Har försökt lite lätt, men den är ju grymt tung. Några tips?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy