Thunderace-tråden!

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
när jag köpte mitt acrapovic system så blev hojen 10kg lättare, starkare från 4000rpm i ett jämt register med 131hk som max, plus ett dovt och fint ljud så jag förstår precis din lumparpolare :D








Att ta bort exup-ventilen ifrån ett fungerade system måste vara att betrakta som mindre begåvat ...

Verkstan hade spänt vajern fel. Det var ett lätt jobb att fixa.

Visst kan man dra ur exupen men jag tror inte att det är särskilt fiffigt med tanke på att röret sen inte är rakt med släta jämna väggar inne i exupen. Det lär nog bromsa (virvla) mer luft än man tror, varpå effekten faktiskt försämras. Men detta vet jag inte eftersom jag aldrig sett hur exupen ser ut invändigt.

Köper man ett DYLIKT system så går man ju miste om exupens positiva effekter. Man förlorar i bottenvrid och detta gör hojen mer svårhanterlig.

En Suzuki RG500 har inget bottenvrid men hysterisk toppeffekt. Skitsvår att köra vettigt! Varför försöka likna sådant om man inte planerar att hänga på banor hela dagarna?

Jag kommer osökt att tänka på en polare som berättade om när han hämtade ut sin AK-5:a när han ryckte in i lumpen. Han fick en AK-5C (med granatkastartillsats). Han tyckte den var SKITHÄFTIG! ... i en halvtimme... sen insåg han nämligen att under resten av hans 10 månader i lumpen så var han tvungen att bära omkring med 1 kg mer järnskrot än alla hans polare !!!

Att ta bort en fungerande EXUP måste påminna om detta. Skithäftigt i en kvart och sen inser man att man kommer ju inte utnyttja den marginella toppeffektsökningen. Man får bara en hoj som i huvudsak blir besvärligare att handskas med.

Thunderacen är en riktig lekhoj på bak och framhjul som även stunt snubben Magnus Carlsson använde sig av på sina uppvisningar under många år för att den var så lätthanterlig, denna hoj var enligt han bättre att åka bakhjul med än dom flesta andra, på senare år körde han dock Honda cbr

Det är bara teknik det handlar om, vet att jag själv inte hade problem med att börja en lång wheelie i 210 blås, dock med "endel" användande av koppling :D




Är de nån här som e duktig på att åka bakhjul på sin thunderace? Har försökt lite lätt, men den är ju grymt tung. Några tips?
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
när jag köpte mitt acrapovic system så blev hojen 10kg lättare, starkare från 4000rpm i ett jämt register med 131hk som max, plus ett dovt och fint ljud så jag förstår precis din lumparpolare :D


Så du fick alltså sämre toppeffekt med de nya systemet?


Thunderacen är en riktig lekhoj på bak och framhjul som även stunt snubben Magnus Carlsson använde sig av på sina uppvisningar under många år för att den var så lätthanterlig, denna hoj var enligt han bättre att åka bakhjul med än dom flesta andra, på senare år körde han dock Honda cbr

Det är bara teknik det handlar om, vet att jag själv inte hade problem med att börja en lång wheelie i 210 blås, dock med "endel" användande av koppling :D

Jag kan knappt koppla upp min på 2:an? men jag tror vi har kommit på att lamellerna är slut på den. Kopplingen slirar när den är kall och sen funkar den efter 5minuter kanske. Ska riva ner imon o mäta på skivorna o lamellerna. :)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
nejnej, men jag kommer inte ihåg vad det låg på orginal, detta var -97 harförmig att dom låg på 120-125 på bakhjulet, vet att jag tyckte den var väldigt slö när jag bytte från min gsxr1100

Ett bra effektsystemen ger sällan lägre effekt än orginalet någonstanns i registret, ta tex en titt på nyaste R1an +10hk på mellanregistret.

http://www.akrapovic.com/typo3conf/...ocuments/0c26110e153ec00acb70e4868d8a9aed.jpg



Så du fick alltså sämre toppeffekt med de nya systemet?




Jag kan knappt koppla upp min på 2:an? men jag tror vi har kommit på att lamellerna är slut på den. Kopplingen slirar när den är kall och sen funkar den efter 5minuter kanske. Ska riva ner imon o mäta på skivorna o lamellerna. :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Slirande koppling berodde som vi trodde på dåliga lameller. Nya beställda, fixas på onsdag, för på torsdag åker vi bana i Linköping om vädret håller!


Varför har Thunderace olika lameller? Den inre lamellen är närmare 1mm tjockare än de andra. De SKA vara så alltså, jag är inte snurrig...
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Kopplingen är absolut inget problem. Du lossar bara på tre bultar.

Du hittar MEK-handboken här.

Man ska aldrig hålla på och byta bara ett drev i taget. Man byter ALLTID dreven och kedjan tillsammans!!! Det s.k. drivpaketet.

Dessa delar slits tillsammans och passar därför bara ihop med varandra. Byter du bara en av dessa tre delar så kommer alla delar att slitas mycket fortare. De passar helt enkelt inte ihop längre. Vill man dreva om cykeln kostar det alltså i praktiken omkring 2.500 kr.


Länken till mekhandboken var ju suverän!!!
Kan man inte fixa så den ligger på förstasidan som sticky eller vad det kallas i datavärlden, någon moderator?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Länken till mekhandboken var ju suverän!!!
Kan man inte fixa så den ligger på förstasidan som sticky eller vad det kallas i datavärlden, någon moderator?

Mitt råd är att alla laddar ner och sparar denna verkstadshandbok på datorn.

Såvitt jag vet så finns mek-handboken bara utlagd på två sidor så det finns ju stor risk att den försvinner helt från nätet.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
På torsdag ska jag o jobbarkompisen ge oss iväg till Linköping för att pröva på bankörning. Det jag funderade lite på är vad saker o ting kostar till våra Ess. De enda som gäller på bankörningar är trafik-försäkring. Så skulle man kana av banan så blir ju plånboken drabbad direkt.
Hur är det med reservdelar, skrotar osv till Thunderace? Tycker de är svårt att hitta nåt på nätet, är ju van att leta till bilar bara.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ebay är bäst. Skrotar i Sverige tar ut nå groteska ockerpriser!

Originaldelar är inte billiga...

Tips: När fotpinnen tar i så ska du inte luta mer.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Piggarna är slitna på min, men nja... jag är ju nybörjare så jag kommer åka upprätt runt banan, haha
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Piggarna är slitna på min, men nja... jag är ju nybörjare så jag kommer åka upprätt runt banan, haha

Jag har bara kört några få gånger på bana, men uj uj va kul det var... :)

Jag blev faktiskt förvånad när fotpinnarna tog i. Jag trodde ärligt talat inte att jag lutade hojen så mycket. Ställer man sig och lutar hojen med flit så får man faktiskt luta den förbaskat mycket innan pinnarna tar i.

En polare körde på bana för nån månad sedan med sin blackbird. Han blev så van vid att pinnarna tog i i kurvorna så han blev helt blasé på det. Sen helt plötsligt så låg han där .... Dyrt ...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har bara kört några få gånger på bana, men uj uj va kul det var... :)

Jag blev faktiskt förvånad när fotpinnarna tog i. Jag trodde ärligt talat inte att jag lutade hojen så mycket. Ställer man sig och lutar hojen med flit så får man faktiskt luta den förbaskat mycket innan pinnarna tar i.

En polare körde på bana för nån månad sedan med sin blackbird. Han blev så van vid att pinnarna tog i i kurvorna så han blev helt blasé på det. Sen helt plötsligt så låg han där .... Dyrt ...

Jag kommer nog skynda långsamt när de gäller bankörning, har grym respekt för det här med nerlägg och att de är fullt med folk runt omkring mig. Är ju bara van att bråka me folk på cross-banan och där gör de ju inget för varken mig eller hojen om man knuffas omkull eller lägger den i gruset...

Har suttit o läst o hittat folk som modiferar luftburken, använder sig av DynoJet eller i vissa fall bara bestyckar om förgasarna på sina Thunderaces. Någon här som moddat sin luftburk? Ska man ändra något yttre borde de väl vara på sin plats att bestycka om den oxå?
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Jag kommer nog skynda långsamt när de gäller bankörning, har grym respekt för det här med nerlägg och att de är fullt med folk runt omkring mig. Är ju bara van att bråka me folk på cross-banan och där gör de ju inget för varken mig eller hojen om man knuffas omkull eller lägger den i gruset...

Har suttit o läst o hittat folk som modiferar luftburken, använder sig av DynoJet eller i vissa fall bara bestyckar om förgasarna på sina Thunderaces. Någon här som moddat sin luftburk? Ska man ändra något yttre borde de väl vara på sin plats att bestycka om den oxå?


Min luftburk är moddad på så sätt att locket är borttaget så den får mer luft. Jag har även Dynojetkit, portad topp, borrad cyl och ett RS3 system på. ger 143 Hk på bakhjulet enligt bänken.

Det är väl den vanliga principen, öppnar du upp efter motorn måste du även öppna upp i insuget :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Min luftburk är moddad på så sätt att locket är borttaget så den får mer luft. Jag har även Dynojetkit, portad topp, borrad cyl och ett RS3 system på. ger 143 Hk på bakhjulet enligt bänken.

Det är väl den vanliga principen, öppnar du upp efter motorn måste du även öppna upp i insuget :)

Hur mycke förändrades karaktären på motorn? Många bäckar små har ju gett dig en 20hk extra. Det är ju ganska bra ökning. RS3-system har ja inte hört om innan. Hittar inte någon som säljer trim-system till en gammal Thunderace längre. Ang Dynojet så finns de dom som påstår att man lika gärna kan bestycka om originalet och justera de till samma effekt?
Vilken överdimension har du borrat till? Vem har gjort portningen osv? All info är intressant :)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag har bara kört några få gånger på bana, men uj uj va kul det var... :)

Jag blev faktiskt förvånad när fotpinnarna tog i. Jag trodde ärligt talat inte att jag lutade hojen så mycket. Ställer man sig och lutar hojen med flit så får man faktiskt luta den förbaskat mycket innan pinnarna tar i.

En polare körde på bana för nån månad sedan med sin blackbird. Han blev så van vid att pinnarna tog i i kurvorna så han blev helt blasé på det. Sen helt plötsligt så låg han där .... Dyrt ...

Jo, till sist smaskar man i. Det gjorde jag i våras (på Sviestad). Det är lätt hänt när man tycker att man börjar bli något. :gnissla

Det är ändå bra att ta bort piggarna för har man otur så kan de haka i asfalten (har jag hört) så det hugger till och då åker man ikull i onödan.

// Fredrik
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jo, till sist smaskar man i. Det gjorde jag i våras (på Sviestad). Det är lätt hänt när man tycker att man börjar bli något. :gnissla

Det är ändå bra att ta bort piggarna för har man otur så kan de haka i asfalten (har jag hört) så det hugger till och då åker man ikull i onödan.

// Fredrik

Hur illa tog de när du gick omkull då? Och varför? För mycke nerlägg eller nån annan orsak?
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Hur mycke förändrades karaktären på motorn? Många bäckar små har ju gett dig en 20hk extra. Det är ju ganska bra ökning. RS3-system har ja inte hört om innan. Hittar inte någon som säljer trim-system till en gammal Thunderace längre. Ang Dynojet så finns de dom som påstår att man lika gärna kan bestycka om originalet och justera de till samma effekt?
Vilken överdimension har du borrat till? Vem har gjort portningen osv? All info är intressant :)


RS3 är Youshimura, den är borrad till 1040cc vilket inte är någon dramatisk ökning från originalet 1002cc. Det är inte jag som har gjort trimningen av motorn utan det är tidigare ägare (jag har bara kvittot på vad kalaset kostade:)

När det gäller dynojet tror jag samma sak, en korrekt bestyckning med annat blås och ev modd av luftburk tror jag ger i stort sett samma effekt som med Dynojetkit.

Portningen och borrningen gjordes av E&D i Solna, Stockholm.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
HÄR finns en lista med vad olika trimsteg kan ge i effekt.

170 bakhjulshästar på en T-ace ... då lär den nog röra på sig ... :)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top