Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
RS3 är Youshimura

Vart får man tag i helsystem till en T-Ace nu för tiden då? Alla firmor ja hittat säljer bara till R1an, och vilka märken kan man lita på?

HÄR finns en lista med vad olika trimsteg kan ge i effekt.

170 bakhjulshästar på en T-ace ... då lär den nog röra på sig ... :)

Haha, jo men för närmare 35000:- kan man lika gärna byta hoj. Säljer man T-acen för 30k och har då 65k att lägga på en värre maskin.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vart får man tag i helsystem till en T-Ace nu för tiden då? Alla firmor ja hittat säljer bara till R1an, och vilka märken kan man lita på?

Kolla Ebay. USA, England, Tyskland ...

Haha, jo men för närmare 35000:- kan man lika gärna byta hoj. Säljer man T-acen för 30k och har då 65k att lägga på en värre maskin.

Lycka till och hitta en annan 200 hk hoj för 65.000 ...
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hur illa tog de när du gick omkull då? Och varför? För mycke nerlägg eller nån annan orsak?

Hela vänstersidan blev sönderskrapad och skinnställ och handskar fick bytas. I min blogg finns en bild på sidokåpan. En rad faktorer bidrog, bl.a. ett nymonterat begagnat framdäck som var lite torrt på ytan samt att det var kallt och att jag definitivt körde över min egen och materialets förmåga.

// F
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Kolla Ebay. USA, England, Tyskland ...



Lycka till och hitta en annan 200 hk hoj för 65.000 ...

Jag tänkte mer att för att få samma vikt/effekt-förhållande så kan man nog lika gärna byta hoj? Tror du inte de? 200hk och 224kg är ju bra, men inte såå svårt att slå av rena sportcyklar i den prisklassen va? Eller är ja ute o cyklar?

Hela vänstersidan blev sönderskrapad och skinnställ och handskar fick bytas. I min blogg finns en bild på sidokåpan. En rad faktorer bidrog, bl.a. ett nymonterat begagnat framdäck som var lite torrt på ytan samt att det var kallt och att jag definitivt körde över min egen och materialets förmåga.

// F

Jag har ganska svårt o lita på greppet så kommer nog va ganska harig i början. Vill inte göra som du gjort. Såg att ditt försäkringsbolag lagade den åt dej? Hur kom de sig? Folksam täcker bara trafikförsäkringen (iom att den är lagstadgad) när man är på banan. Förutom om man kör med SMC då.


För övrigt så har jag bytt lamellpaketet och renoverat slavcylidnern till koplingen nu. Blev som en ny hoj! :) Lamellerna va så slitna att den knappt drev framåt över 4000-5000rpm. Och det dök upp som över en natt oxå. Det blir så pga att "uttrampningslagret" ta i kåpan och kopplar aldrig riktigt ur när lamellerna är nere på "limit". Lite dåligt kan man kanske tycka. Står att när lamellen är 2.8mm tjock är de dags att byta, och de kan ja ju säga att de är :) Alla mina va mellan 2.75-2.85mm. En ny är 3.05-3.10mm så de blir ju nästan 3mm skillnad på hela paketet.
Även original ljuddämpare sitter på inför Sviesta.

Min "trim"-dämpare heter "Factory Effex - Super Fast", är de något ni känner igen? Kolfiber-fullflödes...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är få saker som förbättrar ens körning så mycket som en rejäl knäpp på nosen ...

Jag lät exet övningsköra på min Thunder för några år sedan. Hon var förbaskat bra på att köra hoj, en ren naturbegåvning, men lite för het ...

Ett gupp precis där hon bromsade inför en undanmanöver och hej hopp så låg hon och cykeln där. Jag har dock aldrig ångrat att jag lånade ut hojen till henne. Efter marksyningen så fick hon en större respekt för fordonet och blev därmed även en klart bättre förare. Att lära sig något så viktigt för 2-3 tusen spänn i reparationskostnad är förbaskat billigt.

Det är krascherna man lär sig av. Jag var MC-ordonanns i lumpen så jag har lärt mig att man kan krascha på minst 25 olika sätt ... :D

Efter marksyningen så fixade jag dock till FZ-an åt henne så hon fick övningsköra på den istället ... :D
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag har ganska svårt o lita på greppet så kommer nog va ganska harig i början. Vill inte göra som du gjort. Såg att ditt försäkringsbolag lagade den åt dej? Hur kom de sig? Folksam täcker bara trafikförsäkringen (iom att den är lagstadgad) när man är på banan. Förutom om man kör med SMC då.

Jag frågade inte varför. Jag är kanske en god kund (och stanna lär jag).

Det är få saker som förbättrar ens körning så mycket som en rejäl knäpp på nosen ...

Instämmer! Jag kör mycket mer med insidan nu. Det går iofs långsammare, men garanterat finare.

// Fredrik
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Vart får man tag i helsystem till en T-Ace nu för tiden då? Alla firmor ja hittat säljer bara till R1an, och vilka märken kan man lita på?



Haha, jo men för närmare 35000:- kan man lika gärna byta hoj. Säljer man T-acen för 30k och har då 65k att lägga på en värre maskin.



35lök för 170hk låter mycket, jag betala knappt 10t för min ökning :) kurvan visar bakhjulshästar :tummenupp

Jag kan ha ett helsystem liggande om nån är intresserad
 

Bifogat

  • ThunderaceT.JPG
    ThunderaceT.JPG
    64.7 KB · Visningar: 152

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Menar du att du har ca 240hk i din thunderace? Vad är de för helsystem och pris på det?

Vad för mods är de gjort på ditt monster egentligen, låter väldigt billigt med 10k för den effekten.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Menar du att du har ca 240hk i din thunderace? Vad är de för helsystem och pris på det?

Vad för mods är de gjort på ditt monster egentligen, låter väldigt billigt med 10k för den effekten.

Det är ett akrapovic 4-2-1 med en Bos kolfiberdämpare, du får väl bjuda nått.

Turbo är det billigaste sättet om man vill ha mycket hk/krona, tror jag la ner 7500kr om jag inte mins fel :tummenupp 240hk på bakhjulet och 254hk i motorn (kopplingen) vid 0,8bar i laddtryck
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är ett akrapovic 4-2-1 med en Bos kolfiberdämpare, du får väl bjuda nått.

Turbo är det billigaste sättet om man vill ha mycket hk/krona, tror jag la ner 7500kr om jag inte mins fel :tummenupp 240hk på bakhjulet och 254hk i motorn (kopplingen) vid 0,8bar i laddtryck

Okej, eftersom jag inte hittat några andra helsystem till Thunderacen så har jag ingen aning om vad det kan vara värt? SKicket?
Orkar du gå in mer tekniskt på hur du byggde ditt turbo system? Har trimmat en del bilar men aldrig överladdat en förgasarmotor. Om de känns offtopic får du gärna skicka via PM :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nä, svara gärna i tråden om hur du lyckats turbokonvertera en T-ace för 7,5 papp ?!

En fördubbling av motoreffekten brukar kräva omfattande modifieringar/förstärkningar i motorn. Nya vevstakar, kolvar, kolvringar, koppling osv. osv. osv. Hur lyckades du göra allt detta för och dessutom montera ett turbopaket för endast 7,5 lök?

Hur länge har de där systemet rullat?

(Menar du 7,5 tusen dollar?)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vet inte riktigt var jag har avgassystemet någonstans, kommer knappt ihåg hur det såg ut heller men jag använde det 6-7år så det har ju hängt med ett tag.

Finns nån tråd under turbo avd där jag skrivit men det enda jag förstärkt är kopplingen med starkare fjädrar från hayabusa, annars så är allt orginal.
Endast sänkt kompet med hjälp av en 2mm cylinderfotspackning.

Turbon gav jag 3000kr för och intercoolern 2000 resten är mest smågrejer på några hundringar hit och dit, bränsletrycksregulator, flänsar, soppapump, slangar, packningar mm.
Plenum och grenrör byggde jag på jobbet (gratis rostfria krökar) köpte material för några tjugor på skrotfirma mm, allt hänger på hur mycket man kan göra själv, jag gjorde allt själv men det vill ju till att man bla har tillgång till svarv, fräs och svets.

Tror faktiskt det blir 4e året med turbo i år, jäklar vad tiden går!
Håller man sig under 1bar så ska det inte vara några problem med hållbarheten enligt turbogurun Marklund, jag har även kört på 1,2bar men det räcker nästan med 240-250hk för att fläkta av sig ibland :)
Har aldrig kört den så billigt som nu med turbo, när jag körde med mina flatside förgasare kom jag max 13mil innan tanklampan börade lysa, när jag åkte igår stog mätaren på 28mil när tanklampan börja skimra :yoparty

Ska man över 350hk så kanske man måste börja byta kolvar/stakar, likaså är förtändningen på yamaha motorn väl hög för högt laddtryck men som sagt, under 1bar ladd så klarar det sig, 1bar ladd ger väl ca 280hk har dock inte bänkat den på det laddtrycket men jag får väl prova nåndag hur mycket man kan få ur den :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det märks att du och jag har lite olika körstil PD ...

En förbrukning på över litern per mil har jag bara lyckats med på bana. Jag kommer minst 40 mil på en tank. (32 mil innan lampan tänds.) Som lägst har jag haft en genomsnittlig förbrukning på 0,45 liter milen på en hel tank. (Då var jag på touringsemester med med tre väskor och passagerare...).
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
40 MIL..!!! låter ju helt ortoligt, som minst kom jag 11mil :gnissla fast jag justerade aldrig in dom förgasarna + att det är acc pumpar i dom så dom sölar i sig endel.
Aldrig klarat hålla mig en hel tank så jag vet inte hur snålt jag kört, jag tar bilen när jag ska ut och se mig omkring :)
Bilen har jag däremot klarat köra 64mil på 25liter = 0.39 vilket jag tycker är jäkligt bra (Golf tdi)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag är hemma i en del, och hojjen mår bra förutom ett ganska nött bakhjul på höger-sidan :) Ända ut till texten :) De här med an-körning va sjukt kul!!

Vi körde till banan på E4an, på banan 4 heat och sen när vi tankade så fick jag i 18liter på 28mil. Har aldrig varit under 0.55l/mil, men uppemot 0.65-0.70 är inga problem :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag ligger på under halvlitern om jag snittar 90 km/h med tre väskor i 40 mil ...

Jag börjar ju undra hur pass justerade era förgasare är.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag ligger på under halvlitern om jag snittar 90 km/h med tre väskor i 40 mil ...

Jag börjar ju undra hur pass justerade era förgasare är.

Jag tror inte de har med förgasarna att göra :tungan
Det är snarare att vi snittar kanske 130km/h o uppåt större delen av resan. Mer fart, mer soppa... inte så konstigt...
Är dock imponerad över att du orkar åka 90km/h så långt, jag blir väldigt trött av att hänga på armarna så länge. Måste helst över 120km/h för att få lite lyft i bröstet o slippa hänga.
Det jag däremot har märkt nu när man åkt lite längre sträckor är krampaktig värk i höftleden. Är de bara för att man är ovan eller? Är bara 178cm lång så tror inte de beror på de...

vet inte riktigt var jag har avgassystemet någonstans, kommer knappt ihåg hur det såg ut heller men jag använde det 6-7år så det har ju hängt med ett tag.

Leta gärna fram ditt gamla system o fota de, fundera även på i vilke prisklass vi hamnar! Va de enbart det som gav dej 131hk eller gjorde mer ändringar?
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
snittet lär vara närmare 190 än 90

Det är en prestation att klara ligga i 90!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
snittet lär vara närmare 190 än 90

Det är en prestation att klara ligga i 90!

Att köra i 90 km/h i 40 mil är en hög SNITTfart på touring. Tänk på att långa sträckor är 50 och 70 väg ... Många touringförare åker 10 timmar om dagen. Hur många av dem åker 90 mil? Köp en cykeldator och sätt på hojen er så märker ni att er snittfart troligen är betydligt mycket lägre än ni tror.

Jag avskyr för övrigt att ligga på och köra på motorvägar. Kan någon form av MC-körning vara tråkigare?! 110 väg = :zpy

Hur f-n en motorcyklist frivilligt kan ligga och köra på motorväg är för mig en gåta! Motorväg åker man ju bara när det inte finns ett alternativ.

Sen är det också kul att veta att däcken slits 4 ggr (!) fortare i 120 är i 90... Jag fick byta betydligt mycket oftare i min ungdom ...

Jag har absolut inga problem med att köra dylika sträckor på Thundern med dylika snitthastigheter. Luftmotståndet lyfter upp en i farter äver 70 km/h. (Är 181 cm i strumplästen.) Ligger man under 70 i några mil kan man ju dock börja känna att det vara länge sen man gjorde några armhävningar ...
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag tänkte nog inte på snittet, blev lite fel där. Brukar hålla 120-130 minst, men snittet blir ju självklart mycke lägre.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top