Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Okej? jag har nog missat att T-ace-pojkarna inte gillar bakhjulsåka... :huvet


Det HÄR är en av de absolut bästa instruktörsfilmerna jag sett angående bakhjulsåka. Jag summerade hela instruktörsfilmen i mitt förra inlägg. Bättre råd kommer du aldrig att få angående bakhjulsåka. Föraren i filmen fick säkert med sig många brudar hem ... (Observera att snubben på Thunderacen garanterat fick med sig bruden hem.)

Appropå bakhjulsåka och brudar så finns ju också den HÄR filmen. Den filmen lär ut mycket om bågar, brudar och lämplig körteknik.

.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det HÄR är en av de absolut bästa instruktörsfilmerna jag sett angående bakhjulsåka. Jag summerade hela instruktörsfilmen i mitt förra inlägg. Bättre råd kommer du aldrig att få angående bakhjulsåka. Föraren i filmen fick säkert med sig många brudar hem ... (Observera att snubben på Thunderacen garanterat fick med sig bruden hem.)

Appropå bakhjulsåka och brudar så finns ju också den HÄR filmen. Den filmen lär ut mycket om bågar, brudar och lämplig körteknik.

.

Okej, nån har en dålig dag helt enkelt. Förstår inte vad ditt problem är angående detta. Om du vill åka på två hjul så får du väl göra det. Min fråga va varken uppkäftig eller dum, men tydligen bara dumma svar från folk som inte har samma intresse. Trevligt forum de här. Och ang brudarna vet ja inte vart dom kommer in i bilden?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Okej, nån har en dålig dag helt enkelt. Förstår inte vad ditt problem är angående detta. Om du vill åka på två hjul så får du väl göra det. Min fråga va varken uppkäftig eller dum, men tydligen bara dumma svar från folk som inte har samma intresse. Trevligt forum de här. Och ang brudarna vet ja inte vart dom kommer in i bilden?

HAHAHA!!

Ja nog fan tog G-string medallj i dryg-VM där allt. Bli inte lessen för det. Det finns gott om instruktionsfilmer (inte dryga) om du bara surfar forumet och youtube några minuter.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
HAHAHA!!

Ja nog fan tog G-string medallj i dryg-VM där allt. Bli inte lessen för det. Det finns gott om instruktionsfilmer (inte dryga) om du bara surfar forumet och youtube några minuter.

Jo, jag har sett en del av dem på Youtube. De jag undrade från början va om nån här på forumet åker bakhjul på just en Thunderace eftersom den är så tung menade jag.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jo, jag har sett en del av dem på Youtube. De jag undrade från början va om nån här på forumet åker bakhjul på just en Thunderace eftersom den är så tung menade jag.

Om inte annat så känner du till två som inte åker bakhjul... Jag gissar att det inte är några problem om man bara lär sig jucka upp den med kopplingen som jag sett i flera filmer. Såå tung är hon inte Bettan!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Okej, nån har en dålig dag helt enkelt. Förstår inte vad ditt problem är angående detta. Om du vill åka på två hjul så får du väl göra det. Min fråga va varken uppkäftig eller dum, men tydligen bara dumma svar från folk som inte har samma intresse. Trevligt forum de här. Och ang brudarna vet ja inte vart dom kommer in i bilden?

Jo frågan är dum eftersom det är dumt att hålla på med bakhjulsåka och du visar att du vill hålla på med det. Jag tycker att det är dumt att avslöja sin egen dumhet. Vad får man ut av bakhjulsåka? Uttänjd kedja och kraschad hoj? (För dylikt resulterar alltid i en krasch för eller senare.)

Varför vill inte hojåkare lära sig något nyttigt istället? Som att bromsa från 90 km/h till 0 km/h på 25-28 meter t.ex. Det kräver talang. Att vrida på ett handtag och släppa upp kopplingen snabbt klarar en moppedist, men få av dem kan bromsa ordentligt.

Det går att köra på bakhjulet med alla motorcyklar i världen. Allt handlar om teknik. Man kan inte resa alla hojar med enbart gas, men med hjälp av koppling kan man lyfta upp såväl en 1 hk skoter som en 350 kilos Rocket III på bakhjulet. Alla T-aceförare kan lätt dra upp sin hoj på bakhjulet, men hur många av dem klarar av en garagevändning?

Alla som har sett en mogen individ utan hävdelsebegär köra på bakhjulet på gatan håller upp en hand... En av anledningarna till att jag inte håller på med bakhjulsåka hör för övrigt ihop med varför jag klär så bra i G-string... :D

Vill man promt visa omvärlden hur duktig man är på att åka på ett hjul så köp en sån HÄR istället. Den där snubben har talang!

Jag blir imponerad av talanger som visar sin kontroll på fordonet vid uppvisningar etc. (Sune rules!) Men ärligt talat. De flesta som sysslar med bakhjulsåka borde nog snarare lära sig att sköta bromsarna först. I vilket fall som helst så ska de inte träna dylikt på allmänna vägar.

Snälla, håll inte på med dylikt på en T-ace. Det är de som håller på med dylikt som gör att jag får betala mer och mer i hojförsäkring varje år.

När jag köpte hojen år 2000 betalade jag 1.000 kr i månaden i helförsäkring. Efter några år sjönk det till 350 kr i månaden. Nu börjar dock tyvärr T-acen gå ner så pass mycket i begagnatpris så unga tjugoåringar ofta köper dem som första hoj. Sen ska de ut och testa hur fort de går, och prova lite bakhjulsåka... och helt plötsligt så går min försäkringspremie upp igen. :mad:

Som sagt:

LÅT BLI !​


.
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Bakhjulsåka ftw! Bromsa kan man träna medans man kör på bakhjulet för att hålla balansen:tummenupp

Skämt åsido. Nog ska man få köra på bakhjulet om man vill. Man kör motorcykel för att ha skoj. Sen att man inte behöver göra det i stan eller inom tätbebyggt är en annan sak.
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Tja! Någon som har lite bildtips på snygga undertails? :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Slipon vs. EXUP?

Har sedan jag köpte min åkt o lyssnat på en skramlande EXUP-ventil. Vajrarna slits ju och så vidare. Härom dagen gjorde service på den och justerade vajrarna enligt verkstadshandboken. Går nu hur tyst o fint som helst =) Bara lite sedvanligt kopplings-skrammel annars helt ljudlöst.

Nu till frågan. Jag har ju en kolfiber Slipon från Factory effex eller va den heter. Ska man plocka bort EXUP-ventilen när man kör med trim-slipons? Tycker nämligen att den blev slöare generellt nu när ventilen gör rätt :gnissla
Och har hört att lämnar man in o byter slipon på exempelvis R6/R1or så plockas Exupen bort.

Vad säger ni?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
EXUPs finns där för att de fyller en funktion. Bottenvridet blir klart bättre. Sätter du på ett slipon gör man det i huvudsak för att få till några hästar extra på topp.

När min hoj skulle in på 600-milaservicen så justerade verkstan in exupventilens vajer fel. Den fungerade helt enkelt inte korrekt vid lägre varv. Hojen bröööölade på låga varv men gick normalt när man började köra lite "inspirerat". Jag upplevde en markant försämring på låga varv. Därför kan jag personligen inte begripa varför nån vill ta bort exupen för att möjligen få till 147 hk istället för 145.... ?? Hur många % av cykelns livslängd utnyttjar man de där 2 extra hästkrafterna? Jämför det med hur många gånger man utnyttjar bottenvridet!

Du kan väl för övrigt inte ta bort exupen utan att köpa helt nya downpipes?

Jag har aldrig förstått hur det kan finnas folk som betalar 3 - 5.000 kr för att göra sin motorcykel mer svårhanterlig ... ?!

Är det prestanda du är ute efter att maximera tycker jag snarare att du ska satsa på att justera in förgasarna korrekt. Ett slipon utan förgasarinställning är ofta bortkastade pengar. Ett dynojetkit kostar mindre än nya downpipes och ger lätt 10-15 hk mer!
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Om EXUPen står fel så är de ju inte samma sak som att plocka bort den. Ganska imponerande att lyckas ställa exupen fel dock, de är ju näst intill idiotsäkert. Man kan dra ur Exupen ur grenröret o plugga ändarna. Ganska smidigt om man vill.

Vadå betala 3-5000 för att få den svårhanterlig menar du? Slipon eller vadå?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om EXUPen står fel så är de ju inte samma sak som att plocka bort den. Ganska imponerande att lyckas ställa exupen fel dock, de är ju näst intill idiotsäkert. Man kan dra ur Exupen ur grenröret o plugga ändarna. Ganska smidigt om man vill.

Vadå betala 3-5000 för att få den svårhanterlig menar du? Slipon eller vadå?

Att ta bort exup-ventilen ifrån ett fungerade system måste vara att betrakta som mindre begåvat ...

Verkstan hade spänt vajern fel. Det var ett lätt jobb att fixa.

Visst kan man dra ur exupen men jag tror inte att det är särskilt fiffigt med tanke på att röret sen inte är rakt med släta jämna väggar inne i exupen. Det lär nog bromsa (virvla) mer luft än man tror, varpå effekten faktiskt försämras. Men detta vet jag inte eftersom jag aldrig sett hur exupen ser ut invändigt.

Köper man ett DYLIKT system så går man ju miste om exupens positiva effekter. Man förlorar i bottenvrid och detta gör hojen mer svårhanterlig.

En Suzuki RG500 har inget bottenvrid men hysterisk toppeffekt. Skitsvår att köra vettigt! Varför försöka likna sådant om man inte planerar att hänga på banor hela dagarna?

Jag kommer osökt att tänka på en polare som berättade om när han hämtade ut sin AK-5:a när han ryckte in i lumpen. Han fick en AK-5C (med granatkastartillsats). Han tyckte den var SKITHÄFTIG! ... i en halvtimme... sen insåg han nämligen att under resten av hans 10 månader i lumpen så var han tvungen att bära omkring med 1 kg mer järnskrot än alla hans polare !!!

Att ta bort en fungerande EXUP måste påminna om detta. Skithäftigt i en kvart och sen inser man att man kommer ju inte utnyttja den marginella toppeffektsökningen. Man får bara en hoj som i huvudsak blir besvärligare att handskas med.
 
Last edited:

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Att ta bort exup-ventilen ifrån ett fungerade system måste vara att betrakta som mindre begåvat ...

Verkstan hade spänt vajern fel. Det var ett lätt jobb att fixa.

Visst kan man dra ur exupen men jag tror inte att det är särskilt fiffigt med tanke på att röret sen inte är rakt med släta jämna väggar inne i exupen. Det lär nog bromsa (virvla) mer luft än man tror, varpå effekten faktiskt försämras. Men detta vet jag inte eftersom jag aldrig sett hur exupen ser ut invändigt.

Köper man ett DYLIKT system så går man ju miste om exupens positiva effekter. Man förlorar i bottenvrid och detta gör hojen mer svårhanterlig.

En Suzuki RG500 har inget bottenvrid men hysterisk toppeffekt. Skitsvår att köra vettigt! Varför försöka likna sådant om man inte planerar att hänga på banor hela dagarna?

Jag kommer osökt att tänka på en polare som berättade om när han hämtade ut sin AK-5:a när han ryckte in i lumpen. Han fick en AK-5C (med granatkastartillsats). Han tyckte den var SKITHÄFTIG! ... i en halvtimme... sen insåg han nämligen att under resten av hans 10 månader i lumpen så var han tvungen att bära omkring med 1 kg mer järnskrot än alla hans polare !!!

Att ta bort en fungerande EXUP måste påminna om detta. Skithäftigt i en kvart och sen inser man att man kommer ju inte utnyttja den marginella toppeffektsökningen. Man får bara en hoj som i huvudsak blir besvärligare att handskas med.

skilnaden är inte så stor men vist är det bättre botten med den inkopplad
tror inte skilnaden är mer en 1000 varv ca det enda man vinner på att ha den urkopplad är en skönare song :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
skilnaden är inte så stor men vist är det bättre botten med den inkopplad
tror inte skilnaden är mer en 1000 varv ca det enda man vinner på att ha den urkopplad är en skönare song :D

Ingenting för mig med andra ord eftersom jag har hörselproppar i när jag puttrar omkring med min originaldämpare.... :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag använder oxå alltid öronproppar för att slippa vindbrus och diverse ljud. Det är helt enkelt skönare. Av samma anledning som man isolerar motorrummet på en bil.

Ang. EXUPen så tror jag att de som "kopplar ur" den oftast ställer den i fullt-flås-läge och låser den där.
Jag bryr mig inte om jag får 150hk eller 145hk. De ja reagerade på va att jag tyckte den gick lite sämre med korrekt inställning än innan när vajrarna va slaka och troligvis inte gjorde någon nytta.

BTW så är Esset guld o skjutsa på =) Så grymt smidig och bra att åka fler på! Och den orkar me ganska mycke även med två på =)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
BTW så är Esset guld o skjutsa på =) Så grymt smidig och bra att åka fler på! Och den orkar me ganska mycke även med två på =)

Esset är en mycket lyckad kombination egentligen! Jag tycker att den borde ha förtjänat betydligt mycket mer uppmärksamhet. Tyvärr så jämfördes den ju med R1:an när den egentligen snarare ska jämföras med Blackbirden.

Allt blackbirden klarar av kan du göra med en T-ace. Men T-acen är smidigare och leka med.

Jag har en god vän som kör blackbird. Han har "wheelierekordet" på min hoj. Det var dock helt ofrivilligt. Han var inte alls beredd på hur kraftigt T-acen sköt på i jämförelse med Blackbirden.

Har även hört fler som sagt att T-acen överraskar mycket positivt om man jämför den med blackbirden. Efter att de kört båda hojarna så ansågs T-acen vara den roligare cykeln.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Den blir vad man gör den till. Och jag kör den som en riktig sporthoj =) Hårt o inspirerat! de jag saknar skulle väl kunna vara bättre hejdare fram efter o ha kört CBR900RR. Men de går säkert att modda dit värre grejer om man vill.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top