Jag har gjort maximala inbromsningar från alla möjliga hastigheter. Har till o med voltat ut på en fotbollsplan pga 3 råddjur som överlevde tack vare min exemplariska väjning.
Och visst blir de värre ju fortare man kör. Hur många håller INTE blicken så långt fram som möjligt?
Det kanske finns fler som är världsmästare förutom dig i världen?
Jag är absolut inte världsmästare!
Efter att jag passerade 30 så insåg jag att jag heller aldrig varit det.
Hamnade du ute på en fotbollsplan pga några rådjur så har du absolut kört betydligt över din förmåga ... det går liksom inte att argumentera emot det påståendet.
Jag har varit SMC-instruktör i några år och har absolut kunnat konstatera att folk har då inte blicken där de borde ha den.
Det är snudd på lustigt faktiskt. När man står och studerar förare på konbanor m.m. så kan man se att de ska tappa balansen en halv sekund innan de gör det. Det går att se att de ska göra det innan de ens själva märker det. De förlorar helt enkelt kontrollen på sitt fordon för att de tittar på fel sak. Ganska fascinerande hur vi kan tro att vi ska kunna köra på vänster sida konen när vi tittar på den högra ... hur vi kan tro att vi ska missa älgen när vi stirrar på den ... ?
En annan sak jag kunnat konstatera är att det finns några mycket enkla metoder att identifiera de som kommer att krascha. Bland de personer som t.ex. är slöa med klädseln (t.ex. oknutna skor och jeansförarna) så klarar bara omkring 50 % av dem 2 timmars enkel avrostning utan att lägga omkull motorcykeln. (Vilket ytterst få damer över 50 bast gör...) Den attityd förare uppvisar gentemot de risker som finns avslöjar väldigt mycket om deras körförmåga. Ironiskt nog så kör dessa (unga män) alltid svindyra, nya sporthojar. Deras faktiska körförmåga talar dock sitt tydliga språk vid en så enkel övning som en avrostning. De kör i 300 km/h men kan inte bromsa från 70 km/h eller svänga i 10 km/h.
Det vildaste föraren jag någonsin känt begravdes 1991. Han var 16 år då han körde sin 125:a (sportmodell) rakt in i en bildörr.
Jag har själv tillhört denna skara för ett decennnium sedan. Jag vurpade flera gånger när jag körde i jeans. Inte en gång sedan jag övergick till att alltid ha skinnställ. (peppar peppar) Jag hade kört hoj i drygt 10 år och bl.a. varit MC-ordonanns i lumpen. (F-n, jag trodde att jag var duktig!) när jag fick möjligheten att gå kurser m.m. via SMC. Kurserna lärde mig att jag inte var duktig. Kurserna lärde mig att ytterst få är duktiga! Denna insikt gjorde mig till en betydligt mycket bättre förare ...