Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Vet du Tegheim llr någon av er andra här på forumet var man får tag på färgat strålkastar skydd och "passagerar sits ersättnings lock" som på Tegheims bifogade bilder???

Jag fick med ett sådant cuts-lock, men vet inte om jag tycker de är så snyggt... Sen tycker jag de är roligt att åka två på min så kommer nog sällan använda de, men kommer iaf lacka om de när ja lackar resten ifall man blir sugen :p
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Hej!
Vart kan man hitta nytt drivpaket billigt? Är det ebay då eller? Hittar inte så bra där så hoppas nån kan komma med bättre tips.


Apropå drevsatser!
Vad åker ni med för drevkombination?
Original är ju 17/46 eller 17/47. Är tydligen olika på vissa? Har de med om det är en YZF1000RJ eller en YZF1000RJC att göra?

Har funderat på att dreva ner den lite för att få lite lite mer accelration. Men är samtidigt rädd för att den ska bli orolig i marchfart? Jag behöver inte en toppfart på 270km/h. Räcker gott med 240-250km/h :D

Skämt o sido, vad kör ni med och hur tycker ni att de fungerar ihop med längre körningar?
 

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Apropå drevsatser!
Vad åker ni med för drevkombination?
Original är ju 17/46 eller 17/47. Är tydligen olika på vissa? Har de med om det är en YZF1000RJ eller en YZF1000RJC att göra?

Har funderat på att dreva ner den lite för att få lite lite mer accelration. Men är samtidigt rädd för att den ska bli orolig i marchfart? Jag behöver inte en toppfart på 270km/h. Räcker gott med 240-250km/h :D

Skämt o sido, vad kör ni med och hur tycker ni att de fungerar ihop med längre körningar?

jag gick ner ett fram & ett bak toppar 240 ca funkar bra även på topp:yoparty
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
jag gick ner ett fram & ett bak toppar 240 ca funkar bra även på topp:yoparty

Gick du ner i storlek både fram och bak? Då motverkade ju bakre drevet lite. Vad jag fått lära mig så kan man räkna "1kugg fram = 3kugg bak" Så du drevade "bara" om 2 kugg då? Förstod jag dig rätt?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag tycker att det verkar som de flesta uppfattar att thunderacen inte går "så fort". Många säger att de är en topphastighet på 260-265km/h. Förra ägaren, som jag känner väldigt väl har haft 295km/h på mätaren med min. OBS mätaren! Samma person, och även jag har kollat mätaren i förhållande till GPS och i 200km/h så visar den bara ca 5km/h glädjemätare. Jag har original drevning på min.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag gick ner ett fram och upp tre bak och jag har toppat hojen 258-260 lite svårt att hålla koll på mätaren men vi var två på hojen i alla fall dock lite medlut men det fanns mer att ta men vågade inte då det kom massa trafik.
Men slutsattsen i alla fall är att axet är som natt och dag i hojen, sån grym skillnad så det kändes som en ny hoj men toppen räcker ändå gott och väl för min del i alla fall. Så mitt tips är att dreva ner hojen, fasen så mycket roligare då.
Angående bakhjulskörning så tyckte jag man fick koppla ganska hårt för att få upp den på bakhjulet på tvåan i ca 5000v/m men nu så lär man ju bara nudda kopplingen fast man lägger sig runt 3000v/m på tvåan, för hårt bara spinner det.

DREVA NER SÄGER DÅ JAG






Jag tycker att det verkar som de flesta uppfattar att thunderacen inte går "så fort". Många säger att de är en topphastighet på 260-265km/h. Förra ägaren, som jag känner väldigt väl har haft 295km/h på mätaren med min. OBS mätaren! Samma person, och även jag har kollat mätaren i förhållande till GPS och i 200km/h så visar den bara ca 5km/h glädjemätare. Jag har original drevning på min.
 

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Gick du ner i storlek både fram och bak? Då motverkade ju bakre drevet lite. Vad jag fått lära mig så kan man räkna "1kugg fram = 3kugg bak" Så du drevade "bara" om 2 kugg då? Förstod jag dig rätt?
ner 1 fram upp 1 bak menade jag sen är det 1 fram ner = 2,7 ca bak upp inte riktigt 3 :tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
2,76 47-17 130km/h @ 5500rpm 284km/h-12000rpm (original)
2,93 47-16 130km/h @ 5825rpm 266km/h-12000rpm
3,00 48-16 130km/h @ 5978rpm 260km/h-12000rpm
3.13 47-15 130km/h @ 6244rpm 250km/h-12000rpm
3.125 50-16 130km/h @ 6227rpm 250km/h-12000rpm

Såhär räknade jag lite snabbt bara.

Jag minns inte vart varstoppet ligger riktigt, men va de inte strax efter 12000?
Är inte så intresserad av just toppfart egentligen, utan hur högvarvigt de blir i ex 120-140km/h där man kanske oftare ligger lite längre stunder.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
2,76 47-17 130km/h @ 5500rpm 284km/h-12000rpm (original)
2,93 47-16 130km/h @ 5825rpm 266km/h-12000rpm
3,00 48-16 130km/h @ 5978rpm 260km/h-12000rpm
3.13 47-15 130km/h @ 6244rpm 250km/h-12000rpm
3.125 50-16 130km/h @ 6227rpm 250km/h-12000rpm

Såhär räknade jag lite snabbt bara.

Jag minns inte vart varstoppet ligger riktigt, men va de inte strax efter 12000?
Är inte så intresserad av just toppfart egentligen, utan hur högvarvigt de blir i ex 120-140km/h där man kanske oftare ligger lite längre stunder.

Eller så byter du plats på främre och bakte drevet. Då toppar den 854 km/h ...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Eller så byter du plats på främre och bakte drevet. Då toppar den 854 km/h ...

Men G-man-kompis, du vet ju att jag vill kunna åka på bakhjulet oxå :) Hur ska den kunna orka det då? :p
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En Thunderace toppar ca 260 km/h. (Mätarn visar då dock en bit över 270 km/h.) Det är inte varvtalsspärren som slår ifrån vid den farten, det är effekten i motorn som är för låg för att orka öka farten ytterligare. Jag har mycket svårt att tro att en motorcykel i originalskick skulle vara drevad så dumt att varvtalsspärren slår ifrån på högsta växeln.

Hade en gång en polare som räknade på samma sätt som du Tagheim när det gäller utväxling och varvtal. Han räknade ut att om en gammal opel vectra (tidig 90-talare) bara skulle orka varva 6 000 varv på sista växeln så skulle den toppa ca 270 km/h ... (Inte illa med 115 hk!!!)

Visst, i teorin så man kan dreva hojen så att den kan köra 286 km/h innan varvtalsspärren slår ifrån, men eftersom begränsningen sitter i effekten så kommer cykeln inte att orka varva så högt som krävs för att man ska nå denna hastighet.

En ökning av hastigheten från 260 km/h till 286 km/h innebär en ökning av hastigheten med 10%, men det krävs betydligt mycket mer än 10% effektökning för att åstadkomma denna hastighetsökning. Det är inte heller vikt/effekt-förhållandet som är av avgörande betydelse när det gäller toppfarten. Det är förhållandet mellan effekten och luftmotståndet.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Man kan ju räkna som jag har gjort. Det är ju en teoretisk toppfart OM den skulle orka till varvstopp för den som är nyfiken, och sen va de ju oxå så i drevningsfrågan att jag inte var intresserad av hur fort jag kunde åka, utan vart i varvtalsrgistret jag hamnar när jag ligger omkring 130km/h. Visst är det jättekul med massa accelartion, men jag vill inte ligga på fullvarv för att kunna ta mig till jobbet heller.

Jag kommer nog dreva ner den 1kugg fram och ev nån eller flera bak upp för att se vad som är mest behagligt med lite mer knuff. Det är ju när det svänger vi har roligt ;)
 

Hypersportis

Live For The Ace, Die For The Gixxer
Gick med
30 Mar 2008
Ort
göteborg
Hoj
GSX-R 1100 & Thunderace
Hej! Är det någon här i tråden som har bytt kedja själv nån gång på sin T-ace? Jag började lite smått att skruva loss kåpan vid framdrevet men blev osäker på hur den sitter fast. Efter jag tagit bort det som jag trodde var alla skruvar så sitter den fortfarande fast på nåt märkligt vis... i överkant verkar det som. Jag blir inte klok på hur den skall kunna tas bort. Är det nån som har ett tips?

Gissar att svar kan dröja så här i jultider så jag säger GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR till er alla och önskar alla en skön mc-säsong 2009.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej! Är det någon här i tråden som har bytt kedja själv nån gång på sin T-ace? Jag började lite smått att skruva loss kåpan vid framdrevet men blev osäker på hur den sitter fast. Efter jag tagit bort det som jag trodde var alla skruvar så sitter den fortfarande fast på nåt märkligt vis... i överkant verkar det som. Jag blir inte klok på hur den skall kunna tas bort. Är det nån som har ett tips?

Gissar att svar kan dröja så här i jultider så jag säger GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR till er alla och önskar alla en skön mc-säsong 2009.

Du har en mekanism för kopplingen (kan inte namnet på svenska) som går in genom kåpan. Den måste du skruva bort först (förutom växelföraren...).

// Wibäck
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej på dig, jag har har slitit bort den där kåpan ett antal gånger på min Thunderace så skall försöka hjälpa dig.
Spontat känns det som du kan ha glömt en skruv men om inte så skall jag ta det grundligt så kan du inte göra fel.
i varje fall så har du skruvat bort skruven som håller fast växelpetaren på axeln och sen lyft bort växelpetaren.
Sen har för mig det är fyra skruvar som håller kåpan som skall ur sen är det bara att ta en gummihammare och knacka lite försiktigt om den inte går att få loss för hand då det brukar sitta nå jävulskt med olja och kladd där som gör att den kan klibba fast lite.
Du skall inte behöva vålda bara lätta knack. Får du annat strul så kan du ju skicka PM så kan jag hjälpa dig mer, har skruvat rätt mycket på den hojen har två i garaget en orginal och en jag byggt till fighter som jag har plockat ner helt i då jag bytt vevstakslager och lite annat.
Bara kul att kunna hjälpa till om det är nått.
Vet inte om du skruvat förut men en mutterdragare är att föredra när du skall ha bort framdrevet. Annars så är det bara att sätta en träbit i bakhjulet och låsa de mot svingen och dra allt va du har för att släppa på muttern till drevet, fick använda en stor jävla hävstång för att få loss mina drev.
 
Last edited:

cossie2

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2008
Ort
gbg
Hoj
KTM 625
Köpa englandsimporterad thunderace?

Hej

Har sett en thunderace till salu som jag är lite sugen på men den är importerad från england, dock reggad och klar. Men, är det rekommenderat att köpa import? Gör FBolagen skillnad på import? Samt, den har miles mätare med km mätare innanför, skulle vilja byta till enbart km mätare, krångligt?
Bra pris på den däröfr jag är intresserad.
Tacksam för svar!

/Martin
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tänk på att den är högerstyrd bara ;)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En liten heads up angående hojar ifrån England är följande faktum:

Engelska cyklar går ofta året om. Engelsmännen håller vägarna farbara genom att vräka ut mängder av salt. Motorcyklar därifrån har därför sannolikt betydligt mycket mer rost och korrosionsangrepp än cyklar ifrån Sverige. Även om aluminium inte rostar så blir metallen ful av saltangrepp.

Bromsoken på hojar ifrån England är troligen särskilt utsatta ...

Läs gärna mer på:

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej

Om du köper den och vill byta mätarna/Instrumentpanelen så har jag en orginalmätare hemma liggande till en thunderace som jag inte använder då jag byggt om den till streetfighter och bytt ut mätaren.
Du kan få köpa den billigt om du är intresserad så bara till att höra av sig till mig på 0739309124 eller PM funkar ju med.
Har även en del andra orginalprylar om du eller nån annan är intresserad
Mvh från Nils
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top