Thunderace-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
ser till min fasa att bakdäcket har börjat fått en "konstig" platt yta mitt på /runt om..(pga. massor av ansvars full övningskörning med lilla gumman :tuttar , blir inte så mycket ner lägg i böjarna då...) :confused:
har i dag Avon viper, vem säljer nytt?:yoparty
Och vad däck kan ni rekomendera??:confused:
Jag trivs väldigt bra med avon, men det kan säkert finnas bättre :tummenupp

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag kör med Michelin Pilot Road2 på min. Hårdare gummiblandning på "plattan" och mjukare på sidorna för att undvika den där "touring-plattan". Har kört 200mil på mitt inkl bana och de funkar fint. Köpte mitt för 1995:- inkl påläggning med fälg på hojen hos Mascot Motor i Nässjö.

Steve1

Doom MC
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
Thunderace
Kör oxå med pilot 2, jättenöjd. Provade tidigare Avon pga. billigare. ( efter x antal michelin ) Men blev inte nöjd, tappade helt känslan i hojjen/däcken/fästet. Dom som kan köra hoj riktigt riktigt fort på bana bla. säger att däcken idag är så pass bra att en vanlig sporthojsåkare på väg knappast klarar att köra över däckets gränser, med tanke på tex. fästet,, böjd att delvis hålla med, men det är som sagt väldigt beroende på körstil olika känsla i däcken.
jag e knappast roadracingmaterial,men lever efter devisen... Man får det man betalar för.

:tummenupp

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Lägg märke till att de är skillnad på ROAD2 och SPORT2(osäker på om den heter 2?), mjukare gummi i sporten, dvs kortare livslängd samt dyrare inköp.

Hade ett annat Michelin innan som ja inte minns namnet på exakt, ett 200-däck. TOTALT livsfarligt i regn! Sen är 200-däcken annorlunda att köra med i förhållande till 180 original.

Tror de dåliga däcket hette "200/50 ZR 17 TL 75W PILOT SPORT HPX REAR"

Last edited:

Steve1

Doom MC
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
Thunderace
intressant, vilket avon var det du hade?

kommer faktiskt inte riktigt ihåg,,,kan iof. kolla upp det då polaren har mina gamla sönderburnade däck som ringar i majstången :D
Hade dom när jag körde sp1, å den hojjen käkar däck om man kör aktivt med den, så tyvärr för kontot så fick man prova lite olika sorter...haha!

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
kan iof. kolla upp det då polaren har mina gamla sönderburnade däck som ringar i majstången :D

jul å maj på samma gång då....:va
skulle vara snällt om du kollade.
Är som sagt rätt nöjd med Avon viper som inte har bjudit mej på några överaskningar oavsett väg o väderlek.
är det samma typ du använde borde jag bli asnöjd med pilot2.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Någon här som har någon annan framskärm än original på sin T-ace? Kolfiber eller kanske till o med en annan modell?? Gärna bilder och info... tycker originalet är lite väl stort, men är rädd för att förstöra vindens väg om man moddar/byter...

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
ser till min fasa att bakdäcket har börjat fått en "konstig" platt yta mitt på /runt om..(pga. massor av ansvars full övningskörning med lilla gumman :tuttar , blir inte så mycket ner lägg i böjarna då...) :confused:
har i dag Avon viper, vem säljer nytt?:yoparty
Och vad däck kan ni rekomendera??:confused:
Jag trivs väldigt bra med avon, men det kan säkert finnas bättre :tummenupp

När jag köpte min ace så satt det michelin pilot sport på. dom funka hyfsat.. När det va dags o byta så satte jag på pilot power i stället, O det blev en ny hoj!! Vilken jäkla skillnad på krokvägarna..betydligt mer lättsvängd. Power e ju mer toppigt så det gjorde en jäkla skillnad hur ase funka i kurvorna. Rekomenderar inte dom mer rundade däcken som finns som michelin sport, road o dyl..:tummenupp

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Verkar som de blir nån form av omlack i vinter då. Va hos lackeraren i fredags och skapade lite personkemi. Fick låna verkstaden o slipa o tvätta allt, han lägger bara på lacken typ och polerar o så... Skulle kosta mellan 3-6k beroende på färgval, maskeringsjobb samt hur duktig jag är på underarbete. Tur man lackat några bilar i sina dar. Frågan är som sagt bara färgvalet. Svart är ju givet, men ska man behålla den gråa tonen baktill eller göra den helsvart?

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Hej!
Vart kan man hitta nytt drivpaket billigt? Är det ebay då eller? Hittar inte så bra där så hoppas nån kan komma med bättre tips.

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Verkar som de blir nån form av omlack i vinter då. Va hos lackeraren i fredags och skapade lite personkemi. Fick låna verkstaden o slipa o tvätta allt, han lägger bara på lacken typ och polerar o så... Skulle kosta mellan 3-6k beroende på färgval, maskeringsjobb samt hur duktig jag är på underarbete. Tur man lackat några bilar i sina dar. Frågan är som sagt bara färgvalet. Svart är ju givet, men ska man behålla den gråa tonen baktill eller göra den helsvart?
Jag tycker svart bakdel (som tex 00:ans) med silver inslag i "utsläppet" ser bra ut

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag tycker svart bakdel (som tex 00:ans) med silver inslag i "utsläppet" ser bra ut

Pratar vi helsvart med silver-utsläpp på bak-cutsen? För ja gillar personligen inte när mellankåpan är silver på -00an

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Pratar vi helsvart med silver-utsläpp på bak-cutsen? För ja gillar personligen inte när mellankåpan är silver på -00an
hehe... vi pratar eller... -"jag" tycker (det får alltså stå för mej och resten av världen är välkommen att ha annan åsikt)
"bakuts" (side panel -plasten under sitsarna) i svart typ 00: med silver i "utsläppet" är "läckert"
Menar inte att du ska lacka resten som 00.
Kan tänka mej att en helsvart hoj (alla kåpor skärm o tank mm.) med silver dekaler blir grymmt vacker.
svart ram? Ja visst, men en dj..la massa jobb i så fall å så svingen och... nä, för mycket jobb och osäkert att lacken sitter på aluminium (trots rätt grund)
Hur ett färgval annat än orginal påverkar andrahandsvärdet (som ju ändå är relatit lågt) kan man ju bara sia om, jag skulle inte bry mej.
Viktigt!! Det är din hoj! lacka så DU blir nöjd.:tummenupp

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
hehe... vi pratar eller... -"jag" tycker (det får alltså stå för mej och resten av världen är välkommen att ha annan åsikt)
"bakuts" (side panel -plasten under sitsarna) i svart typ 00: med silver i "utsläppet" är "läckert"
Menar inte att du ska lacka resten som 00.
Kan tänka mej att en helsvart hoj (alla kåpor skärm o tank mm.) med silver dekaler blir grymmt vacker.
svart ram? Ja visst, men en dj..la massa jobb i så fall å så svingen och... nä, för mycket jobb och osäkert att lacken sitter på aluminium (trots rätt grund)
Hur ett färgval annat än orginal påverkar andrahandsvärdet (som ju ändå är relatit lågt) kan man ju bara sia om, jag skulle inte bry mej.
Viktigt!! Det är din hoj! lacka så DU blir nöjd.:tummenupp

Jag har oxå gått i tankarna om helsvart, men ville ställa frågan här om vad folk tycker om andrahandsvärdet på en "modifierad" hoj. Sen sitter man alltid i sin egna lilla värld. Så får man åsikter och ideer från andra håll så kommer man till slut på hur man vill ha det :) Har bild på en ganska snygg T-ace som är helsvart med de rätta dekalerna enligt mig. Dock är de något på den som saknas, men kan inte sätta fingret på det...
Lackad ram...hmm... för mycke jobb, annars helt klart snyggt... Har även fudnerat att härma R1ans färgsättning att blanda matt o blank svart... är svårt de här... Matt svart ihop med rött är ju gulligt :D

Bifogat

• Summer_2007_068.jpg
    Summer_2007_068.jpg
    148.6 KB · Visningar: 105
  • Summer_2007_070.jpg
    Summer_2007_070.jpg
    125.3 KB · Visningar: 105
  • 20237_r1_5r_122_7lo-50.JPG
    20237_r1_5r_122_7lo-50.JPG
    98.5 KB · Visningar: 90

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Vet du Tegheim llr någon av er andra här på forumet var man får tag på färgat strålkastar skydd och "passagerar sits ersättnings lock" som på Tegheims bifogade bilder???

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Vet du Tegheim llr någon av er andra här på forumet var man får tag på färgat strålkastar skydd och "passagerar sits ersättnings lock" som på Tegheims bifogade bilder???

kika hos S-racing, dom hade det tidigare iallafall.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0