när jag köpte mitt acrapovic system så blev hojen 10kg lättare, starkare från 4000rpm i ett jämt register med 131hk som max, plus ett dovt och fint ljud så jag förstår precis din lumparpolare
Thunderacen är en riktig lekhoj på bak och framhjul som även stunt snubben Magnus Carlsson använde sig av på sina uppvisningar under många år för att den var så lätthanterlig, denna hoj var enligt han bättre att åka bakhjul med än dom flesta andra, på senare år körde han dock Honda cbr
Det är bara teknik det handlar om, vet att jag själv inte hade problem med att börja en lång wheelie i 210 blås, dock med "endel" användande av koppling
Att ta bort exup-ventilen ifrån ett fungerade system måste vara att betrakta som mindre begåvat ...
Verkstan hade spänt vajern fel. Det var ett lätt jobb att fixa.
Visst kan man dra ur exupen men jag tror inte att det är särskilt fiffigt med tanke på att röret sen inte är rakt med släta jämna väggar inne i exupen. Det lär nog bromsa (virvla) mer luft än man tror, varpå effekten faktiskt försämras. Men detta vet jag inte eftersom jag aldrig sett hur exupen ser ut invändigt.
Köper man ett DYLIKT system så går man ju miste om exupens positiva effekter. Man förlorar i bottenvrid och detta gör hojen mer svårhanterlig.
En Suzuki RG500 har inget bottenvrid men hysterisk toppeffekt. Skitsvår att köra vettigt! Varför försöka likna sådant om man inte planerar att hänga på banor hela dagarna?
Jag kommer osökt att tänka på en polare som berättade om när han hämtade ut sin AK-5:a när han ryckte in i lumpen. Han fick en AK-5C (med granatkastartillsats). Han tyckte den var SKITHÄFTIG! ... i en halvtimme... sen insåg han nämligen att under resten av hans 10 månader i lumpen så var han tvungen att bära omkring med 1 kg mer järnskrot än alla hans polare !!!
Att ta bort en fungerande EXUP måste påminna om detta. Skithäftigt i en kvart och sen inser man att man kommer ju inte utnyttja den marginella toppeffektsökningen. Man får bara en hoj som i huvudsak blir besvärligare att handskas med.
Thunderacen är en riktig lekhoj på bak och framhjul som även stunt snubben Magnus Carlsson använde sig av på sina uppvisningar under många år för att den var så lätthanterlig, denna hoj var enligt han bättre att åka bakhjul med än dom flesta andra, på senare år körde han dock Honda cbr
Det är bara teknik det handlar om, vet att jag själv inte hade problem med att börja en lång wheelie i 210 blås, dock med "endel" användande av koppling
Är de nån här som e duktig på att åka bakhjul på sin thunderace? Har försökt lite lätt, men den är ju grymt tung. Några tips?
Last edited: