Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag kom och tänka på en helt annan sak när jag var ute och åkte igår. Alla människor är olika, alla fordon blir därför olika direkt efter första användaren. Fordon säljs och nya ägare med nya egenskaper får börja om.

I princip alla fordon man äger har något yttepytte litet fel, egenskap eller dylikt som man kanske stör sig på, vill ändra på osv.

Vad är er akilleshäl på er Thunderace? Hur är ni som person, lagar ni direkt, åker lite o hoppas på att ordnar sig eller vänjer er vid små saker eller hur funkar ni och er hoj? Kanske blev en stor fråga. Men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

Jag stör mig lite på min thunderace i låg-fart. Svår att mjukköra med. Liiite för mycke vajer-spel i gasen innan man får respons. Normalt eller bara jag?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag stör mig lite på min thunderace i låg-fart. Svår att mjukköra med. Liiite för mycke vajer-spel i gasen innan man får respons. Normalt eller bara jag?

Min gasvajer går att spänna riktigt bra så man slipper glappet vid gaspådrag. Däremot är mitt drivpaket i princip slut. Ska byta det så fort min fru anser att jag har råd. Samma sak med packboxarna i framgaffeln. :näsblod

Är det "svårt" att nita kedjelås själv?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Bra att du påminde mig. Jag satte dit ett "vanligt" kedjelås för att testa drevningen och skulle sen lämna in cykeln för att få dem att nita dit ett riktigt. Det "vanliga" är ju av samma kvalitet som resten av kedjan, men jag har hört och tycker inte om sådana lås. Hellre nitat!

Ska försöka få ordning på gasvajern då! Det blir ju väldigt påtagligt när man kör lågfart som sagt. Är man oförsiktig så blir det lätt ketchup.

Ett nytt drivpaket är både skönt, tyst och säkert!

Känner dock att jag har något glapp nån stans i drivlinan, vet inte om det kan vara ryckutjämnarna i bakfälgen. Är inte mycke, men lite finns.

Annars är ju växellådan ganska "mekanisk". Gäller att vara bestämd och inte loj när man växlar. Den är hård, distint och ibland jobbig :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Min gasvajer går att spänna riktigt bra så man slipper glappet vid gaspådrag. Däremot är mitt drivpaket i princip slut. Ska byta det så fort min fru anser att jag har råd. Samma sak med packboxarna i framgaffeln. :näsblod

Är det "svårt" att nita kedjelås själv?


För några år sedan la packboxen av i ett av mina gaffelben. När jag skulle plocka isär det så gjorde jag två megablunders.

1, Jag missade den där tunna runda ringen som ligger ovanför packboxen och låser fast den. Tyvärr hade jag ryckt och slitit åtskilliga gånger i benet innan jag insåg min idioti. Brickan som ligger under packboxen blev t.o.m. tallriksformad av mina ryck ...

2. Jag var dumsnål och bytte inte de där teflonbelaggda glidbeläggen som ligger tunt gaffelbenet. (2 st ringar). Innan jag fick isär gaffelbenet (se idioti ovan...) hade denna mjuka teflonbelägning repats en aning i kanten. Jag kunde ju aldrig tro att en lite ojämn kant av det där mjuka teflonen skulle vara negativt på något sätt ... men det kunde det!

Efter några hundra mil på hojen så hade teflonet repat upp hela gaffelbenet så det var omöjligt för packboxen att sluta tätt mot benet. Lackage...

Så istället för att vara förståndig och köpa nya glidbelägg (som det står i instruktionsboken att man ska göra) för en 150 kr så fick jag köpa inte bara ny packbox för 100 kr utan även nya glidbelägg och ett nytt gaffelben för 2 300 kr!!! :huvet Cykel blev ståendes i 3 veckor eftersom jag inte fick tag på delar och jag missade därför MC-semestern det året. :huvet :smasha

Jag upplever för övrigt att just packboxarna i framgaffeln tycks vara en akilleshäl på Thunders. Tycker att man ofta läser om att dessa har bytts. Jag misstänker att det har lite å göra med att Thunders gaffelben är bland de absolut grövsta som finns. 48 mm om jag inte missminner mig. FJR 1300 har väl också den dimensionen, men jag har inte läst om en enda hoj med grövre gaffelben. Grova gaffelben innebär att det behövs en stor packbox, vilket i sin tur borde göra att risken för läckage ökar.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Läste i handboken att man skulle ha 3-7mm spel i gashandtaget. Gick ut på rasten och kände på rullen och jag har i princip inget alls. Ögonmåttet säger 4-5mm. Men när jag kör och har motorbromsat och ska gå på gas igen så är det ju en hel evighet mellan av och på? Är det något jag missar i tanken här? Lyfter trottlarna/spjällen vid motorbroms? Även väldigt liten motorbroms som kan bli i stan när man putrar omkring i 30-40km/h? Hemskt irriterande är det iaf...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
La märke till en sak till igår. Min tempgivare rör aldrig på sig under färd. Dock om man står i nån form av bilkö eller liknande så går den upp i temp omkring 80-85grader. Men när jag kör så ligger den i botten och fryser. Dags att byta termostat eller har ni samma fenomen nu när det är under +10 ute?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tycker det är samma sak även på sommaren, både på min och på min kompis ace.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Samma här. Tempmätaren rör sig bara vid kökörning och vid stillastående.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Okej, intressant. Handboken anser att arbetstemp ligger kring 80grader, eller missuppfattar jag boken?
 

Bifogat

  • thundertrash.JPG
    thundertrash.JPG
    103.3 KB · Visningar: 103

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Okej, intressant. Handboken anser att arbetstemp ligger kring 80grader, eller missuppfattar jag boken?

Om man skulle ta och mäta vattentempen vid normalkörning med en lös tempmätare så är den nog där med. Jag tror att tempgivaren på ace sitter så placerad att den kyls ner av fartvinden under körning o därför inte ger rätt värde. Har märkt det på andra mc med att dom ger låga tempangivelser vid normal landsvägskörning.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Döda material såsom temp-givare påverkas inte av fartvinden. Men du kanske menar att mätaren sitter direkt efter kylaren där vattnet är som kallast? I vilket fall som helst så är det isåfall försent när tempgivaren visar 100grader, då det är mycket varmare i motorn.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Får inte grepp om det. I alla bilar jag haft så visar mätaren samma temp hela tiden omkring 80-90. Polarens TLR visar 82grader när man kör i endast någon plusgrad. Varför skulle dom konstruera T-Acen annorlunda och sätta tempmätaren så den rör sig så hemskt mycke, när man logiskt sett borde, genom termostatens inverkan, ha ungefär samma arbetstemp oavsett fartvind och fartvind. Att den ökar lite lite när man står still är inget konstigt om man står länge i 25grader kanske. Men att den ska sticka upp 20grader bara för att man väntar på ett rödljus i 6-10 plusgrader är för mig helt ologiskt.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ringde den lokala Yamaha-verkstaden som för övrigt är erkänt duktig på Yamaha. Temp-givaren sitter PÅ kylaren och mäter vattnet i kylet. Det förklara ju den låga tempen som är nu på försommaren. Anledningen var enligt honom att man tidigare skulle få varningstecken på om något blir för varmt.
Min fråga till honom var hur man då visste att termostaten är trasig. Svaret var att den så ofta som alltid går sönder i öppet läge och då får motorn sin kylning ändå. Sant, men då finns ju scenariot att motor får för MYCKE kylning oxå utan vetskapen?

Samtidigt så borde motor-temp vara mest intressant, tex om vattenpumpen går sönder på våren. Kylaren behåller sitt kalla vatten, men motorn kokar?!

Min personliga åsikt är väl att det idioti, men jag skulle hemskt gärna bli överbevisad så man slipper vara orolig. Suzukisarna visar motortemp och då vet man om det är bra eller dåligt. That's it! Dåligt? Leta fel! Bra? Kör!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nu känner jag att jag skriver väldigt mycke. Men antar att det är därför vi har en thunderace-tråd. Vågar snart inte skriva mer, är ju mestadels mina inlägg här nu.

Men angående Yamaha's tankar bakom givare så slås jag av tanken att dom har en oljenivå-givare istället för oljetrycks-givare?! Vad händer om jag har tillräckligt med olja, men en trasig oljepump då?
Min oljelampa tänds ibland. Lagom att fylla på 0.5liter olja så är det bara att åka igen. När den tänds så är det oftast på över 5-6000 varv och så fort man släpper av så slocknar lampan. Och det måste ju bero på att när motorn snurrar långsammare så slungar den inte runt lika mycke olja överallt så nivån stiger det lilla som behövs för att släcka lampan. Har jag missuppfattat även detta?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag är lite sugen på att köpa en oljetempmätare från biltema, men är lite osäker på hur den ska monteras (givaren alltså).

Idéer någon?

Om du ändå inte ska köpa en tempmätare som är direkt anpassad till en Thunderace så skulle föreslå att du köper en "öltemp-mätare" som passar till många andra yamaha-motorer.

Jag har inte en susning om den passar men jag tycker att oddsen borde vara skapligt bra för att det funkar. Motorblocket på Thunders är mycket likt blocket på t.ex. FZ 750 och den där mätaren passar bl.a. på en sådan.

Monteringen är mycket enkel. Man byter helt enkelt bara ut locket till oljepåfyllningshålet och sätter dit oljetermometern.

Jag har inte kollat så noga. Kanske finns det t.o.m. såna där termometrar som är specialtillverkade för Thunders?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu känner jag att jag skriver väldigt mycke. Men antar att det är därför vi har en thunderace-tråd. Vågar snart inte skriva mer, är ju mestadels mina inlägg här nu.

Men angående Yamaha's tankar bakom givare så slås jag av tanken att dom har en oljenivå-givare istället för oljetrycks-givare?! Vad händer om jag har tillräckligt med olja, men en trasig oljepump då?
Min oljelampa tänds ibland. Lagom att fylla på 0.5liter olja så är det bara att åka igen. När den tänds så är det oftast på över 5-6000 varv och så fort man släpper av så slocknar lampan. Och det måste ju bero på att när motorn snurrar långsammare så slungar den inte runt lika mycke olja överallt så nivån stiger det lilla som behövs för att släcka lampan. Har jag missuppfattat även detta?

Tänds din lampa regelbundet så kör du nog konstant med för lite olja. Jag har inget oljeläckage och motorn drar ingen olja och har dessutom perfekt oljenivå i kontrollfönstret. Min lampa tänds aldrig.

Motorn rymmer ju omkring 3 liter. Jag gissar att när lampan tänds så är du nere på närmare 1 liter i motorn. Att hälla i 0.5 liter är troligen för lite. Mitt tips är att du tömmer ur oljan och kontrollerar hur mycket du egentligen har däri.

Oljepumpen sitter ju i botten av motorn och varierar med varvtalet. Oljan pumpas upp till ventilhuset och sedan hjälper Newton till med att fylla upp tråget igen. Om man kör med lite olja i motorn och håller högt varv en längre stund så pumpas en för stor andel av oljan upp till ventilerna och därför reagerar oljenivåmätaren nere i tråget. När man slår av på varvet så pumpas det upp långsammare samtidigt som den redan upppumpade oljan rinner söderut i oförminskad hastighet. Mindre upp, mer ner.

Lampan ska dock INTE gå på vid 5 000- 6 000 varv. Den ska inte gå på överhuvudtaget beroende på hur mycket man varvar. Du ska kunna ligga på konstant 11 000 varv utan att lampan tänds. Oljepumpen är anpassad efter Newtons lag så att oljedistributionen blir perfekt överallt i motorn om man bara ser till så att oljemängden i tråget är korrekt.

Så varför har de en oljenivågivare istället för en oljetrycksmätare? Jo, eftersom detta är en våtsumpsmotor som ska bada i olja så är det absolut viktigste att det finns olja i botten. Går oljepumpen av någon outgrundlig orsak sönder så garanterat jag att du märker det. Den är ihopkopplad med resten av mekanismen i motorblocket så går den sönder så rasar alltihop 0,75 millisekunder senare. Har man däremot en extern eldriven oljepump så kan det vara viktigt att kontrollera så att den fungerar som den ska. Trycket varierar dessutom som sagt efterom det är varvtalsberoende.

Ett mycket enkelt sätt att se om man har för lite olja är om man lutar cykeln kraftigt vid stillastående. Om oljelampan tänds innan kåpan tar i backen så har du sannolikt för lite olja i motorn. Tänk också på att nivåmätaren sitter på vänster sida så lutar man åt vänster så kommer lampan garanterat inte att tända förrän du vänt cykeln upp och ned. .

OBS. 220 kg Thunder i 45 graders lutning är tungt ...
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top