Nu känner jag att jag skriver väldigt mycke. Men antar att det är därför vi har en thunderace-tråd. Vågar snart inte skriva mer, är ju mestadels mina inlägg här nu.
Men angående Yamaha's tankar bakom givare så slås jag av tanken att dom har en oljenivå-givare istället för oljetrycks-givare?! Vad händer om jag har tillräckligt med olja, men en trasig oljepump då?
Min oljelampa tänds ibland. Lagom att fylla på 0.5liter olja så är det bara att åka igen. När den tänds så är det oftast på över 5-6000 varv och så fort man släpper av så slocknar lampan. Och det måste ju bero på att när motorn snurrar långsammare så slungar den inte runt lika mycke olja överallt så nivån stiger det lilla som behövs för att släcka lampan. Har jag missuppfattat även detta?
Tänds din lampa regelbundet så kör du nog konstant med för lite olja. Jag har inget oljeläckage och motorn drar ingen olja och har dessutom perfekt oljenivå i kontrollfönstret. Min lampa tänds aldrig.
Motorn rymmer ju omkring 3 liter. Jag gissar att när lampan tänds så är du nere på närmare 1 liter i motorn. Att hälla i 0.5 liter är troligen för lite. Mitt tips är att du tömmer ur oljan och kontrollerar hur mycket du egentligen har däri.
Oljepumpen sitter ju i botten av motorn och varierar med varvtalet. Oljan pumpas upp till ventilhuset och sedan hjälper Newton till med att fylla upp tråget igen. Om man kör med lite olja i motorn och håller högt varv en längre stund så pumpas en för stor andel av oljan upp till ventilerna och därför reagerar oljenivåmätaren nere i tråget. När man slår av på varvet så pumpas det upp långsammare samtidigt som den redan upppumpade oljan rinner söderut i oförminskad hastighet. Mindre upp, mer ner.
Lampan ska dock INTE gå på vid 5 000- 6 000 varv. Den ska inte gå på överhuvudtaget beroende på hur mycket man varvar. Du ska kunna ligga på konstant 11 000 varv utan att lampan tänds. Oljepumpen är anpassad efter Newtons lag så att oljedistributionen blir perfekt överallt i motorn om man bara ser till så att oljemängden i tråget är korrekt.
Så varför har de en oljenivågivare istället för en oljetrycksmätare? Jo, eftersom detta är en våtsumpsmotor som ska bada i olja så är det absolut viktigste att det finns olja i botten. Går oljepumpen av någon outgrundlig orsak sönder så garanterat jag att du märker det. Den är ihopkopplad med resten av mekanismen i motorblocket så går den sönder så rasar alltihop 0,75 millisekunder senare. Har man däremot en extern eldriven oljepump så kan det vara viktigt att kontrollera så att den fungerar som den ska. Trycket varierar dessutom som sagt efterom det är varvtalsberoende.
Ett mycket enkelt sätt att se om man har för lite olja är om man lutar cykeln kraftigt vid stillastående. Om oljelampan tänds innan kåpan tar i backen så har du sannolikt för lite olja i motorn. Tänk också på att nivåmätaren sitter på vänster sida så lutar man åt vänster så kommer lampan garanterat inte att tända förrän du vänt cykeln upp och ned. .
OBS. 220 kg Thunder i 45 graders lutning är tungt ...