G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
.
Redan 1998 års R1:a hade 5 hk mer i spisen än vad Thundern hade vid 10 000 varv.
Det har aldrig suttit Thundermotorer i R1r. Thunderns motor är nästan identisk med de sista årens FZR 1000-motorer och YZF 750-motorn (bortsett från volymen). R1:ans spis är betydligt mindre (smalare och lättare) är Thunderns. Alla dagens sporthojsmotorer i Yamaha-familjen härstammar dock från den motor som såg dagens ljus i och med lanseringen av FZ 750 1985. Kraftigt framåtlutade 5-ventilare. Genesis betyder ju som vi vet skapelseberättelsen.
Visst kan det tyckas lite konstigt att Thundern klockar in på 10,60 i jämförelse med vad dagens värsta sporthojar presterar, men förklaringen ligger nog i utväxlingen. Thundern toppar 260 km/h medans R1r alltid legat nära 300 km/h.
När vi håller på och snackar om dylika siffror så måste vi ju nämna en hoj som är i det närmaste bortglömd, men verkligen är en ulv i fårakläder. Suzuki RF 900. Detta var cykeln som Thundern konkurrerade med i supersporttouringgänget när den började säljas 1996. RF 900 kom 1994 och trots att den "bara" hade 138 hk under sina vackra kåpor så gjorde den 0-100 på 2,5 sekkunder !!! (Det vette tusan om den siffran slås idag ens av ZX-10R o.co. ) Kvartsmilen gjorde den på 10,4 sek. - Respekt!
.
Redan 1998 års R1:a hade 5 hk mer i spisen än vad Thundern hade vid 10 000 varv.
Det har aldrig suttit Thundermotorer i R1r. Thunderns motor är nästan identisk med de sista årens FZR 1000-motorer och YZF 750-motorn (bortsett från volymen). R1:ans spis är betydligt mindre (smalare och lättare) är Thunderns. Alla dagens sporthojsmotorer i Yamaha-familjen härstammar dock från den motor som såg dagens ljus i och med lanseringen av FZ 750 1985. Kraftigt framåtlutade 5-ventilare. Genesis betyder ju som vi vet skapelseberättelsen.
Visst kan det tyckas lite konstigt att Thundern klockar in på 10,60 i jämförelse med vad dagens värsta sporthojar presterar, men förklaringen ligger nog i utväxlingen. Thundern toppar 260 km/h medans R1r alltid legat nära 300 km/h.
När vi håller på och snackar om dylika siffror så måste vi ju nämna en hoj som är i det närmaste bortglömd, men verkligen är en ulv i fårakläder. Suzuki RF 900. Detta var cykeln som Thundern konkurrerade med i supersporttouringgänget när den började säljas 1996. RF 900 kom 1994 och trots att den "bara" hade 138 hk under sina vackra kåpor så gjorde den 0-100 på 2,5 sekkunder !!! (Det vette tusan om den siffran slås idag ens av ZX-10R o.co. ) Kvartsmilen gjorde den på 10,4 sek. - Respekt!
.