Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
.

Redan 1998 års R1:a hade 5 hk mer i spisen än vad Thundern hade vid 10 000 varv.

Det har aldrig suttit Thundermotorer i R1:eek:r. Thunderns motor är nästan identisk med de sista årens FZR 1000-motorer och YZF 750-motorn (bortsett från volymen). R1:ans spis är betydligt mindre (smalare och lättare) är Thunderns. Alla dagens sporthojsmotorer i Yamaha-familjen härstammar dock från den motor som såg dagens ljus i och med lanseringen av FZ 750 1985. Kraftigt framåtlutade 5-ventilare. Genesis betyder ju som vi vet skapelseberättelsen.

Visst kan det tyckas lite konstigt att Thundern klockar in på 10,60 i jämförelse med vad dagens värsta sporthojar presterar, men förklaringen ligger nog i utväxlingen. Thundern toppar 260 km/h medans R1:eek:r alltid legat nära 300 km/h.

När vi håller på och snackar om dylika siffror så måste vi ju nämna en hoj som är i det närmaste bortglömd, men verkligen är en ulv i fårakläder. Suzuki RF 900. Detta var cykeln som Thundern konkurrerade med i supersporttouringgänget när den började säljas 1996. RF 900 kom 1994 och trots att den "bara" hade 138 hk under sina vackra kåpor så gjorde den 0-100 på 2,5 sekkunder !!! (Det vette tusan om den siffran slås idag ens av ZX-10R o.co. ) Kvartsmilen gjorde den på 10,4 sek. - Respekt!

.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
en modärn sporthoj är så kort och lätt i fram så axsiffrorna blir aldrig något vidare, plus att dom är jäkligt högt växlade.
0-100 tider nuförtiden går "långsamt" nu mot vad det gjorde förr, när V-max kom ibörjan av 80talet så trodde dom att det skulle gå att komma under
10sek på 400m om man bara fick däcket att greppa, 150mm breda däck var feeeta på den tiden :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bara för jämförelsens skull så tog jag och kollade vad en ZX-10R idag gör 0-60 mph på. (=0-96,5 km/h)

2,9 sekunder.

Håll med om att det är smått komiskt att en 15 år gammal hoj formligen utklassar en av dagens absolut värsta sporthojar vid rödljusen... :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Bara för jämförelsens skull så tog jag och kollade vad en ZX-10R idag gör 0-60 mph på. (=0-96,5 km/h)

2,9 sekunder.

Håll med om att det är smått komiskt att en 15 år gammal hoj formligen utklassar en av dagens absolut värsta sporthojar vid rödljusen... :)

Upp till 200 är det väl ingen större skillnad va? Men sen märks det att thundern är tyngre och har mindre effekt än dom nya.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Synd att RF900 saknar modernt utseende. Är nog det som gjort den bortglömd. Thundern håller sig inom ramarna för sporthoj fortf anser jag. Lite "tjock" framtill, men bakdelen är ju assnygg :)

Jag tjatar ju ofta om min drevning, men jag måste bara få flika in att med 15-47 i drevning så är hojen sjukt spännande! Har kört närmare 30-40mil med tjejen bakpå och den tvekar aldrig på en omkörning. Går lugnt o fint i normala hastigheter och är stark oavsett varvtal. För att inte tala om när man åker själv. Vill man åka fort så är den sjukt jätte rolig omkring 160-180km/h, man ligger sååå rätt i varvtalet så man har all effekt precis där man vill ha den! Har inte testat, men teorietiskt så går varvstoppet i vid 260km/h nu. Och med tanke på hur vild den är omkring 220-230km/h så är det inga problem!! Touringcykeln har blivit en tung, men väldigt aktiv sporthoj för en billig peng!

Det enda negativa jag har att säga om thundern är just sväng-vänligheten. Den är tung, speciellt i låga hastigheter med skjuts på...

Sen kan jag nämna att min slog över till 7000mil igår :D Och den går som en dröm!! Motorn är i princip ny ;)

Va iväg och provkörde en -96 som gått 4200mil i veckan. Rena skräpet... motorn va helt orkeslös?! Man va tuvngen att leva på varvet. Fanns ingen kraft i botten alls... Samtidigt skicket... bedrövligt... jag va rädd för min långmilare när jag köpte den. Men tydligen va det ett väl omhändertaget klipp! Va rädd om era thunders!!
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Någon som har kortare dogbones på sin thunder? Läste att många tyckte den blev roligare köra så jag beställde ett par från Tyskland. 400pix med frakt. Iofs inte svårt att göra själv men visste inte riktigt hur mycket kortare så jag beställde istället. Hoppas det blir en förändring till det bättre :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Någon som har kortare dogbones på sin thunder? Läste att många tyckte den blev roligare köra så jag beställde ett par från Tyskland. 400pix med frakt. Iofs inte svårt att göra själv men visste inte riktigt hur mycket kortare så jag beställde istället. Hoppas det blir en förändring till det bättre :)

Vad gör dom för nytta då? Du kan ju berätta längden på dina nya så vi andra vet sen ;)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad gör dom för nytta då? Du kan ju berätta längden på dina nya så vi andra vet sen ;)

Kortare dogbones lyfter arslet på cykeln. Vilken i teorin gör cykeln mer framåtlutad och därför mer snabbsvängd.

Vissa sätter dit dem för att det ska se snyggare ut med högre häck.

(Mer framåtlutad körställning gör dock förståss att tyngden på armarna blir större.)

Mitt förslag är att man satsar samma summa pengar på en MC-kurs och lär sig att svänga bättre istället.

Jag minns när jag låg i lumpen. Jag var MC-ordonanns i infantriet i Norrland. På vintern körde vi skoter och när vi var på skoterutbildning så hade en av instruktörerna tvingats ta med sig sin privata gamla encylindriga yamaha-enstånka som var minst 10 år ändre än de nya lynxar vi körde omkring med. (Hans tjänstefordon var kaputt.) Vi hade inte en chans att hänga med honom i djupsnön trots att våra maskiner var bra många gånger bättre än hans. Varför? Jo, den där samen hade kört skoter i 40 år och visste precis hur maskinen skulle hanteras. Så fort han hoppade upp på en av våra maskiner så fick vi se vilken potential våra maskiner egentligen hade. (Vi var tvungna att hitta på nån annan ursäkt än att det var fel på skotern ... )

Mitt tips är: Satsa inte pengar på att göra era maskiner bättre. Satsa istället pengar på att bli bättre själv. Utvecklingpotentialen är väsentligt högre om man jobbar med sig själv istället för med maskinen. Det är dessutom enormt mycket mer kostnadseffektivt. Kunskap följer med en resten av livet och kan användas på alla motorcyklar. Alla pengar som man satsar på att blinga till ett fordon har man ingen nytta av när fordonet säljs.
 
Last edited:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
38 mil med hojen i lördags, riktigt najs hojväder :)

Dock så råkade jag ut för en liten avåkning, det hände i princip ingenting då farten var väldigt låg när jag kom ut i gräset och hojen la sig ner :huvet
Spricka i ena sidokåpan blev det dessvärre.

Hur som helst är det någon som har höger sidokåpa i färgen (grå eller om den heter silver) som köper jag den gärna. PM.a isf
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
38 mil med hojen i lördags, riktigt najs hojväder :)

Dock så råkade jag ut för en liten avåkning, det hände i princip ingenting då farten var väldigt låg när jag kom ut i gräset och hojen la sig ner :huvet
Spricka i ena sidokåpan blev det dessvärre.

Hur som helst är det någon som har höger sidokåpa i färgen (grå eller om den heter silver) som köper jag den gärna. PM.a isf

Det verkar som du är ok, men vad hände egentligen?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Inte lika bra hojväder när jag hjälpte en kompis att köra hem sin TL1000R från Karlstad till lilla Nässjö. 28mil enkel resa och vi va hemma halv elva på kvällen. KALLT va bara förnamnet. Kul o testa andra hojar och jämnföra. Och som sagt så är Thundern betydligt mer svårsvängd än exempelvis hans TL. Men som sagt så är det nog roligare att lära sig svänga själv innan man trimmar in rodret på hojen. Man har ju ÄNNU mer nytta av sina mods om man behärskar dem :)

( G-man och jag är överens för första gången, dags att bjuda på fika nästan, :krama )
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Det verkar som du är ok, men vad hände egentligen?

Jag var med på McK Vilses Skånevårturen i Lördags. Härlig mc-körning genom skåne, vi hade väl kört tot 22-24 mil och det var efter lunchen. Jag kände mig lite ofokuserad och "stel" de sista milen. Istället för att göra som man lärt sig med att slappna av och titta åt det hållet man vill åka så blev jag stel i en kurva som nöp mer än jag först tyckte, jag tog beslutet att räta upp hojen helt och trycka fambromshandtaget i botten. Det gick bra men de sista biten kom jag utanför vägbanan och allt fäste försvann. Som tur var, så var farten låg kanske 10-20km/h hade jag bromsat ner mig till, så hojen kasa nån meter på sidan i gräset innan det var still.
Det var blinkersjävlen som sabba kåpan, den är så stark att den var hel och det var kåpan runt blinkersgenomföringen som sprack. :mad:

Men men man skall vara glad att man klara sig utan personskador. Byta en plastkåpa är småsaker i jämförelse mot vad som kan hända.


Kör försiktigt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag var med på McK Vilses Skånevårturen i Lördags. Härlig mc-körning genom skåne, vi hade väl kört tot 22-24 mil och det var efter lunchen. Jag kände mig lite ofokuserad och "stel" de sista milen. Istället för att göra som man lärt sig med att slappna av och titta åt det hållet man vill åka så blev jag stel i en kurva som nöp mer än jag först tyckte, jag tog beslutet att räta upp hojen helt och trycka fambromshandtaget i botten. Det gick bra men de sista biten kom jag utanför vägbanan och allt fäste försvann. Som tur var, så var farten låg kanske 10-20km/h hade jag bromsat ner mig till, så hojen kasa nån meter på sidan i gräset innan det var still.
Det var blinkersjävlen som sabba kåpan, den är så stark att den var hel och det var kåpan runt blinkersgenomföringen som sprack. :mad:

Men men man skall vara glad att man klara sig utan personskador. Byta en plastkåpa är småsaker i jämförelse mot vad som kan hända.


Kör försiktigt.

Det där låter väldigt likt vad jag gjorde en gång med min KMX125 nån gång när jag var 17-18 år. Jag lattjade efter en skogsväg och höll för hög fart i en vänstersväng. Jag försökte bromsa istället för att svänga varpå cykeln gick rakt fram och hamnade i grovgruset i vägrenen. =Nada bromsförmåga. Cykeln dök ner i höger dike i cirka 10-20 km/h varpå jag flög som en vante över styret. Efter en komplett volt så landade jag platt på ryggen i långgräset. Jag minns att jag hade plånboken i bakfickan och den fortsatte rakt fram som skjuten ur en katapult. Den flög med andra ord längre än jag.

Jag antar att jag blev närmast chockad över vad som hänt så jag hoppade snabbt upp och lyfte upp cykeln och for hem med svansen mellan benen. Nån timme efteråt så hade jag samlat mig och åkte tillbaka till olycksplatsen och tittade närmare på vad som hade hänt. Jag inser då att jag hade landat platt på ryggen mindre än en halvmeter ifrån en krans med ett dussin 2-3 dm höga och 2-4 cm tjocka stubbar med snekapade toppar. Jag hade visserligen skinnjacka men detta var innan ryggskyddens tid. Hade jag landat på dessa hade jag garanterat blivit spetsad!

Jag blev alldeles knäsvag när jag insåg hur otroligt nära det hade varit att allt hade tagit slut. T.o.m. den där tonåringen förstod den dagen att han kanske inte var så jäkla bra på att köra i alla fall.

Idag är jag väldigt glad att jag körde i diket den dagen.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
G-man har PM (hoppas jag)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Kortare dogbones lyfter arslet på cykeln. Vilken i teorin gör cykeln mer framåtlutad och därför mer snabbsvängd.

Vissa sätter dit dem för att det ska se snyggare ut med högre häck.

(Mer framåtlutad körställning gör dock förståss att tyngden på armarna blir större.)

Mitt förslag är att man satsar samma summa pengar på en MC-kurs och lär sig att svänga bättre istället.

Jag minns när jag låg i lumpen. Jag var MC-ordonanns i infantriet i Norrland. På vintern körde vi skoter och när vi var på skoterutbildning så hade en av instruktörerna tvingats ta med sig sin privata gamla encylindriga yamaha-enstånka som var minst 10 år ändre än de nya lynxar vi körde omkring med. (Hans tjänstefordon var kaputt.) Vi hade inte en chans att hänga med honom i djupsnön trots att våra maskiner var bra många gånger bättre än hans. Varför? Jo, den där samen hade kört skoter i 40 år och visste precis hur maskinen skulle hanteras. Så fort han hoppade upp på en av våra maskiner så fick vi se vilken potential våra maskiner egentligen hade. (Vi var tvungna att hitta på nån annan ursäkt än att det var fel på skotern ... )

Mitt tips är: Satsa inte pengar på att göra era maskiner bättre. Satsa istället pengar på att bli bättre själv. Utvecklingpotentialen är väsentligt högre om man jobbar med sig själv istället för med maskinen. Det är dessutom enormt mycket mer kostnadseffektivt. Kunskap följer med en resten av livet och kan användas på alla motorcyklar. Alla pengar som man satsar på att blinga till ett fordon har man ingen nytta av när fordonet säljs.

Självklart är det ju bättre att gå SMC-kurser, vilket jag har tänkt göra också. Sen om jag vill köpa grejjer för 20k till ingen nytta är upp till mig.

Tomasbjork
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Med tanke på att hojsäsongen nu börjar inledas och vi redan har börjat diskutera avåkningar så vill jag tipsa om det bästa inlägg som nog någonsin har skrivits på ett svensk MC-forum. Gör dig själv och dina hoj-kompisar en tjänst. Ägna några minuter åt att läsa detta inlägg.

Vid OLYCKA
.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Med tanke på att hojsäsongen nu börjar inledas och vi redan har börjat diskutera avåkningar så vill jag tipsa om det bästa inlägg som nog någonsin har skrivits på ett svensk MC-forum. Gör dig själv och dina hoj-kompisar en tjänst. Ägna några minuter åt att läsa detta inlägg.

Vid OLYCKA
.

5 exemplar utskrivna och lagda på alla bord i fikarummet på jobbet.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Vad har ni för stötdämpare/fjäder-inställningar på era Thunders?
Såg idag att min står på mjukaste förspänningen på fjädern bak, och standard fram. Stötdämpningen vet jag inte än. Ska kolla det tänkte jag...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Vad har ni för stötdämpare/fjäder-inställningar på era Thunders?
Såg idag att min står på mjukaste förspänningen på fjädern bak, och standard fram. Stötdämpningen vet jag inte än. Ska kolla det tänkte jag...

4 Hack är väl standard bak,Tror jag klicka upp den till 5. Åker mycket med passagerare annars så tyckte jag det funka bra med orginalinställningen om man sitter själv på hojen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Optimal inställning av dämpning m.m. är ju extremt individuellt. Det beror på hur man tänker köra, hur vägen är, hur mycket man väger, tänker man köra med passagerare/packning, vill man åka bekvämt, skick på däck .... osv. osv. osv.

En skaplig guide för hur man ställer in tåcke däriga dämpare hittar ni på länken nedan.

Suspension Set Up - a quick guide
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top