G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
![]()
Postade du detta i alla forumavdelnigar du läser eller?
Här snackar vi Thunderace!
Jag kanske borde ha förtydligat mig men artikeln var faktiskt i allra högsta grad on topic. Den var direkt kopplad till en viss T-ace-wheelie-bild.
Jag är som T-ace ägare skittrött på att behöva betala mer och mer i försäkring. Jag köpte hojen ny år 2000. Då fick jag pröjsa 11 000 kr i försäkring hel/hel. Under flera år sjönk premien år för år, vilket ju är naturligt eftersom cykeln blir mindre och mindre värd.
Som lägst var min premie nere i 4 200 kr hel/hel men nu börjar den helt plötsligt stiga igen! Varför?
Jo, en av anledningarna är absolut att de äldsta T-acearna nu börjar bli så billiga att de ofta köps av nyblivna motorcyklister i åldern 20-25 år. Vad är det första dessa erfarna kamikaze-piloter ska göra med sina nya fartvidunder?
Jo, upp på bakhjulet och stajla!
Det går ibland bra de första 20 gångerna men det slutar nästan undantagslöst i ett dike någonstans. Och då ökar min och alla andra T-ace-ägares försäkringspremie!
Jag har under några år fungerat som instruktör i SMC. SMC arrangerar som ni vet körteknikskurser för alla olika sorters motorcyklister. Gissa vilken förarkategori som jag insett är absolut sämst på att köra motorcykel?
Jo, föga förvånande så är det 20-25 -åriga grabbar på sporthojar. De kan köra fort rakt fram men de är skrämmande ofta urusla på att svänga och bromsa. Det mest intressanta är också att det är de som kör fortast och stajlar mest som oftast är sämst på att bromsa och svänga! Varför? Jo, de inser helt enkelt inte att för att bli en bra motorcyklist så måste man först tänka rätt och därefter kanske skicka nån form av instruktion till kroppsdelarna. Men jag antar att det är som med allt annat här i livet. Man måste lära sig och tänka rätt innan man tänker rätt.
Antingen är vi seriösa och fördömer omogna aktiviteter, eller så betalar vi T-ace-ägare några tusen extra per år. Valet är ert.
Last edited: