Thunderace-tråden!

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Skärmen är 2cm längre än själva skylten så tror inte det ska vara några problem. Hoppas det iaf :)

Tomasbjork
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Så vitt jag vet så finns det ingen "klädtvättningslag", har i alla fall inte påstått det. Det lär väl dock finnas nån form av reglering om att man inte får spruta hur mycket skit som helst på bakomvarande trafikant. Numera har jag ingen koll på det där men jag vill minnas att på 90-talet så snackade besiktningsmannen något om att skärmen var tvungen att ha en viss längd. Minns inte hur regeln löd men jag har för mig att han mätte ifrån bakaxeln och om skärmen slutade X centimeter över axeln så blev han grinig. Nån som vet mer om detta? Hur är regeln idag angående längden på skärmen? Är den förändrad?

Att vinkla bromsljuset på bilen och att ta bort topboxen innan besiktning skulle jag inte kalla modifiering. Jag kallar det självbevarelsedrift. :)

Den regeln är borttagen idag. Man va ju tvungen o ha en skärmförlängare som man fick med när hojen var ny som i dom flesta fall även reflexen satt på som man fick montera på inför bes.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Den regeln är borttagen idag. Man va ju tvungen o ha en skärmförlängare som man fick med när hojen var ny som i dom flesta fall även reflexen satt på som man fick montera på inför bes.

Jag kursade ju som sagt min Thunder 00´ och då fick jag mycket riktigt med en reflexförsedd skärmförlängare som är cirka 40 cm lång. Det sitter ju redan en reflex under nummerplåten så jag fattade aldrig riktigt vitsen med att det följde med en så lång extraskärm. Den skulle ju sluta bara en stövellängd från backen.... ;-)

Man kanske skulle montera den för att få sig ett unikt utseende på Thundern. :)

Finns det nada bestämmelse om längd på bakskärm?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jag kursade ju som sagt min Thunder 00´ och då fick jag mycket riktigt med en reflexförsedd skärmförlängare som är cirka 40 cm lång. Det sitter ju redan en reflex under nummerplåten så jag fattade aldrig riktigt vitsen med att det följde med en så lång extraskärm. Den skulle ju sluta bara en stövellängd från backen.... ;-)

Man kanske skulle montera den för att få sig ett unikt utseende på Thundern. :)

Finns det nada bestämmelse om längd på bakskärm?

Monterar du den så kanske du kan köra i finskjortan:tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Att vinkla bromsljuset på bilen och att ta bort topboxen innan besiktning skulle jag inte kalla modifiering. Jag kallar det självbevarelsedrift. :)

Haha, det är ju fortf något du måste göra om på bilen, hojen inför besiktning eftersom du åker runt "olagligt" i vanliga fall. Det här börjar bli riktigt roligt nu :)

Jag måste byta till original Slip-on när jag ska besiktiga, och är medveten om att jag åker "olagligt" med min kolfiber-slip-on.

Bakdelen blev för övrigt snygg Tomas, dock skulle ja nog velat ha nån täck-kåpa under så man inte ser in under sadeln på nåt vis. :)
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Haha, det är ju fortf något du måste göra om på bilen, hojen inför besiktning eftersom du åker runt "olagligt" i vanliga fall. Det här börjar bli riktigt roligt nu :)

Jag måste byta till original Slip-on när jag ska besiktiga, och är medveten om att jag åker "olagligt" med min kolfiber-slip-on.

Bakdelen blev för övrigt snygg Tomas, dock skulle ja nog velat ha nån täck-kåpa under så man inte ser in under sadeln på nåt vis. :)

Så här kanske.
 

Bifogat

  • ace.jpg
    ace.jpg
    104.5 KB · Visningar: 83

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Haha, det är ju fortf något du måste göra om på bilen, hojen inför besiktning eftersom du åker runt "olagligt" i vanliga fall. Det här börjar bli riktigt roligt nu :)

Jag måste byta till original Slip-on när jag ska besiktiga, och är medveten om att jag åker "olagligt" med min kolfiber-slip-on.

Bakdelen blev för övrigt snygg Tomas, dock skulle ja nog velat ha nån täck-kåpa under så man inte ser in under sadeln på nåt vis. :)

Ser in under sadeln? Menar du typ en slät kåpa som på typ en undertail?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
10mil till igår, och hojen till jobbet idag. Är kul trots småländska höglandet :D
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Avis =) Den 12april börjar säsongen för mig. Ser bra ut, solen lyser som bara den!

Så ja, hemma igen efter en lite runda i 10-12 grader varmt. Korta och intensiva pass är precis lagom. Sen blir de kallt i sommarstället.

Varför vänta till 12april? Besiktning?

Köpte ny drivlina igår. 15-46 blev det. teoretisk toppfart 270 @ 12000rpm. En rejäll 530 XW-kedja från RK får sköta jobbet.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Så ja, hemma igen efter en lite runda i 10-12 grader varmt. Korta och intensiva pass är precis lagom. Sen blir de kallt i sommarstället.

Varför vänta till 12april? Besiktning?

Köpte ny drivlina igår. 15-46 blev det. teoretisk toppfart 270 @ 12000rpm. En rejäll 530 XW-kedja från RK får sköta jobbet.

Fortfarande massa is på infarten. Sen fyll jag 20 då också :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
15-46 och xw-kedja från rk... den blir helt skogstokig!! :D
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nu är våren här!
 

Bifogat

  • P4040008edit.JPG
    P4040008edit.JPG
    31.1 KB · Visningar: 90

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
.
Flera mc-olyckor i helgen

När vintern torkat bort kommer motorcyklarna fram.
Redan under första riktiga mc-helgen avled minst två personer i olyckor.
- Det viktigaste är att köra med sunt förnuft, säger Sveriges motorcyklisters Jesper Christensen till Expressen.se.


På lördagen tog Jesper Christensen, generalsekreterare i Sveriges motorcyklister, SMC, fram sin hoj.
- Det var jättemycket folk som var ute och åkte i går, när det blev vår. Det kändes väldigt bra och det var skönt att komma ut och köra igen och njuta av friheten och naturen, säger Christensen.
Men motorcykelåkande är inte bara det – en del av verkligheten är också den ökade olycksrisken ...


Läs mer: Expressen
.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Tror snarare att det är ett svar på min "vår-bild" jag la upp :huvet

Nu ska vi inte anta saker. Det här är ingen syförening. Off topic är off topic. Din bild var on topic och jävligt sweet också för den delen.

Själv tog jag ut min i lördags efter en omfattande rekond (två liter fotogen, en tandborste samt många timmar...). Nya blinkersarna blev svinbra. Ska lägga in bilder så snart jag orkar.

// Wibäck
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nu ska vi inte anta saker. Det här är ingen syförening. Off topic är off topic. Din bild var on topic och jävligt sweet också för den delen.

Själv tog jag ut min i lördags efter en omfattande rekond (två liter fotogen, en tandborste samt många timmar...). Nya blinkersarna blev svinbra. Ska lägga in bilder så snart jag orkar.

// Wibäck

Tack tack, inte alla som uppskattar lite "natur-bilder" :) Nyfiken på dina nya blinkers. Jag kör original så länge. Njuter av varje sekund på hojen. Och snart får man åka till Sviesta och köra över 110km/h oxå. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top