Blinkande bromsljus går heller inte igenom besiktningen. Det kanske också av en anledning?
Du har helt rätt. Det går inte genom besiktningen men det problemet löses genom att jag bara vinklar bort bromsljuset vid besiktningen.
MEN, faktum är att det förbudet är totalt obegripligt. Mercedes gjorde för några år sedan en undersökning (i Tyskland) och de fann att bakomvarande trafikanter reagerade snabbare om man använde sig av blinkande bromsljus. De ville därför börja avända blinkande bromsljus åtminstone vid hårda inbromsningar.
Anledningen till att det är förbjudet i Sverige är att myndigheterna tror att bakomvarande bilist ska blanda ihop det röda bromsljuset med blinkersens gula sken. Med tanke på att extra bromsljus i 99,9 fall av 100 dock alltid sitter mitt i bilen så kan jag inte riktigt begripa hus det ska gå till?
Hur stor är sannolikheten att en färgblind dåre bakom mig börjar tro att jag kommer att svänga uppåt? Snacka om att den dåren sen måste drabbas av hjärnhärdsmälta om jag skulle börja pumpa med bromsen ...
Kom på en grej ... jag har ju ett exta bromsljus i thunderns top-box... Ska nog plocka fram ett till relä.