Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ett Urm-racing kolfiberslipon, enkelcuts och ett högre kåpglas. Kommer inte på vad det heter just nu. Tänkte även snygga till baken innan säsongen drar igång :)

Edit: DoubleBubble hette det visst :)

Fixa nån större bild så man får se härligheten :D När jag ändå är inne på drevning, vad kör du med och hur upplever du det?
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Svart åska

Kan inte göra något annat än att hålla med om färgsättningen! :tummenupp
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Fixa nån större bild så man får se härligheten :D När jag ändå är inne på drevning, vad kör du med och hur upplever du det?

Klickar du på min profil så finns det länk till mitt garage :yoparty

Har ingen aning om drevningen men tror det är original. Jag skulle vilja testa 1kugg mindre fram. Inga powerwheelies på 2:an :rolleyes:
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Klickar du på min profil så finns det länk till mitt garage :yoparty

Har ingen aning om drevningen men tror det är original. Jag skulle vilja testa 1kugg mindre fram. Inga powerwheelies på 2:an :rolleyes:

Va nere på lokala och erkände yamaha-handlarn igår. Finns ju tyvärr inte mycke att välja på. 16T fram och 47T bak är "långsammast". Får bli att behålla 16T fram och köpa drevämnen bak. Vill ha minst 48 iaf... har ju 16-46 nu som sagt... och den powerwheelar ju 1:an smidigt, men vid höga varv, vill ha mer från botten.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Det är inga problem att besiktiga, dubbelhäfta fast en reflex så är det lugnt! Många här som har det så!

Jag visste att inte reflexen satt där men på G-man lät det som att det var nåt som var helt galet och jag kunde glömma bes. Sen beskrev han inte felet heller. Ska försöka modda dit en reflex. Förresten, vet någon man får ha reflexen ovanför skylten?

Tomasbjork

Edit: Mena inte att klanka ner på G-man. Men man kan ju utveckla lite om man kommer med kritik.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Min jobbarkompis har lyckats få igenom reflexen BAKOM regplåten. Står i pappret att den är dold bara. Men fordonet har godkänts. :) Så länge den syns får du ha den vart du vill egentligen. Tror den dolda är lite mer riskfylld :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att skriva att den inte går igenom besiktningen är inte att kritisera, det är att konstatera.

För en 15 år sedan höll jag på med att demontera bakskärmen till FZ:an efter varje besiktning. Efter några år så insåg jag dock att ... den där skärmen sitter ju faktiskt där för att den fyller en funktion! Om man lät den sitta kvar så sprutade det ju mindre skit överallt! Jag behövde inte tvätta väskorna och kläderna om jag lät den sitta kvar.

Köpte Thundern 00´och hade då tack o lov insett att livet blir enklare om man försöker vara lite mindre fåfäng. (I alla fall väsentligt mycket billigare.)

Varför gömma reflexen? Den sitter ju där för att rädda ens liv. Egentligen borde man ju sätta dit en saftblandare. Eller göra som jag gjort på extrabromsljuset på bilen. Jag har nämligen satt dit ett blinkersrelä så det blinkar när man bromsar. Inte många av de blindstyren som nosar en i arschlet som missar det ...
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Varför gömma reflexen? Den sitter ju där för att rädda ens liv. Egentligen borde man ju sätta dit en saftblandare. Eller göra som jag gjort på extrabromsljuset på bilen. Jag har nämligen satt dit ett blinkersrelä så det blinkar när man bromsar. Inte många av de blindstyren som nosar en i arschlet som missar det ...

:felämne
Blinkande bromsljus går heller inte igenom besiktningen. Det kanske också av en anledning?
:backontop
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:felämne
Blinkande bromsljus går heller inte igenom besiktningen. Det kanske också av en anledning?
:backontop

Du har helt rätt. Det går inte genom besiktningen men det problemet löses genom att jag bara vinklar bort bromsljuset vid besiktningen.

MEN, faktum är att det förbudet är totalt obegripligt. Mercedes gjorde för några år sedan en undersökning (i Tyskland) och de fann att bakomvarande trafikanter reagerade snabbare om man använde sig av blinkande bromsljus. De ville därför börja avända blinkande bromsljus åtminstone vid hårda inbromsningar.

Anledningen till att det är förbjudet i Sverige är att myndigheterna tror att bakomvarande bilist ska blanda ihop det röda bromsljuset med blinkersens gula sken. Med tanke på att extra bromsljus i 99,9 fall av 100 dock alltid sitter mitt i bilen så kan jag inte riktigt begripa hus det ska gå till?

Hur stor är sannolikheten att en färgblind dåre bakom mig börjar tro att jag kommer att svänga uppåt? Snacka om att den dåren sen måste drabbas av hjärnhärdsmälta om jag skulle börja pumpa med bromsen ...

Kom på en grej ... jag har ju ett exta bromsljus i thunderns top-box... Ska nog plocka fram ett till relä. :hihi
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du har helt rätt. Det går inte genom besiktningen varför jag alltid kopplar bort det vid besiktning.

MEN, faktum är att det förbudet är totalt obegripligt.

Haha, lika obegripligt som att det ska vara lag på att bakskärm så man slipper tvätta sina kläder? Jag skrattar så jag gråter, du är inte bättre än någon annan utan är tvungen att modifiera din bil inför besiktningen oxå, till lika MCn om du får för dig att vara busig och köra med olagligt sken på thunderacen :D :D
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jag tycker ju att det är upp till var och en om man vill tvätta sin hoj/kläder mera för att man tar bort skärmen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Haha, lika obegripligt som att det ska vara lag på att bakskärm så man slipper tvätta sina kläder? Jag skrattar så jag gråter, du är inte bättre än någon annan utan är tvungen att modifiera din bil inför besiktningen oxå, till lika MCn om du får för dig att vara busig och köra med olagligt sken på thunderacen :D :D

Så vitt jag vet så finns det ingen "klädtvättningslag", har i alla fall inte påstått det. Det lär väl dock finnas nån form av reglering om att man inte får spruta hur mycket skit som helst på bakomvarande trafikant. Numera har jag ingen koll på det där men jag vill minnas att på 90-talet så snackade besiktningsmannen något om att skärmen var tvungen att ha en viss längd. Minns inte hur regeln löd men jag har för mig att han mätte ifrån bakaxeln och om skärmen slutade X centimeter över axeln så blev han grinig. Nån som vet mer om detta? Hur är regeln idag angående längden på skärmen? Är den förändrad?

Att vinkla bromsljuset på bilen och att ta bort topboxen innan besiktning skulle jag inte kalla modifiering. Jag kallar det självbevarelsedrift. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top