Thunderace-tråden!

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
kopplingstrubbel

Nu är det *snart* dags att ta ut den svarta pärlan igen... Men innan jag gör det har jag lite funderingar över kopplingen på t-acen.. Upplevde att det var svårt att hitta dragläget förra säsongen (nyinköpt då). Det kändes liksom som att det var antingen eller vilket gjorde att det blev riktigt ryckigt och dant när man kör i låga hastigheter. Senare havererade lamellerna :huvet
DSC02841_lowres.jpg

Haveriet gick på garantin och jag trodde då att det skulle bli bättre.. men ICKE...

Några idéer? Är väldigt ny på hojar så skäms inte för att föreslå de mest simpla saker :dummer
Men skippa handhavandefelsidéer för polarens R1:a är inga som helst problem att hantera. :yoparty

Over
//JK

edit: kan vara bra att länka bilder rätt:p

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur är det med kopplingshandtaget och därtill hörande hydralik? Är handtaget "svampigt"? Du kanske måste byta vätskan och lufta systemet.

Har man aldrig luftat ett sådant system tidigare så är det alltid bäst att börja med kopplingen. Om man som novis sätter igång med att lufta frambromsen är risken stor att man helt plötsligt förvandlas till kylarprynad ...

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Bra fråga!

Hmmm.. Kan inte minnas att den kändes svampig (hojen står 25 mil härifrån) + att det byttes vätska och (förhoppningsvis:p) luftades på verkstad i samband med lamellbytet.

Kan det vara något med själva kopplingen? För den hugger till rätt bra när jag växlar ibland. Speciellt från N -> 1 .
Man skulle ju kunna tänka sig att något sådant även kan medföra lamellkaka om man kör med det för länge.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Låter precis som min gjorde när jag köpte den. Minns att man måste vara bestämd när man lägger i 1:an när hojen är lite kall. Sedan brukar jag alltid koppla 3-4gånger i tomme innan jag lägger i första växeln för dagen. Bytte lameller på min oxå.
Yamaha har tyvärr gjort en liten liten tabbe när det gäller oljebehållaren till kopplingen. Om hojen står med styrlåset i så hamnar behållaren under högsta punkten på banjokopplingen. Vilket gör att om man inte har fyllt behållaren max så "glider" gärna luftbubblan öven till banjon, men hinner inte tillbaka när man reser hojen. Sedan är det ett så liten rörelse och system så det krävs så sjukt lite luft för att det ska bli trubbel. Fräsch packning och "vakuum-matta" i behållaren och sen luta den åt "fel håll" över natten med öppet lock brukar lösa problemet. Man kan FÖRSIKTIGT "studsa" lite på kopplingshandtaget för att få vibrationer i systemet för att lura upp luften. Akta så du inte spiller bromsvätska bara!! Elakt mot allt utom insidan av behållaren!!

Testa dig fram lite, men var försiktig vid provkörningen!

Glömde säga att generellt så är växellådan på en Thunderace lite elak. Den kräver bestämda växlingar utan misstag. Har tidigare ägare missat detta eller kanske vi själva är de lätt hänt att de är lite slitet i synkarna.

Förlåt mig, men tacka vet jag Honda-lådor! :)

Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Nu känns det som det kan börja brännas:) Använder nästan alltid styrlåset så detta skulle absolut kunna påverka. Ska testa det du säger, men vad menar du med "vakuum-matta"?

och "studsningarna" tolkar jag som "småduttar"? ;)

Synkningen är inte i bästa skick heller för den delen... Märkt att man måste jobba lite... :hihi men hojen är inte ny och det är min första. Dock hittar man ju r1:eek:r rätt billigt nu:banana

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
om man skurvar bort locket på oljebehållaren så ligger det en plast-packnikng och en vakuum-fälla eller vad man ska kalla det i gummi. Den gör så att det aldrig ska hamna luft i systemet oavsett oljemängd. Den kan vara lite sprucken, eller så har det efter alla år smitit förbi luft under. Det är väldigt simpelt, och skurvar du loss locket kommer du förstå precis hur jag menar! Fyll på, dutta, lägg ihop och luta hojen åt "fel hål" en stund så kommer det säkerligen fungera. studs eller dutt, same shit, different name :D

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Ytterligare ett tips när jag tänker på det. Ställ hojen och luta den tillräckligt för att oljebehållaren ska vara den högsta punkten i systemet när fyller på. Lycka till!

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Bra... Då pratade vi om samma sak :)

Jag ska absolut testa detta nästa gång jag kommer åt hojen. Låter den stå över natten med behållaren som högsta punkt efter lite försiktigt studsande på handtaget... Sen blir det nog en liten bustur för att se om det blev någon skillnad ;)

Tack så hemskt mycket för tipsen. Nu är det bara att hålla tummarna

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Har idag plockat fram hojjen.. körde hem den från landet till stan i -2 grader... ca 2mil på sadeln och jag ler fortf :D

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
När jag skulle byta mitt oljetråg så var jag tvungen att plocka bort de två slangarna som går in i kylaggregatet... När jag gjorde det så tymde jag ju en jävla massa vätska från det.
När jag sen har fått allt på plats och skulle fylla på kärlet med kylvätska går det bara i under halvlitern.... Vad beror det på? Finns det nåt kärl nån annanstans som ska fyllas på?

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
När jag skulle byta mitt oljetråg så var jag tvungen att plocka bort de två slangarna som går in i kylaggregatet... När jag gjorde det så tymde jag ju en jävla massa vätska från det.
När jag sen har fått allt på plats och skulle fylla på kärlet med kylvätska går det bara i under halvlitern.... Vad beror det på? Finns det nåt kärl nån annanstans som ska fyllas på?

Det finns ett kylarlock på kylaren där du ska fylla på vätska om du tömt systemet. Bara fylla i expantionskärlet räcker inte.

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Det finns ett kylarlock på kylaren där du ska fylla på vätska om du tömt systemet. Bara fylla i expantionskärlet räcker inte.

Hittar fan inte det locket.... E jag blind? har kollat överallt förutom där det sitter antagligen... Nån som har bild?

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Hittar fan inte det locket.... E jag blind? har kollat överallt förutom där det sitter antagligen... Nån som har bild?

Tyvärr ingen bild,följ slangstumpen som utgår från överdelen på kylaren på höger sida ett par cm så hittar du locket. Höger sida om du sitter i sadeln på ace.

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj

ytterligare 10mil gjorda :tummenupp

Idag fick vi 10-12cm snö :D Skam den som ger sig!

Skulle kontrollera min drevning i fredagskväll. Skruvade bort motorkåpan och fick drev-muttern i handen! :gnissla

Den verkar inte ha suttit där på ett tag och va lite sliten i gängorna. Köpte en ny, loctite och drog åt. Så nu är vi på banan igen! :yoparty

Ang våra drev-diskussioner så har jag 16-46 på min. Och de där med hur fort den ska gå och inte verkar vi inte bli kloka på. Den gör 265km/h utan problem iaf... trots att den är drevad åt "fel" håll för det. Original är 17-46 enligt handboken. Vill poängtera att det inte är jag som är självmordskandidaten som kört så fort med den. Dock en mycket säker källa...

Jag kommer nog öka på ytterligare och köra med 16-48 eller likn i sommar. Vill ha mer muskler, och mindre fart... 250 räcker för mig :D

Några bilder från i fredags. Min modifierade luftburk gjorde ingen som helst nytta. Hade hoppats på mer insugsljud, men icke... effekt är ju bara löjligt o tro man hittar så enkelt :D

Bifogat

• 20090320005-30.JPG
    20090320005-30.JPG
    100.6 KB · Visningar: 110
  • 20090320010-30.JPG
    20090320010-30.JPG
    114 KB · Visningar: 90
  • 20090320_003-30.JPG
    20090320_003-30.JPG
    56.8 KB · Visningar: 96
  • 20090320_002-30.JPG
    20090320_002-30.JPG
    37.5 KB · Visningar: 95

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jajjemän. Snyggaste färgsättningen om jag får säga det själv :)

Vad har du sorts facelift eller prylar på din då? Helt original eller? Själv har jag bara kolfiber slipon och sen original vad jag vet.

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad har du sorts facelift eller prylar på din då? Helt original eller? Själv har jag bara kolfiber slipon och sen original vad jag vet.

Ett Urm-racing kolfiberslipon, enkelcuts och ett högre kåpglas. Kommer inte på vad det heter just nu. Tänkte även snygga till baken innan säsongen drar igång :)

Edit: DoubleBubble hette det visst :)

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM