Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är lite skillnad på "extra lyse" och "extralyse" och jag vet vilken.

Jag hade tänkt mig en projektorlampa eller liknande.

Absolut, att bygga en diskret ställning med en rad diodljus hade också gjort jobbet! Jag har dock även en gömd agenda att det ska vara ett ökat ljusflöde framåt nattetid då jag kör i mörker och liknande!

Men jag tackar för tipset!

Köp xenon-ljus för några hundralappar på e-bay. Du 2-3-4-dubblar strålkastarens styrka. Du får dock inte sätta dit xenon för halvljuslampan eftersom xenon kräver automatisk nivåreglering enligt bilprovningen. För helljuset är det så vitt jag vet däremot fritt fram att montera ett sökarljus från luftvärnet om du så önskar.

När det gäller halvljuset så kan det göra mycket att bara skaffa en bättre lampa. Det kan vara ganska stor skillnad på olika märken.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Köp xenon-ljus för några hundralappar på e-bay. Du 2-3-4-dubblar strålkastarens styrka. Du får dock inte sätta dit xenon för halvljuslampan eftersom xenon kräver automatisk nivåreglering enligt bilprovningen. För helljuset är det så vitt jag vet däremot fritt fram att montera ett sökarljus från luftvärnet om du så önskar.

När det gäller halvljuset så kan det göra mycket att bara skaffa en bättre lampa. Det kan vara ganska stor skillnad på olika märken.

Absolut! Att Xenonkitta helljuset (och kanske även halvljus mellan besiktningarna...) är en bra tanke med tanke på ljusflödet!

Men dock är ju även en av anledningarna till detta att bryta likheterna med en moped dagtid. Jag vill ha allt det positiva som går.

Är det ingen som vet hur mycket kräm man kan plocka ur generatorn???
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är en Audi A6 Avant 2,4 Worldcup 2003.

Gängan är M10 x 1,25. Samma som bultarna till bromsoken.

Blinkersarna är sådana här fast med helsvart kropp istället för kolfiberlook. Det fixar de om man bara frågar. De är väldigt billiga och man får precis vad man betalar för. Plasten är tunn och spröd och spricker direkt om man våldar lite med skruvarna. Naturligtvis prisvärda och de blinkar starkt och fint.

Okej, misstänkte att det va en M10 fingängad. Vågade inte testa med gängtappen. Har de flesta sorter på jobbet nämligen :D Men nu så kan jag ju använda mig av dessa istället för att använda trucken som depå-ställ :D

Off-topic: Komiskt med Audin. Kör själv en Audi A6 Avant 2.4 -00 + Thunderace :) Du råkar inte ha en Rx7a i garaget oxå då? Eller kanske ett litet wankel-intresse :)

On Topic

Ska kolla lite på blinkers. XTX660 har snygga, likaså kanske man kan modda dit R1ans.
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Jag hoppar in och vinkar hej i tråden då ja till dags dato köpt en Thunderace -98 som gått 3500 mil!
kan va en bra tråd att hålla ögonen på då det fanns mycket tips!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Detta är ju en generell MC-fråga. Men jag kör ändå.

Jag bytte ju som sagt drivpaket förra veckan. När man får kedjan så är det sjukt inoljad och fin. Nånting sa mig att jag inte ville "tvätta" bort den hinnan med nån kedje-olja. Men nu har jag ju kört kanske 10-15mil på nya drivpaketet. Vill inte överhetta den nya kedjan och lyckas skära några hylsor. Så är det dags att smörja? Och vad smörjer ni med? Jag har testat någon slags PTF-olja på min cross, men den snurrar ju kanske inte lika fort. Vad säger ni?
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Detta är ju en generell MC-fråga. Men jag kör ändå.

Jag bytte ju som sagt drivpaket förra veckan. När man får kedjan så är det sjukt inoljad och fin. Nånting sa mig att jag inte ville "tvätta" bort den hinnan med nån kedje-olja. Men nu har jag ju kört kanske 10-15mil på nya drivpaketet. Vill inte överhetta den nya kedjan och lyckas skära några hylsor. Så är det dags att smörja? Och vad smörjer ni med? Jag har testat någon slags PTF-olja på min cross, men den snurrar ju kanske inte lika fort. Vad säger ni?

Jag smörjer med BelRay Chain-Lube, http://www.belray.com/consumer/product.fsp?pid=13616

Smörjer efter 25-50 mil (var eller varannan tank). Glöm inte att smörja när du kommer hem och har kört då kedjan är varm och det tränger in överallt.

Har man kört i regn skall man smörja oftare.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Hallå!!

Försöker hitta integrerade blinkers att sätta fram på hojen, har funnit vad som kan passa på alienmoto.se som ska passa yamaha fram till -02 men jag har ett minne av att jag sett en form av standard lampor som inte "bullar ut"/är lika runda som dem på alienmoto. Har tittat i diodhuset.se utan att finna vad jag söker.

Nån som på rak arm kan komma på vart sådana kan finnas?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Kör ni nåt med era Thunderaces?! Eller är ligger alla hemma och polerar dem? :) Någon här som har en med erkänt bra skick på sin hoj som vill lägga upp lite bilder? Tycker det är för dåligt med Thunder-bilder i Thunder-tråden :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Kör ni nåt med era Thunderaces?! Eller är ligger alla hemma och polerar dem? :) Någon här som har en med erkänt bra skick på sin hoj som vill lägga upp lite bilder? Tycker det är för dåligt med Thunder-bilder i Thunder-tråden :)

Kör så mycket att jag inte hinner ta bilder ;) Kanske får knäppa några i helgen.
Värst vad du var morgonpigg :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Kör så mycket att jag inte hinner ta bilder ;) Kanske får knäppa några i helgen.
Värst vad du var morgonpigg :)

Morgonpigg? Jag hade jobbat i säkert en halvtimme när jag skickade... Gick väl upp vid fem-tiden :)

Läste intressanta saker i BIKE's beg-test-tidning 2007 idag.

0-402m

Yamaha R1: 10.48-10.63 (beroende på årsmodell)
Suzuki GSX-R 750: 11.30
Honda CBR900: 10.85
Yamaha Thunderace: 10.60 ?!

Känns lite underligt att vi är snabbare i mål än både 2 generationer R1, GSX-R och CBR... haha... kul va det iaf att läsa :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Morgonpigg? Jag hade jobbat i säkert en halvtimme när jag skickade... Gick väl upp vid fem-tiden :)

Läste intressanta saker i BIKE's beg-test-tidning 2007 idag.

0-402m

Yamaha R1: 10.48-10.63 (beroende på årsmodell)
Suzuki GSX-R 750: 11.30
Honda CBR900: 10.85
Yamaha Thunderace: 10.60 ?!

Känns lite underligt att vi är snabbare i mål än både 2 generationer R1, GSX-R och CBR... haha... kul va det iaf att läsa :)

Är det inte samma motor i thunderace och dom första r1'orna? Kanske beror på att åskan är lite tyngre så den går bättre i starten?
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Nån som har koll på vilken service och när den skall göras om min har gått 5335 mil?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Är det inte samma motor i thunderace och dom första r1'orna? Kanske beror på att åskan är lite tyngre så den går bättre i starten?

Jo den är ju väldigt framtung så det hjälper ju till. Sen har vi oxå lång hjulbas. Då kan man gasa som en tok istället för att kompensera för att slippa bakhjulsåkning i starten :tummenupp

Men man måste ju säga att Åskan har bra kilo/hk för sin ålder!

Vet inte om R1orna har samma motor. Känns inte så :) Men däremot FZR (heter dom va?) har samma genesismotor.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Thunderacen har både mer hästar och vrid jämfört med gamla r1:eek:r fram till typ 10 000rmp... där kommer ju dom som ett skott i baken...

Man kan ju ändå tycka att det borde jämnat ut sig på 402m. Förmodligen hade en r1:a piskat t-acen om man fortsatt ytterligare en kvartsmil...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top