Det finns 3 kategorier köpare av sidokåpor för 7 016:-
1. De som skiter pengar.
2. De som inte förstår att det finns billigare alternativ.
3. Försäkringsbolag.
Om du kollar llängst ner på
DEN HÄR annonsen så ser du ett komplett kåpset i dina röd-gråa färger.
Nu är det ju säkert vissa mindre skillnader när vi snackar kvalitet mellan dessa kåpor och originalkåpor, men vem fan hinner se det i 100 km/h?
Att laga med glasfiber, spackel o.dy. är inte särskilt svårt. Finns många "glasfiber for dummies" att läsa på nätet. Plasten i originalkåporna kan även smältas med varsam eld varpå man sen kan svetsa ihop sprickor o dylikt. Hettar man upp den så kan man t.o.m. släta till den med spaltel. (I liten skala.)Det finns lite olika tekniker. Jag har provat flera och alla tycks funka.
En proffesionell lackerare har ofta en färgavläsare som kan läsa av färgen på de oskadade kåporna. Den färg du sen får matchar troligen cykeln bättre än en burk originalfärg. (Som är grotskt jävla dyr!) Tänk på att originalfärgen har inte blekts på samma sätt som resten av din cykel. Jag körde kåplöst i 2 år och när jag sen satte dit sidokåporna så matchade färgen inte tanken.
Ska man lacka om en 10 år gammal hoj/bil i originalfärg så blir man ofta tvungen att lacka om hela cykeln annars går det inte att få samma färg på alla kåpor/skärmar. (Gissa varför de tog fram den där färgavläsaren ... )
Jag lackade om underkåpan och en sidokåpa för 1 000 kr för 5 år sedan. Men jag är å andra sidan inte riktigt säker på att staten fick sin lott av de pengarna ...