Thunderace-tråden!

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Testade en custom idag. En Suzuki Intruder VL800.
Det var väl bland det tråkigaste man kan göra.
Fattar inte tjusningen

Länge leve sporthojar :yoparty

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Testade en custom idag. En Suzuki Intruder VL800.
Det var väl bland det tråkigaste man kan göra.
Fattar inte tjusningen

Länge leve sporthojar :yoparty

Vänta bara tills du får se vad du kommer att få betala i trafikförsäkring nästa år... då kommer den där Intrudern att verka mycket mer lockande ...

_lurken_

Jag har åka fort som fan license ^^
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Tja alla glaga Thunderace ägare har solt min gamla husa och är lite sugen på en men vilket år ska man ta? har letat och i alla specar man hittar så har år 97 110nm i vrid och år 98 och uppåt bara 91nm?? 97 ska toppa 275 medans 98 bara toppar 255?? kan det stämma? mvh.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tja alla glaga Thunderace ägare har solt min gamla husa och är lite sugen på en men vilket år ska man ta? har letat och i alla specar man hittar så har år 97 110nm i vrid och år 98 och uppåt bara 91nm?? 97 ska toppa 275 medans 98 bara toppar 255?? kan det stämma? mvh.

Så vitt jag vet så har T-ace enbart sålts i fulleffektsversion i Sverige. Det motsvarar 145 hk och 110 nm. I andra länder har de sålts i andra utföranden så det kan finnas lite variationer i tabeller på internet. Toppfarten på de svenska modellerna (1996-2001) ligger på ca. 260 km/h i verklig fart. Mätaren visar då dock 275 km/h.

Tro mig, fortare behöver man inte åka.

(Köpte själv en 00:a ny och den är då garanterat i fulleffektsversion. :) )

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Så vitt jag vet så har T-ace enbart sålts i fulleffektsversion i Sverige. Det motsvarar 145 hk och 110 nm. I andra länder har de sålts i andra utföranden så det kan finnas lite variationer i tabeller på internet. Toppfarten på de svenska modellerna (1996-2001) ligger på ca. 260 km/h i verklig fart. Mätaren visar då dock 275 km/h.

Tro mig, fortare behöver man inte åka.

(Köpte själv en 00:a ny och den är då garanterat i fulleffektsversion. :) )

ok tack för super bra och snabpt svar :bow ,, om den gör 260 eller 275 gör desamma va bara nyfiken så man inte får en strypt hoj ^^ hehe .. Hur är det med 5petat har bara åkt 6petat förut =) men jag antar att vridet kompenserar ganska bra ^^

Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Min är importerad och enligt papperna så finns där 72kW dvs mindre än 100 kusar... ofta hittat thunders med 126hk på pappret... Samma gäller dock med min som med ovanstående... garanterat inte strypt då jag faktiskt drar min polares r1:a (iaf till en början *host*) :p
Borde ju iaf inte försämra försäkringen heller :)

Edit: 136hk är det ju jag sett, precis som Dalom säger...

Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Mitt tilltänkta objekt har 101kw = 136hk i pappren.
145hk=107kw
Den är svensksåld.
Mystiskt

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Är ny här.
Har bläddrat igenom tråden och funnit mycket intressant.

Är spekulant på en -99 Thunderace med mätarställning på 4400mil
Har nytt drivpaket och verkar fräsch.
4200-milaservicen finns det stämpel på.
Vet inte om ventilerna är kollade/justerade då, men det kanske ingår i den servicen.
Som jag förstått av tråden så är det normalt inte några större problem på denna hoj. Får väl ta en extra koll att packboxarna på framgaffeln är ok.

Det fanns ett inlägg om ett klonkande ljud vid lugnt körning. Det skulle komma från EXUP. Jag hörde ett sånt klonkande vid provkörningen men reagerade inte då.
Vad innebär det? Är det en justeringssak, eller innebär det problem och kostnader?

Hojen står på en bilfirma och dom begär 42000kr (efter prutning).
Vad tycker ni? Är det ett vettigt pris?

Har kollat runt på annonser, men inte lyckats få en klar prisbild.
Vad är det som avgör? Är det någon större skillnad prismässigt på t ex en -01:a jmf m en -99:a? Hur mycket avgör miltalet på priset.
Att skicket är viktigt förstår jag ju.

Vore tacksam för hjälp med mina funderingar.

Ingen som har nån ide om värdet på ovanstående hoj?
Eller nån kommentar på mina andra funderingar?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
En möjlig orsak till varför det finns olika uppgifter på effekten är att man ibland mäter på vevaxeln och ibland på bakhjulet. En ostrypt Thunder har 145 hk i motorn och 120 hk på bakhjulet. Importmaskiner kan ju ha en mängd olika strupningar som är beroende på vilket land de kommer ifrån. Yankare mäter ofta effekten på bakhjulet medan man i Sverige oftast mäter på vevaxeln.

Det var ju ett tag i början på 90-talet då nästan alla maskiner i Sverige såldes strypta till 100 hk för att glädja försäkringsbolagen. Detta påfund försvann ju efter några år eftersom försäkringsbolagen klurade ut att ingen är så galen att han köper en 150 hästars maskin och sen "puttrar" omkring med < 100 pållar i stallet.

Inom nått år kommer troligen försäkringsbolagen få stå för alla vårdkostnader som orsakas av trafikolyckor. Idag täcker trafikförsäkringen 12 miljarder av samhällets vårdkostnader på omkring 18-20 miljarder. Övriga 6-8 betalas alltså av skattebetalarna. När försäkringarna ska täcka alla kostnader så innebär det självklart att trafikförsäkringspremien kommer att öka drastiskt.

Eftersom det av någon outgrundlig anledning är de unga manliga förarna med minst körerfarenhet som orsakar de i särklass högsta vårdkostnaderna när de lugnt och stilla cruisar fram på sina sporthojar så kommer ju dock denna grupp att få en dramatiskt mycket högre höjning av trafikförsäkringspremien än 50 procent ... Är man under 27 år och kör en Thunder nånstans i närheten av en ort med rödljus så bör man nog budgetera för en fördubbling av försäkringspremien inom de närmsta åren.

Tur att min FZ750 är så kul att köra omkring med... (På småvägar så är den roligare än Thundern.)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Är ny här.
Har bläddrat igenom tråden och funnit mycket intressant.

Är spekulant på en -99 Thunderace med mätarställning på 4400mil
Har nytt drivpaket och verkar fräsch.
4200-milaservicen finns det stämpel på.
Vet inte om ventilerna är kollade/justerade då, men det kanske ingår i den servicen.
Som jag förstått av tråden så är det normalt inte några större problem på denna hoj. Får väl ta en extra koll att packboxarna på framgaffeln är ok.

Det fanns ett inlägg om ett klonkande ljud vid lugnt körning. Det skulle komma från EXUP. Jag hörde ett sånt klonkande vid provkörningen men reagerade inte då.
Vad innebär det? Är det en justeringssak, eller innebär det problem och kostnader?

Hojen står på en bilfirma och dom begär 42000kr (efter prutning).
Vad tycker ni? Är det ett vettigt pris?

Har kollat runt på annonser, men inte lyckats få en klar prisbild.
Vad är det som avgör? Är det någon större skillnad prismässigt på t ex en -01:a jmf m en -99:a? Hur mycket avgör miltalet på priset.
Att skicket är viktigt förstår jag ju.

Vore tacksam för hjälp med mina funderingar.

Klonkande EXUP? Kan de klonka? Brukar de inte gnissla? Finns det nå annat än växellådan som klonkar när man byter växel? (Vilket å andra sidan inte är ovanligt med Yammor. Yamaha, skramlar bra...)

Gnisslet i EXUP-en ska så vitt jag vet vara ofarligt, bara irriterande. EXUP-en styrs av en vajer och den kan justeras för att man ska uppnå bästa effekt av EXUP-en, men man kan inte justera bort gnisslet. Tänk på det som ett osmort gångjärn. Det förhindrar inte att dörren öppnas och stängs, men det gnekar.

Priset tycks ju inte vara särskilt orimligt om hojen är i normalt skick. Ingår nån form av garanti så är det ju en liten bonus.

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Då va man en lycklig Thunderace ägare =) svart blå 98:a mycket fin 3200mil dynojettad med slipon går riktigt bra men ja undrar om dom har drevat ner den för en gör typ 265 o då är det typ 100 varv kvar till varvstoppet =) ... Tycker den svarar lite dåligt från tomgång om man bara vrider till fort på hantaget eller om man ligger på straxt över 1000 varv och ger på ordentligt så svarar den inte riktigt till 100% men så fort man kommer up i ca 2500 varv så svarar den skit bra och drar iväg som den ska ända till varvbrytet ^^, ide någon? såg att när den blev körd i bromsbänk så hade killen flyttat ner nålarna 1 snäpp undra om man ska pröva att flytta tilbax dom? vad säger ni erfarna T-ace åkare ,, oljelampan börjar lysa efter att man åkt några hundra meter på slangen ? (vet såklart varför lampan lyser undrar bara om det är så på alla T-ace?) min gamla ninja gjorde inte det så man blir lite nyfiken hehe

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Gratulerar till ett klokt MC-val.

Är det möjligen så att cykeln har ett effektsystem då man tagit bort EXUP-en? (Alternativt dåligt inställd EXUP-spel.) Då försämras effekten vid låga varv. Cykeln brölar på låga varv men det händer "inte mycket".

Ninjan har kanske oljetrycksgivare och/eller mätare baktill i blocket? Thundern har oljenivåmätare framtill. Kör man som en pre-pubertal tonåring med hävdelsebehov så ser newton till att oljan rinner bakåt i motorblocket varpå givaren lyfts ur sitt oljebad. Kör man bara med korrekt oljemängd så borde dock inte lämpan tända förrän man närmar sig 65-70 graders (Vild gissning!) lutning. Om det verkligen är så att oljelampan normalt tänds vid bakhjulsåka så tycker jag att konstruktionen är genial.

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Gratulerar till ett klokt MC-val.

Är det möjligen så att cykeln har ett effektsystem då man tagit bort EXUP-en? (Alternativt dåligt inställd EXUP-spel.) Då försämras effekten vid låga varv. Cykeln brölar på låga varv men det händer "inte mycket".

tycker inte den brölar så mkt den går jämt och fint ,tycker bara den käns lite orkeslös just när man vrider på gasen hastigt vid mycket låga varv tx när man ska iväg från ett rölyse håller man kvar (TX) halvgas så kommer efektern bara efter nån sekund ligger man på lite högre varv typ 2500 eller över så svarar han klockrent och ja gissar på att det bara är slut burken som är bytt men förklara gärna vad EXUP-en är och vad den gör,, kan gissa mig till efter 8år som meck att det är nån form av avgasventil som ska ge med sig med varvet?

Kör man som en pre-pubertal tonåring med hävdelsebehov????? haha kan man slanga så varför inte = avis? hehe :blah

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
har troligen hittat varför den tvekar till lite när man ger på fort på rullen på låga varv och det hade inget med EXUP-en att göra den fungerar finfint det är en bestycknings miss som ja trodde hela tiden hehe ska pröva att flytta ner nålarna ett snepp till men tack för alla bra svar,, see u on the road =)

PS på bakhjulet Mouhahahaha

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
vad pröjsar ni i försäkring på era T-ace? ålder bolag vilken försäkring?.. har läst att dessa ska vara ganska billiga men det billigaste ja hittat är ca 740:- månaden Trafik tycker det är lite väl saftigt Mvh

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Min årspremie på helförsäkring är ca 4 000 kr.

Gör mig en tjänst lurken. Kolla på den här sidan innan du åker iväg på bakhjulet. Jag börjar bli trött på att betala mer och mer i försäkring.

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Min årspremie på helförsäkring är ca 4 000 kr.

Gör mig en tjänst lurken. Kolla på den här sidan innan du åker iväg på bakhjulet. Jag börjar bli trött på att betala mer och mer i försäkring.

Shitt Happens man kan dö när man går över gatan ochså. =) kommer inte åka mindre på slangen för det :FU :lol

Några fler som vill dela med sig av sina försäkringspriser? =)

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...