Thunderace-tråden!

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Grattis =)
Du köpte den inte av en Bert?

Jo, jag tror att det är Bert förra ägaren heter. Fast jag köpte den inte av honom, utan på en bilfirma.
Hur kan du veta det?

Gratulerar till ett klokt val! Välkommen till gänget! :)

Se nu till så att DU blir en bra ägare och förare så att cykeln kommer till sin rätt. :)

Tack! Kul att ha hoj igen. Det var några år sedan
Klart jag blir en bra ägare o förare. Enligt min bedöming i alla fall. :)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tänker du mest använda hojen för söndagsåka runt byn, eller planerar du långfärdstouring?

Hur kör ni andra? Har ni åkt på några längre touringresor?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hur kör ni andra? Har ni åkt på några längre touringresor?

Det blir nog väldigt få mil i år igen. Kvällsåkningar på Sviestad (första nu på torsdag) och någon tur till korvkiosken kanske. Tänkte också lära min flicka att åka bakpå lite längre turer än bara i bostadsområdet. Vi var till Beviks och Nifa och tittade på kläder och det finns fantastiskt fina kläder för barn och det var svårt att inte låta plånboken fladdra fritt på en gång.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad jag tycker är så bra med Thunderacen är ju dess koncept. Det är en Supersport Tourer. Alltså en hoj som lirar i samma liga som Blackbirden och till viss del även Hayabusan. Det är en hoj med en hel del adrenallin i som möjliggör roliga stunder på bana, men som samtidigt kan lastas med >120 liter packning + passagerare och sen vara en mycket användbar långfärdsmaskin i fullt normal och laglig touring på 70 och 90-väg. En fullträff egentligen.

Det enda som saknas är ju off road-kapacitet.... men det kanske skulle funka om man monterade grova crossdäck. :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag skulle vilja påstå att den är precis som många andra sporthojar, olidlig i låga farter. Jag får hemskt mycke tyngd på armar och handleder när det går i 70-110km/h och det är inte bekvämt alls. Sedan har jag insett att jag måste ställa om bak-dämparen, den är för orolig. Svajar och lever sitt egna liv vid aggressiv körning. Blir till att ställa åt allt inför torsdag och se hur det beter sig. Förhoppningsvis hinner jag med ett oljebyte och tändstiftsbyte innan torsdag oxå. Även mitt nya KN-filter ska komma på plats. Sen självklart original-dämparen.

Jämnfört med R1 -09 så märker jag att vi har massa mycke mer vrid i botten, men uppemot 10k försvinner effekten på thundern. Medans R1an är helt otrolig runt 9-11k. Men det är ju inte sportmaskin heller. Bara vi som envisas med att tro det. :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Längsta dagsetapper jag gjort är på ca 70 mil. Dessa har avverkats i en snittfart på omkring 90 km/h. Det är nema problema för mig. (Är 181 cm lång och normalt byggd.) Ok, man gick väl som Zeb Machahan ett tag efter att man klev av cykeln men det gick ju till sig ganska snabbt.

Sporthoj eller inte.... allt e relativt. När Thundern kom 1996 var den snudd på exterm. (Synd att mitt dregglande förstörde tidningartiklarna som beskrev det nya monstret Thunderace.... Skulle varit kul å ha kvar dem idag.) Då var den näst efter GSX1100R och ZZR1100 det värsta som fanns. (Firebladen var i det närmaste distanserad då.) På nittitalet var det absolut en sporthoj, precis som FZ750, tillsammans med GSX750R, var den värsta racern som fanns att köpa på 80-talet.

Om 10-15 år (om motorcyklar då fortfarande får säljas) så kommer dagens nya R1:eek:r inte att klassas som något annat än slätstrukna vardagsmotorcyklar.

Undrar vilken prestanda vi kommer att tala om omkring år 2020 ... Då snackar vi nog dock garanterat om eldrift och effekter på mer än 250 hk och 250 Nm. Samtidigt som de pga allt kolfiber bara kommer att väga 125 kg. (Med andra ord så kommer motorcyklar att vara förbjudna då.)
 
Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Tänker du mest använda hojen för söndagsåka runt byn, eller planerar du långfärdstouring?

Det blir huvudsakligen turer runt hembyn för min del. Fast till hösten kommer det nog att bli några touringturer till Värmland. Och då kommer jag även att ha passagerare.

Kvällsåkningar på Sviestad (första nu på torsdag) och någon tur till korvkiosken kanske.

Sviestad är bra. Bodde tidigare bara några kilometer ifrån den. Fast jag har bara lyckats åka där 1 gång.

Hur gör ni med försäkringar vid banåkning? Den vanliga försäkringen gäller väl inte då?
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Sviestad är bra. Bodde tidigare bara några kilometer ifrån den. Fast jag har bara lyckats åka där 1 gång.

Hur gör ni med försäkringar vid banåkning? Den vanliga försäkringen gäller väl inte då?

Motorcykeln måste vara trafikförsäkrad precis som när du kör på gatan. Det är ditt eget ansvar att se till att ditt FBs trafikförsäkring gäller när du kör på banan (enligt LMS hemsida).

Så vi gör helt enkelt på så vis att vi ser till att vi har motorcyklarna skattade och försäkrade precis som när vi kör på vilken gata som helst. Sedan är det ju viktigt att banpimpa motorcykeln med kraschpuckar och svettband på bromsvätskebehållaren.

En annan riktigt viktig sak när man kör på bana är att man har stenkoll på skicket på bromsar, drivpaket osv. Det duger inte att köra på tre år gammal bromsvätska som sugit åt sig hela Roxen och sedan börjar koka när man bromas hårt och ofta. Lika så skicket på däcken (ålder, slitage, lufttryck). Rätt som det är så gör man ett misstag och då är det bra om materialet kan ge dig lite extra marginaler där det behövs.

Till sist det absoluta kravet för att få åka: Originalljuddämpare
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Motorcykeln måste vara trafikförsäkrad precis som när du kör på gatan. Det är ditt eget ansvar att se till att ditt FBs trafikförsäkring gäller när du kör på banan (enligt LMS hemsida).

Får väl kolla upp det. Har Folksam, men har inte hittat nån info om det. Får väl lusläsa villkoren. Det jag lyckas se är att vagnskadan inte gäller vid "tävling, träning,
uppvisning, övningskörning eller
liknande användning av motorcykeln
inom inhägnat tävlingsområde
samt annat avlyst område eller
väg avsett för sådan användning"

Fast nån banåkning är inte aktuell för mig den närmaste tiden. Å förmodligen inte på Sviestad heller. Har 30 mil dit.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Hälsade på min farbror i dalarna och var förbi Bert i hans garage. Snacka om avundsjuk man blev!

Vaddå? Berätta mer! Har han mycket godis?
Jag har som sagt inte träffat honom. Han bytte in "min" hoj på en bilfirma i Falun. Så jag handlade av bilfirman.

Då har du kanske sett min hoj då. :)
Vet du nåt om den? Jag ringde Bert, men fick inte så mycket ur honom. Han sa bara att den var kanonfin.
Fick för mig att han var en riktig kucklare.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vaddå? Berätta mer! Har han mycket godis?
Jag har som sagt inte träffat honom. Han bytte in "min" hoj på en bilfirma i Falun. Så jag handlade av bilfirman.

Då har du kanske sett min hoj då. :)
Vet du nåt om den? Jag ringde Bert, men fick inte så mycket ur honom. Han sa bara att den var kanonfin.
Fick för mig att han var en riktig kucklare.

Han hade en hayabusa och en gsxr1000 som var preppade för strippen. Sen en zx-10 för vanlig/bankörning. Sen en ktm enduro. Alla snorfina. Uppe på väggen hade han däcktravar och på en hylla låg det uppradade kjuddämpare. Skulle tro att din thunderace har fått så mycket omsorg den kunnat ta emot!
Han drog även igång gixxern. Ett 4-1 Race V&H låter gode brutalt kan jag säga!
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Dags att påbörja service. Ska se hur mycket jag hinner byta ikväll. Måste bli klar så jag kan åka på den hem sen :) Är nyfiken på tändstiften som ni gnäller lite på :)

Såg även att mina bromsbelägg fram är nära döden. Ska man lägga pengarna på Yamaha-Original eller handlarens piratkopia då. Eller finns det värre belägg som är värda pengarna? Vill gärna ha lite mer bett.

Sen har vänster framgaffel börjar läcka nu. Så jag måste packa om. Men det lämnar jag nog iväg tror jag.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Att byta stift innebar mycke mer förarbete än jag trodde så det får vänta till en dag då jag har mer tid. Jag bytte bensin-filter, satte dit ett KN-filter och ställde om förspänningen av fjädern bak från 2 -> 5. Filtret låter mycke mer än original! Och med reserven som sista bensin, KN-filter och 15-47 drevning kan jag tala om att den är livsfarlig! :D

Nu till det tråkiga... oljetråget är väldigt fuktigt. Jag är rädd för ett litet läckage. Och en av vajrarna till EXUPen har gått av. Vilket håll den ska verka vet jag inte, men troligen inte bra...
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Såg även att mina bromsbelägg fram är nära döden. Ska man lägga pengarna på Yamaha-Original eller handlarens piratkopia då. Eller finns det värre belägg som är värda pengarna? Vill gärna ha lite mer bett.

En tidigare ägare till min F-ace blev rekommenderad bromsklossar från SBS (555LF & 634HS).
Han blev mycket nöjd. Bra bett.
Personligen så har jag inte någon erfarenhet av dessa belägg, men det kan kanske vara värt att kolla upp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En tidigare ägare till min F-ace blev rekommenderad bromsklossar från SBS (555LF & 634HS).
Han blev mycket nöjd. Bra bett.
Personligen så har jag inte någon erfarenhet av dessa belägg, men det kan kanske vara värt att kolla upp

Thundern ska inte använda 555LF bak. Det är keramiska belägg. Thundern ska använda 555SF, d.v.s. sintrade belägg.

Min FZ750 använder 555LF och när jag skulle byta belägg på Thundern så gjorde jag fel och tog fel belägg ur reservdelslagret i garaget. Jag satte dit FZ:ans belägg på Thundern. De gnisslade lite för mycket...

Med tanke på att det handlade om bakhjulet så är det lite svårt att avgöra om det var så stor skillnad på bromsverkan men jag tröttnade dock på gnisslet. Trots det så tog nån månad innan poletten föll ner hos mig och jag insåg att jag satt dit fel belägg.(Man e ju allt bra korkad när hojen bokstavligen skriker åt en att man gjort fel men man ändå fortsätter precis som vanligt ... :huvet )

Dimensionerna på 555LF och 555LS är identiska så det är inte svårt att blanda ihop dem.... (Dålig ursäkt, men va f-n jag måste ju försöka ... )
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har bytt en EXUP-wire idag, gick hyffsat smidigt.
Kollade upp belägg oxå.
EBC "original" 540:-
EBC HH (sintrade) 750:-

Kommer nog köra "original" iaf. Man vill ju gärna ha bra bett på gatan utan att behöva värma först oxå. Sen är det antagligen inte motorn som läcker olja utan det är massa massa gammal kedjeolja som samlats precis under framdrevet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har bytt en EXUP-wire idag, gick hyffsat smidigt.
Kollade upp belägg oxå.
EBC "original" 540:-
EBC HH (sintrade) 750:-

Kommer nog köra "original" iaf. Man vill ju gärna ha bra bett på gatan utan att behöva värma först oxå. Sen är det antagligen inte motorn som läcker olja utan det är massa massa gammal kedjeolja som samlats precis under framdrevet.

Är de där priserna per sats eller per framhjul?

Ett altenativ e ju att du köper SBS 634 HS (sintrade), 2*312 kr.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Försäkring

Ringde på försäkringar idag.
Billigaste jag hittade var Folksam. 5000:- för en årsförsäkring helförsäkrat. Då har SMC-rabatten på 10% dragits av.
Måste väl vara helt ok.

Pratade även med Bilsport & MC.
Där trodde jag ju att jag skulle kunna hitta en vettig försäkring.
Fast 24000:- !!! för enbart trafikförsäkringen är ju helt sjukt. :huvet
Kändes inte aktuellt att teckna hos dom:arsele
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top