Thunderace-tråden!

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Dalom: får man fråga hur gammal du är?

Jag fyller 25 efter sommaren och förra förra gav jag nära 7k helförsäkrad för 2/3 säsong (juli-sept), hos folksam med smc-rabatt...

Blir väl förhoppningsvis lite bättre efter krönet vid 25 men det är ändå hårt för en student (som fn. står utan sommarjobb:mad:)...

Utan att låta alltför omdömmeslös och sånt där så kändes det ändå som jag utnyttjade försäkringen till den grad premien ligger på för en ungdom... :p Men vad ska man göra när handledaren kör ifrån en :gnissla

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Det finns vissa fördelar med att ha levt många år.
Det är en 35+-försäkring jag tecknat.
Sen att jag råkar fylla 44 på torsdag kanske gjorde saken ändå bättre. :tummenupp

Student och hojförsäkringar är inte kul. Avslutade fyra års studier förra våren. Så jag vet att det blir knapert. Fast nog kan det vara värt att leva på nudlar några månader, bara man har råd att hålla igång hojen :rolleyes:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Är de där priserna per sats eller per framhjul?

Ett altenativ e ju att du köper SBS 634 HS (sintrade), 2*312 kr.

Glömde skriva att det är pris/hjul. Alltså 4st bromsbelägg.
Vart finner man SBS? Vad har vi för referenser?

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-11, BMW s1000rr
Skyddskläder

Vad använder ni för skyddskläder.
Tyg? ... Skinn?

Är inne på att skaffa mig en uppsättning i tyg.
Önskar tips på:
* modeller och fabrikat?
* var man kan handla till ett bra pris?

Tycker att säkerheten är viktig, men vad jag förstått så ska tyg vara helt ok nu för tiden.
Vill att det ska vara smidigt att klä sig, så därför är inbyggda skydd ... även ryggskydd ... att föredra.
Även om jag antar att skydden har en förmåga att inte sitta kvar exakt där dom ska skydda, den dag man är ute och glider på asfalt eller i teräng.
En så tight dräkt som möjligt borde öka chansen att skydden inte glider iväg från sin tänkta skyddsposition.

Testade en Halvarsson Korax (jacka) med tillhörande byxor igår. Kändes väldigt instängt. Tror att den är mer anpassad för touringfolket.
Lindstrands hade lite luftigare modeller.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Tyg? ... Skinn?

Ska man ut på banan så är skinn ett måste om man inte åker i långsamma gruppen. M.a.o. man har både och. :)

Jag har Rukka gore tex och det stället är finfint att toura i. På banan har jag ett Lindstrand Sepang. Superbra ställ med tvättbart foder. :tummenupp

Jag vägrar att lita på att ryggskydd i jackan sitter där det ska vid omkullåkning så därför har jag alltid ett separat ryggskydd. Det är inte jobbigt alls att ta på sig. Helt en vanesak.

// Wibäck

Får du ihop bågen till ikväll?

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Ska man ut på banan så är skinn ett måste om man inte åker i långsamma gruppen. M.a.o. man har både och. :)

Jag har Rukka gore tex och det stället är finfint att toura i. På banan har jag ett Lindstrand Sepang. Superbra ställ med tvättbart foder. :tummenupp

Jag vägrar att lita på att ryggskydd i jackan sitter där det ska vid omkullåkning så därför har jag alltid ett separat ryggskydd. Det är inte jobbigt alls att ta på sig. Helt en vanesak.

// Wibäck

Får du ihop bågen till ikväll?

Får ihop den? Man är väl inte amatör :) Den är provkörd och klar och står utanför jobbet i väntan på att klockan slår 13.15 :)
Bytte EXUP-vajren på ca 30min igår.

Tyg? ... Skinn?

När jag började köra förra året så skaffade jag mig ett par Lindstrands Lizard-byxor. Sveriges mest sålda mc-byxa tror jag :) Inbyggda knäskydd. Sedan en komplett skyddsväst med axlar, armbågar, bröst och ryggskydd. Över det körde jag med CE-godkänd Scott-jacka. Men som Wibäck säger så är man inte välkommen i alla grupper på bana. Så i våras införskaffades ett Lindstrand Silverstone hel-ställ med skydd på alla leder. Halvardssons dyraste ryggskydd innanför.
Fanns ryggskydd för 600:- men jag kände att 1295:- va en billig livförsäkring så snåla inte på ryggskydd!

Stövlar är oxå viktig! Handskarna kommer påfrestas när du ska försöka styra kroppen mot asfalten oxå.

Köp en vettig hjälm och var rädd om den! Släng den inte, släpp den inte, dom är byggda för att tåla en smäll. Om du är oförsiktig, lånar ut den eller dylikt kan du ha påverkat materialet i hjälmen innan du egentligen behöver den.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

www.touring.se

Fanns ryggskydd för 600:- men jag kände att 1295:- va en billig livförsäkring så snåla inte på ryggskydd!

Ryggskydd är förståss en självklarhet men det är faktiskt inte så enkelt att priset innebär ett bättre skydd. För något år sedan gjorde MC-folket ett test av ett halvdussin olika ryddskydd. Det klart mest prisvärda var Lidls skydd för 350 kr.

Segrare i testet, med knapp marginal, blev halvarssons skydd. (Lidls skydd Delta Sport Pro-Life vann dock deltävlingen bästa skydd mot slag vill jag minnas) Halvarssonsskyddet kostade väl dock minst en tusenlapp mer. Lidls skydd var dessutom bättre än t.ex. dainese skydd.

Det fick mig faktiskt att åka till lidl flera gånger men skydden var alltid slutsålda. Jag var nog inte ensam om att ha läst den där artikel... Tyvärr så tror jag att Lidl slutat sälja dessa skydd nu, eller att de bytt ut dem.

Jag tycker dock att biltemas är väldigt lika det som lidl hade...

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Varning för "vanliga" kedjelås!
Insåg idag att jag tappat "fisken" som håller de traditionella kedjelåsen på plats. Ska ner och hämta ett nytt lås-bleck till ikväll så man inte missar banan, men det blir enbart nitade kedjelås i framtiden! Har enbart kört 100mil på kedjan.

Sedan fick jag syn på att mitt framdäck har fått ett väldigt konstig slitage. Har en sträng nästan helt utan mönster på halva sidan typ. Om man tänker sig mitt emellan kanten och mitten på vänster sida om ni förstår :) Däcket är 1år/600mil gammalt. Skumt minst sagt. Ser ut som jag har bromsar grymt ofta och hårt liggandes i vänsterböjar.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Varning för "vanliga" kedjelås!
Insåg idag att jag tappat "fisken" som håller de traditionella kedjelåsen på plats. Ska ner och hämta ett nytt lås-bleck till ikväll så man inte missar banan, men det blir enbart nitade kedjelås i framtiden! Har enbart kört 100mil på kedjan.

Naja och silikona ska man göra. Då lossnar inte fisken. Satte du clipset år rätt håll när du monterade det?

Vad kör ni på för kedja allihopa? Det är 532 original, men utbudet av 530-kedjor är större och priset är också lägre på dessa.

// Wibäck

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Vad kör ni på för kedja allihopa? Det är 532 original, men utbudet av 530-kedjor är större och priset är också lägre på dessa.

// Wibäck

Som jag sa igår då, 530-kedja (och drev då såklart!:)) Min kommer från RK och heter XW. Det är deras starkaste kedja, och det finns en modell mindre som egentligen är minimum på våra starka 1000cc om jag minns rätt. Mitt drevpaket va ingen billig historia. Bara kedjan gick på 1600-1700:- har jag för mig. Sen är drevkostnaden ungefär samma som vilka drev som helst.

10mil hann jag avverka på Sviesta igår utan skador. Hemskt kul, bytte upp mig till mellan-gruppen och första gången va de på gränsen till för svårt, men sen släppte det lite och gick bättre.:yoparty

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Har testat min oljeförbrukning lite mer seriöst nu. Fyllde på till "MAX" och nollade trippen. Sedan körde jag enbart 25mil och fick då i 1 dl olja.

25mil och en bensinförbrukning på ca 0.6 blandad körning ger 15 liter bensin.
0.1 liter olja genom 15 liter bensin ger 0.6% ? Tycker 1dl låter mycket, men 0.6% är ju inte så farligt.

MEN, i torsdags åkte vi till Linköping och körde på bana. Fyllde på till "MAX" innan vi åkte. Resan upp (14mil) gick förhållandevis lugnt. På banan (10mil) är det massor full-gas och höga varv. Sen på hemvägen (17mil) så höll vi jämn hög fart på motorvägen nästan hela vägen hem. Och tack vare min drevning så låg jag omkring 7000rpm mesta tiden.
När jag kom hem så tändes oljelampan!

Vet inte hur mycket det kan vara mellan MAX och lampa, men jag körde ca 40 hårda mil med min 7100mil gamla thunder och en bensinförbrukning på ca 0.7-0.75 liter/mil.

Känns som att det är dags att byta kolvringar i vinter. Det är ju som sagt vanligt att genesis-motorerna drar olja på höga varv när ringarna är slitna.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Naja och silikona ska man göra. Då lossnar inte fisken. Satte du clipset år rätt håll när du monterade det?

// Wibäck

Jag tog det starkaste locktite't på "fisken". Fick tipset av en Roadracing-kille på yamahabutiken.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Jag tog det starkaste locktite't på "fisken". Fick tipset av en Roadracing-kille på yamahabutiken.

Jag beställde två fisklås till min nya kedja. Kommer kanske denna veckan. Det känns rejält att drivpaketet är helt slut nu när jag kör. Bara det inte ser b*gigt ut med guldfärgad kedja... :gnissla

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag beställde två fisklås till min nya kedja. Kommer kanske denna veckan. Det känns rejält att drivpaketet är helt slut nu när jag kör. Bara det inte ser b*gigt ut med guldfärgad kedja... :gnissla

Hur många mil har du fått ut ur det senaste drivpaketet? Jag kollade på mitt bakdrev igår och det ser nästan nytt ut trots att hojen gått 2 900 mil. :)

Fisken? (nytt ord för mig) För 12-13 år sedan så tappade jag bort "fisken" på FZ-an. Jag tog då helt sonika ett vanligt gem och klippte sönder det och tryckte sedan dit två ringar runt "kedjepinnarna" istället för en fisk. Det funkade finfint i flera hundra mil. :)

Av nån mysko anledning så klagade de på det på besiktningen dock ... ;)

Ack, lösningarna var åtminstone enklare när man var yngre. :)

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Hur många mil har du fått ut ur det senaste drivpaketet? Jag kollade på mitt bakdrev igår och det ser nästan nytt ut trots att hojen gått 2 900 mil. :)

Jag kan inte anta annat än att det är fabrikspaketet som sitter på. 3100 mil alltså. :brinnerup

G-man skrev:
Fisken? (nytt ord för mig) För 12-13 år sedan så tappade jag bort "fisken" på FZ-an. Jag tog då helt sonika ett vanligt gem och klippte sönder det och tryckte sedan dit två ringar runt "kedjepinnarna" istället för en fisk. Det funkade finfint i flera hundra mil. :)

Nytt för mig också. Jag har fått ordet av Tegheim. Jag hoppas verklign att vi pratar om samma sak... :galen

G-man skrev:
Av nån mysko anledning så klagade de på det på besiktningen dock ... ;)

Ack, lösningarna var åtminstone enklare när man var yngre. :)

Hur gammal är du då? :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kan inte anta annat än att det är fabrikspaketet som sitter på. 3100 mil alltså. :brinnerup

Jepp, originalet rullar på finfint. Har inte behövt byta än och det ser nog ut som om jag skulle kunna få ut minst 4000 mil ur den här kedjan. :)

Visst känner man skillnad mot en ny kedja men jag upplever inte att rullarna är "skrämmande glappa".

Har funderat på automatisk kedjesmörjning. Det är ju ett enkelt sätt att öka på kedjans livslängd med 25-50%. Om man sätter dit en scottoiler när man byter kedja så borde man ju kunna få ur 5000 mil ur nästa kedja. :) Träffade en snubbe med Varadero för några år sedan, han körde med automatisk smörjning och har var uppe i 4500 mil på sin kedja. (Den var inte heller i skrämmande skick. :))

Hur gammal är du då? :)

Äldre än jag var förr. :) Lustigt sammanträffande det där med att kedjor håller längre ju äldre förarna är ... undrar varför? ;)

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Lustigt sammanträffande det där med att kedjor håller längre ju äldre förarna är ... undrar varför? ;)

aaaahaaaaaa... Då fattar jag varför grannkatten varit inne i mitt garage och "gjort sitt" på min kedja :( Är man 24 bast så får man helt enkelt räkna med att kedjan rostar av katturin :p

Nej, men grabbar (och töser?)... problemet kvarstår... Upptäckte det när jag skulle vårstäda pärlan lite... Drivpaketet köptes nytt ifjol:mad: så jag offrar den gärna inte pga lite ytrost... men säkerheten går först givetvis... Finns det något jag kan göra för att rädda kedjan?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
aaaahaaaaaa... Då fattar jag varför grannkatten varit inne i mitt garage och "gjort sitt" på min kedja :( Är man 24 bast så får man helt enkelt räkna med att kedjan rostar av katturin :p

Nej, men grabbar (och töser?)... problemet kvarstår... Upptäckte det när jag skulle vårstäda pärlan lite... Drivpaketet köptes nytt ifjol:mad: så jag offrar den gärna inte pga lite ytrost... men säkerheten går först givetvis... Finns det något jag kan göra för att rädda kedjan?

Ja du ser. Äldre individer förstår att man måste stänga garageporten efter sig. :p

Hur du ska kunna rädda kedjan...? Tja, jag skulle nog börja med att :machinegu katten.

Man jag måste då få säga att jag har svårt att förstå hur en katt ska kunna skada en insmord kedja. :va Jag har haft 3 honkatter samtidigt (obs. sambo ej inkluderad) och trots att cykeln stått utomhus flera somrrar så har dessa kattor, eller alla djävla friare, då aldrig lyckats få en enda del av cykeln att rosta. Stinka absolut, men inte rosta.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hittade en bild från i torsdags. Hoppas ägaren till bilden inte har nåt emot det :)

Bifogat

• 1242330800_resized.jpg
    1242330800_resized.jpg
    160 KB · Visningar: 127
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy