Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tackar för informationen :).

Är det något som innebär någon större fara om kopplingskorgen skulle ge missljud eller EXUP ventilen? Menar är det något som bör åtgärdas inom snar framtid eller är det mest att det är störigt med missljudet?

Kopplingskorgen är ingen fara så länge det inte låter MASSOR. Den ska skramla lite. EXUPen är inte heller någon livsfara. Jag har kört med trasig vajer säkert hundra mil innan jag förstod varför den va så slö på låga varv :) Men det skadar inte motorn eller något annat om den är slack eller död. Smidigt och fixa när man känner att man vill/har råd. En vajer kostar 650:- och det är 2st. EXUP-motorn vet ja inte. Men tror inte du behöver oroa dig.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Kopplingskorgen är ingen fara så länge det inte låter MASSOR. Den ska skramla lite. EXUPen är inte heller någon livsfara. Jag har kört med trasig vajer säkert hundra mil innan jag förstod varför den va så slö på låga varv :) Men det skadar inte motorn eller något annat om den är slack eller död. Smidigt och fixa när man känner att man vill/har råd. En vajer kostar 650:- och det är 2st. EXUP-motorn vet ja inte. Men tror inte du behöver oroa dig.

Oki, men då vet jag :). Skall iväg och kolla på den i eftermiddag så får vi se hur den går och låter. Hoppas att den är i okej skick och så, tycker det är ett bra pris. 24.000 kr för en 96:a. Visst den har rullat lite mil men det skall väll inte vara hela världen hoppas jag :).
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Nytt drivpaket

Jag ställer frågan här först innan jag gör bort mig i mekforumet.

Mitt nya framdrev (till höger) saknar en slags gummibreddning som originaldrevet har. Har det någon betydelse?

// Wibäck
 

Bifogat

  • Drev.jpg
    Drev.jpg
    65.3 KB · Visningar: 78

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kopplingskorgen är ingen fara så länge det inte låter MASSOR. Den ska skramla lite. EXUPen är inte heller någon livsfara. Jag har kört med trasig vajer säkert hundra mil innan jag förstod varför den va så slö på låga varv :) Men det skadar inte motorn eller något annat om den är slack eller död. Smidigt och fixa när man känner att man vill/har råd. En vajer kostar 650:- och det är 2st. EXUP-motorn vet ja inte. Men tror inte du behöver oroa dig.

Nu har jag visserligen aldrig behövt byta vajern, så jag vet inte om det är något speciellt med den, men går det inte lika bra att köpa en rostfri vajer på biltema för några tior?

Hör man något konstigt från själva EXUP:en så är det väl heller inte trasig vajer som det handlar om? EXUP:en kan gnissla och gneka som ett osmort gångjärn, men det är inte farligt, bara irriterande. (Har jag i alla fall läst.)

Om vajern går av så kan man indentifiera det på ljudet i ljuddämparen. Det brööölar väl mer på långa varv? Sen blir den som sagt orkeslös. Men om man inte har något att jämföra med så är det självklart svårt att reagera på.

EXUP-vajern ska dessutom vara justerad på rätt sätt. På min hoj så justerades den fel på 800-mila-servicen varpå cykeln brölade och var orkeslös.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jahaa.. då har man varit och provkört objektet idag :). Var en jäkligt kul hoj att köra får jag säga, förstår att alla är nöjda med den. Skicket överlag tyckte jag var helt okej på den för att vara en 96:a. Där var bara en sak jag reagera för och det var när hojen stod på tomgång så var där ett typ skramlande ljud som lät som att det var inne ifrån röret precis före slutdämparen, lät ungefär som att det skulle legat en skruv lös där inne eller något. När jag varva upp hojen till runt 2500 varv så sluta det låta och likaså när jag körde hojen så försvann ljudet omedelbums. Tänkte att kanske det hade med EXUP-ventilen att göra så prova att täppa för mynningen till ljuddämparen som jag fått tips om här från er. När jag gjorde detta tyckte jag ljudet försvann för att sen återkomma när jag inte hade systemet tilltäppt längre. Är det så det låter när EXUP:en strular? Att det låter som att det var en skruv lös som skramla någonstans? Vi lyfte upp tanken och titta på vad jag förmodar var vajrarna till EXUP:en och dom var hela och fina båda två, kanske behöver justeras något?
Hörde inte något missljud från kopplingskorgen eller så.

Tacksam om någon har en liten idé om vad det kan vara för missljud jag hörde om det är EXUP:en eller ej.

Är förrästen 24.000 kr för en 96:a som gått 7000 mil ett OK pris eller är det misstänkt billigt? Framdäck är nyligen bytt och bakdäcket kommer bytas nu i veckan, likaså drivpaketet kommer åtgärdas i veckan då det var slitet samt att den blir besiktigad på torsdag.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Där var bara en sak jag reagera för och det var när hojen stod på tomgång så var där ett typ skramlande ljud som lät som att det var inne ifrån röret precis före slutdämparen, lät ungefär som att det skulle legat en skruv lös där inne eller något. När jag varva upp hojen till runt 2500 varv så sluta det låta och likaså när jag körde hojen så försvann ljudet omedelbums. Tänkte att kanske det hade med EXUP-ventilen att göra så prova att täppa för mynningen till ljuddämparen som jag fått tips om här från er. När jag gjorde detta tyckte jag ljudet försvann för att sen återkomma när jag inte hade systemet tilltäppt längre. Är det så det låter när EXUP:en strular? .

Låter precis som EXUPen. Oftast så ser man inte hur fräscha vajrarna är under tanken. Där blir de inte utsatta. Preics bakom stödet går det in i avgassystemet. Där får dom känna på upphettning, och nerkylning om vart annat i flera tusen mil. Samt att någon drar i dem hela tiden :D Däremot så hittade du säkert jusetringen under tanken om du tänkte på det. Sitter ca 5-7cm från EXUP-servon. justerar de vajrarna precis som en gas/koppling-vajer. MEN dra inte för hårt, utan ha koll på spelet på vajrarna nere bakom stödet. ca 4mm spel ska det vara, dvs 2mm åt varje håll.

Priset är ganska normalt. Det är ju en gammal hoj! :)
 

Bifogat

  • EXUP.JPG
    EXUP.JPG
    5.2 KB · Visningar: 71

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nu har jag visserligen aldrig behövt byta vajern, så jag vet inte om det är något speciellt med den, men går det inte lika bra att köpa en rostfri vajer på biltema för några tior?

Hör man något konstigt från själva EXUP:en så är det väl heller inte trasig vajer som det handlar om? EXUP:en kan gnissla och gneka som ett osmort gångjärn, men det är inte farligt, bara irriterande. (Har jag i alla fall läst.)

Om vajern går av så kan man indentifiera det på ljudet i ljuddämparen. Det brööölar väl mer på långa varv? Sen blir den som sagt orkeslös. Men om man inte har något att jämföra med så är det självklart svårt att reagera på.

EXUP-vajern ska dessutom vara justerad på rätt sätt. På min hoj så justerades den fel på 800-mila-servicen varpå cykeln brölade och var orkeslös.

EXUP-vajern är lite speciell och går tyvärr inte så enkelt att byta ut mot en universal. Det är lite anhåll och justerings-skruvar som måste vara med. Säger dock inte att det är omöjligt.

Om man hör skrammel från EXUP så KAN det vara både justering och trasig vajer. Det är nämligen så att det sitter 2st, en som stänger ventilen på låga varv, och en som öppnar på höga varv. Och går den som stänger av, så kommer den stå och skramla i takt med avgaserna eftersom inget håller emot den. Går den som öppnar av så märker man det knappt alls. Man tappar kanske någon hästkraft här o där eftersom avgaserna är tvungna att knuffa upp ventilen när dom vill ha utrymme. Men som sagt helt ofarligt.

Sammanfattning: Låter det om EXUPen, skruva loss locket bakom stödet och kolla glappet på vajrarna. Går det att justera så gör det under tanken. Är en av dem av, ta loss den, läs ut om det är nr1 eller nr2 och åk och byt. Pilla tillbaka och justera under tanken.
Tyvärr funkar det inte att smörja då det är för mycke värme.

Lycka till!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Låter precis som EXUPen. Oftast så ser man inte hur fräscha vajrarna är under tanken. Där blir de inte utsatta. Preics bakom stödet går det in i avgassystemet. Där får dom känna på upphettning, och nerkylning om vart annat i flera tusen mil. Samt att någon drar i dem hela tiden :D Däremot så hittade du säkert jusetringen under tanken om du tänkte på det. Sitter ca 5-7cm från EXUP-servon. justerar de vajrarna precis som en gas/koppling-vajer. MEN dra inte för hårt, utan ha koll på spelet på vajrarna nere bakom stödet. ca 4mm spel ska det vara, dvs 2mm åt varje håll.

Priset är ganska normalt. Det är ju en gammal hoj! :)

Oki, så troligtvis inget jag behöver oroa mig för då utan om man fixar till vajrarna så blir man av med missljudet förhoppningsvis :). Jo såg justeringarna man kunde göra under tanken, kanske skall pilla lite på dom först och se om dom är för slappa eller något :).

Tackar för alla hjälp så här långt :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Oki, så troligtvis inget jag behöver oroa mig för då utan om man fixar till vajrarna så blir man av med missljudet förhoppningsvis :). Jo såg justeringarna man kunde göra under tanken, kanske skall pilla lite på dom först och se om dom är för slappa eller något :).

Tackar för alla hjälp så här långt :)

Det är ju inte för intet som Yamaha kallas för Skramlar-bra :D
Troligtvis inget att oroa sig för. Lägg upp bilder på pärlan när du kommit så långt!
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Nykomling...

Tja!
Ville bara presentera mig som ny på forumet. Skaffade hojjen förra sommaren, men har inte hittat hit tidigare...
Var ute och körde med SMC på Rörken (gocartbana utanför Uppsala) igår. Klart roligare än det låter att köra på liten bana, fler dunderklumpsförare borde leta sig dit.:tummenupp
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag ställer frågan här först innan jag gör bort mig i mekforumet.

Mitt nya framdrev (till höger) saknar en slags gummibreddning som originaldrevet har. Har det någon betydelse?

// Wibäck

Vad jag sett hitills så är det bara yamahas orginalframdrev som har gummigrejen på drevet. Jag märkte ingen skillnad när jag bytte till ett icke orginal framdrev utan gummigrejen på så det ska va ok.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag ställer frågan här först innan jag gör bort mig i mekforumet.

Mitt nya framdrev (till höger) saknar en slags gummibreddning som originaldrevet har. Har det någon betydelse?

// Wibäck

Sorry, missade detta. Går precis lika bra med drev från vilken pirat-firma som helst. Kör själv med JT-drev för andra gången. Full gas!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Anmäld och betald för SMC-kurs i Linköping 10 Juli.
BKK (Broms & Kurv-kurs) Steg 1.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nytt framdäck imorgon efter 700mil på mitt brigdestone. Har ett Pirelli Dragon Supercorsa Pro SC1 liggandes. Det absolut mjukaste DOT-däcket hos pirelli med mönster i. Kommer nog får byta en gång till i år :D
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Sådärja, nya framdäcket på plats. Bytte även bromsbelägg fram. Blev Race-belägg från EBC HH-serien.

Har snart lagt ner 10k på reservdelar och service under ett års tid. Den är bättre än ny nu känns det som :) Hur mycke servar och sköter ni era cyklar? Gasa tills det rasar eller pedanter?
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
någon av herrarna som har restaurerat ytfinnichen på org. ljuddämparen?
min ser lite taskig ut.
Den har ett nötmärke efter ett spännband stort som en enkrona :huvet
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
någon av herrarna som har restaurerat ytfinnichen på org. ljuddämparen?
min ser lite taskig ut.
Den har ett nötmärke efter ett spännband stort som en enkrona :huvet

Det är troligen en eloxerad yta. Det enda man kan göra är att polera upp den och eloxera om den eventuellt... Aluminium är svårt att få "original" igen tyvärr...
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Ok "djup suck"..
Det ser faktiskt inte så illa ut, men ni vet hur der är när man börjat retar sej
på nåntig :mad:
Går väl iof. att polera :krama hela burken men då blirt den ju blank
finns det nån titan llr carbon "finich" slipon som är orginal "tyst" å inte så dyr?
Jag har inget behov av att låta mer och därmed går väl igentligen hela iden med slipon bort..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top