Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ok "djup suck"..
Det ser faktiskt inte så illa ut, men ni vet hur der är när man börjat retar sej
på nåntig :mad:
Går väl iof. att polera :krama hela burken men då blirt den ju blank
finns det nån titan llr carbon "finich" slipon som är orginal "tyst" å inte så dyr?
Jag har inget behov av att låta mer och därmed går väl igentligen hela iden med slipon bort..

Du kanske kan stål-polera med roterande stålborste till rätt finish? Men hade jag vart i din sits så hade jag nog mattat ner den och sen lackat hela svart/matt svart. E-märkningen och all text syns ju fortf. Och du får en snygg yta och en snygg dämpare. Tänk på att lacka med värme-färg.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Du kanske kan stål-polera med roterande stålborste till rätt finish? Men hade jag vart i din sits så hade jag nog mattat ner den och sen lackat hela svart/matt svart. E-märkningen och all text syns ju fortf. Och du får en snygg yta och en snygg dämpare. Tänk på att lacka med värme-färg.
har testat med mjuk mässing bortste, men det blir annan nyans i ytan.
Jag tar med mej tanken på svart vämefärg (ytan blir ju då närmast satin svart när den blivit varm) om det blir en regnig sommar så.. annars får det bli till vintern. :Bugar
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Bobbins

Nån som på rak arm vet vad det är för fäste för bobbiner i svingen? 6 eller 10 mm? Sitter och e-bayar efter kraschpuckar och tänkte passa på att sätta även på svingen. (Cykeln är på service, så svaret gå ut och mät funkar inte för tillfället:confused:)
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Nån som på rak arm vet vad det är för fäste för bobbiner i svingen? 6 eller 10 mm? Sitter och e-bayar efter kraschpuckar och tänkte passa på att sätta även på svingen. (Cykeln är på service, så svaret gå ut och mät funkar inte för tillfället:confused:)
:glömdet Får delvis svara på min egen fråga... kollade tidigare i forumet och hittade att det skulle vara M10 x 1,25.
Betyder det att man kan köpa 10 mm bobbins till Yamaha och tro att de passar?
Kan passa på med ytterligare en fråga (och nu är jag ute i god tid): Jag har bokat in mig på bankörning på Gelleråsen 20/8:tummenupp. Nån mer T-acepilot som ska dit?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
:glömdet Får delvis svara på min egen fråga... kollade tidigare i forumet och hittade att det skulle vara M10 x 1,25.
Betyder det att man kan köpa 10 mm bobbins till Yamaha och tro att de passar?

Du måste kolla så att stigningen på gängen passar. En del har nämligen M10 x 1,5. Dessa passar fint.

// Wibäck
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Du måste kolla så att stigningen på gängen passar. En del har nämligen M10 x 1,5. Dessa passar fint.

// Wibäck

:Bugar Tack för tipset! Du kanske har koll även på vanliga kraschpuckar? Nån sort som är "bättre" än annan? (Har bara halvförsäkring och vill gärna ha nåt som skyddar bra vid eventuell marksyning...)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
:Bugar Tack för tipset! Du kanske har koll även på vanliga kraschpuckar? Nån sort som är "bättre" än annan? (Har bara halvförsäkring och vill gärna ha nåt som skyddar bra vid eventuell marksyning...)

Sorry, inga tips där. Jag köpte ett par puckar i "high density nylon" som förmodligen anses vara av det enklare slaget. De var i alla fall röda och matchar bågen fint. Det finns massor på eBay att välja bland.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
uppkörning på t-ace

Har teoriprov om två veckor... Räknar ganska hårt med att klara det så efter det blir det till att ringa vv var tionde minut och höra om uppkörning...

Är det någon här som kört upp på sin thunderace? Det är ju inte minsta hojen direkt men efter att ha kollat på skisser av konbana ect så tycker jag det verkar helt under kontroll... Det står mellan min ace och polarens r1:a... r1:an är ju lite snällare på många sätt men sen är jag lite skeptiskt till hur en examinator ställer sig till att en 25-åring kommer och ska köra upp på en sådan hoj... :p

MÅSTE fixa kortet innan 1:a nov i år... då blir riskutbildningen obligatorisk och den är både tids- och pengarkrävande... Hoppas hinna med en uppkörning till om (eller kanske NÄR) man kuggar som privatist på första :p
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Har teoriprov om två veckor... Räknar ganska hårt med att klara det så efter det blir det till att ringa vv var tionde minut och höra om uppkörning...

Är det någon här som kört upp på sin thunderace? Det är ju inte minsta hojen direkt men efter att ha kollat på skisser av konbana ect så tycker jag det verkar helt under kontroll... Det står mellan min ace och polarens r1:a... r1:an är ju lite snällare på många sätt men sen är jag lite skeptiskt till hur en examinator ställer sig till att en 25-åring kommer och ska köra upp på en sådan hoj... :p

MÅSTE fixa kortet innan 1:a nov i år... då blir riskutbildningen obligatorisk och den är både tids- och pengarkrävande... Hoppas hinna med en uppkörning till om (eller kanske NÄR) man kuggar som privatist på första :p

Provkör konbanan! (med risk för att låta negativ, men det är fan inte helt lätt första gången...) Jag tror måtten går att fixa så du kan ställa upp nåt liknande på en parkeringsplats. Jag körde upp på en Hornet 900, som gjord för ändamålet:) Har kört en del R1 och stod valet mellan den och T-acen hade jag valt R1 då den är så pass mkt smidigare.
(snygg hoj förresten:tummenupp)
Hittade måtten i en annan tråd:http://www.mckorkort.se/how_manover.html
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Provkör konbanan! (med risk för att låta negativ, men det är fan inte helt lätt första gången...) Jag tror måtten går att fixa så du kan ställa upp nåt liknande på en parkeringsplats. Jag körde upp på en Hornet 900, som gjord för ändamålet:) Har kört en del R1 och stod valet mellan den och T-acen hade jag valt R1 då den är så pass mkt smidigare.
(snygg hoj förresten:tummenupp)
Hittade måtten i en annan tråd:http://www.mckorkort.se/how_manover.html

Det är inte en gnutta negativt... Bara tråkigt realistiskt:D Jag räknar som sagt med att kugga första gången (så man slipper drunkna tårar inuti hjälmen om detta sker :p )... Påställning av hojen är beställd till 7/6 och då ska det ut och nötas kryp- och konbanekörning... Ser faktiskt riktigt mycket fram emot den utmaningen... När jag väl fått lite koll på banan så får jag väl testa med r1:an... om det skiljer hästlängder får jag väl köpa ett flak öl till min polare och be snällt om att få låna på uppkörning med hehe... Men SÅ klumpiga är väl ändå inte våra dunderklumpar? :tungan

(A dito gällande hojjen förresten :tummenupp )
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är inte en gnutta negativt... Bara tråkigt realistiskt:D Jag räknar som sagt med att kugga första gången (så man slipper drunkna tårar inuti hjälmen om detta sker :p )... Påställning av hojen är beställd till 7/6 och då ska det ut och nötas kryp- och konbanekörning... Ser faktiskt riktigt mycket fram emot den utmaningen... När jag väl fått lite koll på banan så får jag väl testa med r1:an... om det skiljer hästlängder får jag väl köpa ett flak öl till min polare och be snällt om att få låna på uppkörning med hehe... Men SÅ klumpiga är väl ändå inte våra dunderklumpar? :tungan

(A dito gällande hojjen förresten :tummenupp )

Körde upp förra semestern, hade ungefär 300mil i ryggen på diverse landsvägshojar, kört cross/enduro i 20år. Men jag hade faktiskt INTE ställt upp med en sporthoj på uppkörningen. Lånade en Honda Africa Twin 750 dagen till ära. Det satt motorbåge på den, så jag välte en kona 2ggr på "höghastighets-konbana". Däremot kryp gick bra. En dubbelt så tung cross ungefär.
Våra bilskolor tillhandahåller Yamaha MT-03 som är uppborrade till tung klass. Och de är som att köra moped!

Jag skulle lyssna mig för och se över alternativen. Dom kanske kan hyra ut en smidigare hoj till rimliga pengar? I mitt fall kändes inte pengarna som det sura med att kugga.

Sen tipsar jag verkligen om att man som privatist i mitt fall, bokar 1st lektion där man förklarar att man har uppkörning och vill bli hårdtestad på konbana.

Lycka till
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är inte en gnutta negativt... Bara tråkigt realistiskt:D Jag räknar som sagt med att kugga första gången (så man slipper drunkna tårar inuti hjälmen om detta sker :p )... Påställning av hojen är beställd till 7/6 och då ska det ut och nötas kryp- och konbanekörning... Ser faktiskt riktigt mycket fram emot den utmaningen... När jag väl fått lite koll på banan så får jag väl testa med r1:an... om det skiljer hästlängder får jag väl köpa ett flak öl till min polare och be snällt om att få låna på uppkörning med hehe... Men SÅ klumpiga är väl ändå inte våra dunderklumpar? :tungan

(A dito gällande hojjen förresten :tummenupp )

Problemet med konbanan är ju inte direkt klumpigheten med cykeln utan dess vändradie och den framåtlutade körställningen. Jag gissar att Thundern är bättre men jag har å andra sidan aldrig provat en retta. Det hänger ju som sagt i hög grad på hur stor vändradien är. Sen kan det även skilja stort på höger respektive vänstersväng. När det gäller min FZ så skiljer det nästan en meter mellan höger respektive vänstersväng!

Konbanan handlar för övrigt nästan mer om planering än körteknik det var därför de införde dessa tester. Första gången jag körde den gjorde jag bort mig fullständigt enftersom jag inte planerade hur jag skulle köra. Så fort man lärt sig hur man ska köra är det dock inte så svårt. Men inte är den byggd för sporthojar inte ... Jag kör hellre en guldvinge i konbanan.

Jag hade tur och fick köra upp för tungt kort på en xj 550. (eller va tusan de hette på den tiden.) Urgammal och väldigt lättkörd maskin. Mitt ex fick övningsköra på min FZ och Thundern och det var nog väldigt bra det för när det till slut var dags för uppkörning så hade hon tränat på "svåra" cyklar så när hon fick chansen att köra upp på en DR 700 (uppborrad 650) så blev ju allt skitenkelt! Den kan man ju göra pirruetter med. Hon hade aldrig suttit på cykeln innan uppkörningen men det gick hur bra som helst.

Förr handlade körkortprovet mer om att man kunde hantera cykeln. Idag handlar det om att man ska visa att man kan planera sin körning, tänka framåt ett par steg. (och det klarar man inte av om man inte samtidigt kan hantera cykeln...) Jag tycker provet har förändrats till det bättre.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tycker i princip allt inom körkorts-tagning har förändrats till det bättre, förutom vissa småsaker som man kan tycka är helt o hållet för att dra in pengarna.
Jag tror att det handlar om vikten på thundern som gör det jobbigt...
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Körställningen gör mycket till som Mr G säger. Det är inte för inte som stunthojar har högre bredare styren än originalsporthojen de byggdes på. Den Kawasaki Z550 som jag körde upp på väger också över 210 kg så vikten är det nog ingen större fara med. Farsans Honda GL1500 väger 400 pannor och är faktiskt väldigt smidig att krypköra med tack vare den låga tyngdpunkten (boxermotor) och det enorma styret.

Så, på med ett crosstyre och kör upp bara! :galen
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Körställningen gör mycket till som Mr G säger. Det är inte för inte som stunthojar har högre bredare styren än originalsporthojen de byggdes på. Den Kawasaki Z550 som jag körde upp på väger också över 210 kg så vikten är det nog ingen större fara med. Farsans Honda GL1500 väger 400 pannor och är faktiskt väldigt smidig att krypköra med tack vare den låga tyngdpunkten (boxermotor) och det enorma styret.

Så, på med ett crosstyre och kör upp bara! :galen

Uttryckte mig nog lite klumpigt, menade att thundern har ganska hög tyngdpunkt och välter gärna i låga farter om man inte är uppmärksam.
R1an är lättare och mer välbalanserad. Men där är styrvinkeln och sitt-ställningen dålig istället...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag rekondade hela bågen nu i våras. Jag samlade inspiration från detta videoklipp (del 1 av 5):
http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

Jag använde vanlig lysfotogen istället för WD-40 (som är fotogenbaserat). Fungerar lika bra, men är billigare. Svinbra resultat.

Är det sån här lysfotogen du använt Wibäck?

Är det nån skillnad mellan lysfotogen och vanlig fotogen?

Kan man använda båda sorter för rengöring av kåpor och kedjor? Finns det risk att man löser upp färg/lack med fotogen/lysfotogen?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Är det sån här lysfotogen du använt Wibäck?

Är det nån skillnad mellan lysfotogen och vanlig fotogen?

Kan man använda båda sorter för rengöring av kåpor och kedjor? Finns det risk att man löser upp färg/lack med fotogen/lysfotogen?

Det är precis den jag använt. Skillnaden är att lysfotogen är mindre aromatisk, dvs den stinker väldigt lite. Annars tvättar den precis lika bra som vanlig. Passar utmärkt för att tvätta rent precis allting från exempelvis kedjeklet. Det verkar inte uttorkande på gummi/plast och påverkar inte lack heller.

Dock lämnar fotogen en fet hinna efter sig som man får bort med kallavfettning (dock inte på kedjan, den tvättas enbart med fotogen). Kallavfettningen får man sedan bort med bioavfettning och schampo.
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Lsl Tour-Match-Kit Styrhöjare

Lsl Tour-Match-Kit Styrhöjare

Jag har funeringar på att byta styre och få lite bekvämare körställning på min
yzf 1000r .Just nu ligger man ju en del jag skulle vilja komma upp lite
Är det någon som provat Lsl Tour-Match-Kit kostar ca 2800 kr blir det bättre
 

Bifogat

  • 2178305494773cc10b487b.jpg
    2178305494773cc10b487b.jpg
    190 KB · Visningar: 130

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lsl Tour-Match-Kit Styrhöjare

Jag har funeringar på att byta styre och få lite bekvämare körställning på min
yzf 1000r .Just nu ligger man ju en del jag skulle vilja komma upp lite
Är det någon som provat Lsl Tour-Match-Kit kostar ca 2800 kr blir det bättre

Jag tycker att det ser ut som om handen skulle slå i kåpan vid fullt styrutslag ... :va
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top