Vilken dag.
Kom ut från jobbet och fick se att de va olja på ovansidan av kåpan som ligger under styret över kylarn. Va kom det ifrån?! Tittade runt och såg att min vänstra packbox till gaffeln antagligen är heeelt slut. Det pumpar olja som fasen. Åkte till Yamaha och bokade en renovering. 1800:- på torsdag.
Åkte och tanka. Inte ett liv. Batteriet är helt dött. Lyckas rulla igång den och tillbaka till verkstaden. Antagligen kortslutit sig. Tar inte emot någon laddning.
Nytt batteri... 1035:- skönt...
G-man, du renoverade ju framgaffeln själv? Är det värt besväret eller ska man lämna in? Svårighetsgrad för en ganska van mekaniker?
Ja du frågor då rätt person när det gäller framgaffelrenovering. Jag har nog banne mig gjort alla misstag man kan göra ...
Idioti nummer 1:
När jag skulle demontera dämparen så läste jag inte i instruktionsboken så jag upptäckte inte att det sitter en liten låsring ovanför packboxen som låser fast den (och allt annat söderut.). Så när jag försökte rycka isär gaffelbenet så tog det liksom emot lite grann... Efter bra många försök i ren ilska så såg jag till att ingen såg mig och sen läste jag instruktionsboken i smyg ... Sen gick det lite lättare att få isär allt ...
Idioti nummer 2:
Jag upptäckte redan vid första (...) demonteringen att de teflon (?)-belagda glidbelägg som styr gaffelbenet var lite skadade i kanten på beläggningen. (Troligen pga det som skedde under punkt 1 här ovan...) men eftersom denna beläggning är mjuk så trodde jag inte att det var nå allvarligt så jag skruvade ihop allt igen.
... och det blev DYRT!
Efter några hundra mil så insåg jag att den där minimalt uppruggade "mjuka" beläggningen hade repat gaffelbenet så pass att det var omöjligt för packningen att sluta tätt. Jag blev tvungen att köpa ett nytt gaffelben för 2.200 kr. Yipiiii....
Så om du väljer att renovera själv så vill jag starkt rekommendera dig att även byta glidbeläggen. De kostar bara omrking en hundring.
Att få dit själva packboxen är ett mindre aber ... Verkstäderna har ett specialverktg som träs över gaffelbenet och sen slår/knackar de ner packboxen på plats. Jag tillverkade ett eget dylikt verktyg men jag hade ändå ett smärre helsike att få dit packboxen på plats.
Är det värt 1800 kr att få detta gjort på verkstad? Det beror förståss på hur mycket pengar man har i plånboken. Rent mekaniskt så är det inte särskilt svårt att göra detta jobb. (Om man läser i instruktionsboken ...) Största problemet för mig var som sagt att trycka den nya packboxen på plats men det var ju pga avsaknad av rätt verktyg. Ifall jag någonsin måste göra om det så har jag dock redan tänkt ut en ny teknik...
När det gäller batteri.
Jag lämnade originalbatteriet i första vintern och laddade det inte. (Cykeln stod i ett "halv-varmt" garage hela vintern.) På våren vägrade batteriet att ta laddning. Köpte då ett nytt gel-batteri a´ 800 kr. De batteriet skötte jag om genom att koppla på en 79 kronors 0,5 amps-laddare via en 25 kronors timer. 15 min varje vecka under vintern så laddas batteriet och det är fortfarande i prima skick.
(Varför köper folk underhållsladdare för 600-1000 kr?)
FZ:an har haft biltema-batteri i många år och det underhållsladdas på samma sätt. Funkar prima bara man ser till att inte vätskenivån sjunker för lågt.