Thunderace-tråden!

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Ja du ser. Äldre individer förstår att man måste stänga garageporten efter sig. :p

Hur du ska kunna rädda kedjan...? Tja, jag skulle nog börja med att :machinegu katten.

Man jag måste då få säga att jag har svårt att förstå hur en katt ska kunna skada en insmord kedja. :va Jag har haft 3 honkatter samtidigt (obs. sambo ej inkluderad) och trots att cykeln stått utomhus flera somrrar så har dessa kattor, eller alla djävla friare, då aldrig lyckats få en enda del av cykeln att rosta. Stinka absolut, men inte rosta.


Det är det som är problemet... Missade att olja in den inför vinterförvaring... Att jag körde 25 mil i ösregn precis innan också kanske hade sin lilla inverkan :död Flyttade 30 mil precis i samma veva så det liksom flög ur mitt huvud...
Bågen stod i ett kallgarage under vintern, där familjens hade sin mat... Grannkatterna tyckte det var kul att gå in och märka sitt revir där så de nedersta 30cm på bågen var lite urkiga tills dess att jag tvättade av den ordentligt.
Polaren bytte drivpaket samtidigt som mig... körde samma 25 mil i ösregn... hans rostade itne... trots att han inte heller smodde in kedjan... Skillnaden är de förbannade katterna...

Så.. Kan jag fixa kedjan?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Inga åsikter om varken min oljeförbrukning eller bilden på mig "in action" :) Högst ovanligt. Brukar alltid få snabba reaktioner när man skriver något om sina problem här :)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Inga åsikter om varken min oljeförbrukning eller bilden på mig "in action" :) Högst ovanligt. Brukar alltid få snabba reaktioner när man skriver något om sina problem här :)

Jag har inte gjort lika seriösa tester... Men det känns som jag ligger ungefär som du i oljeförbrukningen där... Jag kom väl kanske 50-55 mil innan min lampa tändes... Det involverade det bankörning men det finns många inspirerande vägar runt om i småland så jag vill inte kalla det för lugn körning heller :p

Räcker det med att byta kolvringarna eller måste man borra upp lite också för att det ska göra värt bytet?

Edit: Min hoj: snart 4000 mil och inte det finste exemplaret jag sett :p
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Min har gått 7100mil nu. Och jag skulle nog anse att min är välvårdad. Man kan horna om och byta kolvringar. Men original kolvringar är inte bra för höga varv och påfrestningar. OM jag river toppen i höst så borrar jag upp och sätter i exempelvis 1040cc-kolvar med tillhörande kolvringar som tål mer stryk. Risken är att om man byter till original igen så börjar de läcka efter ett tag igen av inspirerad körning.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Inga åsikter om varken min oljeförbrukning eller bilden på mig "in action" :) Högst ovanligt. Brukar alltid få snabba reaktioner när man skriver något om sina problem här :)

Äh, jag tänkte vara lite snäll för en gångs skull. Visserligen synns det att du har lite problem med din kurvtagningsteknik, men jag tyckte inte att det var värt att kommentera. :p

Räcker det med att byta kolvringarna eller måste man borra upp lite också för att det ska göra värt bytet?

Edit: Min hoj: snart 4000 mil och inte det finste exemplaret jag sett :p

Allt lär väl i slutändan bero på skicket och hur allvarligt slitet allting är men om det inte är allt för allvarligt så tror jag att det räcker med att hona cylindrarna och byta ringar.

Min har gått 7100mil nu. Och jag skulle nog anse att min är välvårdad. Man kan horna om och byta kolvringar. Men original kolvringar är inte bra för höga varv och påfrestningar. OM jag river toppen i höst så borrar jag upp och sätter i exempelvis 1040cc-kolvar med tillhörande kolvringar som tål mer stryk. Risken är att om man byter till original igen så börjar de läcka efter ett tag igen av inspirerad körning.

Och vad är det som säger att slitaget blir mindre efter att du tunnat ur cylinderfodret och ökat effekten?

Vad är din källa för det där påståendet om att originaldelar inte ska vara bra?

Ifall ni vill sukta över olika trimsteg till Thundern så kan jag tipsa om den här sidan. Visst kan det vara kul men om syftet i huvudsakligen är att åtgärda oljeförbrukningen så får det väl ändå anses vara lite kostsamt att lägga ner ca 20 000 - 25 000 kr för att trimma motorn på en cykel som är värd ca 25 000-35 000 kr? Det är nog inte så "bara" att få en så pass sliten motor att orka med en så pass markant effektökning. Undrar hur länge växellåda och koppling hänger med efter det?

Att hona cylindrarna och byta ringar lär väl gå på 4 000-8 000 kr gissar jag. Det lär väl bero på hur mycket av jobbet man gör själv. En sådan renovering borde väl sen hålla i 3 000 mil. (Min har gått 2 900 och drar som sagt ingenting. Och jo, den har gått några mil ... på bana även den. Jag har inte varit gammal jämt ;) ) När din mätare slår över 10 000 mil så tror jag att du officiellt kommer att ha Svergies mest körda Thunderace. Om det då bara är en eventuell oljeförbrukning som stör så tror jag att du ändå får vara ganska nöjd.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Äh, jag tänkte vara lite snäll för en gångs skull. Visserligen synns det att du har lite problem med din kurvtagningsteknik, men jag tyckte inte att det var värt att kommentera. :p

Vad är det som är fel menar du? Det är knappt kurva alls där kortet är taget :)


Allt lär väl i slutändan bero på skicket och hur allvarligt slitet allting är men om det inte är allt för allvarligt så tror jag att det räcker med att hona cylindrarna och byta ringar.



Och vad är det som säger att slitaget blir mindre efter att du tunnat ur cylinderfodret och ökat effekten?

Vad är din källa för det där påståendet om att originaldelar inte ska vara bra?

Ifall ni vill sukta över olika trimsteg till Thundern så kan jag tipsa om den här sidan. Visst kan det vara kul men om syftet i huvudsakligen är att åtgärda oljeförbrukningen så får det väl ändå anses vara lite kostsamt att lägga ner ca 20 000 - 25 000 kr för att trimma motorn på en cykel som är värd ca 25 000-35 000 kr? Det är nog inte så "bara" att få en så pass sliten motor att orka med en så pass markant effektökning. Undrar hur länge växellåda och koppling hänger med efter det?

Att hona cylindrarna och byta ringar lär väl gå på 4 000-8 000 kr gissar jag. Det lär väl bero på hur mycket av jobbet man gör själv. En sådan renovering borde väl sen hålla i 3 000 mil. (Min har gått 2 900 och drar som sagt ingenting. Och jo, den har gått några mil ... på bana även den. Jag har inte varit gammal jämt ;) ) När din mätare slår över 10 000 mil så tror jag att du officiellt kommer att ha Svergies mest körda Thunderace. Om det då bara är en eventuell oljeförbrukning som stör så tror jag att du ändå får vara ganska nöjd.

Jag har inte för avsikt att öka effekten utan anledningen till uppborrningen är för att få fräscha ytor och nya kolvringar. Kommer inte ihåg källan, ska kolla upp det. Jag gör uppborrningen och allt själv så det är materialkostnad som är fallet.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag driver med dig Tegheim. :)

Med dig är det inte lätt o veta :arsele


Men angående slitage så var det min arbetskollega som hade hojen före mig som hade läst sig till på en hel del forum att det var problem med original kolvringar + höga varv. Har inte själv läst det. Ska se om jag finner nån info om det.
Problemet är om man ska snygga till cylinderloppen så blir toleranserna ännu större och glappen ökat ytterligare. Så därför vill man gärna borra om.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Med dig är det inte lätt o veta :arsele

Men det är klart... ska jag anmärka på något så kan det ju vara på sin plats att informera om att mörkklädda motorcyklister lever mycket farligare i trafiken. Vi talar alltså om en ökad olycksrisk på många procent som enbart kan förklaras med att förarna klär sig svart.

Läs mer om synbarhet HÄR.

och om motorcykelsäkerhet HÄR.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Men det är klart... ska jag anmärka på något så kan det ju vara på sin plats att informera om att mörkklädda motorcyklister lever mycket farligare i trafiken. Vi talar alltså om en ökad olycksrisk på många procent som enbart kan förklaras med att förarna klär sig svart.

Läs mer om synbarhet HÄR.

och om motorcykelsäkerhet HÄR.

Jag visste väl att du hade något i din kortärm :tungan
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vill ni ha ett mycket bra tips om hur man får bilarna att flytta på sig när man kommer upp i backspegeln deras? Klä er i skrikgult! De tror att ni är poliser och voila, helt plötsligt så kör de på vägrenen. :D :tummenupp

(Ja, ja, gulfärgen synns lite dåligt här på forumet men bakgrundfärgen är oftast annorlunda ute på vägen. :) )
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Vi talar alltså om en ökad olycksrisk på många procent som enbart kan förklaras med att förarna klär sig svart.

DOH! Räknas det lilla röda partiet som jag har UNDER mina stövlar?

Svart hoj, svart ställ, svart visir är inte speciellt säkert då menar du? :p

TUR att ramen syns iaf :D
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Bytt olja/filter och tändstift idag. Gick faktiskt ganska smidigt ändå. Lossar man bara kylarn i ovankant så går det rätt bra.

Bytte även tillbaka till min Factory Effex-slipon. Men tillsammans med K&N-filtret så känns den inte riktigt lika bra som med original-system. Den gör ett ryck nånstans runt 4000rpm vid fullt gaspådrag så antagligen får den fel blandning.

Blir nog att inte bry sig. Måste ändå åka original dammsugare på banan och där vill man ju att den ska gå som bäst.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Bytte även tillbaka till min Factory Effex-slipon. Men tillsammans med K&N-filtret så känns den inte riktigt lika bra som med original-system. Den gör ett ryck nånstans runt 4000rpm vid fullt gaspådrag så antagligen får den fel blandning.

Med den bestyckningen som förgasarna har original så blir systemet lite för öppet med både slipon och öppet luftfilter så det blir lite för lite soppa i blandningen, men det har ju inte så stor betydelse vid korvkiosken. Det viktiga är ju, som du säger, att den går bra på bana.

// Wibäck
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Med den bestyckningen som förgasarna har original så blir systemet lite för öppet med både slipon och öppet luftfilter så det blir lite för lite soppa i blandningen, men det har ju inte så stor betydelse vid korvkiosken. Det viktiga är ju, som du säger, att den går bra på bana.

// Wibäck

Skulle vara intressant att montera bredbandslamda och avgastemp som man gjorde när man trimmade bilar för några år sen. Va ju hemskt kul och intressant att se hur motorn mådde IRL med olika inställningar. Ändock bara en lugt trimmad RX7a på 420hk :yoparty



Nästa bankörning ska jag höja tomgången lite, det blir lite för mycke skillnad på tomgång och pådrag. Fick tipset av killarna på LMS.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen allihopa!

Går i funderingar att köpa mig en Thunderace, tycker det är en riktigt nice båge faktiskt :). Har hittat ett objekt som jag hoppas kunna få kolla på om inte snubben som är före mig att titta på den snor den för mig. Är en 96:a som rullat 7000 mil. Den är nyservad med bytt däck fram o bak och nytt drivpaket mm. Är där något speciellt man bör se upp med på denna hojen? Frågat honom om den drar mycket olja eftersom att jag vet att vissa av Yamahas gamla modeller börjat göra det när dom kommit till åren och rullat en del mil. Enligt honom så skall den inte göra det, men är där något jag bör vara extra noga med att kolla på denna hojen som varit typiska problem för modellen?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Nästa bankörning ska jag höja tomgången lite, det blir lite för mycke skillnad på tomgång och pådrag. Fick tipset av killarna på LMS.

De har såklart rätt! Jag har min på 1500 rpm och det bidrar till mindre motorbroms vilket motverkar det du upplevde. Dessutom låter motorcykeln lagomt hetsig när man står vid rödljus. :tummenupp
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tjenixen allihopa!

Går i funderingar att köpa mig en Thunderace, tycker det är en riktigt nice båge faktiskt :). Har hittat ett objekt som jag hoppas kunna få kolla på om inte snubben som är före mig att titta på den snor den för mig. Är en 96:a som rullat 7000 mil. Den är nyservad med bytt däck fram o bak och nytt drivpaket mm. Är där något speciellt man bör se upp med på denna hojen? Frågat honom om den drar mycket olja eftersom att jag vet att vissa av Yamahas gamla modeller börjat göra det när dom kommit till åren och rullat en del mil. Enligt honom så skall den inte göra det, men är där något jag bör vara extra noga med att kolla på denna hojen som varit typiska problem för modellen?

Det allmäna skicket på hojen säger en hel del om hur den sköts. Ser kedjan och dreven fräscha ut? Bara för att dom är bytta så kan man lätt misshandla dem. Jag skulle räknat med att drog olja eftersom det är mer vanligt än ovanligt på dessa. Speciellt när dom gått lång/hårt. Men det är att oroa sig för. Min har oxå gått 7200 snart och drar en del olja. Ingen alls om jag inte varvar, och ganska mycke om jag kör bana eller inspirerat. Packboxarna till stötdämparna fram brukar börja läcka. Inte speciellt dyrt att åtgärda dock. Fick pris på 1800:- för att lämna hela hojen. 1500:- för att lämna gaffelbenen. Generelt tror jag inte den skiljer sig så mycket mot andra sporthojar/sport-tourer. De används, men tål det så länge man sköter dem. Missljud kan man lyssna efter. EXUP-ventilen brukar vässnas på tomgång, likaså kopplingskorgen.
EXUP-ventilens glapp hör man enkelt genom att hålla för ljuddämparen så man "kväver" den några sekunder. Så slutar en glapp EXUP att rassla. Å andra sidan är EXUPen fruktasvärt enkel båda att justera eller byta vajrar till.
Kopplingskorgen tystnar om du håller in kopplingen. Sen är det bara att provköra! Jag har kört 2st thunders och den andra var helt hemsk, kopplingen tog jättedåligt, styret va snett, motorn gjorde massa oväsen om sig och nej... inget jag hade köpt. Känn, lyssna och inspektera. Lycka till!

De har såklart rätt! Jag har min på 1500 rpm och det bidrar till mindre motorbroms vilket motverkar det du upplevde. Dessutom låter motorcykeln lagomt hetsig när man står vid rödljus. :tummenupp

1500? Är det högt? Jag trodde nästan jag hade min därikring. 1200-1300 kanske? Ljudet från min nu när jag kör både med K&N-filter utan "topp" på luftfilterboxen och Slipon är sjukt. Den låter som 200hk och folk vänder sig om när man glider genom stan :) Det va tjejen som sa när hon åkte bil bakom, folk tittar som fasen efter mig, vid minsta lilla pådrag så stannar folk :D
Sen smäller den lite och poffar när man släpper av. kul! Men jag tycker det är skönt och åka med original ibland oxå :D Jag byter lite beroende på vilket humör jag är :)


Personlig fråga Wibäck > Vad betyder din avatar egentligen? :)
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
1500? Är det högt? Jag trodde nästan jag hade min därikring. 1200-1300 kanske? Ljudet från min nu när jag kör både med K&N-filter utan "topp" på luftfilterboxen och Slipon är sjukt. Den låter som 200hk och folk vänder sig om när man glider genom stan :) Det va tjejen som sa när hon åkte bil bakom, folk tittar som fasen efter mig, vid minsta lilla pådrag så stannar folk :D
Sen smäller den lite och poffar när man släpper av. kul! Men jag tycker det är skönt och åka med original ibland oxå :D Jag byter lite beroende på vilket humör jag är :)

Jag tycker att det är lagom för att den värsta motorbromsen ska släppa. Smäller gör det väl när det går för magert om jag inte minns fel. Min farsa hade en gammal GL1200 förut och den small så jävligt att man var tvungen att choka när man saktade ner i korsningar... :gnissla

Tegheim skrev:
Personlig fråga Wibäck > Vad betyder din avatar egentligen? :)

Den hör ihop med min signatur. Jag tillhör dem som blivit uppfostrade av Al Bundy. Mr. Bundy är ju ordförande i en herrklubb som heter "No Ma'am". Jag älskar avataren för den är så fantastikt provokativ. :banana
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Det allmäna skicket på hojen säger en hel del om hur den sköts. Ser kedjan och dreven fräscha ut? Bara för att dom är bytta så kan man lätt misshandla dem. Jag skulle räknat med att drog olja eftersom det är mer vanligt än ovanligt på dessa. Speciellt när dom gått lång/hårt. Men det är att oroa sig för. Min har oxå gått 7200 snart och drar en del olja. Ingen alls om jag inte varvar, och ganska mycke om jag kör bana eller inspirerat. Packboxarna till stötdämparna fram brukar börja läcka. Inte speciellt dyrt att åtgärda dock. Fick pris på 1800:- för att lämna hela hojen. 1500:- för att lämna gaffelbenen. Generelt tror jag inte den skiljer sig så mycket mot andra sporthojar/sport-tourer. De används, men tål det så länge man sköter dem. Missljud kan man lyssna efter. EXUP-ventilen brukar vässnas på tomgång, likaså kopplingskorgen.
EXUP-ventilens glapp hör man enkelt genom att hålla för ljuddämparen så man "kväver" den några sekunder. Så slutar en glapp EXUP att rassla. Å andra sidan är EXUPen fruktasvärt enkel båda att justera eller byta vajrar till.
Kopplingskorgen tystnar om du håller in kopplingen. Sen är det bara att provköra! Jag har kört 2st thunders och den andra var helt hemsk, kopplingen tog jättedåligt, styret va snett, motorn gjorde massa oväsen om sig och nej... inget jag hade köpt. Känn, lyssna och inspektera. Lycka till!

Tackar för informationen :).

Är det något som innebär någon större fara om kopplingskorgen skulle ge missljud eller EXUP ventilen? Menar är det något som bör åtgärdas inom snar framtid eller är det mest att det är störigt med missljudet?

Har fått pris på halvförsäkring hos Trygg-Hansa på 6000kr helåret. Är 31 år och bosatt i Helsingborg. Är det ett hyffsat pris eller kan man komma undan billigare hos någon? Har kollat runt hos Trygg-Hansa, IF, Folksam, Länsförsäkringar men då har Trygg-Hansa varit billigast. Har kvar att kolla på Sveland och Vesta men dom jäklarna har ju stängt så får vänta till på måndag :(. Finns det fler försäkringsbolag som brukar ha hyffsade priser på dessa hojar?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top