Thunderace-tråden!

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
nej, för liten. :)

TDM 900 :cool:
(Har jag inte rätt nu, vilket jag nog inte har... får vi kanske avsluta den här gissningsleken då det tär på min arbetstid :mad: och kanske får ses lite som::felämne)
Det vill säga tala om för oss nu innan jag får spelet:cpparty
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
TDM 900 :cool:
(Har jag inte rätt nu, vilket jag nog inte har... får vi kanske avsluta den här gissningsleken då det tär på min arbetstid :mad: och kanske får ses lite som::felämne)
Det vill säga tala om för oss nu innan jag får spelet:cpparty

Bonuspoängen och 7 kg ära tillfaller ersson!

 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jaha, några timmar senar har man spikat ihop något som funkar som botten till vår släpkärra. Jag valde att backa upp cykeln på släpet och binda i passagerarens fotpinnar. I dess ram alltså. Det blev kanon! Nu är vi lastade och klara inför SMC-kursen imorgon!
Frågan är dock varför det står BMW-dag när man kollar på SVMC's hemsida. Men de står inte på min lapp så de blir säkert bra!
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Gaffelolja vid packboxbyte?

Eventuellt en idiotfråga, men folk på den här tråden brukar ju vara snälla...
Såg i senaste Bike att man bör byta olja i framgaffeln vartannat år. Jag lämnade in hojen för packboxbyte förra sommaren. Byts oljan då?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eventuellt en idiotfråga, men folk på den här tråden brukar ju vara snälla...
Såg i senaste Bike att man bör byta olja i framgaffeln vartannat år. Jag lämnade in hojen för packboxbyte förra sommaren. Byts oljan då?

Jag törs nog nästan garantera det. :)

Gaffeln måste demonteras totalt för att man ska kunna byta packboxen. Jag kan inte tänka mig att det finns en MC-mek i hela den utvecklade världen som vid en sådan situation samlar upp och häller tillbaka gammal olja i gaffeln. :)

Det går inte bara att öppna i botten och låta all olja rinna ut. Man måste vända allting upp-o-ner och pumpa flera gånger för att få ut allt.

Om packboxen fallerat så blir nog oljan dessutom inte sällan skitig så där finns ytterligare en anledning att byta allt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag törs nog nästan garantera det. :)

:Bugar
Skönt. En sak mindre att fundera på. Jag vill ju köra, inte hålla på & skruva...

Ett sätt att kontrollera sånt där är ju att kolla på kvittot ifrån servicen/reparationen. Det brukar ju stå särredovisat de oljor, skruvar, packboxar etc. som förbrukats under servicen.

En MC-mek med den minsta uns av yrkesstolhet byter olja i gaffeln. Det handlar ju inte om så stora mängder. 0,55 liter om jag inte minns fel. (Och då är det lagom irriterande att oljan säljs på halv-liters-flaskor ....)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
vet inte om jag skrivit det innan, men har ibland problem med att min thunder kastar ur sig nån eller några deciliter vatten vid stopp av motorn. Har inte kunnat se något mönster i när, utan nån gång bara... Fyller på till ca MAX vid kall motor. Men de gillas inte. Strax under MIN gillar den tydligen bättre.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
vet inte om jag skrivit det innan, men har ibland problem med att min thunder kastar ur sig nån eller några deciliter vatten vid stopp av motorn. Har inte kunnat se något mönster i när, utan nån gång bara... Fyller på till ca MAX vid kall motor. Men de gillas inte. Strax under MIN gillar den tydligen bättre.

Fyller du bara på i expansionskärlet?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja, några gånger har jag gjort det. Har aldrig tömt kylsystemet så har inte tänkt på nåt annat. Vad har jag missat?

Ok, ärligt talat så kan jag inte ta gift på att det spelar något roll men för mig så skulle det falla sig mer naturligt att fylla på direkt i kylaren via locket under högerhanden. Du vet du har troligen för lite vätska i systemet och då kan luften spöka med allt vad termostat m.m. heter. När spjället öppnar så trycker den ur luften som en ångkanon och det kan nog få cykeln att pinka på sig.

Så tänker jag i alla fall... :)

Och kom ihåg! Öppna inte locket på kylaren när den är varm. :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Någon mer Thunderace på Sviesta ikväll?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Dumma fotpinnar... går i när man svänger :(
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Apropå tippa så har jag precis beställt krashpuckar & "sving"-puckar (eller vad man nu ska kalla dem) på e-bay. Bilder bifogas... Totalt 500 kr med frakt.
Jag återkommer när de dykt upp med info kring hur de funkar. Eller:va kanske inte hur de funkar hoppas jag... snarare hur de passar:)

Jaha, då har man lyckats klota med dunderklumpen då :näsblod
Men jag skulle ju återkomma om hur puckarna funkade: Utmärkt! Lite repor på undre kåpan som redan innan inte var helt orörd... Så mitt råd är skaffa! :tummenupp
(Jag skulle dock inte tro att de har så stor effekt i högre farter.)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
:såjaponken Då måste du hänga ut mer... (men det blir ju coola gnistregn :rock) Skit dock i att bromsa i kurvan, se mitt förra inlägg...

Bromsa har jag inte tänkt göra, känns dumt. Men däremot så blir det automatiskt att man släpper lite på rullen, vilket inte alls är bra! Jag hänger och hänger men tydligen för lite...

Lyckades iaf att ta tiden på körningen igår och vi körde på 1.16 runt Sviesta. Ganska lagom tempo för min del. Fortare än så och de kommer hända en olycka känns de som.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hallo. Är det någon som vet skillnaden mellan thundercat årsmodell 96 och 98? Måste ha ett nytt avgassystem nämligen och undrar ifall det är nån skillnad. Tacksam för snabbt svar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top