T-acen räknas som en supersport tourer. Den är kalas på långfärd bara man inte kryper omkring i 50-70 km/h hela tiden. Den framåtlutade körställningen gör att man vill ha en viss luftkudde som håller upp överkroppen. Tyvärr är det ju så att den blir bekvämare ju fortare det går.....
Jag har haft min sen den var ny och för det mesta så har jag kört med vett innanför pannbenet. Den är nu snart uppe i 3000 mil och den drar ingen olja alls. På långfärd med maxlast (tre fulla väskor och passagerare) drar hojen ca 0.47 liter milen om man snittar 90 km/h.
Ska man bara inte ut i skogen är T-acen ett utormodentligt val. Är man lite mer mogen än en 20-åring som absolut måste ha en R1:a (bara för att det är en R1:a....) är T-acen ett mycket bättre val. Prestandan är nästan identisk med de första årgångarna av R1-orna, men den är dock ett mycket förståndigare och mer ekonomisk val än en R1:a. Långfärd med passagerare och packning på en R1:a? Glöm det!
Byte av kolvringar är ett omfattande jobb. Det får man knappast gjort för under 5-7.000 kr om man går till en verkstad. Sköter du det på egen hand kanske du kan göra det för 2.000 kr.
Att jämföra T-acen mot en gsx 750f är ju kränkande!
T-caten och suzukin kan vara ganska lika, men T-acen lirar i en annan division! T-acen skall ju jämföras med sina likar i supersport tourer-klassen. D.v.s. Blackbird och Hayabusa. Den är dock smidigare än dessa två hojar. Lite effektsvagare, men sportigare pga lägre vikt. Du märker skillnad i accelerartion först i farter över 160 km/h.... (dvs när du lägger i treans växel)
Så fort det börjar svänga lite får dessa "fåglar" finna sig vid att vara Thunderstruck!!!
Med tanke på vad man får för pengarna är T-acen ett mycket bra val idag.
G-man (181 cm 79 kg
)