Du bör byta olja oftare. Milen spelar inte lika stor roll som att man byter ofta. Man behöver heller inte köpa de dyraste oljorna så länge kvaliteten är likadan.
Den här hojen har inte varit påställd alla år sen 2006 så det är i hög grad därför som "åren dragit iväg" när det gäller oljan. När hojen kom ut så var oljebytesintervallet på dessa hojar 600 mil men någongång omkring 2001 så ändrade sig yamaha och ökade på till 1000 mil för dessa hojar. (Sa i.a.f. yamma-återförsäljarn till mig.) Filtret behövde redan enligt de gamla bestämmelserna bara bytas var 1200 mil men jag byter alltid filter samtidigt som oljan.
Jag byter inte efter kalender. Jag byter efter mil och körstil. Om oljan efter 250 miljoner år helt plötsligt skulle få för sig att stelna i hojens oljekanaler så lär det nog lika gärna kunna ske 30 minuter efter bytet som efter 30 månader. En titt i det gamla oljefiltret visar dock att det inte kan påvisas nån uppbyggnad av "gegga" ens efter 8 år. Oljan flöt hur fint och normalt som helst trots sin ålder. Jag har hållit på med såna här genesismotorer i 19 år och några tusentals mil nu, och har delat motorblocken några gånger, men jag har då aldrig märkt att oljan fått för sig att klumpa sig e.dy. Så att hålla på o byta bara för bytandets skull håller jag inte på med. Med tanke på att hojarna endast körs under sommaren så lär nog effekten av någon viskositetsförändring vara marginell. Snackar vi bilmotor och -30 grader vore det förståss en annan historia.
Sen är min Thunder dessutom väldigt snällt kört. (Som förbrukningen här ovan säkert skvallrar om.
) Under dessa 8 år har hon t.ex. inte kört >200 km/h i 1 kilometer. Om jag varvade till 11 000 lite oftare än jag gör så skulle jag byta olja därefter. Men .... jag börjar nog bli för gammal för såna barnsligheter.