Några till punkter avbockade från felsökningslistan:
- Förgasarna kontrollerade och rengjorda en tredje gång. Varenda kanal och öppning har rensats med fotogen, penetrerats med tunn metallvajer samt blåsts med tryckluft. Förgasargummina synade.
- Ventilerna kontrollerade. Alla låg inom rekommenderat spel.
- Tändsensorn på vevaxeln uppmätt och ohm-värdet var helt ok.
- Huvudsäkring utbytt.
- Ytterligare några kontakter kontrollerade och rengjorda från den lilla ytsmuts som finns men allt har sett bra ut.
- Grenrörens temperatur uppmätt med IR-mätare. Det var mindre än 5 graders skillnad på krökarna som alla låg kring 350 grader. M.a.o. ytterligare en återvändsgränd.
- TPS (Throttle Position Sensor). Behövde faktiskt justeras en aning - men det hjälpte inte.
Problemet uppstår oavsett om man kör med choke eller om man varvar som vanligt. Under 3500 varv är det svårt att märka något annat än en viss "orolighet" i motorgången men kring 5000 varv uppstår det som sagt efter några sekunder en snabb varvtalsförlust på cirka 1500 varv.
Vad kan orsaka detta?!
Kan en felaktig ECU ge sådana här symptom?
PS. Förresten. De där små stjärnskruvarna till "vevaxelluckan" skulle dras med 7 Nm. Men de var loctitade! Otroligt dumt att ha stjärnskruv där men Yamaha har likväl haft det på sina genesismotorer allt sedan 1985.