Thundercat-klubben!

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Grymt snygga! :yoparty
Jag skall ta lite färska bilder på min oxå, men solen får komma tillbaka först.
Jag har två frågor:
1. Ni som har B.O.S, har ni kört med era på bana och isåfall vad blev mätvärdet i dB?
2. Snygga "nät" i lufthålet bak, jag funderade på att sätta sådana fram på sidokåporna där man ser motorn. Vad tror ni om den idén. För mycket :confused: eller blir det coolt :)
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Thunder skrev:
2168896 Grymt snygga! :yoparty
Jag skall ta lite färska bilder på min oxå, men solen får komma tillbaka först.
Jag har två frågor:
1. Ni som har B.O.S, har ni kört med era på bana och isåfall vad blev mätvärdet i dB?
2. Snygga "nät" i lufthålet bak, jag funderade på att sätta sådana fram på sidokåporna där man ser motorn. Vad tror ni om den idén. För mycket :confused: eller blir det coolt :)



1, tror det var 96 eller 98 med eller utan insatsen kommer inte riktigt ihåg eller om det stämmer eller om jag bara ljuger nu igen.

2, tänkte på det med men ska vänta tills jag ska byta olja och filter för då ska man ju av med sido-kåporna.

har även ett selth kåpa framm med blåmetallic kåpskruv på (riktigt coolt). men inte med på dessa bilder som jag la ut förut.
 

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thundercat
SKickar upp en bild på min kisse efter lite plastning och fix efter marksyning för 1 år sedan. Körde den som fighter ett tag.
 

Bifogat

  • moppen.jpg
    moppen.jpg
    89.2 KB · Visningar: 166

w00t

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
kramfors
Hoj
R6 99a
Är det någon här som har nått tips på hur man "pallar upp" en Cat på bästa sätt? har tagit bort kåpor redan.

Jag ska byta packboxar i framgaffeln, därför jag undrar hur man ska få den att stå utan att belastas något på framhjulet, måste ja ta bort avgassystemet så jag kan ställa den på motorn!?!?! :va alla svar välkomnas även eventuella idiotförklaringar :pannkyss

Mvh Jeff
 
Last edited:

Laverda750

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
YZF600R och Laverda750
Har du någon balk i taket så kan du alltid hänga upp hojen, annars finns det depåstöd som man fäster i röret till styrkronan. :tummenupp
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
w00t skrev:
2194208 Är det någon här som har nått tips på hur man "pallar upp" en Cat på bästa sätt? har tagit bort kåpor redan.
Mvh Jeff

Vi kör alltid med spännband i taket när vi har möjlighet. Har man ingen bra takbalk så kan man väl lika väl köra den under en grov trädgren, en stadig trapp, altantak, bro/viadukt, gungställning, klätterställning på en lekplats, balk mellan två biltak (med rails :7peta) mm mm. Finns många mer eller mindre bra idéer.

Ta ena änden på spännbandet och trä det runt styrkronan och sen spänndelen i taket. Sen är det bara att pumpa upp den så framhjulet lättar från marken. Det är stabilt som ...

Dal-Mausen
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Hade tänkte skaffa mig en Thundercat också. Ska kolla på en nästa vecka och tänkte ställa lite frågor till er ägare.. :)

När är det serviceintervall på dessa? Och vid vilket miltal är det ventiljustering, alltså mer omfattande service. Den jag ska kolla på har knappt rullat 2400mil.
Är inte helt säker men verkar inte finnas någon servicebok med, hur stor nackdel är det? Något speciellt jag bör kolla som på den, typ något specifikt thundercat problem. Bör kanske tilläggas att det är en -98.

För övrigt kan jag inte uttala mig om cykeln eftersom jag inte sett den ännu mer verkar som den är i gott skick.
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Eftersom min Thundercat ´97 blev stulen för några veckor sen och räknar med tjafs med försäkringsbolaget när det gäller utbetalning/värdering av den -behöver därför skaffa mig lite pris underlag. Det finns inte så många till salu och undrar därför om någon har en prislista på begagnade Thundercat (Bike och andra tidning brukar publicera dessa).. eller andra tips.

Släpp inte ut cat'en på kvällen :mad:
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
fart freak skrev:
2217490 Eftersom min Thundercat ´97 blev stulen för några veckor sen och räknar med tjafs med försäkringsbolaget när det gäller utbetalning/värdering av den -behöver därför skaffa mig lite pris underlag. Det finns inte så många till salu och undrar därför om någon har en prislista på begagnade Thundercat (Bike och andra tidning brukar publicera dessa).. eller andra tips.

Släpp inte ut cat'en på kvällen :mad:

Trist att höra att även catter försvinner. Trodde man kunde vara lugn med ett gammalt lok i dagens läge.

Har inte sett begagnatpriser i Bike på ett tag. Tror att de har den i deras begagnattidning. I Maj 2005 såg det iaf ut så här
1996 36000kr
1997 39000kr
1998 42000kr
2000 47000kr

På blocket verkar ju folk vilja ha mellan 35000--45000 beroende på skick.

Har du bestämt vad det blir nu då?
/N
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Skrev ett inlägg här för nån dag sedan med tips inför kollen på en thundercat men inget svar. :(

Jaja, har nu börjat tveka och funderar på att istället köpa mig en R6a igen. Finns det någon anledning till att jag inte skulle välja R6a framför Thundercat? De jag kanske kan se är att vi tänkt åka på en hyffsad långtur till sommaren och då kanske thundercaten bjuder på mera komfort på landsvägen?
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
ninan skrev:
2217562 Trist att höra att även catter försvinner. Trodde man kunde vara lugn med ett gammalt lok i dagens läge. /N

Tack Nina, fick även veta 2006 begagnad prislist: 37000sek

Trodde inte heller en nästan 10 år gamal cat var direkt eftertraktad, men ack så fel man hade. Hade haft den i 6 år, besökt medelhavet några ggr med henne, nordkapp, osv [blir lite tårögd nu.... snyfft]

Är student o ej råd o lägga pengar emellan i nuläget, så får avvakta. En Firestorm, TRX eller en cross blir det nog på sikt.

dsundelin skrev:
2217614 Skrev ett inlägg här för nån dag sedan med tips inför kollen på en thundercat men inget svar. :(

Som du själv säger, mer komfort absolut. Räkna med betydligt billigare försäkring (genom TH), mindre stöldbegärlig (trodde jag), cat'en är dessutom snällare om man gör fel (som tex du väljer fel växel i en kurva). Sen är en cat lite ovanligare än en R6'a som halv planeten äger...
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
dsundelin skrev:
2217614 Skrev ett inlägg här för nån dag sedan med tips inför kollen på en thundercat men inget svar. :(

Jaja, har nu börjat tveka och funderar på att istället köpa mig en R6a igen. Finns det någon anledning till att jag inte skulle välja R6a framför Thundercat? De jag kanske kan se är att vi tänkt åka på en hyffsad långtur till sommaren och då kanske thundercaten bjuder på mera komfort på landsvägen?
Jag kan försöka kolla serviceintervallen när jag kommer hem, sitter på jobbet några timmar till... (Skicka gärna PM så jag kommer ihåg det... ;) )
Men jag tror att det är ventiler vid 4.000 mil, är dock inte säker.
Sen vet jag inte om intervallen är ändrade för denna också? Det ska ju vara service var 600:e mil, men R1-nissarna snackar ju om att Yamaha ändrat intervall till var 1000:e mil.
Ska skicka in min på 3000-milaservice nu ändå, så jag kan ju höra med dem. Om man får nån tid...

Annars e det väl inga specifika modellproblem, vad jag vet. Har du läst igenom trådarna som finns här?
Jag gjorde det för några veckor sedan när jag köpte min och kom fram till samma som jag gjorde första gången jag köpte min Cat - klockren! :)
Såg nåt om att man ska kolla så inte 2:an hoppar ur vid gaspådrag. Kommer inte på nåt annat.

Skön hoj att åka på, 2 funkar fint också. R6:an har väl lite annan motorkaraktär, kan jag tänka mig. Tycker dock att min Cat räcker till lagom, utan att utmana ödet, som min Ninja gjorde...
Billig försäkring är väl ett stort plus i dagens läge?

Ang. prisbilden som nån annan frågade om, så ligger det nog som sagt mellan 35-45.000. Jag gav 40.000 för min för några veckor sedan. -97:a, 2.750 mil, välservad, gott skick, 2 uppsättningar fräscha däck. Kändes absolut inte som ett överpris, ej heller fuffens-billigt... :brinnerup
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Hej!

Har en 97:a, går kanonfint i motorn normalt sett, men behöver hjälp, snabbt!

Den går finfint upp till 9000 rpm, när det börjar pinna på, registret 9-13000 rpm så hackar det, antingen hänger inte tändning eller soppan med, någon som haft liknande problem? Den rycker smått, som tändningen skulle brytas eller inte nog med soppa...

Vad är enklaste sättet att komma åt tändstiften?

Den började konsta sig strax efter jag kört på V-power soppa...
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
dsundelin skrev:
2217714 Ah nu fick jag ju massa fina svar! Tackar! :Bugar :Bugar

Hård du har PM!
Här har du serviceprotokollet jag snackade om: Serviceprotokoll YZF 600
Som sagt, kan inte garantera att det stämmer fortfarande, om intervallen är ändrade.

rfb skrev:
2218176 Hej!

Har en 97:a, går kanonfint i motorn normalt sett, men behöver hjälp, snabbt!

Den går finfint upp till 9000 rpm, när det börjar pinna på, registret 9-13000 rpm så hackar det, antingen hänger inte tändning eller soppan med, någon som haft liknande problem? Den rycker smått, som tändningen skulle brytas eller inte nog med soppa...

Vad är enklaste sättet att komma åt tändstiften?

Den började konsta sig strax efter jag kört på V-power soppa...
Känner tyvärr inte igen problemet.
Kika gärna här, om du inte har hittat det innan: Servicemanualer & användarhandböcker .
Kolla under Yamaha, där hittar du bl.a. Haynes-handboken. Ladda ned o spara, kan vara bra o ha! :)
Där borde ju åtminstone stå hur du får isär prylarna på enklaste sätt.
Får du inga goa tips här, så kan du ju alltid plocka isär o kika om du hittar nåt uppenbart fel.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Att få loss tändstiften är inte det lättaste om du inte skall montera av alla kåpor, tanken, luftburken.......osv. Jag plockade av alla kåpor sedan använde jag en spärrnyckel med rätt tändstiftshylsa, fick sitta och dra två/tre hack i taget på dom inre. Men det gick till slut. Hade nog varit enklare och plocka av både tank och luftburk.
Jag har det omvända problemet som du har, dvs den bludrar på låga varv. Men det beror på att den är Dynojet-kittad har jag fått reda på.
Vad det är som orsakar ditt problem är ju inte lätt att analysera via datorn, men testa att byta filter, stift och rengöra förgasarna. Skulle det inte funka så lutar det väl åt något elektriskt knas.
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Håller på o boka 3.000-milsservice nu.
Protokollet ovan är gammalt och gäller inte riktigt längre, för de har ändrat till 1.000-milsintervall på vår hoj också. Så ventiljust. bör väl infalla vid 4.000 mil då, antar jag.

En 3.000-milsservice verkar ligga på 3.200-3.300 kr. Och det är väl "lilla" servicen då (se 600 mil i protokollet).
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Hård skrev:
2218994 Håller på o boka 3.000-milsservice nu.
Protokollet ovan är gammalt och gäller inte riktigt längre, för de har ändrat till 1.000-milsintervall på vår hoj också. Så ventiljust. bör väl infalla vid 4.000 mil då, antar jag.

En 3.000-milsservice verkar ligga på 3.200-3.300 kr. Och det är väl "lilla" servicen då (se 600 mil i protokollet).

Fin fint! Skönt med en ökning till 1000mil. Är ganska tätt med 600, känns ju nästan lite motard. :brinnerup :tungan
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top