Tidernas bästa låtar?

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Tycker personligen att Roads av Portishead ligger väldigt högt upp på listan. Perfekt låt att ha i bilen när man åker hem från jobbet mitt i natten.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Tjurdynga! Har man inte hört gruppen innan så provlyssnar man före man köper.

Då lyssnar man hos sin skivnasare, på vinyl. MC5 ska inte digitaliseras i en sugig MP3 konverterare!

Dessutom rockar alla låtarna på min lista. Det går inte att säga vilka tre låtar som är bäst så därför sket jag i det och skrev upp bra låtar som inte listats tidigare. Tre är för få.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
berggren_martin skrev:
Hur mycket "rockar" kraftwerk egentligen? Jävla synthare! ;)

Till skillnad från vissa inskränkta personer så är jag villig att ge all musik en chans. Fast inte trance och rave eftersom det inte är musik. :D

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Goodstuff skrev:
Då lyssnar man hos sin skivnasare, på vinyl. MC5 ska inte digitaliseras i en sugig MP3 konverterare!

Dessutom rockar alla låtarna på min lista. Det går inte att säga vilka tre låtar som är bäst så därför sket jag i det och skrev upp bra låtar som inte listats tidigare. Tre är för få.

Du har ju blivit gaggig på riktigt! :kocko :tungan

1. En mp3 kan visst låta bra, förutsatt att man har konfiggat output-plugin:et ordentligt när man portar wav:en/CD:n till mp3.

2. Se på punkt 1.

:arsele :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:
Du har ju blivit gaggig på riktigt! :kocko :tungan

1. En mp3 kan visst låta bra, förutsatt att man har konfiggat output-plugin:et ordentligt när man portar wav:en/CD:n till mp3.

2. Se på punkt 1.

:arsele :rolleyes:

DAMN!!! NÖRDVARNING på det inlägget du! Putta o plugga hit och dit, hur gör man med spriten?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
abstruse skrev:
Nej, en mp3:a kan aldrig låta bra :7peta

Den kan bara låta sämre och "sämre" räknas inte som "bra" enligt mig. Har förresten aldrig hört en mp3-spelare ge ifrån sig en ens godkänd ljudbild. Då kör ändå stora delar av bekantskapskretsen med den där skiten i olika konstillationer. Själv har jag ljudkort med 5.1, optiska och koaxiala digitala ut-/ingångar osv. men tycker ändå att datorn är totalt otjänlig för musikhantering.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Nej, en mp3:a kan aldrig låta bra :7peta

Den kan bara låta sämre och "sämre" räknas inte som "bra" enligt mig. Har förresten aldrig hört en mp3-spelare ge ifrån sig en ens godkänd ljudbild. Då kör ändå stora delar av bekantskapskretsen med den där skiten i olika konstillationer. Själv har jag ljudkort med 5.1, optiska och koaxiala digitala ut-/ingångar osv. men tycker ändå att datorn är totalt otjänlig för musikhantering.

Men snälla nå'n! Jag jämför inte med när jag sitter och lyssnar på mina Tandberg och Rotel HDCD:n samt dito märkta CD:s. Men det kan låta bra trots att man har 80%:s ljudkvalitetsbortfall relativt CD-kvalitet. Men du kanske sällar dig till de religiösa fanatiker som rynkar på näsan så fort man inte betalt X antal pesetas för blott kablarna och sålunda har någon flashig logo på såväl signal- som högtalarkablar? Isåfall, EOD. Dessutom finns det alltid någon tomte som bara sitter på vinyl och ratar allt som inte är rörförstärkare. Missförstå mig inte, jag är hifi-fantast, men någon dj*vla måtta på ljudfjanteriet får det vara.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
abstruse skrev:
Men snälla nå'n! Jag jämför inte med när jag sitter och lyssnar på mina Tandberg och Rotel HDCD:n samt dito märkta CD:s. Men det kan låta bra trots att man har 80%:s ljudkvalitetsbortfall relativt CD-kvalitet. Men du kanske sällar dig till de religiösa fanatiker som rynkar på näsan så fort man inte betalt X antal pesetas för blott kablarna och sålunda har någon flashig logo på såväl signal- som högtalarkablar? Isåfall, EOD. Dessutom finns det alltid någon tomte som bara sitter på vinyl och ratar allt som inte är rörförstärkare. Missförstå mig inte, jag är hifi-fantast, men någon dj*vla måtta på ljudfjanteriet får det vara.
Riktigt så frälst är jag inte. Man behöver inte ha en "värstinganläggning" för att upptäcka att mp3 låter skit. Och varför lyssna på något om man inte tycker att det låter bra?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
berggren_martin skrev:
Riktigt så frälst är jag inte. Man behöver inte ha en "värstinganläggning" för att upptäcka att mp3 låter skit. Och varför lyssna på något om man inte tycker att det låter bra?

Håller med. Fast att tala med apsnusen om det där är lönlöst. Han kör ju tex Kawasaki fast han vet att det inte är så bra som annat.

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
3. Mustasch - I hunt alone
2. Metallica - Fade to black
1. In Flames - Ordinary story

Vet inte om de är de bästa jag vet, men dom är bra som fan.
In Flames rules!! :yoparty :tummenupp

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Håller med. Fast att tala med apsnusen om det där är lönlöst. Han kör ju tex Kawasaki fast han vet att det inte är så bra som annat.

Snicksnack, dj*vla löjligt att börja dividera mp3 gentemot CD/vinyl när vi enbart omnämnde mp3 för att kunna provlyssna ny okänd musik, i syfte att se om man ska köpa album eller inte. Att vederbörande_berggren inte vet att jag har stereon i centrum i mitt vardagsrum må vara hänt, men du din dront borde ju veta bättre. Men, jag är ju lika dum jag, jag går ju på ditt provocerande varenda dj*vla gång... :rolleyes: :tungan

Nåväl, era sk*thögar. Här är dagens tre låtar:

1. Honey is cool. - "Homecomings"
2. Rupert Hine - "The Most Dangerous of Men"
3. Brian Eno - "The Fat Lady of Limbourg"

Edit: Jag ändrar mig, låt två ska vara "Wildest wish to fly", samma artist, rockar phett!

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
abstruse skrev:
löjligt att börja dividera mp3 gentemot CD/vinyl när vi enbart omnämnde mp3 för att kunna provlyssna ny okänd musik
Mp3 är helt suveränt när det gäller provlyssning av ny musik, men jag tycker fortfarande inte att det låter "bra".

Åter till ämnet... Är egentligen ingen låtlyssnare utan mer en albumsträcklyssnare. Men ska man nämna några "alla tiders låtfavoriter" så är dessa av olika anledningar goda kandidater:

Bob Dylan: Desolation row
Pink Floyd: The division bell
SRV: Tin pan alley

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Snicksnack, dj*vla löjligt att börja dividera mp3 gentemot CD/vinyl när vi enbart omnämnde mp3 för att kunna provlyssna ny okänd musik, i syfte att se om man ska köpa album eller inte. Att vederbörande_berggren inte vet att jag har stereon i centrum i mitt vardagsrum må vara hänt, men du din dront borde ju veta bättre. Men, jag är ju lika dum jag, jag går ju på ditt provocerande varenda dj*vla gång... :rolleyes: :tungan

Jag vet and I löööv it! :yoparty

abstruse skrev:
Nåväl, era sk*thögar. Här är dagens tre låtar:

1. Honey is cool. - "Homecomings"
2. Rupert Hine - "The Most Dangerous of Men"
3. Brian Eno - "The Fat Lady of Limbourg"

Edit: Jag ändrar mig, låt två ska vara "Wildest wish to fly", samma artist, rockar phett!

Honey Is Coll är ju klart undervärderade. Ladda hem The Knife när du ändå håller på j*vla ljudmarodör....

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Jag vet and I löööv it! :yoparty

Tro det eller ej, men imorgon har jag skaffat frimärken också... [...tittar på ett kuvert lite längre bort, du vet vad...]

Goodstuff skrev:
Honey Is Coll är ju klart undervärderade. Ladda hem The Knife när du ändå håller på j*vla ljudmarodör....

Jodå, Karin, brorsan & Co rockar, men är väl måttligt förtjust i the Knife. F ö lyssnar jag sällan på mp3, det är bara när man vill kolla upp något nytt. Musik ska köpas, lyssnas på i soffan och så ska man ha en ask att ställa i hyllan. Det hör till.

Edit: Jag laddar ingen musik. Bränner knappt några skivor heller. Att gå och handla musik är ju ett nöje! Jag glömmer inte förr, när farbror var ung, när man gjorde sina söndagsresor till Skivhugget för att gå omkring i timmar innan man var klar. Nu för tiden är man ju bekväm och köper CD på nätet istället. Men, iaf, för att komma till någon sorts ointressant poäng så är det iaf något visst med att strosa omkring i en "riktig" skivaffär.

Last edited:

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Skitsvårt ... finns så mycket bra musik beroende på humör m.m.

Men men ... tre riktigt bra är:

Smashing Pumpkins - Disarm

Danzig - Killer Wolf

Refused - Pump The Brakes

:hej

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati Monster S4
ok, ska väl lista några låtar jag med. För tillfället lyssnar jag på...

Metallica - One, DAMAGE INC är fin att vakna till på morron
Jamiroquai - Canned Heat
Big bad voodoo daddy - Maddest kind of love

sorry, måste lägga till några fler...

Creed - One
U2 - Mysterious ways
STP - Plush
Alice in chains - Down in a hole
Puddle of mud - Drift and die
RHCP - Roadtrippin å resten av Californication
Skid Row - Remember you (2003)
The white stripes - Seven nation army
DAD - laugh n a half
House of pain - Jump around

osv osv ....
om man har tråkigt kan man ju lyssna på...

2 live crew - me so horny
eddie meduza - skinnet
Dubliners - Seven drunken nights :fyllisar

Jokela

Guest
Finns alldeles för många bra låtar men den nuvarande favoriten är:

Opeth - The Leper Affinity :bow

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...