Tidernas främsta motorcyklar

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Dr.Bike skrev:
Mjaa... möjligen var HELA japanska mcindustrin helt styrd av Amerikanska marknaden här...
Se bara på Yamaha YZ750R he-te, den ser ju ut som en tub Pepsodent ultra whitening!

Men ja, alla hojar hade FULA kombinationer detta årtionde.
Min däremot ser ju anständig ut...

Blä på dig själv! Din lilla gröna groda! :hihi
Min pappa är mycket starkare!

Hahaha men min pappa är snabbare än din!!! :hihi
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hmmmmm.... fortfarande grävmaskiner o sånt....

Jaja... bomber till Discovery eller inte. Grävmaskinens storlek blir inte relevant förrän man sett dom live eller satt något i relation till dom.
Eftersom det ändå inte verkar bli nåt vettigt MC snack här (alla vet ju att Dr.Bike är klokast på forumet och att Honda är det banbrytande märket :tummenupp ) så får jag väl visa bilder på grävmaskiner. :lol

Malága 2005, Caterpillar Training & Education Center :hihi
 

Bifogat

  • Caterpillar 2.JPG
    Caterpillar 2.JPG
    90.8 KB · Visningar: 110
  • Caterpillar 3.JPG
    Caterpillar 3.JPG
    138 KB · Visningar: 126
  • Caterpillar 4.JPG
    Caterpillar 4.JPG
    134.1 KB · Visningar: 111
  • Caterpillar 1.JPG
    Caterpillar 1.JPG
    125.4 KB · Visningar: 159

Dr.Bike

Guest
:tummenupp

Och: f-n preciis de bilderna jag saknade i min caterpillar-samling!
Shyrre!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
HAHAHAHA först när jag läste rubriken så blev ja skitförbannad eftersom ja läste det kl 23.22...men sen blev det bara kul att läsa när det visa sig att det inte var motorcyklar.....fan va knäckta ni måste ha blivit....eller lite dumma :tungan
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Esquire skrev:
Jag saknade Suzuki Katana på den där listan. :(
Iofs kanske inte något tekniskt underverk. Men designmässigt låg den på en helst annan nivå än sina samtida motståndare.
Agree. Dessutom saknar jag Vincent på listan. Den var ett underverk på sin tid.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Min kom 5:a :arsele

The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Lantis skrev:
The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD

Då gjorde det inte så mycket att det var grävskopor istället, vilka skit hojar :tungan
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Lantis skrev:
Min kom 5:a :arsele

The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD

Design kan ju betyda både styling och teknisk konstruktion.
Alla ovanstående maskinerna har ju kanske inte betraktats som tekniska under, åtminstone inte om man tittar på dom lite äldre maskinerna.
Man kan ju också ifrågasätta om den där "MTT Y2k Turbine Superbike" skulle
få vara med, det verkar vara närmast en experimentmaskin...

Ducati 916 var, och är fortfarande en snygg maskin, tekniskt låg den också bra till när den kom.
Fortfarande är det ganska ovanligt med enkelsving bak, ljuddämpare under sadeln har ju många andra tillverkare apat efter, och vad det gäller prestanda så visst finns det maskiner som går mycket bättre idag, men en dag blir ju även de ifrånåkta...

Eftersom det är en lista baserad på en massa tyckande och inte fakta blir det alltid någon som tycker att det är fel, sammantaget blir väl vinnaren en kompromiss av allt, teknik, utseende och prestanda.
När det gäller utseende så kan väl få tycka att det finns någon egentlig konkurrent från japan?
Någon nämnde något om dekaler, Duccarna behöver inte en massa dekaler för att få ställas ut på "The Guggenheim Museum of Art" i New York, en snygg design räcker långt.

Tramset om volymgränser i SBK hör väl inte hemma här men eftersom det också var uppe: Ducati satte inte tidigare års reglemente, det gjordes på annan nivå.
Alla andra tillverkare fick möjlighet att utnyttja gränserna men Ducati var bäst på det, helt enkelt!

Nu är det volymmässigt utjämnat, fyrorna vinner på grund av sin högre effekt, är det någon som tjatar om att twinnarna är handikappade?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Dr.Bike skrev:
Sen kom Honda 750 Four.....

Allt sedan dess har det varit honda.

Ok några andra japanska märken finns visst, men de är dagsländor i jämförelse...
Skitsnack.
Om du nu inte kommit ur 70-talet ännu så är det nog dax, det har hänt en del och Suzuki inledde 85 supersporthojarnas framfart, 92 var det iofs Honda igen med Fireblade men så 98 var det Yamaha som slog knock med R1an.
Där mellan har Kawa(zzr1100) haft snabbast hoj senare Honda(Blackbird) och nu Suzuki(hayabusa).

Så alla vet vad de gör och det enorma försprång man kan uppleva Honda hade en gång i tiden är puts väck.

Dessutom anser jag att man ska vara lite korkad om man anser att nån turbindriven specialhoj är en av de främsta hojarna, dels är den skitful och dels kan jag inte tänka mig att den där har påverkat utvecklingen ett skit.

Värdelös lista i min mening, verkar extremt ensidig, CB750 är visserligen självskriven för listan, men vad sjutton en hel del av de där känner jag inte har påverkat nåt på de moderna hojarna alls.
Motoguzzi V8 liksom, hojfan kom knappt runt banan, sen får den låta hur fint den vill.
 
Last edited:

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Tiger302 skrev:
Gsxr -85 borde ju vara med. Ursporthojen no1.

Om man nu ska prata om första R-hojen/ursporthojen i modern tid så ligger CB 1100 R fyra år före GSXR 750.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sören skrev:
Om man nu ska prata om första R-hojen/ursporthojen i modern tid så ligger CB 1100 R fyra år före GSXR 750.

Jo om du räknar halvkåpa som sporthoj, men annars om du menar aluminiumram, helkåpa, kompakta mått, ätt vikt vad får du fram då?
Jo GSXR750R 85.
Visst Honda kom med sin VF1000R året före men den väger faktiskt bly.

CB1100R var dessutom en mycket dyr hoj, och även om man ju kunde köpa dem så var de väldigt sällsynta.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Silwer skrev:
Skitsnack.
Om du nu inte kommit ur 70-talet ännu så är det nog dax, det har hänt en del och Suzuki inledde 85 supersporthojarnas framfart, 92 var det iofs Honda igen med Fireblade men så 98 var det Yamaha som slog knock med R1an.
Där mellan har Kawa(zzr1100) haft snabbast hoj senare Honda(Blackbird) och nu Suzuki(hayabusa).

... "och nu ZZR 1400 -06" borde nu nog ha skrivit.
Iallafall om man ska tro Kawasaki själva.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ingen som spelade in programmet o kan lägga upp?

Satans jeffla grävmaskiner! :huvet
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Silwer skrev:
Jo om du räknar halvkåpa som sporthoj, men annars om du menar aluminiumram, helkåpa, kompakta mått, ätt vikt vad får du fram då?
Jo GSXR750R 85.
Visst Honda kom med sin VF1000R året före men den väger faktiskt bly.

CB1100R var dessutom en mycket dyr hoj, och även om man ju kunde köpa dem så var de väldigt sällsynta.

Sällsynt eller inte, det finns nog inget land i världen som har så många CB 1100 R per hojåkare som Sverige.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Zee skrev:
Ingen som spelade in programmet o kan lägga upp?

Satans jeffla grävmaskiner! :huvet
Du kan vara lugn.
Det blev inget program.
Sakerna och hojarna som diskuterar kommer från Röde Baronens länk om Y2K turbinhojen.
Vi får hoppas att det där programmet sänds nån annan gång.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top