Lantis skrev:
Min kom 5:a
The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:
THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD
Design kan ju betyda både styling och teknisk konstruktion.
Alla ovanstående maskinerna har ju kanske inte betraktats som tekniska under, åtminstone inte om man tittar på dom lite äldre maskinerna.
Man kan ju också ifrågasätta om den där "MTT Y2k Turbine Superbike" skulle
få vara med, det verkar vara närmast en experimentmaskin...
Ducati 916 var, och är fortfarande en snygg maskin, tekniskt låg den också bra till när den kom.
Fortfarande är det ganska ovanligt med enkelsving bak, ljuddämpare under sadeln har ju många andra tillverkare apat efter, och vad det gäller prestanda så visst finns det maskiner som går mycket bättre idag, men en dag blir ju även de ifrånåkta...
Eftersom det är en lista baserad på en massa tyckande och inte fakta blir det alltid någon som tycker att det är fel, sammantaget blir väl vinnaren en kompromiss av allt, teknik, utseende och prestanda.
När det gäller utseende så kan väl få tycka att det finns någon egentlig konkurrent från japan?
Någon nämnde något om dekaler, Duccarna behöver inte en massa dekaler för att få ställas ut på "The Guggenheim Museum of Art" i New York, en snygg design räcker långt.
Tramset om volymgränser i SBK hör väl inte hemma här men eftersom det också var uppe: Ducati satte inte tidigare års reglemente, det gjordes på annan nivå.
Alla andra tillverkare fick möjlighet att utnyttja gränserna men Ducati var bäst på det, helt enkelt!
Nu är det volymmässigt utjämnat, fyrorna vinner på grund av sin högre effekt, är det någon som tjatar om att twinnarna är handikappade?