Tidernas främsta motorcyklar

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Mr Vader skrev:
rolig skapelse... men hur körbar kan den blyklumpen vara... :va


Inte överdrivet körbar mer än rakt fram :tungan
 

sandstream

Guest
V-Gurra skrev:
Säker på att det inte var farstun du var uppväxt i :7peta
Förklaring: Grävmaskin använder man att gräva med, om det är betong i sandlådan så kan man behöva något annat att gräva med än en spade, t ex en grävskopa. Övertydligt? Ja, men det behövdes tydligen.
Bara du själv förstår så :hihi
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Dr.Bike skrev:
BMW R90S: Helt riktigt, Honda leder inte effektligan, och har väl inte gjort det sedan mitten på 80-talet?
Hondas man i Europa, som f.ö intervjuades i extramaterialet på förra årets Mastrebike DVD sa ungefär följande:

"Vi vill inte, även om vi kan, lägga oss högst upp i effekttoppen, men det är inte de konsumenterna vi talar till, och då våra undersökningar visar att detta inte är vad kunden behöver, utan snarare körbarhet, tillförlitlighet, komfort osv så är detta f.n Hondas policy"

Vad ska man säga om det då?
Bullshit?
Eller kan det vara så att han har rätt?

Möjligt.

Men att bevisa det för en adrenalinstinn hanne som bara MÅSTE ha den hoj som vann Masterbike, eller har högst toppfart/antal hästar, hur går det?
Troligen lättare att omvända alla muslimer till kristendomen...

Men säger ju någon: OM det hade varit bättre med en mer sansad hoj, hur kommer det sig att de inte vinner på banorna då, eftersom ju detta skulle ge en lättkördare hoj?

Tjaa, två saker slår mig:

1. De hårigaste killarna som ÄR värst att köra köper inte Honda av ovannämnda skäl.

2. På bana rular effekt då både chassin och förare ligger inom såna små marginaler att de i princip är jämnbördiga. Det krävs en Rossi för att ta en på papperet sämre cykel till GP-segrar.


Det är ju inte så att Honda säljer mest av Japsen när det gäller litermaskinerna, men de säljer inte heller speciellt få.
Så med tanke på att de säljer hyfsat med vassa maskiner och samtidigt är det största märket borde säga en del om deras marknadstaktik.

Försäljning Januari - September 2005
GSXR 1000, 178 varav 8 sidoimport
YZF 1000 R1, 147 varav 26 sidoimport
CBR 1000 RR, 108 varav 3 sidoimport
ZX 10 R, 54 varav 5 sidoimport

Totalstatistik tvåhjulingar
Honda 13,4%
Yamaha 11,4%
Harley Davidson 10,7%
Kawasaki 7,9%
Suzuki 6,9%

Så med beaktande av marknadsandel säljer Suzuki otroligt många GSXR 1000.

OBS! Jag står inte för att alla siffror blivit exakta.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Silwer skrev:
Den har inget där att göra, maken till ful hoj bläk.
Den borde nog vara med på groteskaste största bilmotorförsedda hojlistan.

Uppenbarligen finns det de som tycker den är det bästa man kan få för pengar ... den säljs ju!! :hihi

Att diskutera subjektiva företeelser kan man göra till döddagar utan att någon har kommit en mm längre i världens utveckling :D
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
jP skrev:
Tips ikväll:

"Discovery Channel 22:00 Tidernas främsta Motorcyklar.
En svindlande snabb, informativ och respektlös titt på nutida tekniska underverk. I detta avsnitt räknar man upp de tio främsta motorcyklarna genom tiderna."

FETT!!!!
tack för tipset!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
OT:
Tänk vad kul det kan vara med förutfattade meningar ibland...
Jag såg en tråd med ämnet "Tidernas främsta motorcyklar", och att Sandstream hade gjort sista inlägget i tråden....

Jag antog då direkt att det var en tråd där det diskuterades vilka som var just tidernas främsta motorcyklar, och att Sandstream just hissat Suzuki, och närmare bestämt K5'an till skyarna... :D

Kul att ha fel ibland... ;)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Den här tråden var intressant till att börja med, sen reste den sig över höjderna.
(Skulle lägga till en popcornavatar om jag kunde...)
Jag har lärt mig så mkt, börjar även ha förståelse för min fars fäbless över stora grävlingar...

Jag tycker att Matchless och Commando trots allt borde ha en plats i det prejapanska motorcykeldominerandet.

Sen, att Honda bygger "medelhojar", ja, kanske man kan säga, men hur många klarar egentligen av ett 1-1 vikteffektförhållande?
Tror de flesta är snabbare på en "lagom" hoj än på en extrem, eftersom man inte klarar av skiten, helt enkelt.
Se bara på de ggr man kör på Midlanda, en ganska snäv bana, jag kommer med mina 60 kusar och urinerar på de allra flesta som har 100 till...
Och därmed vill jag inte säga att jag är särskilt bra på att köra.

Don efter person och bana, helt enkelt.

Ok, förutom tidigarenämnda hojar tycker jag att CB 750, FZR 1000, GSX-R 750 -85 och Fajerbläjden ska va med förstås.
Designmässigt är NR 750 gud, se på Ducce 916, världens hittills vackraste hoj, som gav upphov till bla R 1, den har mer än en linje inspirerad av den.

Om vi ska se det rent mekaniskt är väl CB 650 som en Volvo 240...
Går å går å går, men ingen jävel vill varken köra den eller äga den.
Men det är väl en bragd.

Har hört att BMW och Toyota har de mest extrema toleransnivåerna i bilvärlden...
Där hör väl även Honda till, Toyota och Honda är väl de enda som tillverkar motorer som överlever 4 karosser...
Skulle det ha med rost att göra? Ja, kanske, men jag tror inte att de blivit sämre...
 

Timur Lenk

Yxta MC
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Ducati 999 Testastretta -04 Honda XR 600 -00 Ducati 900 Superlight -94
Dr.Bike skrev:
Man märker vilket årtionde skribenterna i tråden hämtar sina preferenser ifrån :hihi

Men fakta rules: Honda är über-märket genom ALLA tider ända sedan man grundligen torpederade det engelska imperiet.

Herregud det står ff anglofiler och yrar om withworthgängor och toppsmörjning med Catrol R i tanken.. de har inte kommit ikapp ÄN! :lol


blablabla

Så alla som inte enbart har hondor i garaget är oupplysta om detta eller helt enkelt dumma i huvudet?

Jag har haft många motorcyklar genom åren, även hondor, men att sticka ut hakan och påstå att de i något avseende är über är väl en aning förmätet.


Ska vi vara riktigt ärliga mot varandra så måste väl ändå 10 i topp bland gathojar vara i kronologisk ordning.


1. Cucciolo 55
2. Ducati 750 SS (kamskaft)
3. Ducati 900SS/MHR (kamskaft)
4. Ducati 500 Pantah
5. Ducati 750 F1 montjuich
6. Ducati 851
7. Ducati 750 Sport/ 900SS
8. Ducati 916
9. Ducati Multistrada
10. Ducati 999



Den kloke är alltid tvivlande, det är bara dårar som är säkra på sin sak.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Timur Lenk skrev:
blablabla

Så alla som inte enbart har hondor i garaget är oupplysta om detta eller helt enkelt dumma i huvudet?

Jag har haft många motorcyklar genom åren, även hondor, men att sticka ut hakan och påstå att de i något avseende är über är väl en aning förmätet.


Ska vi vara riktigt ärliga mot varandra så måste väl ändå 10 i topp bland gathojar vara i kronologisk ordning.


1. Cucciolo 55
2. Ducati 750 SS (kamskaft)
OSV idel grävskopor och traktorer.

Den kloke är alltid tvivlande, det är bara dårar som är säkra på sin sak.
Det handlade inte om traktortopplistan nu, den får du dra i nån annan tråd.
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Dr.Bike skrev:
Några europeiska marginalmärken finns ju oxå, och Ducati som har så många anhängare talar tyst om tiden före 916.
Och om sitt kubikhandikapp de tilläts ha i superbike i (för) många år.
År då folk verkligen trodde att de var snabbast, men i verkligheten inte hade en chans mot jämnstora maskiner. Och år då de fick sälja bra och casha in.
Detta har de gjort MYCKET förtjänstfullt, och investerat klokt så att de IDAG är snabba och bra på alla sätt.
Tacka kubikhandikappsregeln för det.

Nu är det ju så att japsarna alltid har haft sin cylinderantalshandikappsregel
i superbike men ändå aldrig lyckats vinna något (nästan).

Om tiden före 916?
ja ducati vann sitt första 125gp med Alberto Gandossi 1958

Så här ser iallafall den "rätta" 10 i topp listan ut :)

900ss 1980
cb1100r 1983
RD 500 1984
GSXR/750 1985
OW 01 1988
RC 30 1989
cbr 900rr 1992
916 1994
R1 1998
ZX10r 2005
 

Timur Lenk

Yxta MC
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Ducati 999 Testastretta -04 Honda XR 600 -00 Ducati 900 Superlight -94
Barbone skrev:
Nu är det ju så att japsarna alltid har haft sin cylinderantalshandikappsregel
i superbike men ändå aldrig lyckats vinna något (nästan).

Om tiden före 916?
ja ducati vann sitt första 125gp med Alberto Gandossi 1958

Så här ser iallafall den "rätta" 10 i topp listan ut :)

900ss 1980
cb1100r 1983
RD 500 1984
GSXR/750 1985
OW 01 1988
RC 30 1989
cbr 900rr 1992
916 1994
R1 1998
ZX10r 2005

Inte så tokigt...
den sista är dock tveksam enligt mig.
 

Dr.Bike

Guest
Barbone skrev:
Nu är det ju så att japsarna alltid har haft sin cylinderantalshandikappsregel
i superbike men ändå aldrig lyckats vinna något (nästan).

Amen....det ar ju DARFOR de inte vann!! Haja! :7peta

Om tiden före 916?
ja ducati vann sitt första 125gp med Alberto Gandossi 1958

Jojo, saklart, det var ju nastan det enda market forutom engelsmannen vid den tiden pa gp banorna. Allt annat hade ju varit forvanande.

Sen delar jag NASTAN din lista i modern tid, bara det att 1100r givetvis ar No1 :hihi
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Barbone skrev:
Nu är det ju så att japsarna alltid har haft sin cylinderantalshandikappsregel
i superbike men ändå aldrig lyckats vinna något (nästan).

Om tiden före 916?
ja ducati vann sitt första 125gp med Alberto Gandossi 1958

Så här ser iallafall den "rätta" 10 i topp listan ut :)

900ss 1980
cb1100r 1983
RD 500 1984
GSXR/750 1985
OW 01 1988
RC 30 1989
cbr 900rr 1992
916 1994
R1 1998
ZX10r 2005
Den var ok om man ser till den moderna tidens sporthojar.
Kawan på slutet är lite tveksam, dels kom den ju 04 och 05 släppte ju Suzuki sin något värre 1000r
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
CeltaniC skrev:
Japp, jag ska se det ikväll!
Skulle inte tro det.... :7peta Det gäller att läsa hela tråden...

Discovery Channel
Torsdag 3 november

16:00 - Extrema maskiner , Flygskräck – kraschlandning
17:00 - Krig på skrothögen
18:00 - Fixare och trixare , Peugeot 205 (del 1)
18:30 - Fixare och trixare , Peugeot 205 (del 2)
19:00 - Amerikanska choppers , Sydstatsbågen, del 2
20:00 - Mythbusters , Jetpack/Pyramidkraft
21:00 - No Programme Details
22:00 - FBI-arkiv , Mord i kulisserna
23:00 - Lämpligt vittne , Del 2
00:00 - Mythbusters , Jetpack/Pyramidkraft
01:00 - Kriminaltekniker , Begravda hemligheter
02:00 - FBI-arkiv , Människooffer
03:00 - Dödliga stridsvagnar , Shermanvagnen
04:00 - De dödas berättelser , Wolfgang Amadeus Mozart
05:00 - Brainiac
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Barbone skrev:
Nu är det ju så att japsarna alltid har haft sin cylinderantalshandikappsregel
i superbike men ändå aldrig lyckats vinna något (nästan).

Om tiden före 916?
ja ducati vann sitt första 125gp med Alberto Gandossi 1958

Så här ser iallafall den "rätta" 10 i topp listan ut :)

900ss 1980
cb1100r 1983
RD 500 1984
GSXR/750 1985
OW 01 1988
RC 30 1989
cbr 900rr 1992
916 1994
R1 1998
ZX10r 2005

Jävligt nära rätt tycker jag.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top