Tidernas främsta motorcyklar

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Maverick_ou812 skrev:
Du kan vara lugn.
Det blev inget program.
Sakerna och hojarna som diskuterar kommer från Röde Baronens länk om Y2K turbinhojen.
Vi får hoppas att det där programmet sänds nån annan gång.


Jaha, jag trodde att det sändes på ngn annan av Discoverys kanaler.
 

njelger

Guest
Sören skrev:
Sällsynt eller inte, det finns nog inget land i världen som har så många CB 1100 R per hojåkare som Sverige.

GSXR var ändå den trendstartande hojen...

men när man läser listan känns det som det kunde kvitta.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sören skrev:
... "och nu ZZR 1400 -06" borde nu nog ha skrivit.
Iallafall om man ska tro Kawasaki själva.

Jo, det kanske blr så, vi får se.

Sören skrev:
Sällsynt eller inte, det finns nog inget land i världen som har så många CB 1100 R per hojåkare som Sverige.

Du menade ju främst 81an och de fanns inte här, antar att några få kan finnas importerade givetvis.
Hur många av de modernare helkåpsförsedda CB1100R som finns i landet vet jag inte.

Jag har en cb1100F föresten, den är ovanlig den med, men inte på grund av att den var exklusiv direkt:lol
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Dr.Bike skrev:
Men ja, alla hojar hade FULA kombinationer detta årtionde.
Min däremot ser ju anständig ut...


Håller med dig, din Blade har en av de bättre lackerna, förutom den röd/vit/blå med stora Hondavingen på sidkåpan som jag tror kom -04.

Och din hoj kommer inte att se sämre ut när du får delarna jag skickade iväg till dig igår :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Såg listan ...
Det är säkert proffs som gjort den :banana

Skämt åsido, missar man Vincent's alla modeller, Velocette och Norton så är det lite svårt att ta den på fullt allvar :)

Inte ens Munch Mammuth var ju med!!!
http://www.muench-mammut-2000.com/e/sites/home.html
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Silwer skrev:
Skitsnack.
Om du nu inte kommit ur 70-talet ännu så är det nog dax QUOTE]

Andra märken än Honda leder effektligan helt klart.
Men frågan var väl vem som styrt utveklingen åt rätt håll.
Honda var först med en landsvägs-4a som sedan alla andra apat efter
i olika varianter.
Kawasaki tillverkade grävmaskiner när Honda tävlade med en
5-cylindrig 125:a som varvade 18-20k.
Suzuki fick hjälp av en avhoppad Östtysk för at få fart på sitt skrot.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
BMW R90s skrev:
Andra märken än Honda leder effektligan helt klart.
Men frågan var väl vem som styrt utveklingen åt rätt håll.
Honda var först med en landsvägs-4a som sedan alla andra apat efter
i olika varianter.
Kawasaki tillverkade grävmaskiner när Honda tävlade med en
5-cylindrig 125:a som varvade 18-20k.
Suzuki fick hjälp av en avhoppad Östtysk för at få fart på sitt skrot.

Tjatet om att kopiera är så tröttsamt, alla kopierar bra ideér, alla.

Honda är visst med än idag, men de övriga har varit om fleraggr med nåt nytt revolutionerande.
Du kan ju inte mena att nån nästan måste uppfinna en ny motortyp för att det ska vara nåt?

Det handlar liksom inte om att en radfyra försedd Honda har byggt dagens hojar, det är konkurrens mellan märkena som gjort det och alla har de tillfört nåt.
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
till saken hör att Honda började med att tillverka mopeder med licenstillverkade tyska motorer (om jag inte minns helt fel)... vinsterna från denna verksamhet investardes i utveckling, vilket gör att vi idag kan köra dessa underbara och roliga hojar... :tummenupp vem vet men våra barn kanske far runt på vätedrivna hjulfordon som tillverkas i Kina...
 

sandstream

Guest
I all välmening: Grävskopan är det som sitter längst fram på grävmaskinen.

/Uppväxt i diverse Åkerman
 

Dr.Bike

Guest
BMW R90S: Helt riktigt, Honda leder inte effektligan, och har väl inte gjort det sedan mitten på 80-talet?
Hondas man i Europa, som f.ö intervjuades i extramaterialet på förra årets Mastrebike DVD sa ungefär följande:

"Vi vill inte, även om vi kan, lägga oss högst upp i effekttoppen, men det är inte de konsumenterna vi talar till, och då våra undersökningar visar att detta inte är vad kunden behöver, utan snarare körbarhet, tillförlitlighet, komfort osv så är detta f.n Hondas policy"

Vad ska man säga om det då?
Bullshit?
Eller kan det vara så att han har rätt?

Möjligt.

Men att bevisa det för en adrenalinstinn hanne som bara MÅSTE ha den hoj som vann Masterbike, eller har högst toppfart/antal hästar, hur går det?
Troligen lättare att omvända alla muslimer till kristendomen...

Men säger ju någon: OM det hade varit bättre med en mer sansad hoj, hur kommer det sig att de inte vinner på banorna då, eftersom ju detta skulle ge en lättkördare hoj?

Tjaa, två saker slår mig:

1. De hårigaste killarna som ÄR värst att köra köper inte Honda av ovannämnda skäl.

2. På bana rular effekt då både chassin och förare ligger inom såna små marginaler att de i princip är jämnbördiga. Det krävs en Rossi för att ta en på papperet sämre cykel till GP-segrar.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Dr.Bike skrev:
Tjaa, två saker slår mig:

1. De hårigaste killarna som ÄR värst att köra köper inte Honda av ovannämnda skäl.

2. På bana rular effekt då både chassin och förare ligger inom såna små marginaler att de i princip är jämnbördiga. Det krävs en Rossi för att ta en på papperet sämre cykel till GP-segrar.
Fast motoGP hojar är nog rätt håriga vad än det står på tanken.
Föraren är av enorm betydelse självklart, men jag antar att Rossi även kunde hjälpa Yamaha med att bygga en bättre hoj än tidigare, för trots allt skulle han nog inte vinna med en mycket sämre hoj.

Gat-Hondor är ju ofta bror duktig om man säger så, civiliserat uppträdande och neutralt uppträdande (inte lika extremt som BMW iofs), det kan nog många tycka vara lite tråkigt.
Men allt Honda gör är inte supersporthojar, de gör ju främst småmotorer och liknade, även bilar, så jag tycker inet man kan ta en CBR1000rr och säga att det där är en typisk Honda.
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Silwer skrev:
Eller de kanske kommer åka runt på små motorcykelliknade mopeder tillverkade i Kina, ja tänk om det blev såå :lol
det är bara att se hur kineserna arbetar, de licenstillverkar, kopierar och stjäl utan att skäms för sig... sedan återinvesterar de vinsterna i FoU... de enda som återinvestrar i FoU i samma grad är ett fåtal Japanska förertag ex. Toyota & Honda... medans större delen av västvärldens företagledare sitter och funderar på hur de bäst ska få ut högsta bonusen... grovt överdrivet, men det är så jag upplever det iallafalll... kontentan av det blir att i framtiden kommer kineser och kanske japaner var de som leder utvecklingen av motordrivan fordon... om nu inte väst vaknar upp och kickar de feta självgoda företagsledare som styr idag... :6surkart nu skenade jag iväg lite men man måste få :hördu ibland oxå...
 

Dr.Bike

Guest
Mr Vader skrev:
det är bara att se hur kineserna arbetar, de licenstillverkar, kopierar och stjäl utan att skäms för sig... sedan återinvesterar de vinsterna i FoU...
....om nu inte väst vaknar upp och kickar de feta självgoda företagsledare som styr idag...


Så lär det bli!


Silwer skrev:
Gat-Hondor är ju ofta bror duktig om man säger så, civiliserat uppträdande och neutralt uppträdande (inte lika extremt som BMW iofs), det kan nog många tycka vara lite tråkigt.
Men allt Honda gör är inte supersporthojar, de gör ju främst småmotorer och liknade, även bilar, så jag tycker inet man kan ta en CBR1000rr och säga att det där är en typisk Honda.


Återigen broder: huvudet på spiken! Och en lysande sammanfattning!
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
sandstream skrev:
Ja, man använder ofta en Åkerman för att gjuta :rolleyes:

Säker på att det inte var farstun du var uppväxt i :7peta

Förklaring: Grävmaskin använder man att gräva med, om det är betong i sandlådan så kan man behöva något annat att gräva med än en spade, t ex en grävskopa. Övertydligt? Ja, men det behövdes tydligen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top