Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

• Antal röstningar
    0

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Folk verkar tro att det bara är att gå in på ett soc-kontor och sedan så fixar sig allt lev ni i eran glasbubbla djävla fattiglappar.

Det är väl en otrolig tur att det inte är så. Jag vet inte hur systemet fungerar från den sidan men jag hoppas verkligen att det krävs motprestationer.

Allt de kan göra är ju att erbjuda hjälp och stöd sen är det upp till människan i andra ändan att ta tag i det hela.

Unge man, du skulle bli förvånad om du hade någon insyn i hur brett spektrat är. Att med antaganden försöka kategorisera de människor som kört till det för sig blir bara löjligt. Vad vet du egentligen, gunstig junker, hur många har du träffat? Hur många bluffar har du genomskådat? Vågar du säga det där i ansiktet på en gammal torped som har fler trick i bakfickan än du trodde fanns? Har du någon aning om hur trauman kan påverka den mest normale på djupet? Peka ut någons fel är jätteenkelt och leder precis ingenstans.

Hur många tror du inte haft jobb, familj och ordnade förhållanden. Steget ut dit är kortare än du kan föreställa dig. Sett många....

Bra skrivet. Det är nog otroligt lätt att hamna snett.
Men hjälper du en svensk tiggare på gatan genom att ge personen pengar utan motprestation?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mer fel än så är nog svårt att ens med vilja tolka skriven text och det räcker för att jag skall inse det meningslösa i att fortsätta. Någon har skrivit att man ger inte ett överaktivt barn socker.
Tack för ordet.

men vafan, du sa ju själv att du inte syftade på mig när du sa "hos mig finner du ingen medömkan". var det bara en fras du slängde ur dig på måfå för att det lät bra eller?:va det enda du bidragit med i den här diskussionen på sista tiden är att, utan giltig orsak och på på dina villkor, ignorera mina argument. så ja, ska du fortsätta på det sättet är det nog inte särskilt lönt att fortsätta.
tack själv.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Här hemma känns det därför ännu mer beklämmande att ett rikt samhälle inte kan ta hand om de sina, fast vi HAR resurserna.
Det tyder på en större cynism, trots "lagstadgade" skyddsnät, så "tillåts" folk falla igenom.

Farbror är alltid så klok.:tummenupp
Borde man inte slänga slantarna till någon som ser till att lösa problemet istället? Bara spånar lite.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du menar munspelsmannen!
Jo han är ju onekligen av ett sällsamt slag :D

[YOUTUBE-ID]fJbGo71ynbY[/YOUTUBE-ID]

:D

Nu kom jag o tänka på radiomannen utanför åhlens. Jag måste nog ge honom en peng nästa gång jag passerar. Han är ju förjävla underhållande iaf.

Motsatsen är pendeltågstiggarbarnen med lapparna de placerar ut. :mad: Där snackar vi organiserad verksamhet.

Man kan ta också........... :gnissla

Den som tar...
Han har!

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
men vafan, du sa ju själv att du inte syftade på mig när du sa "hos mig finner du ingen medömkan". QUOTE]

Inte ett rätt!

Men hjälper du en svensk tiggare på gatan genom att ge personen pengar utan motprestation?

Tackar!

Jag ger inte pengar, tror jag skrivit det i något inlägg. Skall jag stötta ekonomiskt är det enbart via personer eller organisationer förutom viss hjälp med saker, exempelvis kläder och mat. Svarade alltså "nej" i pollen.

Motprestation och kontuinitet i kontakter tror jag däremot starkt på, från samhälleligt eller ideellt håll, kompisar definitivt.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte ett rätt!

nähä du, men sen när jag frågade vem du syftade på så sa du ju "behöver du min medömkan?" vilket väl ändå måste tolkas som att det inte var mig du syftade på? bestämt dig.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
man ser ju en o annan dragspelmarodör eller nysvenskar med en lapp hjälp min mamma är sjuk i långbortistan.
Såvitt jag vet har alla svenska medborgare eller flyktingar med för den delen rätt till socialbidrag mm.
Så varför ska jag ge dom mina pengar för,däremot kan jag slänga i några tior till rädda barnen eller frälsis.
Finns många svenskar som inte har det så fett folkpensionärer tex men inte står de och tigger för det,för det är ju det det är.
Jag vet inte men har för mig att tiggeri är ett brott,ger man dom pengar så är man teoretiskt sett medbrottsling.:D
De får gärna spela dragspel men jag ger inga pengar för det vilket fall.:arsele

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du menar munspelsmannen!
Jo han är ju onekligen av ett sällsamt slag :D

Tacka vet jag Maria (tror jag hon hette) som satt där förr och lirade och sålde kassetband.

Det var finkultur det!

Munspelsmannen brukar väl inte hålla till där?
Är han ute på turne?
Jag brukar hitta honom utanför någon affär när jag besöker stan.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Tacka vet jag Maria (tror jag hon hette) som satt där förr och lirade och sålde kassetband.

Det var finkultur det!

Munspelsmannen brukar väl inte hålla till där?
Är han ute på turne?
Jag brukar hitta honom utanför någon affär när jag besöker stan.

Herregud henne hade jag nästan glömt bort. Hon var ju helt bindgalen, om ett fyllo kom för nära orgeln blev hon galen och började veva, tror fan alla pundare och alkisar var livrädda för henne. Hennes röst kunde skära genom glas, falskare sång får man leta efter

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej. Har hänt att jag bjudit dem på en måltid, men pengar ger jag inte.

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ger inte till tiggare, men har väll hänt nån gång att man gett en tjuga när de kommit fram nån "välvårdad", ledsen snubbe och trevligt bett om hjälp till en bussbiljett..

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Nope inge stash från mej!

men jag e så jävla nöjd! :) jag sprang ihop med en lodis utanför 7-11 sveavägen-odengatan häromsistens. Han var ärlig o sa " tjenna kan du skarva me en 5a till en vinare?". Jag svara rakt -Näe, men du kan få en fika på 7-11 om du vill? Vilket gick för sig så jag bjucka honom på en kanelare o en java! faan va nöjd han va! sitta i värmen o fika lite..

Kutta o veta att folk inte drar sej i fördärvet me skit när man skarvar lite.

:)

God Hjul alla.. en annan kvistar till östra asien i ca 20 dgr den 22a!

Ha det så trevligt i regnet me svärföräldrar o "janzons förskräckelse" i julruschen!
*asg*
/J

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7162814.ab

Norge vill förbjuda tiggeri – Sverige avvisar redan tiggare
Bloggat om artikeln

Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna

* Anmäl Vilken idiot ger pengar?

Från bloggen: Synnerligen Kunnigast
21 maj 14:00
* Anmäl Klart tiggeriet bör förbjudas!

Från bloggen: Johannes blogg
21 maj 12:39
* Anmäl Polisen tar hjälp av kryphål i lagen för att rensa gatorna från de utländska tiggarna

Från bloggen: Suwarto
21 maj 11:30

Vill du blogga om artikeln?
Blogga om artikeln

Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Tillbaka
Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja blogga

Norge vill införa ett förbud mot tiggare.

I Sverige avvisas redan utländska medborgare för att de tiggt på gatan.

– Hittills i år har vi avvisat ungefär 50 personer, säger Ingemo Melin-Olsson, polisintendent.

Det är inte förbjudet att tigga på gatan i Sverige. Därför använder sig polisen av en paragraf i Utlänningslagen som förbjuder "dagdriveri". Det kan tolkas som tiggeri och personerna som tiggt på gatan kan därför avvisas, trots att de kan visa att de har ekonomiska medel att klara sig i landet.

Hittills i år har mellan 50 och 55 personer avvisats.

Tiggeriet ökar på Stockholms gator och majoriteten av tiggarna är rumäner eller andra nya EU-medborgare som kommit till Sverige för att samla ihop pengar.

– Det här är en relativt lönsam verksamhet. Annars skulle de här personerna inte komma tillbaka, säger Ingemo Melin-Olsson.
Misstänkt människorhandel

I flera av fallen vet polisen att det finns människohandel inblandad i verksamheten.

Polisen utreder just nu ett fall där två personer misstänks för att ha utnyttjat en tredje för tiggeri. De båda har häktats och åtal väntas bli väckt inom en månad.

Ett uppmärksammat fall från 2008 gällde en enarmad man från Ukraina som utnyttjats av en grupp från hemlandet för att tigga ihop pengar i flera europeiska länder.

Två personer dömdes för människohandel.

Trots att det förmodligen finns fler fall av utnyttjande av svaga för att tjäna pengar på tiggeri har den svenska polisen inte fått fler fall på sitt bord.

– Det finns ett stort mörkertal. Verksamheten kan vara organiserad men för att det ska vara fråga om människohandel så måste det finnas tvång med i bilden, säger Per-Uno Johansson, chef för utrdeningsenheten vid gränspolisen i Stockholm.
Har flera tusen

När någon gripits på gatan får polisen hålla den personen i sex timmar för förhör. En EU-medborgare får inte avvisas för att denne inte har tillräckligt med ekonomiska medel. Någon som har sysslat med tiggeri kan däremot avvisas och måste lämna landet inom fyra veckor.

Om det finns ett misstänkt brott inleds en förundersökning.

När polisen konfronterar tiggarna visar sig det ofta att de har tjänat ihop bra med pengar på sitt tiggande.

– Många tror att de ska avvisas för att de inte har pengar. Det är inte ovanligt att de halar upp några tusen ur fickan för att visa att de kan klara sig här. Men vad vi har förstått så får de inte behålla mycket själva. Man får inte glömma att det ofta ligger tragiska människoöden bakom de här fallen, säger Ingemo Melin-Olsson.

Flera "gruppledare" går omkring med stora summor pengar.

– Att någon har 50 000 kronor på sig låter inte alls omöjligt, säger

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har upptäckt en bluff. Vid Hötorget brukar det stå en stackare med en krycka och skaka som av någon nervsjukdom. Han tittar ledsamt och vevar med en mugg.

Man känner hur medkänslorna svallar då man tycker sjukt synd om stackarn som inte bara är fattig utan får stå och skaka också.

MEN. Nu har jag knallat från Fridhemsplan till Gamla Stan flera gånger och först till min förvåning märkt att det är inte mindre än 5 st skakande herrar med samma ursprung som står lagom utspridda längs Drottninggatan/västerlånggatan.

Sannolikheten att dessa är fler än till exempel Japaner på samma sträcka är fanimej minimal så jag har kikat in dessa lite rejält nu och se på fan! Här om veckan stod en helt stilla när han trodde ingen såg på men sedan ryckte han igång igen som en gammal vibbra och körde fram koppen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har upptäckt en bluff. Vid Hötorget brukar det stå en stackare med en krycka och skaka som av någon nervsjukdom. Han tittar ledsamt och vevar med en mugg.

Man känner hur medkänslorna svallar då man tycker sjukt synd om stackarn som inte bara är fattig utan får stå och skaka också.

MEN. Nu har jag knallat från Fridhemsplan till Gamla Stan flera gånger och först till min förvåning märkt att det är inte mindre än 5 st skakande herrar med samma ursprung som står lagom utspridda längs Drottninggatan/västerlånggatan.

Sannolikheten att dessa är fler än till exempel Japaner på samma sträcka är fanimej minimal så jag har kikat in dessa lite rejält nu och se på fan! Här om veckan stod en helt stilla när han trodde ingen såg på men sedan ryckte han igång igen som en gammal vibbra och körde fram koppen.

Klassiker. de åker runt i klasar med deras snodda granader och beter sig som svin. Såg två snusk sådana där som stod och hängde på ngn stackars loser som tog ut pengar vid Stureplan. Precis när jag trodde han hade fått nog och skulle slå ihjäl henne så gav han henne pengar?! :confused:

Har sett handikapp-tricket flera ggr, inkl det när de plötsligt sträcker på sig och stretchar lite för att kunan fortsätta tigga.

Bäst är rådjursögena, när de försöker se ledsna/fattiga ut. Man borde göra som i Italien, Ungern eller Tjeckien. Hårdhandskar: på

Hahaha! Visste inte att han fanns på tuben. :tummenupp

Han har egen hemsida till och med!

http://bajs.dk/horst_fanclub/

Tycker i och för sig det är på gränsen till smaklöst men låt gå. :gnissla

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Brukar sitta ett par i gula täckjackor i G:a Stans T-bana också. Östeuropeer. Har vid flera tillfällen sett deras två bitiga chefer komma dit och vittja kassan.....

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka