Starstriker
Som man googlar får man svar
Man kan ta också...........
Folk verkar tro att det bara är att gå in på ett soc-kontor och sedan så fixar sig allt lev ni i eran glasbubbla djävla fattiglappar.
Unge man, du skulle bli förvånad om du hade någon insyn i hur brett spektrat är. Att med antaganden försöka kategorisera de människor som kört till det för sig blir bara löjligt. Vad vet du egentligen, gunstig junker, hur många har du träffat? Hur många bluffar har du genomskådat? Vågar du säga det där i ansiktet på en gammal torped som har fler trick i bakfickan än du trodde fanns? Har du någon aning om hur trauman kan påverka den mest normale på djupet? Peka ut någons fel är jätteenkelt och leder precis ingenstans.
Hur många tror du inte haft jobb, familj och ordnade förhållanden. Steget ut dit är kortare än du kan föreställa dig. Sett många....
Mer fel än så är nog svårt att ens med vilja tolka skriven text och det räcker för att jag skall inse det meningslösa i att fortsätta. Någon har skrivit att man ger inte ett överaktivt barn socker.
Tack för ordet.
Här hemma känns det därför ännu mer beklämmande att ett rikt samhälle inte kan ta hand om de sina, fast vi HAR resurserna.
Det tyder på en större cynism, trots "lagstadgade" skyddsnät, så "tillåts" folk falla igenom.
Nu kom jag o tänka på radiomannen utanför åhlens. Jag måste nog ge honom en peng nästa gång jag passerar. Han är ju förjävla underhållande iaf.
Motsatsen är pendeltågstiggarbarnen med lapparna de placerar ut. Där snackar vi organiserad verksamhet.
Man kan ta också...........
Du menar munspelsmannen!
Jo han är ju onekligen av ett sällsamt slag
[YOUTUBE-ID]fJbGo71ynbY[/YOUTUBE-ID]
men vafan, du sa ju själv att du inte syftade på mig när du sa "hos mig finner du ingen medömkan". QUOTE]
Inte ett rätt!
Men hjälper du en svensk tiggare på gatan genom att ge personen pengar utan motprestation?
Tackar!
Jag ger inte pengar, tror jag skrivit det i något inlägg. Skall jag stötta ekonomiskt är det enbart via personer eller organisationer förutom viss hjälp med saker, exempelvis kläder och mat. Svarade alltså "nej" i pollen.
Motprestation och kontuinitet i kontakter tror jag däremot starkt på, från samhälleligt eller ideellt håll, kompisar definitivt.
Inte ett rätt!
Du menar munspelsmannen!
Jo han är ju onekligen av ett sällsamt slag
Tacka vet jag Maria (tror jag hon hette) som satt där förr och lirade och sålde kassetband.
Det var finkultur det!
Munspelsmannen brukar väl inte hålla till där?
Är han ute på turne?
Jag brukar hitta honom utanför någon affär när jag besöker stan.
Norge vill förbjuda tiggeri – Sverige avvisar redan tiggare
Bloggat om artikeln
Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna
* Anmäl Vilken idiot ger pengar?
Från bloggen: Synnerligen Kunnigast
21 maj 14:00
* Anmäl Klart tiggeriet bör förbjudas!
Från bloggen: Johannes blogg
21 maj 12:39
* Anmäl Polisen tar hjälp av kryphål i lagen för att rensa gatorna från de utländska tiggarna
Från bloggen: Suwarto
21 maj 11:30
Vill du blogga om artikeln?
Blogga om artikeln
Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:
För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!
Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Tillbaka
Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja blogga
Norge vill införa ett förbud mot tiggare.
I Sverige avvisas redan utländska medborgare för att de tiggt på gatan.
– Hittills i år har vi avvisat ungefär 50 personer, säger Ingemo Melin-Olsson, polisintendent.
Det är inte förbjudet att tigga på gatan i Sverige. Därför använder sig polisen av en paragraf i Utlänningslagen som förbjuder "dagdriveri". Det kan tolkas som tiggeri och personerna som tiggt på gatan kan därför avvisas, trots att de kan visa att de har ekonomiska medel att klara sig i landet.
Hittills i år har mellan 50 och 55 personer avvisats.
Tiggeriet ökar på Stockholms gator och majoriteten av tiggarna är rumäner eller andra nya EU-medborgare som kommit till Sverige för att samla ihop pengar.
– Det här är en relativt lönsam verksamhet. Annars skulle de här personerna inte komma tillbaka, säger Ingemo Melin-Olsson.
Misstänkt människorhandel
I flera av fallen vet polisen att det finns människohandel inblandad i verksamheten.
Polisen utreder just nu ett fall där två personer misstänks för att ha utnyttjat en tredje för tiggeri. De båda har häktats och åtal väntas bli väckt inom en månad.
Ett uppmärksammat fall från 2008 gällde en enarmad man från Ukraina som utnyttjats av en grupp från hemlandet för att tigga ihop pengar i flera europeiska länder.
Två personer dömdes för människohandel.
Trots att det förmodligen finns fler fall av utnyttjande av svaga för att tjäna pengar på tiggeri har den svenska polisen inte fått fler fall på sitt bord.
– Det finns ett stort mörkertal. Verksamheten kan vara organiserad men för att det ska vara fråga om människohandel så måste det finnas tvång med i bilden, säger Per-Uno Johansson, chef för utrdeningsenheten vid gränspolisen i Stockholm.
Har flera tusen
När någon gripits på gatan får polisen hålla den personen i sex timmar för förhör. En EU-medborgare får inte avvisas för att denne inte har tillräckligt med ekonomiska medel. Någon som har sysslat med tiggeri kan däremot avvisas och måste lämna landet inom fyra veckor.
Om det finns ett misstänkt brott inleds en förundersökning.
När polisen konfronterar tiggarna visar sig det ofta att de har tjänat ihop bra med pengar på sitt tiggande.
– Många tror att de ska avvisas för att de inte har pengar. Det är inte ovanligt att de halar upp några tusen ur fickan för att visa att de kan klara sig här. Men vad vi har förstått så får de inte behålla mycket själva. Man får inte glömma att det ofta ligger tragiska människoöden bakom de här fallen, säger Ingemo Melin-Olsson.
Flera "gruppledare" går omkring med stora summor pengar.
– Att någon har 50 000 kronor på sig låter inte alls omöjligt, säger
Jag har upptäckt en bluff. Vid Hötorget brukar det stå en stackare med en krycka och skaka som av någon nervsjukdom. Han tittar ledsamt och vevar med en mugg.
Man känner hur medkänslorna svallar då man tycker sjukt synd om stackarn som inte bara är fattig utan får stå och skaka också.
MEN. Nu har jag knallat från Fridhemsplan till Gamla Stan flera gånger och först till min förvåning märkt att det är inte mindre än 5 st skakande herrar med samma ursprung som står lagom utspridda längs Drottninggatan/västerlånggatan.
Sannolikheten att dessa är fler än till exempel Japaner på samma sträcka är fanimej minimal så jag har kikat in dessa lite rejält nu och se på fan! Här om veckan stod en helt stilla när han trodde ingen såg på men sedan ryckte han igång igen som en gammal vibbra och körde fram koppen.
Hahaha! Visste inte att han fanns på tuben.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|