Tiggare (poll) Brukar ni få sympati nog att ge dom pengar?

Brukar nog ge dom krakarna era pengar?

• Antal röstningar
    0

Coola Ola

Guest
Ja, jag brukar ge pengar till tiggare (inte alltid, men ofta). Bl.a. för att det är jobbigt att gå runt med småmynt i fickan. Mesta jag gett är en tjuga. Hellre köper jag dock Aluma/Faktum/andra varianter på hemlösas tidning, oftast helt ok läsning dessutom.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Har gett pengar till någon frusen krake i dublin mitt i vintern som satt och frös. Annars av princip inte, pengarna går ändå till alkohol.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
sEiKo skrev:
2189608 Fri tillgång till sprutor är jag fruktansvärt emot.
Det är väl bara bra att Darwin tar hand om dom som inte klarar av att leva i ett civiliserat samhälle.

Om vi nu ska tänka på ditt sätt med darwin (vilket jag trots allt inte gör) så är det fortfarande billigare än att man vårdar dom för deras sjukdomar dom drar på sig. Så är det.

Att ge dom gratis droger är däremot fel. Fast där finns det iofs ganska goda grunder att göra det också. Subitex och metadon kan man ju ge för att heroinister ska hålla sig lugna och inte stjäla åtta bilstereoapparater om dagen. En samhällsvinst där med alltså!

Sedan orkar jag inte dra varför jag inte delar den där darwin-teorin för då räcker det att bara dra in utvecklingstörda i diskutionen och den är förmodligen slut då. (om man inte är en tvättäkta nazist då)

Edit: Jag är inte kommunist. Folk som tänker humanistiskt brukar ju få den stämpeln ganska snart...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
juha01 skrev:
2190049 Sedan orkar jag inte dra varför jag inte delar den där darwin-teorin för då räcker det att bara dra in utvecklingstörda i diskutionen och den är förmodligen slut då. (om man inte är en tvättäkta nazist då)

Edit: Jag är inte kommunist. Folk som tänker humanistiskt brukar ju få den stämpeln ganska snart...
Dessutom är ju "Darwin teorin" inte tillämplig i detta fallet hur som helst eftesom evolutionen inte baseras på beteende utan genetik... :mattias
Vilket man ju kunde använda för att hävda att den som kom med förslaget säkert är dum i huvudet och då inte borde fortplanta sig! :yoparty

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
bonny skrev:
2190860 Dessutom är ju "Darwin teorin" inte tillämplig i detta fallet hur som helst eftesom evolutionen inte baseras på beteende utan genetik... :mattias
Vilket man ju kunde använda för att hävda att den som kom med förslaget säkert är dum i huvudet och då inte borde fortplanta sig! :yoparty
Beteende ÄR genetiskt i stor del.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
sEiKo skrev:
2191064 Beteende ÄR genetiskt i stor del.
Nej! Det finns inte ett enda beteende som är genetsikt! OM det nu var så att du hade rätt i ditt påstående så skulle inte den fria viljan existera. I strikt mening skulle du inte ha möjligheten att välja ditt beteende överhuvudtaget om det du säger är rätt. Det "enda" generna gör är att producera olika typer av proteinkedjor som bidrar till uppbyggandet av de system som ger oss ett visst utrymme och vissa möjligheter att agera men styr inte hur du ska agera. I exemplet med beteende så bygger generna kroppen, inkl, hjärnan, men är inte på något vis involverade i de beslut som hjärnan sedan tar. Två exempel: Generna ger dig hungern men talar inte om för dig vad du ska äta. Gerna styr din sexualitet men bestämmer inte med vem eller hur du ska ha sex. Det är ju dessutom enkelt att med preventivmedel hindra det som generna är ute efter med sexdriften, vilket är direkt kontraproduktivt för genen! :fakta

Du kan gärna läsa t.ex. R. Dawkings bok "Den själviska genen" som förutom att det är en bra bok dessutom ses som en av de mer banbrytande och betydelsefulla vetenskapliga böckerna genom tiderna.

Fast du får gärna avslöja var du har fått din information ifrån.

Sedan finns det en del politiska syftningar i ditt biologiska resonemang som jag upplever som skrämmande.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
bonny skrev:
2191396 Nej! Det finns inte ett enda beteende som är genetsikt! OM det nu var så att du hade rätt i ditt påstående så skulle inte den fria viljan existera. I strikt mening skulle du inte ha möjligheten att välja ditt beteende överhuvudtaget om det du säger är rätt. Det "enda" generna gör är att producera olika typer av proteinkedjor som bidrar till uppbyggandet av de system som ger oss ett visst utrymme och vissa möjligheter att agera men styr inte hur du ska agera. I exemplet med beteende så bygger generna kroppen, inkl, hjärnan, men är inte på något vis involverade i de beslut som hjärnan sedan tar. Två exempel: Generna ger dig hungern men talar inte om för dig vad du ska äta. Gerna styr din sexualitet men bestämmer inte med vem eller hur du ska ha sex. Det är ju dessutom enkelt att med preventivmedel hindra det som generna är ute efter med sexdriften, vilket är direkt kontraproduktivt för genen! :fakta

Du kan gärna läsa t.ex. R. Dawkings bok "Den själviska genen" som förutom att det är en bra bok dessutom ses som en av de mer banbrytande och betydelsefulla vetenskapliga böckerna genom tiderna.

Fast du får gärna avslöja var du har fått din information ifrån.

Sedan finns det en del politiska syftningar i ditt biologiska resonemang som jag upplever som skrämmande.
En del människors gener ger dom fel/missbildningar i hjärnan som ändrar deras beteende och exempelvis ger dom mentalsjukdomar eller gör att dom väldigt lätt blir alkoholister eller blir empatibefriade.
Det är i allra högsta grad ett beteende.
Vad tänker du på som beteende om du inte menar det här?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Som du säger så finns ex personer som mår bättre än andra av droger och det har därför blivit populärt att säga att en del har gener som gör dem till drogmissbrukare. Problemet i resonemanget är bara att hjärnan vet inte om att den får en kick av en sil utan det är något den lär sig dvs personen har själv frivilligt valt att ta sig en sil från början.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
sEiKo skrev:
2191708 En del människors gener ger dom fel/missbildningar i hjärnan som ändrar deras beteende och exempelvis ger dom mentalsjukdomar eller gör att dom väldigt lätt blir alkoholister eller blir empatibefriade.
Det är i allra högsta grad ett beteende.
Vad tänker du på som beteende om du inte menar det här?
Om än du uttrycker dig lite slarvigt så tycker jag att du har en del saker klart för dig så är jag oenig i att "ha ett fel i hjärnan" skulle vara ett beteende mer än att vara blind är det. Lika lite är det ett beteende att ha lättare än andra för att utveckla alkoholism. Så för mig är beteende sådant som du säger eller gör och är observerbart, direkt eller indirekt, av andra personer. Beteende för mig är INTE egenskaper, personlighet, talang eller somatiska avvikelser.
Trots allt råder en stor enighet i att vårt beteende styrs av vår hjärna och dess neuroner. Inte en enda gen är involverad i dem beslutsprocesserna. (Om du t.ex. tänker på hur generna arbetar så kan du säkert se att deras metod är alldeles för långsam för de snabba beslut som vi normalt tar! Du vet förhoppningsvis att generna funktion är att bygga proteinkedjor???) Att sedan generna bidrar till uppbyggnaden av hjärnan är en helt annan sak. Ditt resonemang är som att påstå att de som har ritat och konstruerat min mc också bestämmer hur jag kör den.

Att jag är lite tjatig beror på att om det du säger skulle vara rätt så finns ingen annan effektiv lösning på problem som t.ex. alkoholism och tiggeri än den som tyskarna (och för den delen vi svenskar också) försökte sig på under 30- och 40 talet. Är det generna som har full kontroll så är det ju bara ett utrotande av generna som kan lösa problemet.
Jag ogillar dessutom det befriande av ansvar som du propagerar för i ditt resonemang, troligen oavsiktligt. "Det var inte mitt fel, jag har bara sådana gener!" är för mig lite oroande. Hur skulle vi t.ex. kunna straffa någon som bara gör vad naturen har tvingat honom till? :va

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Mr Helmut skrev:
Senast idag kom de en äldre man med en lapp (kan väll antagligen inte svenska) på lappen stod det "Min dotter har 3 händer............

Jaha! och varför tog du inte med henne så hon kan bära tre "tiggarbössor" samtidigt ?

:D

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
nopp
Själf tiggde jag en krona av en engelsman när jag stod i köade på donkan på fyllan och insåg att jag var en spänn kort Big Tasty o Co. Han vart trevlig.

Annars har jag en kompis som brukar kasta småmynt på uteliggare, rätt kul faktikst :D

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Vill du ha en tjuga, sa du?
Tar du Visa?

Ger hellre till organisationer. Frälsningsarmen:yoparty

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag har en hemlös som jag skänker pengar till när jag ser honom, ibland utan att han frågar. Han är alltid trevlig och luktar inte alkohol.

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Thoraby skrev:
2629472 Annars har jag en kompis som brukar kasta småmynt på uteliggare, rätt kul faktikst :D

Kul??? :dummer
Nej, närmare oförskämt och nervärderande!

Man sparkar inte på dom som redan ligger ner...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Cat skrev:
2629754 Kul??? :dummer
Nej, närmare oförskämt och nervärderande!

Man sparkar inte på dom som redan ligger ner...

Får nog hålla med där faktiskt! :tummenupp
Extremt dåligt bettende enligt mig!

Henken

Guest
Gav en gammal tant de sedlar jag hade men det var i Ryssland & där är de fan fattiga på riktigt!

På ramblan kan de få en spänn också men då gör det nåt för pengarna också...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Markus skrev:
2191657 bonny, det här var ju faktiskt intressant. Hur hänger djur och människors instinkter ihop med genetiken? Styr inte instinkter beteenden?

Åtminstone jag väntar fortfarande svar på detta. Bonny, var är du?

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Jag lämnar alltid pengar till tiggare. Anser att man inte sväljer sin stolthet så pass & tigger, om det inte finns en jäkligt bra andledning.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA