Tiggare (poll) Brukar ni få sympati nog att ge dom pengar?

Brukar nog ge dom krakarna era pengar?

• Antal röstningar
    0

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Ullis skrev:
2629979 Jag lämnar alltid pengar till tiggare. Anser att man inte sväljer sin stolthet så pass & tigger, om det inte finns en jäkligt bra andledning.
Den jäkligt bra anledningen stavas MISSBRUK, så nu vet du vad du bidrar till ;)

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Mr_Turbo skrev:
2629994 Den jäkligt bra anledningen stavas MISSBRUK, så nu vet du vad du bidrar till ;)

Ja, om man drar alla tiggare över en & samma kam så.
När jag var i Turkiet i tre veckor i somras så gav jag alltid pengar till tiggare där. Särskilt till en gammal gumma som satt på en kartong dygnet runt.

Alla har inte ett hem av en eller en annan anledning. Både i Sverige och utomlands. Visst, man kan kalla mej blåögd...men jag ger hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Det finns så jäkla många tiggare i Dublin så jag har verkligen fått ta ställning till hur jag skall göra.

Jag har slutat ge till människor som uppenbarligen knarkar eller röker/dricker. Då menar jag att de är friska nog att kuta iväg direkt för att köpa vad de behöver. Ser jag någon som är mycket nedången så kan jag ge en slant, fråga om dom behöver hjälp eller erbjuda mat.

I Tyskland belv jag direkt irriterad, för där sitter nyrakade och parfymluktande snorvalpar i vart o varannat hörn med sina Dunkin Donut muggar och ber om pengar..INTE EN CHANS att dom får ett korvöre. Kan man uppehålla hygien och se välnärd ut så klarar man det mesta andra med.

I Dublin var det också många rumänska zigenare som knackade dörr..när man sett samma kärring för 20e gången och som dessutom ger en en missnöjd blick när hon inte får vad hon VILL HA..hur mycket det nu är..så tröttnade jag och slutade.

Vet inte om jag handlar rätt men så gör jag iallafall.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ullis skrev:
2629998 Ja, om man drar alla tiggare över en & samma kam så.
När jag var i Turkiet i tre veckor i somras så gav jag alltid pengar till tiggare där. Särskilt till en gammal gumma som satt på en kartong dygnet runt.

Alla har inte ett hem av en eller en annan anledning. Både i Sverige och utomlands. Visst, man kan kalla mej blåögd...men jag ger hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Okej där kallas det kanske opium? Har slutat ge saker till tiggare sen en blev fly förbanad på mig när han fick en chease burgare som jag inte orkade, trots att det stog "ge pengar till mat" på skylten..

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Ullis skrev:
2629998 Ja, om man drar alla tiggare över en & samma kam så.

I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Mr_Turbo skrev:
2630242 I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.

Jag kan nästan vittna om hur JÄVLA lätt de e att de går helt åt helvete...

Så man bör inte bara kläcka ur sig att de e si o så lätt me allt hit o dit...

Tänk dig själv scenariot att din mor o far dör, i samma veva lämnar flickvännen dig.. ett scenario som lätt kan uppstå.. då kan det lätt vara kört... bara poff, sådär...

Edit: Jag ger för övrigt inte pengar till tiggare o hemlösa, dock slänger jag ut dem från centralen så dem får sitta i kylan :hihi

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jobbade på 7-eleven i Oslo en period och då tog jag med mig sallader/baguetter och liknande från butiken som var sista datumet på och inte gick att sälja dagen efter och gav till uteliggarna som satt utanför stationen när jag gick hem. Bättre än att slänga och det gav ett gött samvete!

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Bikerbitch skrev:
2147561 Jag har aldrig gett pengar till de som delar ut lappar på tågen om att de har 12 barn att försörja etc. Jag brukar mest fundera på hur de hade råd att trycka upp lapparna.

Däremot har det hänt att jag köpt kaffe + bulle och nån frukt till någon hemlös person på T-centralen som suttit och frysit mitt i vintern.
Det kändes bättre än att bara ge pengar.

Helt rätt, jag har gjort liknande några gånger. Ger hällre bort en räkmacka för 30 spänn än 5 kr som antagligen går till droger..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Linusp3 skrev:
2630291 Jobbade på 7-eleven i Oslo en period och då tog jag med mig sallader/baguetter och liknande från butiken som var sista datumet på och inte gick att sälja dagen efter och gav till uteliggarna som satt utanför stationen när jag gick hem. Bättre än att slänga och det gav ett gött samvete!
Pecis mat är bättre att ge än pengar.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Scorpion.SE skrev:
2630326 Helt rätt, jag har gjort liknande några gånger. Ger hällre bort en räkmacka för 30 spänn än 5 kr som antagligen går till droger..
Jag tycker precis som ni..dock har jag fått frukt kastad efter mig då det inte var just frukt just DEN uteliggaren ville stoppa i sig :gnissla
Så det funkar på de genuint hungriga..dock inte på knarkare etc.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
har gett till den äckligaste mäniska jag mött.. hans ben var av och riktigt jävla infekterat han hade en lapp där det stod att han ville ha pengar till opration tror inte han fejkade :gnissla

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Nursey skrev:
2630736 Jag tycker precis som ni..dock har jag fått frukt kastad efter mig då det inte var just frukt just DEN uteliggaren ville stoppa i sig :gnissla
Så det funkar på de genuint hungriga..dock inte på knarkare etc.
Fasiken vi kan bilda klubb. Men är dom så jävla dumma att dom inte tar emot mat får dom gärna dö för mig.(grovt sätt nu)

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
prulle skrev:
2630750 Fasiken vi kan bilda klubb. Men är dom så jävla dumma att dom inte tar emot mat får dom gärna dö för mig.(grovt sätt nu)

dom vill ha knark inte nån jävla frukt

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Skalman skrev:
2629849 Åtminstone jag väntar fortfarande svar på detta. Bonny, var är du?
Ok, bara för att vara till service. Lite förenklat...
Generna är delar av våra kromosoner och består bara av fyra olika baspar proteiner. Dessa fungerar som byggnadsritningar för längre proteinkedjor som transporterar information om hur kroppen ska byggas upp, allt från muskler till nervsystemet.
Eftersom generna aldrig förändras, utom vid mutationer, plus att det jobbar väldigt långsamt så är de inte involverade i några beslutsprocesser. Du skulle helt enkelt dö i så fall. Alla beslut tas av hjärnan, som iofs är uppbyggd enligt genernas ritningar som däför indirekt bidrar med vilka begränsningar du har. Du kan t.ex. inte flyga hur gärna du än vill eller räkna fjärdegradsekvationer i huvudet.
Instinkter och drifter är genetiskt inprogrammerade i hjärnan men lätta att "koppla ur" med viljan. Du har t.ex. en drift att föröka dig men det beyder inte att du springer och sätter på alla tjejer du ser. Förhoppningvis...

Som sagt något förenklat, men i alla fall blir det fel att påstå att det är genetsikt att t.ex. vara tiggare, eller något annat för den delen.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Mr_Turbo skrev:
2630242 I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.
Om det vore så väl att det fungerade så.. men så är det nu inte längre..i många kommuner i Sverige så har man tagit bort något som heter övergångskontrakt dvs socialtjänsten står för hyreskontraktet ser till att du sköter dina åtagande dvs söker jobb osv.. alla har rätt till försörjningsstöd om inkomsten eller brist på inkomst och socialtjänsten betalar hyran under dom förutsättningarna.
Om det inte finns ett avtal om övergångskontrakt i den kommunen du bor i och har tex betalningsanmärkningar så är chansen att få en lägenhet obefintlig då man är helt utelämnad till en hyresvärds goda vilja. Detta kan drabba vem som helst och behöver inte betyda att man hamnar i en sån situation pga missbruk utan även av helt andra orsaker.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
bonny skrev:
2630925Instinkter och drifter är genetiskt inprogrammerade i hjärnan men lätta att "koppla ur" med viljan. Du har t.ex. en drift att föröka dig men det beyder inte att du springer och sätter på alla tjejer du ser. Förhoppningvis...

Nu var det inte människors instinkter vi pratade om, utan djurs. Jag skulle vilja påstå att människor inte har instinkter i den bemärkelsen. Drift <> instinkt.

En instinkt är t.ex. när hunden efter att ha skitit, sprätter i jorden, oavsett om det är jord eller asfalt han sprätter i. Eller ankan som instinktivt "dricker" genom att göra en drickrörelse i tomma luften när han ser vatten i ett akvarium han står sidanom.
Du menar alltså att dessa beteenden inte ligger i generna?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Skalman skrev:
2631907 Nu var det inte människors instinkter vi pratade om, utan djurs. Jag skulle vilja påstå att människor inte har instinkter i den bemärkelsen. Drift <> instinkt.

En instinkt är t.ex. när hunden efter att ha skitit, sprätter i jorden, oavsett om det är jord eller asfalt han sprätter i. Eller ankan som instinktivt "dricker" genom att göra en drickrörelse i tomma luften när han ser vatten i ett akvarium han står sidanom.
Du menar alltså att dessa beteenden inte ligger i generna?
Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om du går in för att missförstå. Hela debatten om detta tog sin början i att det fanns personer som menade att beteende styrs av generna, vilket alltså är fel! Sedan kan du få kalla beteendet drifter, instinkter eller vad som helst, det förändrar inte faktumet att generna bara är små,små proteinkedjor som finns inne i alla dina celler och som styr hur våra kroppar ska byggas upp. Alla beslut för övrigt tas sedan av våra hjärnor efter input av hormonsystem, sinnesorgan o.s.v.
Att vi sedan har medfödda responser, eller kallar vissa beteende för genetiska, är dock inte samma som att generna tar några faktiska beslut.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning