Den jäkligt bra anledningen stavas MISSBRUK, så nu vet du vad du bidrar tillUllis skrev:2629979Jag lämnar alltid pengar till tiggare. Anser att man inte sväljer sin stolthet så pass & tigger, om det inte finns en jäkligt bra andledning.
Den jäkligt bra anledningen stavas MISSBRUK, så nu vet du vad du bidrar tillUllis skrev:2629979Jag lämnar alltid pengar till tiggare. Anser att man inte sväljer sin stolthet så pass & tigger, om det inte finns en jäkligt bra andledning.
Mr_Turbo skrev:2629994Den jäkligt bra anledningen stavas MISSBRUK, så nu vet du vad du bidrar till
Okej där kallas det kanske opium? Har slutat ge saker till tiggare sen en blev fly förbanad på mig när han fick en chease burgare som jag inte orkade, trots att det stog "ge pengar till mat" på skylten..Ullis skrev:2629998Ja, om man drar alla tiggare över en & samma kam så.
När jag var i Turkiet i tre veckor i somras så gav jag alltid pengar till tiggare där. Särskilt till en gammal gumma som satt på en kartong dygnet runt.
Alla har inte ett hem av en eller en annan anledning. Både i Sverige och utomlands. Visst, man kan kalla mej blåögd...men jag ger hellre en gång för mycket än en gång för lite.
I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.Ullis skrev:2629998Ja, om man drar alla tiggare över en & samma kam så.
När jag var i Turkiet i tre veckor i somras så gav jag alltid pengar till tiggare där. Särskilt till en gammal gumma som satt på en kartong dygnet runt.
Alla har inte ett hem av en eller en annan anledning. Både i Sverige och utomlands. Visst, man kan kalla mej blåögd...men jag ger hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Mr_Turbo skrev:2630242I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.
Bikerbitch skrev:2147561Jag har aldrig gett pengar till de som delar ut lappar på tågen om att de har 12 barn att försörja etc. Jag brukar mest fundera på hur de hade råd att trycka upp lapparna.
Däremot har det hänt att jag köpt kaffe + bulle och nån frukt till någon hemlös person på T-centralen som suttit och frysit mitt i vintern.
Det kändes bättre än att bara ge pengar.
Jasså, knarkar du också eller?AndreasNo skrev:2630267Jag kan nästan vittna om hur JÄVLA lätt de e att de går helt åt helvete...
ja de gör jag....Mr_Turbo skrev:2630684Jasså, knarkar du också eller?
Pecis mat är bättre att ge än pengar.Linusp3 skrev:2630291Jobbade på 7-eleven i Oslo en period och då tog jag med mig sallader/baguetter och liknande från butiken som var sista datumet på och inte gick att sälja dagen efter och gav till uteliggarna som satt utanför stationen när jag gick hem. Bättre än att slänga och det gav ett gött samvete!
Jag tycker precis som ni..dock har jag fått frukt kastad efter mig då det inte var just frukt just DEN uteliggaren ville stoppa i sigScorpion.SE skrev:2630326Helt rätt, jag har gjort liknande några gånger. Ger hällre bort en räkmacka för 30 spänn än 5 kr som antagligen går till droger..
Fasiken vi kan bilda klubb. Men är dom så jävla dumma att dom inte tar emot mat får dom gärna dö för mig.(grovt sätt nu)Nursey skrev:2630736Jag tycker precis som ni..dock har jag fått frukt kastad efter mig då det inte var just frukt just DEN uteliggaren ville stoppa i sig
Så det funkar på de genuint hungriga..dock inte på knarkare etc.
prulle skrev:2630750Fasiken vi kan bilda klubb. Men är dom så jävla dumma att dom inte tar emot mat får dom gärna dö för mig.(grovt sätt nu)
Precis å då kan dom få svälta tills dom ändrar sig eller dör, aint my problem.lasse kongo skrev:2630755dom vill ha knark inte nån jävla frukt
Ok, bara för att vara till service. Lite förenklat...Skalman skrev:2629849Åtminstone jag väntar fortfarande svar på detta. Bonny, var är du?
Om det vore så väl att det fungerade så.. men så är det nu inte längre..i många kommuner i Sverige så har man tagit bort något som heter övergångskontrakt dvs socialtjänsten står för hyreskontraktet ser till att du sköter dina åtagande dvs söker jobb osv.. alla har rätt till försörjningsstöd om inkomsten eller brist på inkomst och socialtjänsten betalar hyran under dom förutsättningarna.Mr_Turbo skrev:2630242I utlandet vet jag inte hur det fungerar men i sverige har vi ju ett fullt fungerande skyddsnät som betalar en lägenhet åt dig om du skulle bli hemlös, under förutsättning att man söker jobb och sköter sig dvs söker man inte jobb och sköter sig så får man inte en lägenhet betald och de som inte klara de enkla sakerna vill iaf inte jag sponsra.
bonny skrev:2630925Instinkter och drifter är genetiskt inprogrammerade i hjärnan men lätta att "koppla ur" med viljan. Du har t.ex. en drift att föröka dig men det beyder inte att du springer och sätter på alla tjejer du ser. Förhoppningvis...
Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om du går in för att missförstå. Hela debatten om detta tog sin början i att det fanns personer som menade att beteende styrs av generna, vilket alltså är fel! Sedan kan du få kalla beteendet drifter, instinkter eller vad som helst, det förändrar inte faktumet att generna bara är små,små proteinkedjor som finns inne i alla dina celler och som styr hur våra kroppar ska byggas upp. Alla beslut för övrigt tas sedan av våra hjärnor efter input av hormonsystem, sinnesorgan o.s.v.Skalman skrev:2631907Nu var det inte människors instinkter vi pratade om, utan djurs. Jag skulle vilja påstå att människor inte har instinkter i den bemärkelsen. Drift <> instinkt.
En instinkt är t.ex. när hunden efter att ha skitit, sprätter i jorden, oavsett om det är jord eller asfalt han sprätter i. Eller ankan som instinktivt "dricker" genom att göra en drickrörelse i tomma luften när han ser vatten i ett akvarium han står sidanom.
Du menar alltså att dessa beteenden inte ligger i generna?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|